Kauankohan kestää kiinteistön myynti (perintöasiaa)
Lakimies sitä siis myy ja tiedän, että ottaa aikansa. Olen pihalla kuin Lumiukko tälläisistä jutuista kun ei ole aiemmin mitään perintöä tullut mistään ja tämäkin siis lapsille testamentattuna. Voiko lakimies pitkittää myyntiä tahallaan ja saada näin itselleen isompaa tiliä (enemmän työtunteja mistä veloittaa)? En edes tiedä kuka lakimiehen on ns. palkannut, mutta ei ole käsittääkseni kunnan oma ns. oikeusaputoimisto.
En itse asu Suomessa ja näin ollen en kamalasti asiasta ole päässyt edes tiedustelemaan, puhumattakaan, että voisin osallistua kiinteistön myyntiin.
Onko kokemuksia miten tälläisissä asioissa yleinsä toimitaan jos esim. sukulaiset asuvat kaukana toisistaan eikä kukaan siellä missä vainajan kiinteistö? Onko kenelläkään kokemusta kun ulkopuolinen hoitaa kauppaa?
Minulla on tieto vain pesän hinta-arvioista, mutta en tiedä millä hinnalla hän sitä kauppaa.
Pesän muita osakkaita en tunne, mutta heitä on 2 henkilöä. En oikein kehtaa kamalasti udellakaan kun kyse vainajasta joka ei ole minulle sukua vaan exälleni.
Mietin vain meneekö kaikki nyt varmasti oikein eli en rahan himoissani vaan siksi ettei joku kolmas osapuoli vedätä meitä ja hyödy tyhmyydestämme.
Aika sekavaa tekstiä varmaan enkä jaksa asiaa yksityiskohtaisemmin selvittää, mutta lähinnä siis kokemuksia kolmannen osapuolen tekemistä kaupoista olisi hyvä kuulla, että miten on mennyt.
Kommentit (6)
Mistä lähtien lakimiehet alkaneet toimia kiinteistönvälittäjinä?
Otimme vain yhteyttä kiinteistönvälittäjään, joka löysi ostajat ja teimme sitten kaupat. Lakimiehemme hoiti vain perimiseen liittyvät asiakirjat, ei hänellä ollut mmitään tekemistä asuntokauppojen kanssa.
Yksi niistä on hiljattain remontoitu 4h+k+s ja talon päädyssä on pienempi asunto (kaksio tai komio) omalla sisäänkäynnillä. Ei varsinainen paritalo kuitenkaan. Kiinteistö sijaitsee keskustassa Keski-Suomessa ja lähellä palveluita. Iso tontti ym. löytyy ja asunto siis yhdessä tasossa.
On tosi hankala vertailla kun en tiedä asunnon todellisesta kunnosta kuitenkaan, vaikka olettaisin remontinkin vuoksi sen olevan ok.
Kai minun on pakko lakimieheltä tiedustella asiaa sillä koen olevani velvollinen siihen kun minun tulee edustaa lapsia asiassa ja siten olla kiinnostunut, että kaikki menee parhainpäin.
Muutoin kyllä hieman nolottaa kysellä, olisi mukavampi jos lakimies olisi antanut kaikenkattavan selvityksen meilillä kun kerroin, että asia on minulle uutta.
Kiitokset sinulle vastauksesta. :)
Kun kerran pesän osakkaina ovat omat lapsesi, luonnollisesti sinun pitää edustaa heitä ja pitää heidän puoliaan.
Kiinteistövälittäjät ilmoittavat yleensä palkkionsa (% myyntihinnasta) ennen myyntitoimeksiantoa. On mahdollista kilpailuttaa, kun tietää.
Ota selvää, millainen välityssopimus on tehty ja kuka sen teki? Teillä varmaan ns. pesänhoitaja - onko ko. lakimies mahdollisesti juuri pesänhoitaja? Vai onko pesänhoitaja joku pesän osakkaista? Pesänhoitajan kanssa puhut.
Välittäjät antavat yleensä arvionsa kiinteistön hinnasta. Jos vanha rakennus, ostaja tulee mahdollisesti vaatimaan kuntotutkimusta, mihin kannattaa suostua, sillä myyjä (kuolinpesä) on vastuussa virheistä (myös piiloviat, mitkä olisi pitänyt tietää/kertoa - en tiedä tarkkaan, mutta kannattaa selvittää viat ja ongelmat) 5 vuotta.
Tontin kaavoitustilanne ratkaisee myös hinnan, kaavatontti, missä rakennusoikeutta jäljellä voi olla hyvinkin arvokas oikealla paikalla - mikäli ko. tontti voidaan esim. lohkoa useammaksi rakennuspaikaksi/tontiksi.
Pintaremontti luonnollisesti nostaa hintaa, JOS perusasiat kunnossa, elikkä rakennus on terve.
Muuten pintaremontti on kosmetiikkaa.
Mikäli lakimies veloittaa tuntiveloituksen kiinteistön myynnistä, miettisin asiaa!!!
Nuo tulivat äkkiseltään mieleeni.
Ota ehdottomasti yhteyttä pesänhoitajaan/lakimieheen ja ala selvittämään asiaa.
pesänjakajalle/perunkirjoittajalle /suoraan myyntiä hoitavalle lakimiehelle? Eikö teillä siellä ole puhelimia?
Makin asun Suomen ulkopuolella ja juuri myin asunnon Suomessa (koko prosessiin meni n. kuukausi, mutta asunto olikin hyvalla paikalla isossa kaupungissa ja oli motivoitunut kiinteistovalittaja hommissa). Mita myytava kiinteisto kattaa? Onko se asunto vai kuuluuko mukaan maata, rakennuksia jne? Pystytko vertailemaan hintoja vastaaviin myytavana oleviin kiinteistoihin? Onko lakimies ottanut kiinteistovalittajan auttamaan myyntia?