Millä päivittäisillä asioilla saat kodin pysymään siistinä ja paljonko kulutat aikaa siivoamiseen?
Ei pysty ymmärtämään miten saisin kodin pysymään siistinä, paitsi tietysti siivoamalla kaiken aikaa töiden jälkeen.
Miten te olette jakaneet siivouksen?
Olen niin väsynyt tähän kaaokseen!
Kommentit (11)
on siivottava aina kun siellä touhuillaan, lisäksi päivittäin pesen koneellisen pyykkiä ja illalla viimeistään siivoan lelut pois ja muutkin tavarat paikalleen. eipä siihen varmaan mene ku max 30min/pvä ja kerran viikossa sitten imuroidaan ja pestään lattiat ja pyyhitään pölyt miehen kanssa.
ja kaikki paikallaan on ihan hyvä perusperiaate, jota noudattamalla koti ei koskaan pääse totaalisen räjähtäneeseen tilaan. Eikä edes ole vaivalloista kun noudattaa sitä säännöllisesti. Lapset ja mies toki vaativat pientä kouluttamista ennen kuin sujuu... ;)
keittiö siivotaan heti ruoanlaiton jälkeen, pyötä pyyhitään heti ruokailun jälkeen jne. Illalla kerään lasten lelut omille paikoilleen, samoin muut lojumaan jääneet tavarat. Ei tunnu raskaalta ja koti on aina iltaisin siisti :).
kun illassa on 4-5 tuntia aikaa ennen nukkumaan menoa ja siihen pitäisi sisällyttää ruuanlaitto, tiskaus ja keittiön siivoaminen, lasten vaatteiden pesu, lelujen kerääminen, lemmikkien hoito ja lasten kanssa leikkiminen tms.
En silti ymmärrä kuin te sen teette?
Ap
on hyvä olla ihan oma paikka, ei mene turhaa energiaa siihen etsimiseen. Mä oon ruvennu tekemään niin, että jos ei löydy tavaralle paikkaa, niin laitan heti jotain pois. Ei pääse kertymään ylimääräistä. Kun on kokannut, niin kaikki kamata paikoilleen ja sama syömisen jälkeen. Tasojen pyyhkiminen keittiössä heti, kun näkee muruja. Kun kulkee jonkun tavaran ohi, mikä ei ole omalla paikallaan, niin ottaa matkaansa ja laittaa paikoilleen. Meillä kaikki lapset siivoavat joka ilta omat huoneensa. Tämä käytäntö sen takia, että kukaan ei oikeestaan koskaan leiki seuraavana päivänä niillä samoilla leluilla. Joka ilta laitetaan kaikki huoneet siistiksi, niin aamulla kivempi herätä! Joka päivä imuroin keittiön ja kuistin. Ei kulkeudu roskat mihinkään ja imurointi vie ehkä 10 min. Vaatteet viedään pyykkikoriin, kun niitä ei tarvita ettei ne loju pitkin lattioita. Kerran viikossa mieheni kanssa siivoamme kunnolla eli matot ulos, imurointi, moppaus ja pölyjen pyyhkiminen. Päivittäiseen siistimiseen menee ehkä tunti yhteensä. Toki joskus menee kauemmin, jos tarttee silittää tai muuta "ylimääräistä".
Olin kotona 16:30. Laitettiin yhdessä pikainen ruoka ja syötiin. Lapset nousi pöydästä klo 17 ja meni katselemaan lastenohjelmia. Sillä aikaa minä siistin keittiön, viikkasin koneellisen pyykkiä kaappeihin ja laitoin uuden koneen pyörimään. Ja ehdinpä siinä vielä puoli tuntia lueskelemaankin.
Klo 18-18:50 juteltiin lasten kanssa, mietittiin tulevia lomareissuja. Pötköteltiin sängyssä. Sitten mentiin keittiöön, lapset touhusi pöydän ääressä omiaan ja minä valmistin huomisen ruoan, siinä samalla sitten annoin lapsille myös iltapalaa. Klo 19:30 oltiin kaikki valmiita ja nyr kohta on lapsilla iltapesut ja nukkumaanmeno.
Eli käytännössä olen töistä tullessani lasten nukkumaanmenoon asti touhuissa, samalla toki huomioin lapsia. Monesti luetaan, tänään oli tuo lomajuttelu. Sitten kun lapset menee nukkumaan, niin joko röhnötän sohvalla tai menen harrastamaan.
Meillä on kaksi aikuista tekemässä noita hommia.
kun illassa on 4-5 tuntia aikaa ennen nukkumaan menoa ja siihen pitäisi sisällyttää ruuanlaitto, tiskaus ja keittiön siivoaminen, lasten vaatteiden pesu, lelujen kerääminen, lemmikkien hoito ja lasten kanssa leikkiminen tms.
En silti ymmärrä kuin te sen teette?
Ap
meillä 5 ja 6 vuotiaat siivoavat itse huoneensa eli keräävät iltaisin lelut paikoilleen.
itse hoidan keittiön siivouksen eli astioiden pesun(koneella :)) tasojen pyyhinnän. arkisin en pese niinkään paljoa pyykkiä, vaan viikonloppuna kun on aikaa pesen pyykit.
arkisin en myöskään imuroi.
minä käytän rikkaharjaa ja lapiota päivittäin, sillä saa nopsasti eteisestä hiekat ja keittiöstä muruset pois! suosittelen..
Kun laitan ruokaa, siivoan heti. Kun pyykkikori täyttyy, pyykkään heti. Joka ilta pistän tiskit pyörimään ja joka aamu tyhjennän koneen. Tarkat paikat kierrätysroskille. Joka ilta kerään lelut lattialta koriin ja joka päivä tyhjennän tasot ainakin kerran.
Kun aina ohimennessään ottaa jonkun tavaran ja vie paikalleen, ei huomaakaan oikeastaan siivoavansa.
Eli imuroin päivättäin, tiskit on aina koneessa ei pöydillä, pyyhin tasot. Tiskipöytä ja lavuaarit pidän puhtaana. Mä olen niin tottunut tekemään noi että ne hoituu ihan hetkessä ja melkein huomaamatta. Niin ja sitten se että ei mitään epämääräisiä kasoja kasata mihinkään.
ainut sotku on lapsen lelut.