Nimistä: kuinka moni antanut lapselleen toiseksi/ kolmanneksi jonkun sukulaisen nimen?
Esimerkiksi lapsen isän /isosisän / isoisoisän nimen. Miksi päädyitte ratkaisuun ja oliko suvun puolelta painostusta, että tulevalla lapsella olisi hyvä olla joku nimi suvusta muistona?
Kommentit (32)
Toisen lapsen etunimi on suvun nimi.
Ei mitään painostusta keltään.
isänsä toinen nimi. Kulkenut heillä suvussa toisena nimenä miehillä jo 5 sukupolvea ja musta olisi hieno jatkaa tätä perinnettä...
Ja nimi sattuu olemaan yksi mun suosikkeja, että ei haittaa antaa nimeä lapselle yhtään...=)
...automaattisesti perään myös tietty kolmas (kuuluvat tavallaan "yhteen") ja senpä vuoksi jäi suvun nimi antamatta.
toisena ja kolmantena nimenä suvun nimet. Minkäänlaista painostusta ei todellakaan ollut, vaan lähinnä minä ehdotin ja mieheni hyväksyi (on molempien puolelta nimet) kun soituivat niin kivasti.
mutta pojalla on toisana nimenä mieheni (ja samalla papan ja papan isän) nimi ja tyttärellä mun toinen nimi. kolmannelle annetaan toiseksi nimeksi mun isän toinen nimi, joka on myös pappani nimi.
Kaikilla neljällä lapsella on toinen nimi miehen suvusta ja kolmas minun suvusta. Ja ihan minun toivomuksesta näin. Eli halusin kolmannen nimen omasta suvustani kun itsellänikin on ja sitten toisen miehen suvusta jotta on tasapuolista. Ei siis suvulla mitään sananvaltaa asian suhteen.
Tyttäremme sai toisen nimen, joka löytyy isän äidiltä ja äidin isän äidiltä. Painostusta ei ollut. Anoppi oli aluksi ajatuksesta kauhuissaan kun ei itse pidä tuosta toisesta nimestään. :D
Nimeen päädyimme monestakin syystä. Se on kevään kukka ja kaunis nimi. Ja kun selvisi, että nimi löytyy molempien vanhempien suvusta niin päätös oli selvä...minulle..miehen taivutteluun meni hetken aikaa.
toiset ja kolmannet nimet suvun vanhoja nimiä. Ihan itse ne olen "keksinyt" ja ehdottanut sitten miehelle, eikä kukaan ole painostanut meitä valitsemaan suvusta niitä nimiä.
Esikoisella toinen nimi on äitini isänäidin nimi ja kolmas nimi sellainen joka minulla, äidilläni ja hänen äidillään on kolmantena nimenä.
Nuoremmalla toinen nimi on muunnos isänäidin ja kummitätini nimistä ja kolmas nimi lapsen isän isänäidinäidin nimi.
mutta sitten mietimme, että suuttuuko isäni jos annamme appiukkoni toisen nimen mutta hänen nimestään ei oteta mitään...
ap
Tytöllä on toinen nimi (on tosin yhdistetty viivan kanssa ensimmäiseen nimeen, eli on ensimmäinen nimi). Aluksi olin laittamassa kaksi erillistä nimeä ja ihan lähellä ristiäispäivää muutettiin nimeä, kun muistin tämän suvun ensimmäisellä tytöllä kulevan toisen nimen.
Keskimmäisellä on sama toinen nimi kuin isälläkin. Sama toinen nimi on myös papan toinen nimi.
Nuorimmaisella on toisena nimenä isäni toinen nimi. Tämä nimi on myös monella muulla pojalla minun suvussani.
Paineita ei ollut noiden nimien käyttöön suvun puolelta, vaan ihan itse haluttiin ne laittaa, että kulkevat mukana.
...mutta silloinne mieheni ,nykyinen exmies ei siihen suostunut =(
Sitten laitoimme minun mummoni toisen nimen ja hänen äitinsä siis mummoni äidin ekanimen.
Kukaan ei painostanut eikä ehdotellut valinta oli oma.
Kun taas miesten puolella suvussani kulkee isäni isän nimi se on toisena nimenä isälläni ja veljelläni ja toivoisin että veljeni jatkaisi sitä :DDD jos poikia hänelle suodaan ;)
On valittu suvusta mieluisia nimiä, etsitty tarpeeksi kaukaa että löytyy sopiva ;)
Esikoisella kolmas nimi löytyy sekä äidin että isän puoleta (isoisoisä ja toisella isosisoisän veli), kuopuksella toinen nimi isän isoäidin veli (mummin kummi) ja kolmas äidin isoisoisä.
Minulla ja sisaruksilla toiset nimet ovat tulleet vanhempien/vanhempien toisten nimien mukaan. Miehen puolella on ollut perinnettä siihen suntaan, että toinen nimi isovanhemman nimi, mutta ihana anoppi totesti jo vuosia sitten, ettei oleta että meidän mahd. lapsille tulisi samalla kaavalla- kun hänen anoppinsa taas aikoinaan sitä vaati... ja vuorossa olisivat olleet pojalle Kari tai Pentti..
Sama on myös papalla. Jne. :) Tuntui luontevalta laittaa se siihen ja sopikin hyvin :)
Minulla on kaikki nimet mummojen ja isomummojen :) Niinkuin veljelläni ja siskoillakin on suvun nimiä. Poikkeuksena varmaan isosisko jolla on vain sama toinen nimi kuin äidilläni.
on mummojen nimet molempien suvuista toisena ja kolmantena nimenä. Ei ollut mitään painostusta mistään suunnasta. Itse halusimme nimille jotain merkitystä ja mummojen nimet rimmasivat kivasti vielä yhteen.
on toinen ja kolmas nimi suvusta joko suoraan tai muunneltuna. Eikä kukaan ole painostanut, ihan on ollut oma valinta ja nimistä ollaan tykätty.
on toisena nimenä isopapan 3. nimi ja kolmantena iskän toinen nimi. Sointuivat hyvin ja jotenkin oli niin helppoa js kivaa valita suvun nimistä... ekassa nimessä oli jo tarpeeksi pähkäilyä :)
tyttö:
1 nimi minulta (toinen nimeni, suvussa kulkenut), myös isän suvussa
2 ja 3 nimi miehen veljen nimestä käännetty tyttö nimi (siis Mikael -> Mikaela)
poika:
1 nimi minun pappa
2 nimi isän pappa
3 nimi ei
poika:
1 nimi minun vaarin toinen nimi
2 nimi ei
3 nimi minun papan suvusta, mutta kaukaa
Kukaan ei ole painostanut / olettlanut / ehdottanut. Kaikki nimet ovat omia valintojamme. Halusimme lapsille perinteiset nimet ja nimille tarinat.
toisina niminä muokatut "suku nimet"
esikoisen toinen nimi Isän etunimi-isän pappan toinen nimi
pikkukakkonen äidin mammojen isän nimet väliviivalla. (heillä siis olleet samat nimet.
pikkukolonen jos on tyttö saa ihan "suvuttoman" toisen nimen ja pojalle voisi jotain keksiä vielä.
Voithan antaa sitten mahdolliselle toiselle lapsellenne nimen sinun sukusi puolelta. Näin on siskoni perheessä. Meillä esikoisella (ainoalla) on minun vaarini ensimmäinen nimi toisena nimenä; jos toinen saadaan, ei olla vielä mietitty, huomioidaanko miehen sukua sitten jotenkin, riippuu varmaan sukupuolestakin..
kulkee heillä suvussa. Ei siinä mitään painostusta ollut, emmekä olisi sitä nimeä antaneet jos molemmat ei olisi siitä nimestä pitäneet. Omaa toista nimeäni en olisi ikinä halunnut lapselle, jos olisi tullut tyttö! Mies olisi halunnut jos olisi tyttö tullut, että hänen äitinsä toinen nimi olisi annettu tytön toiseksi nimeksi, mikä on myös mieheni veljen tyttölapsen nimi. Onneksi ei tullut tyttöä, on nimittäin tyhmä se nimi, olisi siitä joutunut tappelemaan!