Pelottaa mennä äitiysneuvolaan abortin jälkeen.
Abortista alle vuosi, syynä raiskaus.. En vaan voinut pitää sitä lasta. Nyt olen raskaana (avio)miehelleni, pelottaa jo mennä äitiysneuvolaan. Joudunko selittämään siellä kaiken uudestaan vai näkevätkö he jo tietoni jostain? En haluaisi syyllistäviä katseita, mutta myöskin vanhojen haavojen auki repiminen pelottaa.. :-( Tämä on vaan asia, josta en ole vielä valmis keskustelemaan :-(
Kommentit (14)
Ei sun tarvi kertoa miksi olet tehnyt abortin. Terveydenhoitajan ja synnytyssairaalan on kuitenkin tärkeä tietää, että sellainen on tehty. Kaikilta kysytään rutiinisti onko aiempia raskauksia. Ei sua kukaan syyllistä.
terveystietojärjestelmästä kaikki sinuuun liittyvät terveydelliset tiedot.. tosin terkka saattaa asiasta kysyä, mutta kuten sanottiinkin jo niin ilmoita ettet halua asiasta puhua.
Onnea uudelle raskaudelle! :)
Pitää vaan yrittää sitten rohkeasti sanoa, etten halua asiasta keskustella. Tuntuu vaan epämiellyttävältä se ajatus, että terveydenhoitaja sitten miettii minun tehneen abortin sosiaalisin syin ja ihmettelee miten nyt taas olen raskaana... Ja sitten perään syyllistävät katseet :-( Eiköhän tää vielä iloksi muutu :-)
-Ap
siis kannattaisko kuitenkin puhua asiasta suoraan nvlssa? Asia taitaa painaa sinua ja saattaa siten varjostaa myös tätä odotusta.
Uskoisin, että saisit tukea terveydenhoitajalta, jos puhuisit avoimesti. :)
sieltä tietokannoista jos kaupungilla tai kunnalla on eri tietojärjestelmä kun sairaanhoitopiirillä erikoissairaanhoidossa.. ja rutiinisti kaikilta kysyvät on aimpia keskeytyksiä tai keskenmenoja.. ovat oleellisia asioita
Ei nykypäivänä kukaan tule raiskaajalle raskaaksi.
Se hoidetaan kyllä varmasti sairaalassa 100% varmuudella.
Paitsi jos on niin tyhmä ettei mene lääkärille ja itse hoida jälkiehkäisyä.
kyllä itse sanoa kun ne kysytään. Ne halutaan tietää ihan siitä syystä että jos istukka sattuu tarttumaan samaan arpeen tms. syystä. tämän terkka minulle kerran sanoi.
Omassa tilanteessani neuvontäti oli erittäin empaattinen, ja ilmoitti ettei kysele enempää ja että se on elämää se ja siihen ei tarvitse palata ollenkaan. Todella näki etten ollut itse valmis puhumaan mutta tsemppasi minua uudessa odotuksessani. Ihana tilanne oli vaikka pelkäsin.
Yleensä erikoissairaanhoidon paperit eivät kulkeudu perusterveydenhuoltoon (paitsi jos ne erikseen sinne lähetetään). Mutta älä aliarvioi terkkaasi. Minusta sinun kannattaa rohkeasti kertoa abortin syy (jos se tulee puheeksi tai jos haluat tunteen "syyllistävästä taakasta" pois harteiltasi). On kuitenkin hyvä kertoa terkalle, että et halua puhua asiasta. Hän varmasti kunnioittaa tätä. Mutta voi olla sinulle suureksi eduksi, että hän tietää asiasta. Voihan olla, että myöhemmin haluat keskustella asiasta. Tai ainakin terkka ymmärtää paremmin, jos jossain vaiheessa on vaikeampaa. Et uskokaan kuinka monella odottajalla on abortteja taustalla. Ei niistä sen enempää kysellä tai ihmetellä. Tsemppiä! T. yksi, joka on nähnyt aikaste monta neuvolakorttia
Ei nykypäivänä kukaan tule raiskaajalle raskaaksi.
Se hoidetaan kyllä varmasti sairaalassa 100% varmuudella.Paitsi jos on niin tyhmä ettei mene lääkärille ja itse hoida jälkiehkäisyä.
Voin vaan sanoa, että aivan täysijärkinenkin ihminen voi olla raiskauksen seurauksena niin shokissa, että ei tule ensimmäisenä mieleen jälkiehkäisy. Ja kuten varmaan tiedät niin aika moni raiskaus jää ilmoittamatta poliisille syystä tai toisesta... Omissa nahoissani olen kärsinyt jo ihan tarpeeksi..
-Ap
tuli heti parempi mieli :-) Katsetaan sitten minkälainen terveydenhoitaja minulla on, ehkä uskaltaudun hänelle juttelemaankin asiasta...
-Ap
Mutta keskenmenoista tuli merkintä vaan että raskaudesta ei syntynyt lasta.
Tämä sitten johti siihen että kun pääsin synnytyssairaalaan lääkäri joka näki siinä äitiyskorttini sanoi ylenkatsoen: "Ai, sulla on 3 aborttia takana viimeisen 2 vuoden aikana??"
Oli aika sanaton olo siinä, ja syylistävä katse oli myös tosi nöyryttävä. Ehdin siinä kyllä sitten sopertaa että ei, ne eivät olleet abortteja vaan keskenmenoja, sen takia siinä ei ole merkintää loppuraskaudesta tai lapsesta!
Minulle tehty keskeytys, lääkkeellinen v.2007 ja nyt sitten uudelleen raskaana, ihan toivotusti. Jännitin samaa asiaa ekalla neuvolakerralla, mutta th ei puuttunut asiaan mitenkään. Kysyi montako raskautta ja montako synnytystä, monta keskeytystä jne. Sanoin että yksi vuonna 2007. Ei mitään muuta keskustelua asiasta. Sama kun käytiin privaatissa 4D-ultrassa, raskauksien määrässä näkee eron synnytyksiin nähden. Kukaan ei ole pakottanut keskustelemaan asiasta, enkä haluaisikaan. Se oli silloin ja nyt on nyt. Rohkeasti vaan! Älä kommentoi mitään ja jos joku kysyy, sano ettet halua palata siihen. Korkeintaan haluavat tietää oliko kaavinta vai lääkkeellinen tyhjennys. Eikä muun pitäisi kuulua kenellekään.
Mitä varten ne pitää kirjata siihen neuvolakorttiin saatans!?!? Mua ärsyttää sutata ne siitä sitten, ni lapset ei nää tulevaisuudessa mitä siinä on lukenu, mutta kyssäreitä kyllä lentää varmastikin. Olis ollu hauska muisto, mut ei!!
niin sanot, ettet halua keskustella asiasta. Pitäisi olla sillä selvä.