Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Missä iässä vielä voi mielestäsi hankkia lapsia?

Vierailija
15.01.2009 |

olen nyt 38 ja vasta nyt haluaisin lapsia.

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
16.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitä voisi ainakin pitää jonkinlaisena rajapyykkinä kun ajatellaan lapsen kannalta asiaa. Sitä varmasti tutkittu? Biologisesti raja on yksilöllinen.

Adoptiossa ikäraja on 45 v. Eli 45 v. saa olla ikäeroa lapsen ja iäkkäämmän vanhemman välillä. Minusta ihan hyvä ikäraja.

Vierailija
22/46 |
16.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tuotahan se tarkoittaa. Eli jos ajatellaan, että 40-vuotias synnyttää elävän lapsen, se kokonaisriski on 3,9% siihen, että vauvalla on down. 96,1 % lapsista on terveitä. Esim. 25-vuotiaalla se roski on 3%, jolloin 97 % on terveitä. Minulle gyne sanoi, että riskeistä huolimatta suurin osa kromosomipoikkeavista suhteellisestikin syntyy nuorille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
15.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi hankkia niin kauan kuin lapsia tulee, eli varmaan keskim. 45-vuotiaaksi. Mummoni saanut aivan luomuna viimeisen lapsensa 47-vuotiaana, niin että tehtiin sitä ennenkin vanhana lapsia. Mutta jos oot nyt 38-v. niin älä enää aikaile vaan ala heti yrittään lasta, kun hedelmällisyys ja raskaaksi tulemisen mahdollisuudet kuitenkin heikkenee vuosi vuodelta. Jaksat hyvin raskauden ja lapsen kans. Pidä vaan fyysisestä kunnosta huolta jo raskausaikana.

Vierailija
24/46 |
15.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on ihan omista ajatuksista ja jaksamisesta kiinni. Jos kyseessäsi on vasta eka lapsi, ihan varmasti jaksat sen hoitaa yövalvomisineen. Itse sain viimeiseksi jäävän (!) lapseni juuri 38-vuotiaana. Haluaisin vielä lisääkin lapsia, mutta tuntuu siltä, että en jaksaisi pitkään aikaan ihan pientä. Ja sitten kun jaksaisin, olisin jo kovin vanha, yli 45-vuotias. Se on sinun oma päätöksesi, mitä koet jaksavasi ja haluavasi, mutta yhtään liian vanha et ole!

Vierailija
25/46 |
15.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko nron 10 (?) mielestä ollut parempi, jos tämä lapsi olisi jäänyt syntymättä? Onko hänen elämänsä jotenkin vähemmän arvokas kuin sellaisen, jolla on nuoremmat vanhemmat???

Tiedän perheen jossa vanhemmat tekivät lapsen ollessaan 52 (mies) ja 44 (nainen). Mies tuli samana vuonna isoisäksi... Lapsen elämä vaikuttaa aika surulliselta, vanhemmilla ei ole mitään käsitystä nykynuorten elämästä.

Lisäksi hän on jo nyt joutunut pohtimaan (ilmeisesti paljonkin, ainakin puhuu siitä usein) sitä, miten hän tulee jäämään ilman vanhempia luultavasti hyvinkin pian (isän suvussa yksikään mies ei ole elänyt yli 65v ja isällä on jo nitrot), eikä hänen lapsillaan tule ehkä koskaan olemaan isovanhempia.

Vierailija
26/46 |
15.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja 6-viikkoinen vauva tuhisee sylissäni.

Vierailija
27/46 |
15.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitä voisi ainakin pitää jonkinlaisena rajapyykkinä kun ajatellaan lapsen kannalta asiaa. Sitä varmasti tutkittu? Biologisesti raja on yksilöllinen.

Vierailija
28/46 |
15.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen korkeakoulutettu ja mulla vakituinen haastava työ, joten tässä vaiheessa ajattelimme pitää vähän taukoa...

Suunnitelmissa olisi kuitenkin vielä yksi tai kaksi lasta (iltatähteä?) seuraavan kymmenen vuoden sisällä. Tällä hetkellä tuntuu, että paljon yli 40v. en enää "uskaltaisi" raskautta yrittää down-riskin vuoksi. Miehen sisarella on downin syndrooma, joten tiedämme molemmat miten se elämään vaikuttaa...

Vierailija
29/46 |
15.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse halusin lapset alle kolmekymppisenä. Aivan hyvin voi vielä yli 40v saada sen esikoisen tai lisää lapsia. En vaan halua itse niin vanhana enää lapsia.

Vierailija
30/46 |
15.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka itse sain esikoisen 39 v. ja toisen 42 v.

Eli kiirettä sinuna jo pitäisin. Olisin itse mieluusti hankkinut lapset nuorena, mutta elämä meni näin.

Vierailija
31/46 |
15.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytännössä se on kaiketi yleensä nainen.

Miehen maksimi-ikä riippuu mielestäni tosi paljon hänen sukunsa yleisestä elinikäennusteesta. Jos on sukua (kuten mieheni suku) jossa keskimäärin kuollaan 68v ikäisenä niin 50 on jo paljon. Jos on taas sukua (niin kuin siskoni miehen suku) jossa kuollaan keskimäärin 85v ikäisenä (ja ollaan hyväkuntoisia pitkälti päälle 80v ikäiseksi) niin edes 60v ei olisi minusta mahdoton. Olisi isällä ainakin aikaa olla kotona lapsensa kanssa.

Hmm...tulipa muuten mieleen ajatus. Kumpi ehtii olla enemmän (jos ihan tunteja lasketaan) lapsensa kanssa viettämässä "laatuaikaa":

1) isä joka saa lapsen 30v ikäisenä ja on kiitämässä uraputkessa aina 50v asti (ja tekee niitä "normaaleja" 8-19 työpäiviä) vai

2) isä joka saa lapsen 60v ikäisenä ja on eläkkeellä 63v ikäisestä asti mutta tulee huonokuntoiseksi 73v ikäisenä.

Jotenkin näppituntuma väittäisi että tuo kakkosisä.

Vierailija
32/46 |
15.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm...tulipa muuten mieleen ajatus. Kumpi ehtii olla enemmän (jos ihan tunteja lasketaan) lapsensa kanssa viettämässä "laatuaikaa":

1) isä joka saa lapsen 30v ikäisenä ja on kiitämässä uraputkessa aina 50v asti (ja tekee niitä "normaaleja" 8-19 työpäiviä) vai

2) isä joka saa lapsen 60v ikäisenä ja on eläkkeellä 63v ikäisestä asti mutta tulee huonokuntoiseksi 73v ikäisenä.

Jotenkin näppituntuma väittäisi että tuo kakkosisä.

Varmaan tolla kakkosisällä on enemmän aikaa lapselleen tossa lapsivaiheessa jolloin lapsi kaiketi tarttee eniten vanhempiaan. Onhan se jees jos on nuoret isovanhemmat (tai isovanhemmat nyt yleensä) mut tärkeintähän se vanhempien läsnäolo on kun lapsi on pieni.

Vierailija
33/46 |
15.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se ihmisestä riippuu, itse olen 38 ja odotan esikoista. Toinenkin saa vielä sen jälkeen tulla jos luoja suo.

Vierailija
34/46 |
15.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

riippuu varmaan enemmän ihmisestä kuin iästä! Eihän kaikki kolmikymppisetkään tiedä mitään nuorten elämästä, niinkuin nämä kaikki kalapuikkoketjut eilen osoittivat ;) On paljon ammatteja, joissa ollaan jo työn puolesta nuorten maailmassa. Itse ainakin toivon etten 60-vuotiaana lakkaa ymmärtämästä nuorten maailmaa! Eläkeikä kun on silloin varmaan jo se 67v...

Vierailija
35/46 |
15.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ehkä pidän yli 42- tai 43-v. jo vähän vanhana, etenkin ensi synnyttäjäksi.

Omani sain 34- ja 37-vuotiaana.

Vierailija
36/46 |
15.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja haaveilen toisesta lapsesta. Minä pelkään, että en kykene saamaan tervettä kasta ja pidän itseäni vanhana (johtuu työpaikan sosiaalisista paineista ja ilkeilyistä), mutta gynet ja kätilön nauraa. En ole heille kuulemma edes vanha, koska en ole ensisynnyttäjä. Joten toivottakaa onnea yritykseemme.

Vierailija
37/46 |
15.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja haaveilen toisesta lapsesta. Minä pelkään, että en kykene saamaan tervettä kasta ja pidän itseäni vanhana (johtuu työpaikan sosiaalisista paineista ja ilkeilyistä), mutta gynet ja kätilön nauraa. En ole heille kuulemma edes vanha, koska en ole ensisynnyttäjä. Joten toivottakaa onnea yritykseemme.

Vierailija
38/46 |
15.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun äiti on noin 38 vuotta eli paras ottiaika taitaa sullakin ap olla jo takanapäin.

Vierailija
39/46 |
15.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä nainen voi niin kauan tehdä lapsia kuin kykenee ja jaksaa :) Ei minun mielestä se 40v ole vielä vanha ihminen. :) Ihan hyvin voi tehdä silloinkin lapsia. Monet tekee :) Itse oon kyllä vasta 21, mutta eihän sitä tiedä jos itse kun olen noita ikiä, teen sen iltatähden :) Sen näkee sitten.

Vierailija
40/46 |
15.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka eihän se av:lla päde.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan seitsemän