Kai teidänkin seuraava auto on automaatti?
En tajua miksi joku vielä ajelee käsivaihteisella autolla. Se nyt vaan on niin last season.
Kommentit (45)
Mutta olen sitä mieltä, että niin kauan, kuin autoilija sanoo, että vaihteiden vaihtaminen on yksi "lisähäiriö" liikenteen seuraamiseen, saisi unohtaa autoilun kokonaan. Sen pitäisi tulla luonnostaan. Jo autokoulussa. Mäkilähdötkin on Todella helppoja ja liukkaalla voi ajaa myös manuaalilla. ..Kun sen osaa.. Ja automaatin vaihdon pehmeydelle ihminen pärjää. Ja sen, minkä joku häviäisikin vaihdon nopeudessa automaatille, ottaa manuaali kiihtyvyydessä kiinni. Ja vähän enemmän. Ja kyllä.. Olen ajanut molempia ihan tarpeeksi.
Ainiin ja kummastuttaa, että jos automaatit on Niin paljon parempia, pienempikulutuksisia, paremmin kiihtyviä, niin miksi ihmeessä kilpa-autot (esim. F1, ralli, jne.) käyttävät kaikki manuaalia???
Miehestäni en tiedä. Hän voi ostaa itselleen automaatin jos huvittaa.
On paljon autoja joita ei enaa edes valmisteta manuaaleina koska niille ei ole kysyntaa eika taalla kaikki ole vanhoja tai vammaisia.
Suomalaisten on vaan vaikea tunnustaa etta olette jaljessa kehityksesta.
25:lle vinkkinä että ne sun F1 ja WRC autot eivät todellakaan ole manuaaleja. Viimeksi Keke ejanut manuaalilla Formuloita, daa.
Nais-ymmärryksen yli voinee mennä mutta ihan sillä miehen työsuhdeautomaatillakin voi vaihtaa pakkovaihteita manuaalisesti.
Opiskelkaa asioita ennenkuin alatte pätemään.
todella miellyttävä ja helppo ajaa, sopii erityisesti kaupunkiliikenteeseen.
Kuluttaa vähän ja sekin dieseliä.
Meille vain automaatteja, kiitos!
käsivaihteinen vie vähemmän bensaa ja jos mun on pakko ajaa niin ajan todella niin ilmastoystävällisesti kuin mahdollista.
Mutta olen sitä mieltä, että niin kauan, kuin autoilija sanoo, että vaihteiden vaihtaminen on yksi "lisähäiriö" liikenteen seuraamiseen, saisi unohtaa autoilun kokonaan. Sen pitäisi tulla luonnostaan. Jo autokoulussa. Mäkilähdötkin on Todella helppoja ja liukkaalla voi ajaa myös manuaalilla. ..Kun sen osaa.. Ja automaatin vaihdon pehmeydelle ihminen pärjää. Ja sen, minkä joku häviäisikin vaihdon nopeudessa automaatille, ottaa manuaali kiihtyvyydessä kiinni. Ja vähän enemmän. Ja kyllä.. Olen ajanut molempia ihan tarpeeksi. Ainiin ja kummastuttaa, että jos automaatit on Niin paljon parempia, pienempikulutuksisia, paremmin kiihtyviä, niin miksi ihmeessä kilpa-autot (esim. F1, ralli, jne.) käyttävät kaikki manuaalia???
Voi vittujen kevät...
Väitätkö muka ihan tosissasi, ettei vaihteiden vaihtaminen vaadi ihmiseltä aivokapasitettia? Oletko yhtään lukenut asiasta? Sama juttu puhelimeen puhumisen kanssa.
Automaatin vaihdon pehmeydelle ihminen ei vaan pärjää. Kokeile vaikka utta Ässämersua...
Ja mitä kilpa-autoihin tulee näkee ettet mitään tiedä joten turha alkaa edes selittämään.
En tajua miksi joku vielä ajelee käsivaihteisella autolla. Se nyt vaan on niin last season.
osaan kyllä vaihteita vaihtaa, joten en ymmärrä miten joku ei osaa....
niin pitäydyn manuaalivaihteisessa. Sujuu tee-se-itse-naiseltakin tuo ruuvaaminen, mutta automaattilaatikon kanssa en ala pelleileen vaikka manuaali vielä ehjääntyykin omatoimisesti.
Manuaali meille, jotka osaavat ja nauttivat oikeasti AJAMISESTA, ei vain auton ohjaamisesta. Meillä se ei rahasta kiinni ole, mutta en tosiaan vain halua kumpaankaan autoon automaattia.
Niissä ei ole kylläkään vaihdekeppiä, vaan vaihteet ovat ratissa ja vaihteita vaihdetaan sormenpäillä.
WRC-autoissa vaihteita käytetään ohjauspyörän kehällä olevista vivuista tai ohjauspyörän lähellä olevalla joystick-vivulla, kuten Grönholm tekee.
Huono puoli siinä on, että liukkaalla kelillä et saa vetoa pois kytkintä painamalla, vaan pyörät vetää koko ajan.
on molemmat. Hyvät puolensa on kummallakin, mutta kyllä se automaatti vaan on ykkönen!
Kun jotenkin vain ihmetyttää, minkälaisessa autoilijoiden joukossa liikun, jos meitä on vain kaksi, joiden ei tarvitse miettiä erikseen, minkä vaihteen pistän päälle. Luonnostaan pitäisi tulla kyllä moinen. Ja ralliautoissa on manuaalivaihteet. F1-autoissakin tietääkseni on automatisoidut manuaalivaihteet.. mutta manuaalit joka tapauksessa. Taisin nähdä videonkin ralliautosta.
Jotenkin ihmetyttää, miksi siellä on kytkin, jos on automaatti. Huvin vuoksi ehkä? Automaatiksi en myöskään lukisi autoja, joissa on "läpyskä"-vaihteet tms. sillä silloin kuski vaihtaa vaihteita itse = manuaalivaihteisto. Olkoonkin minkälaisia automatisoituja tahansa, kuski tekee päätöksen näissäkin. Ja muutenkin, sanonpahan vain, että kelillähän ei tosiaan ole mitään merkitystä vaihteiston kannalta. Se on kuskin korvien välissä. Mäkilähtö samoin. Se auto kyllä siitä lähtee, oli millainen laatikko tahansa. :)Sitäpaitsi, automaatti "elää" vain tässä hetkessä. Se ei näe tulevia esteitä, mäkiä jne. kuten ihmissilmä näkee. Toistaiseksi kaikki auton "hienoudet" ovat aika kökköjä ihmisen silmään ja älyyn verrattuna.
Kylla vaan mina ja mun amerikkakainen mieheni ajamme molemmat manuaalivaihteisella autolla ja ei ole mitaan ongelmia ollut autojen hankinnassa..kylla niita taalta Usasta runsaasti loytyy.
Kyllä meidän automaatissa ainakin on vaihtoehtoja vaihteiden suhteen. Auton saa vapaalle jos haluaa, ja jos pitää saada pieni vaihde päälle, sen voi lukita. Arvelisin saman löytyvän muistakin automaattivaihteisista autoista. Ja joo, olen blondi, ja todellakin ajan paljon paremmin automaattivaihteisella autolla, vaikka paljon ajankin ja osaan kyllä käsivaihteitakin käyttää. Tosin oli kamalaa parin vuoden automaatilla ajelun jälkeen lähteä manuaalilla liikkeelle. Siinä kyllä huomasi kumpi vaihteisto on käyttäjäystävällisempi.
Ai vaihteiden vaihtaminen on verrattavissa puhelimeen puhumiseen??
Niin.. Enpä muista puhuneeni vaihdekepilleni vähään aikaan mitään. Siihen on olemassa lääkityksiäkin.
Mutta hei "kamoon"! Ette voi olla tosissanne kun tuollasia latelette. Tajuattehan, kuinka paljon manuaalivaihteisia autoja Suomen teillä liikkuu? Vähän vähemmän, kuin puhelimeen puhujia.
Itse asiassa, sellaista manuaalivaihteistoa ei taida olla edes olemassa joka kestäisi Mersuni moottorin väännön.