Antaisko joku helpon sämpyläohjeen? Etten aina mokailisi..
Tahtoisin käyttää muutakin kun vehnäjauhoja, esim kauraryynejä tai jopa ruisjauhoja vähän, jotta tulisi terveellisempiä. Aina mun sämpylöistä tulee kovia tai lättänöitä. Kiitos!
Kommentit (10)
Mä teen tavallisen sämpylätaikina, mutta lisään siihen annoksen puuroa, milloin mitäkin. Laitan lämpimäm puuron (teen sen vartavasten) hiivan jälkeen nesteeseen ja sitten jauhot.
Kohittamisen jälkeen taputtelen taikinan pellille, uusi kohotus ja uuniin paistumaan, noin puoli tuntia, hieman yli.
ja siis alussa lisäät sitten vaikka pari desiä niitä kaurahiutaleita tai desin jotain leseitä tai siemeniä.
http://pirkka.fi/ruoka/reseptihaku/resepti/?id=591&rname=helpot_s%C3%84…
Mä teen aina näitä, eikä ole epäonnistunut koskaan (ennen aina!)
1/2 l vettä
1 ps (11 g) kuivahiivaa
n. 11 dl Pirkka 3-viljan sämpyläjauhoja
2 rkl hunajaa tai siirappia
1 tl suolaa
1/2 dl öljyä
1. Lämmitä vesi 42-asteiseksi eli hieman kädenlämpöä lämpimämmäksi. Sekoita kuivahiiva pieneen määrään jauhoja ja lisää veteen. Lisää hunaja tai siirappi ja suola. Alusta taikinaan vähitellen loput jauhoista ja lisää öljy alustamisen loppuvaiheessa. Taikina saa olla pehmeää. Kohota taikinaa kulhossa liinan alla 20-30 minuuttia.
2. Leivo taikinasta 50 cm pitkä pötkö ja leikkaa se noin 12 palaan. Nosta sämpylät pellille leivinpaperin päälle ja kohota hyvin. Paista 225 asteessa noin 10 minuuttia. Tarjoa lämpiminä.
osan jauhoista voi halutessaan korvata leseillä tai laittaa sekaan porkkanaraastetta tai nokkosta tai mitä haluaakin laittaa. tulee hyviä.
hiivaa. ehkä puolet suositellusta määrästä. t. se myllärin jauhopussilainen
Raision pikakaurahiutale-pakkauksessa on kiva solmusämpylöiden ohje. Tulee pehmeitä ja lapsille maistuvia solmusämpylöitä.
50 g hiivaa
3,75 dl vesi
1,5 tl suolaa
0,75 dl ruokaöljyä
8,75 sämpyläjauhoja
( tai 7 dl vehnäjauhoja ja 2 dl leseitä tai kaurahiutaleita)
Tässä nämä pikavinkit ohjeitten lisäksi:
- sämpylätaikinaan on hyvä tehdä ensin juuri, jotta hiiva (varsinkin kuivahiiva) lähtee kunnolla käyntiin ja jotta sillä riittää happea toimia. Sämpylätaikina jäi mulla ennen aina jotenkin kunnolla nousematta, mut juuren avulla se nousee aina hyvin. Mä myös lisään sämpylätaikinaan usein yhden teelusikallisen sokeria lisää, et saa poweria nostatukseen
- sämpylätaikinan on hyvä olla pehmeää, eli siis vähän työlästä leivottavaa. Sillä lailla sämpylöistä ei tule liian kovia
- koska sämpylät ei ruskistu kypsyessään niin nitä tulee helposti pidettyä uunissa liian kauan ja niistä tulee kovia
5dl maitoa
1pss Kuivahiivaa
2rkl Siirappia'
1tl suolaa
1dl öljyä tai sulaa margariinia
jauhoja silleen että tulee ihanan kimmoisa taikina joka irtoaa käsistä ja kulhosta, en ikinä mittaa..