Kannattaako vauva "opettaa" nukkumaan ulkona?! (ov)
Tilanne on se, että meillä on parveke, jolla vauvaa voitaisiin nukuttaa. Parveke on kuitenkin etelään eli aurinko paistaa sinne koko päivän ja se on ylimmmän kerroksen parveke (ei kattoa), joten kovin myrskyisellä säällä voi olla suojaton.
Kannattaakohan vauvaa (nyt 2kk) ollenkaan opettaa sinne päiväunille vaunuissa, kun voi olla että hellekesänä ei siellä voi juuri nukuttaa tai jos kovin sateinen kevät/syksy. Nukkuuko sitten enää sisällä päiväunia hyvin (olen lukenut että monet vauvat nukkuvat ulkona paljon paremmin kuin sisällä).
Onko vastaavasta kokemuksia?
Kommentit (8)
nukuttaisin parvekkeella.
Meillä on niin huono tilanne että en voi nukuttaa ulkona kun naapurustossa on miljoona ulkokissaa.. mikäs sen kivempi paikka kissalle kuin lämpimät vaunut..
Sisäpäiviäkin tulee tietenkin (kohta pari viikkoa taas ollu liian kylmää täällä pohjoisessa...), ja silloin meillä ainakin päikkärit paljon lyhempiä (n.1h), kun taas ulkona nukkuu yleensä 2-6 tuntia.
nukuttaisin parvekkeella. Meillä on niin huono tilanne että en voi nukuttaa ulkona kun naapurustossa on miljoona ulkokissaa.. mikäs sen kivempi paikka kissalle kuin lämpimät vaunut..
Hanki sellainen kissaverkko kärryihin. Meillä vielä lapsi 2v7kk nukkuu ulkona. Laitan talvellakin itikkaverkon rattaiden suojaksi, kun pikkulintuja pörrää pihassa, enkä halua niitä vaunuihin tutkimaan lasta.
Meillä lapsi nukkuu ulkona 2-3 tuntia ja sisällä nukkuisi vain tunnin, joten tyytyväisenä tykkää kun kelillä kuin kelillä puetaan ulos nukkumaan. Kyllä melkoisesti pakattuna kovilla pakkasilla ja vaunu peiteltynä, mutta hyvin nukkuu ja aina on lämpöinen. Ei sitä kattoa aina tarvitse olla. Kärryihin vain kunnon sadesuoja ja aina säilyttää sisällä, niin ehtii välissä kuivua jos pääsee kastumaan. Eipä se kosteus yleensä vauvaan asti mene, vaan vaunujen ulkopinta saattaa kastua.
Vaunut suojaavat lasta tuiskulta ja tuulelta ja sadesuojaa voi käyttää lisänä tuulisella säällä, niin suojaa hyvin tuulelta.
ja aina kämpät olleet niin että aurinko paistaa suoraan partsille. ei oikeen koskaan tullut siitä sit mitään. nyt syntyy lapsi maaliskuun lopussa ja ajattelin että opetan nukkumaan ulkona niin voi helposti esim kyläpaikassakin laittaa ulos nukkumaan jos on parveke tms.
mutta tajusin että taas meillä on parveke aurinkoon päin niin taian jättää sen ku ei oo kiva ku aurinko porottaa..
Ulos siis nukkumaan! :) Jokohan muuten tuon ikäisen (2kk) voi laittaa ulos, jos ei kovin mahdotonta pakkasta ole vai odotellaanko keväämmälle?
Ap.
Sisällä nukkuneet ihan pieniä pätkiä, ja olleet sitten kärttyisiä väsyneenä. Ulkona vedelleet kunnon unet, ja oleet pirteitä sitten.
Minä suosittelen ulkona nukkumista, mutta jokainen tietysti tavallaan.
Onneksi vaunuihin saa sadesuojia, hyttysverkkoja jne, joten voi suojata säältä.
Ennen kaikkea vauva kannattaa opettaa nukkumaan paikasta riippumatta!
Nukuta välillä sisällä sänkyyn ja välillä vaunuihin parvekkeelle.
Elämäsi tulee olemaan paljon helpompaa jatkossa.
Lisäksi voi olla että hellekesällä ei nukkuisi kuitenkaan vaunuissa ulkona joten ei sillä ole väliä. Yhden lapsen kanssa tietty käy unet sisälläkin, mutta kannattaisi totuttaa elämisen ääniin ettei tule ikäviä yllätyksiä.
Itse olen tykännyt nukuttaa ulkona ekan vuoden-puolitoista vuotta ja sitten siirrytty sisäpäikkäreihin.
Mutta tähän pätee sama kuin kaikkeen muuhunkin. Tämä on minun tapani, tee sinä juuri niin kuin sinusta parhaalta tuntuu. :)