Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teinin jatko-opinnoista (OV) ...tana!!!

Vierailija
24.02.2010 |

Ysiluokkalainen poika on tosi lahjakas matikassa ja oikeastaan sillä menee kaikki aineet tosi hyvin, ka. oli jouluna 9,1. Emme ole hirveästi uhranneet yhteishaulle ajatuksia eikä poika itsekään ole sitä tehnyt koska on ollut sanomattakin selvää että poika menee lukioon ja itsekin on sitä puhunut jo pitkään. Nyt yhtäkkiä viime viikolla alkoi vängätä ettei halua lukioon kun kaikki kaverit menee amikseen ja on jatkanut jankuttamista koko viikon, että kokkikouluun tai levyseppähitsaajaksi.

Huoh, mistä tämä nyt tuli? Kavereiden painetta vai mikä, joku myöhäiskapina (vaikka ei kyllä ole sen luontonen ollenkaan)? Vai joku paniikki kun näyttää siltä että joutuu eroon kavereista, joiden kanssa viettänyt aikaansa eka-tokaluokalta asti? Vaikea sille on selittää sitäkään, että joka tapauksessa kaverisuhteet ovat tuossa ikävaiheessa murroksessa.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
25.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin valitettavaa kun se onkin. Lukio toki sivistää jne. niin mutta ei sillä enää mitään tee vert. ennen kun lukion käynyt oli "suuri herra".

Amatsuun jos menee, niin saa ammatin. Myös kesätöihin pääsee jo 1. vuoden jälkeen paljon helpommin kun lukiolainen 1. vuoden jälkeen.

Ja nykyään ei vaadita yliopistoon lukiotodistusta, vaan ihan amatsu papereilla voi sinne hakea. Eli on jatko-opintojakin ajatellen aivan sama missä lapsesi seuraavat kolme vuotta opiskelee, ovet ovat kaikkialle avoinna.

Niin, ja kannattaa sekin muistaa, että jos on fiksu ihminen, niin pärjää alalla kun alalla!

Totuus on se, että "tyhmä" ihminen voi edetä hyvin pitkälle opiskeluissa jne. mutta ei koskaan MENESTY.

Kun taas joku toinen voi kirjaimellisesti peruskoulupohjalta menestyä hyvin perustamalla esim. oman yrityksen tmv.

Ja jos ajatellaan vaikka tuota jonkun mainitsemaa kokkia, niin "pelkkä kokki" voi luoda menestyvän ravintolan, eli saa tehdä rakastamaansa työtä ja tienata sillä hyvän elintason itselleen.

Sitten taas joku tohtori voi olla työtön "luuseri". (Esim se BB:ssä ollut -mikä-sen-nimi-nyt-oli kaljupää)

Vierailija
2/21 |
25.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin keskustelkaa ihan rauhassa vielä asiasta. Mutta painostamalla et voita mitään.

Mun tyttö lähti ensin amikseen, luki vuoden siellä, totesi, ettei se ole oma juttu ja alkoi lukio-opinnot. Töitä saa luultavasti vähän helpommin, jos on vuodenkin amisopinnot takana, kuin vuoden lukio-opinnot.

Ainahan sen kaksoistutkinnon voi suorittaa.

Ja entä jos poikasi on todella nyt vasta miettinyt asioita, jos se, että hän aiemmin aikoi lukioon johtuikin siitä, että vanhemmat pitivät sitä itsestäänselvänä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
24.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ne kaverit ovat niin tärkeitä ja lukupäätä on, niin yhtä hyvin voi sitten mennä sinne amikseen sellaiselle linjalle, missä voi opiskella myös lukion oppimäärän. Jos se amis ei sittenkään ole oma juttu, on sellaiselta linjalta helpompi lähteä lukioon, kun on jo jotain opintoja takana.

Vierailija
4/21 |
24.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi opiskella yhdistelmätutkintona.

Vierailija
5/21 |
24.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän sillä mitään tee, jos suunnitelmissa on yliopisto-opinnot?

Vierailija
6/21 |
24.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta älä painosta. Painostamalla saat teinin vaan entistä enemmän ajamaan omaa mielipidettään läpi, miettimättä varsinaista asiaa.

Kakkonen mainitsikin jo tuon amis-lukio-puolen. Se voisi olla hyvä vaihtoehto. Ja mikä estää lähtemästä "pelkkään" amikseen? Keskustelkaa siitä, onko ko. alat sitä, mitä lapsi haluaa "lopun elämäänsä" tehdä. Toki mikään ei nykyään ole lopuksi elämää, kuten ennen. Lukion voi suorittaa myöhemminkin. Jatko-opintoihin pääsee nykyään amispohjaltakin, ilman lukiota jne.

Vierailija
7/21 |
24.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin kaipa sen olisi kannattavinta opiskella sitä haluamaansa ammattitutkintua ja kun kerta lukupäätä on, niin käydä samalla lukiota. Ehkä sen ekan opiskeluvuoden aikana nuori sitten keksii, kumpi suunnista on mieluisin vai haluaako opiskella molemmat ja pitää tulevaisuuden avoimena.

Vierailija
8/21 |
24.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitä voidaan ajatella, jos siltä näyttää. Oma mielipiteeni on, että tuolla keskiarvolla on aika hukkaan heitettyä lähteä ammattikouluun käytännön opintoihin kun resursseja on selvästi parempaan. Pitänee nyt vaan purra hammasta ja katsoa muutama päivä, mihin tämä kääntyy. Hakuhan alkaa ensi viikolla. t: ap

Vierailija
9/21 |
24.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän sillä mitään tee, jos suunnitelmissa on yliopisto-opinnot?

Toiseksi, jos on yhdistelmä takana niin amistutkinnon avulla on helpompi saada tarpeen vaatiessa töitä kuin lukiotodistuksella.

Vierailija
10/21 |
25.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhdistelmätutkinnon. Ammatin avulla sai parempipalkkaisia sivutöitä ja kesätöitä, ja niin oli enemmän aikaa opiskelulle.

Vierailija
11/21 |
25.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mahdollisuuksista ja nimenomaan kysele häneltä motiiveja amikselle. Toisaalta olen samaa mieltä, että amislaiset saa helpommin kesätöitä ja tätä kautta varmaan työkokemusta kertyy. Mä myös suosittelisin kaksoistutkintoa, jos sinne amikseen väen vängällä haluaa.

Vierailija
12/21 |
25.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitä voidaan ajatella, jos siltä näyttää. Oma mielipiteeni on, että tuolla keskiarvolla on aika hukkaan heitettyä lähteä ammattikouluun käytännön opintoihin kun resursseja on selvästi parempaan. Pitänee nyt vaan purra hammasta ja katsoa muutama päivä, mihin tämä kääntyy. Hakuhan alkaa ensi viikolla. t: ap

Ammattikorkeista ja yliopsitoista mennään tällä hetkellä suoraan kortistoon, ammattikoulusta oikeaan ammattiin, jos vain osaa jotain tehdä eikä vaan pelleillä.

Se, että valitsee opinnot sen mukaan, mitä kaverit tekee on kyllä aika mamoilua. Niiden kavereiden kanssako aikoo elää loppuelämänsä?

Ei se lukio autuaaksi tee, mutta ammattitutkinto+lukio, siinä olisi sentään jotain järkeä!

Vierailija
13/21 |
25.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en puutu lasten ammatinvalintaan vaikka ovat kuin fiksuja. Lukio on nykyää haistapaska koulu. Ammattiopinnot MYÖS NYKYÄÄN otetaan huomioon mentäessä yliopistoon.

Vierailija
14/21 |
25.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin aina halunnut lukioon kunnes ysillä yhtäkkiä päätin ettei sinne ainakaan. Niinpä valitsin kaksoistutkinnon. Amispapereilla voi myös hakea amk ja yliopistoon ja kaksoistutkinnon ylioppilastutkintotodistuksella myös.

Vierailija
15/21 |
25.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka lapsi päättäisi opinnoistaan mitä, älä missään nimessä lähde kiristyslinjalle. Eli älä sano että "jos et mene mene lukioon niin en maksa opintoja" tms. Se on nimittäin pahin asia mitä voit tehdä lapsellesi. Oma äitini teki näin, saadakseen minut ja sisareni opisekelemaan sitä mikä hänestä oli parasta. Oli paha virhe tehdä niinkuin äiti sanoi. Vasta 25v uskalsin tehdä niinkuin itsestä tuntui. Miettikää nyt 10v elämästäni ihan hukkaan, samoin opintoihin käytetty raha. Senkin ajan olisin voinut tehdä jotain MINUA kiinnostavaa...

Vierailija
16/21 |
25.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

itellä aikanaan paljon parempi keskiarvo ja tässä sitä ollaan yhä kymmenen vuotta lukion jälkeen yliopistossa opiskelemassa alaa joka ei kiinnosta ja yhä enemmän kaduttaa miksen valinnut kuten itse halusin en kuten vanhemmat. onnellisuus ei ole ammatista kiinni.

Vierailija
17/21 |
25.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun tytön ka 8,7 ja lähtee amikseen tekemään kaksoistutkintoa, koska jatkaa sittemmin haluamalleen alalle ja saa tästä siihen pisteitä.

Mä en sekaantuis muuta kuin siinä tapauksessa, että meinaa mahdottomia- mun mielestä sun asenne on väärä- amiksesta ei tuu oikein mitään ja vaan lukio on avain kaikkeen? Tänä päivänä motivoituneella kersalla on kuitenkin tiet auki joka suuntaan montaa eri tietäkin!

Sitä paitsi meillä lukioon pääsee paaaljon matalammalla ka:lla kuin esim. tälle linjalle amikseen- mistähän se kertookaan??

Vierailija
18/21 |
25.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta meni sit lukioon ja on tyytyväinen ope nyt itse. matikkaa osas myös hyvin.

no jos kavereista on kiinni, niin saahan sieltä lukiosta uusia kamuja ja vanhoja voi nähdä vapaa-ajalla!!

Vierailija
19/21 |
25.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos hän esim. tekisi kaksoistutkinnon vaikka jonain hitsaajana, ja menisi sitten sen jälkeen sinne yliopistoon ja saisi vaikka DI:n paperit.

Eikös olisi aika valttikortti, että hänellä on koulutusta ja kokemusta ihan siitä käytännön ammatistakin??

Voisi tehdä alalla kesätöitä.

Valmistuttuaan ei olisi joku tumpula paperi-inssi (tunnen näitä valitettavan paljon) jolla ei käytännön elämästä mitään kokemusta, ei osaa ruuvimeisseliä käyttää.

Hänellä olisi todella kykyä toimia esim. johtotehtävissä, kun ymmärtää konkreettisemmin, itse koettuna, myös mitä siellä "on the shopfloor / in the field" tapahtuu.

Ainoa mistä tässä nyt kannattaisi varmistua, mitä poika ITSE haluaa, eli haluaako ITSE todella sinne amikseen, vai onko tosiaan kyseessä enemmän semmoinen kaverin-kanssa-hengailu juttu, kaverien miellyttämistä; onko luuseri-kaverit dissannu lukiota ja haukkunu hikariksi vai mikä.

Mutta voithan yrittä asettaa sen amiksen "ehdoksi", että suorittaa tosiaan sen kaksoistutkinnon sitten.

- t eräs jolla vähän eri ongelmia :(, oman pojan keskiarvo 6-7 tasoa eli huoli että pääseekö EDES sinne amikseen toivomilleen linjoille...

Vierailija
20/21 |
25.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että lukio vs amis ei valita sillä perusteella minne kaverit menee!!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kaksi