Saako ulkomaalaiset käyttää Kiinassa vapaasti Internetiä? (Facebook yms)
Vai ei? Siis ulkomaalaiset, jotka asuvat siellä.
Kommentit (16)
sanoi, että se sivustoille pääsy vaihteli päivästä toiseen, tiedä sitten miksi.
Toi kuulostaa älyttömän typerältä kysymykseltä!
Luulis, että niillä on koko tietokone järjestelmä sellainen, ettei siellä pääse "pahoille" amerikkalaisille sivuille.. Eikö?
ei sen maailmankonferensisn takia pääse tällä hetkellä ainakaan FB:n eikä moniin maileihin kuten yahoo tai hotmail.. En tiedä miksi mut näin on kun ystävä asuu Kiinassa.
tällä hetkellä Kiinassa, ja yks niistä viimeksi tänään aamulla päivitti FB-statuksensa. Ja näin tekee yleensä päivittäin. Usein kyllä niissä valittaa noista sensuurijutuista netissä. Mut ilmeisesti siis on keinoja päästä sieltäkin käsin ainakin feissiin jne. Ehkei joka päivä. En ole koskaan kysynyt.
mutta mitä mä olen kuullut, niin voivat käyttää naamakirjaa/skypeä.
mutta se taitaa olla maa jossa tilanteet, tekniikka ja oikeudet elää.
just frendi päivitti, äläkä nyt vaan tule sanomaan ettei ole mahdollista, koska just näin tapahtui. Ehkä ne on keksiny jonkun kiertokonstin, en tiedä, mut päivittäin päivittää.
on aika laaja ja ihmisten taitoja käyttää tietotekniikkaa on erilaisia ;) Kaikki lienee oikeassa tässä ketjussa ;)
pitää noudattaa asuinmaansa lakeja.
kun Tiibetissä oli jotain rähinää ja ilmeisesti lehdessä oli siitä juttuja. Että kyllä siellä sensuuri pelaa...
tms. niin pääsee kaikille sivuille. Kiinan netin kautta ei pääse.
en ole itse mikään it-asiantuntija, vaan näin olen kuullut mm. eräältä kiianssa asuvalta blogistilta
T:14
ulkomaalaisilla on Kiinassa omat linjat, joilla pääsee ulkomaailmaan.
Menet siellä vain oikealle sivustolle ja sanot olevasi ulkomaalainen ...ja heti pääset ihan mille vaan sivustolle.
NOT.
Juuri näin. Itsekin Kiinassa asuneena on näistä kokemusta. Joinakin päivinä ei hesarin sivuille tms pääse, toisinaan ei mitään ongelmaa. Joskus voi päivittää blogspotin blogia, joskus ei. Kiertoreittejä pitkin pääsee pitkille, jos on tarpeeksi nörtti. Tai vaikka työkoneella jossa kaikki liikenne kulkee esim Ruotsin kautta. Mut perusnettiliittymällä kotikoneelta ei oikein tahdo päästä milloin mihinkin. :)
jos käyttää jonkun ulkomaisen firman palvelinta tms. niin pääsee kaikille sivuille. Kiinan netin kautta ei pääse.
joten jotkus asiakkaat sieltä ovat mieluummin yhteydessä skypellä tai mesellä. Joskin eiköhän noidenkin valvomiseen ole välineet.
Kaveri kävi siellä viime kesänä ja useasti laittoi Facebookiin kuvia.
mutta vastaan silti. Käydessäni Kiinassa Facebookiin ei päässyt. Muut kokeilemani sivut toimivat normaalisti.