Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsen hammastarkastus - oletteko käyneet?

Vierailija
24.02.2010 |

Kuinka usein olette käyneet lapsen purukaluston tarkastuttamassa? Siis kun erityisempiä ongelmia ei ole ollut?

Mulla on 5v. lapsi, joka on käynyt kerran n. 1,5 vuoden ikäisenä näytillä ja mitään ihmeempiä vaivoja ei ole ollut. Mutta mietin, että olisiko syytä varmuudeksi käydä jossain vaiheessa ennen kouluikää? Vai vasta sitten, kun maitohampaat alkavat lähteä ja rautahampaat tulla? Neuvolasta eivät ole erikseen suositelleet, enkä ole huomannut siellä itse kysellä... Lapsellani on vielä kaikki maitohampaat suussa.

Kiitos kommenteistanne jo etukäteen!

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
24.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen käynyt kerran ja meillä espoossa ovat neuvolassakin kehottaneen käymään n. 4-vuotiaana.

Vierailija
2/21 |
24.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ollut muistaakseni 2 vuoden välein, tulee aika kotiin. Ei ole ollut reikiä, mutta huomautti, että ylhäältä sivupinnoilta pitää pestä paremmin, huolellisemmin. Ei sinne näe niin hyvin, en olisi itse huomannut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
24.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vuodessa. Ja ihan kunnallisella. Eikä kenenkään hampaissa ole ollut mitään.

Vierailija
4/21 |
24.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

3-vuotiaana olisi kannattanut käydä.

Ja nyt 5-vuotiaana ja sitten 6-vuotiaana.

Tämä ainakin on Helsingin rytmi.

Vierailija
5/21 |
24.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kerran vuodessa alkaen 2v. Puolivuotiaana on syyhygienistin kanssa yhteistapaaminen ja vauva saa hammasharjan.

Vierailija
6/21 |
24.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

3-vuotiaana olisi kannattanut käydä.

Ja nyt 5-vuotiaana ja sitten 6-vuotiaana.

Tämä ainakin on Helsingin rytmi.

Ei meille mitään kutsuja ole tullut. Helsingissä siis ap:kin. Olisi varmaan kannattanut käydä joo, mutta ei olla käyty. Mutta menemme siis nyt pikimmiten :).

ap

Vierailija
7/21 |
24.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosin kerran ei tullut (oli kai hukkunut postiin), mutta varasin sitten itse.

Vierailija
8/21 |
24.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

noin 4-vuotiaasta alkaen. Kunnallinen tarkastus on vaikea saada meillä päin ja taitaa ennen kouluikää hammasLÄÄKÄRI katsoa hampaat peräti kerran. Mulle riitti, kun jonkun vuositarkastuksen teki elämäänsä kyllästynyt välinehuoltaja. Siitä saakka olemme käyneet joka vuosi yksityisellä hammaslääkärillä tarkastuksessa. Koulussakaan ei enää hammaslääkärikäyntejä ole kuin muutama hassu koko peruskoulun aikana.

Vierailija
9/21 |
24.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pitää varata aika.

Esikoinen on käynyt 1v ja 3v, ensivuonna pitää varata 5v-tarkastusaika. Toinen lapsi ei ole käynyt vielä ollenkaan, woops. Ikää 2½-vuotta.

Vierailija
10/21 |
24.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mekään mitään kutsuja saatu.

Vierailija
11/21 |
24.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan käyty n. 1 vuotiaana ja 3. vuotiaana. Näin ainakin neuvolassa suositeltiin (Espoossa).

Mitään vaivoja, ongelmia, reikiä tms. ei ole ollut, vaan käynnit ovat kuuluneet ihan normaaleihin ns. ikätarkistuksiin.

Voithan soittaa hammaslääkärille (kunnan) ja kysellä neuvoa sieltä. Itse kyllä käyttäisin tarkastuksessa, kun edellisestä kerrasta näyttää olevan aika kauan (vaikka mitään ongelmia tms. ei olisikaan).

Vierailija
12/21 |
24.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka vuosi syntymäpäivänsä aikoihin. Nyt kohta tulossa 2v tarkastus. Kävi jo vuosi sitten 1v tarkastuksessa. Sieltä vaan tulee lappune että teille on varattu aika ja sopiiko aika. Se on yleensä tullut noin 1-2kk ennen sitä aikaa. Jos aika sopii, tarvii vaan ilmestyä paikalle, jos ei sovi, se voi siirtää soittamalla.

Vierailija
13/21 |
24.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissä hammasneuvolat on 1v., 3v. ja 5v. iässä. Ihan niiden mukaan ollan käyty.

Kuinka usein olette käyneet lapsen purukaluston tarkastuttamassa? Siis kun erityisempiä ongelmia ei ole ollut? Mulla on 5v. lapsi, joka on käynyt kerran n. 1,5 vuoden ikäisenä näytillä ja mitään ihmeempiä vaivoja ei ole ollut. Mutta mietin, että olisiko syytä varmuudeksi käydä jossain vaiheessa ennen kouluikää? Vai vasta sitten, kun maitohampaat alkavat lähteä ja rautahampaat tulla? Neuvolasta eivät ole erikseen suositelleet, enkä ole huomannut siellä itse kysellä... Lapsellani on vielä kaikki maitohampaat suussa. Kiitos kommenteistanne jo etukäteen!

Vierailija
14/21 |
24.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

1v. pitää varata aika. Kun käytiin siellä niin sitten sanottiin että seuraavan kerran 3v. ja nyt viimeksi sanottiin että seuraavan kerran 5v. jne.

3-vuotiaana olisi kannattanut käydä. Ja nyt 5-vuotiaana ja sitten 6-vuotiaana. Tämä ainakin on Helsingin rytmi.

Ei meille mitään kutsuja ole tullut. Helsingissä siis ap:kin. Olisi varmaan kannattanut käydä joo, mutta ei olla käyty. Mutta menemme siis nyt pikimmiten :). ap

Vierailija
15/21 |
24.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä muuten kerrottu rokotuksiakaan kunnolla. Itse tarkastin nekin.

Eli kovin avuttomaksi kannata heittäytyä tai käy kuten ap:lle.

11

Vierailija
16/21 |
24.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alle kouluikäisille kutsu tulee syntymäpäivän tienoille. Koululaiselle kutsu tarkastukseen tulee syyslukukaudella.

Pirkanmaalla asutaan.

Vierailija
17/21 |
24.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

11

Kyselin nyt vain muiden käyntitiheyttä, kun päässyt asia itseltä unohtumaan. Jos olisin avuton, en varmaan menisi nytkään. Aika kuitenkin on nyt varattu eli yksi tarkastus tuosta "hammasohjelmasta" jäänyt väliin. En pidä sitä kohtuuttomana avuttomuuden merkkinä, koska huolehdin lapseni suuhygieniasta erittäin hyvin, eikä lapsi syö juuri lainkaan makeaa/mehuja. Kyllähän sen itsekin näkee, onko 3-vuotiaan hammaskalusto normaali vai ei (tuo 3v. tarkistus siis on nyt jäänyt väliin meiltä). Mitäpä sitten olen menettänyt? Vinkkejä kenties hampaiden pesussa? No, ne tiedän muutenkin.

ap

Vierailija
18/21 |
24.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

11

Kyselin nyt vain muiden käyntitiheyttä, kun päässyt asia itseltä unohtumaan. Jos olisin avuton, en varmaan menisi nytkään. Aika kuitenkin on nyt varattu eli yksi tarkastus tuosta "hammasohjelmasta" jäänyt väliin. En pidä sitä kohtuuttomana avuttomuuden merkkinä, koska huolehdin lapseni suuhygieniasta erittäin hyvin, eikä lapsi syö juuri lainkaan makeaa/mehuja. Kyllähän sen itsekin näkee, onko 3-vuotiaan hammaskalusto normaali vai ei (tuo 3v. tarkistus siis on nyt jäänyt väliin meiltä). Mitäpä sitten olen menettänyt? Vinkkejä kenties hampaiden pesussa? No, ne tiedän muutenkin.

ap

että olen kyllä neuvolassa käynyt vuosittain, mutta "hammasohjelma" on jäänyt unohduksiin, jos sellaisesta koskaan ollaan mainittukaan. Kiitos kaikille kuitenkin kommenteista. Saimme ajan jo huomiselle :).

ap

Vierailija
19/21 |
24.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

11

Miksi rokotukset pitäisi itse tarkistaa? Nehän hoituu normaalilla neuvolakäynnillä ikäkausittain. Ei meillä niitä ole erikseen varailtu, siis rokotusohjelmassa olevia rokotuksia.

Vierailija
20/21 |
24.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä esikoinen on käytetty 1 v ja 3 v hammastarkastuksissa. Kumpikin kesti ehkä 5 min, joku hammashoitaja sen teki ja katsoi lähinnä sen, onko suussa hampaita. Nuorempia kaksosia en ole vielä vienyt tarkastuksiin, ovat jo 3v.