Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi pilates sattuu selkään

Vierailija
22.02.2010 |

Olisiko täällä pilateksen harrastajia?

Olin ensimmäistä kertaa pilateksessa ja tykkäsin tunnista. Liikkeet olivat hyviä selkä- ja vatsaslihasten harjoitteluun. Mutta mutta! Minulla tuli alaselkä todella kipeäksi, siis ristiselän ja häntäluun välissä oleva osa selkärangasta/ selkärangan vierestä. Pilatestunnilla oli paljon näitä rullauksia ja ylösnousuja, joissa paino osui alaselkään. Lopputunnista alaselkä oli ihan puuduksissa, seuraavina päivinä kosketusarka. Olen normaalipainoinen ja ihan hyväkuntoinen.

Onko selän kipeytyminen normaalia? Sillä eikö pilateksen pitäisi olla juuri hyväksi selälle.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
22.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos oli, niin laita pyyhe tmv. pehmustamaan, tai hanki parempi (airex) alusta.

Tai sitten teit liikkeet jotenkin väärin. Hyvän ohjaajan olis se kyllä pitänyt huomata.

Vierailija
2/16 |
22.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysypä ohjaajalta ensi kerralla. Minulla ei ole vielä koskaan ollut selkä kipeä pilatestunnin jälkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
22.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

krempat ja ohjaa nimeltä mainiten, kenen tulee tehdä liike toisin, missä sitten liike ei tunnukaan hyvälle (esim. sairauden, onnettomuuden, leikkauksen tms. takia). Käyn siis pilateksessa vain pilatestunteja järjestävässä yrityksessä ja olen todella tyytyväinen. Olen kuullut, että joissain kuntosalien ryhmäliikunnnoissa pilateksen nimellä kulkee monenlaista ohjausta.

Omilla tunneillani ohjaaja antaa yleisohjeeksi, että kipeäselkäiset painavat selän alustaan silloin kun muut pitävät sen normaaliasennossa eli loivassa notkossa. Omalla salillani ei myöskään tunneille pääse ennen kuin on käynyt peruskurssin, missä selitetään hitaammin peruskäsitteitä ja harjoitellaan helpoimpia juttuja.

Minkä tasoisesta ryhmästä oli kyse? Vastasiko se sinun kuntoasi, nimenomaan syvempien lihasten voiman ja vakauden suhteen?

Vierailija
4/16 |
22.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskoisin,että et kannatellut tarpeeksi lantiotasi/alaselkää, vaan teit liikkeen niin sanotusti normaalilla tavalla eli selkä liian notkolla.

Pilateksessähän se asento on kaiken a ja o. Ja saattaa olla todella rankkaakin kannatella sitä lantiota/alaselkää, etenkin niissä missä ollaan kontallaan lattialla jne.

Muistithan siis joka liikkeessä ja liikettä vaihtaessa tarkistaa sen alkuasennon?! Sehän on erilainen kuin normaaliseisoma-asento!

Ja liikettä tehdessä pitäisi muistaa aktivoida myös ne lantionpohjan lihakset/alavatsalihakset, jotka nimenomaan pitää sitä oikeaa asentoa yllä.

Liikkeet on todella vaikea tehdä aloittelijan juuri oikeassa asennossa...

Vierailija
5/16 |
22.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja en toiste mene. Puuduttavan tylsää eikä edes musikkia tunnilla.

Vierailija
6/16 |
22.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ajatellut sen johtuvan mun selänmallista jotenkin, olen nimittäin tosi notkoselkäinen.

Vierailija
7/16 |
22.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korjailee asentoja ihan kädestä pitäen ja neuvoo. Tunnit ovat aikuisopiston pilatestunteja. Ohjaaja on fysioterapeutti ja pilatesohjaaja, joten pätevyyttä tuntuu löytyvän.

AP, jos tuntuu, ettei ohjaaja neuvo tarpeeksi, kannattaa kysellä aina, jos on jotain epäselvää. Jos sekään ei auta, koita etsiä sellainen paikka, jossa saat henkilökohtaisempaa opastusta. Minusta Pilateksen ei kuulu olla mitään massajumppaa.

Vierailija
8/16 |
22.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sun on mahdollista, niin tarkista tuo asento esim. konttausasennossa peilin edessä.

Eli älä katso peiliin vaan menee konttausasentoon sivuttain peiliin nähden ja ota sellainen konttausasento missä sinusta tuntuu hyvältä. Kämmenet siis lattiaan suoraan hartoiden alapuolelle (eli siis voisit piirtää hartioista käsivartta pitkin lattiaan viivan, ja se olisi suorassa (90 asteen kulmassa lattiaan).

Sitten polvet tietty myös siihen 90 asteen kulmaan.

Ja nyt: pidät mielestäsi selän suorana.

Sitten katsot peiliin!!!! Onko se selkä suora, vai jääkö sinulle siihen notko, eli painaako "maha" sitä alaspäin?

Tämän tekee ainakin meidän tunneilla 75% väärin...

Vierailija
9/16 |
22.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ne jotka sanoo ettei tunnu miltään tai on tylsää tmv:

uskallan väittää että teitte liikkeet väärin! Kävin itse aikanaan ekat pari tuntia ja ajattelin et hyvänen aika tämmösesta p. askastako maksoin. Seur kerran päätin kysyä opelta apua, et mikshän ei tunnu missään jne.

No kuinka ollakaan: en muistanut liikettä tehdessä pitää vatsalihaksia tiukkoina, jännittää lantionpohjan lihaksia, ja lantio itsessään oli just väärässä asennossa. Hengitykset tein just väärässä järjestyksessä, ja tietyissä liikkeissä myös käden asento tmv. ei ollut oikein. Sitten kun sain tehtyä ohjaajan avustuksella oikein, olikin ne liikkeet niin rankkoja et aina just ja just vaan selvisin ne läpi :D Ja ihaninta/oudointa on: tunnilla ei tule hiki, mut 1,5 päivän päästä on sieltä täältä ne normaalisti käyttämättömät pikku-lihakset kipeinä... :D

Mulla on parantunut ryhti ihan älyttömästi, ja kiinteytynyt olen tosi paljon. ILMAN HIKOILUA :D hihii

Vierailija
10/16 |
22.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

SI-nivelen kanssa pilateksessa, epäilen ap:llä olevan saman ongelman. Mulla on synnytysten jälkeen jotenkin jäänyt löysäksi tuo nivel ja aiheuttaa välillä ongelmia liikkuessa. Onko sulla vähän aikaa synnytyksestä? Pilateksessa ohjaaja antoi neuvoksi tosiaan painaa selkä lattiaan tai sitten laittaa sinne pyyherulla tueksi, se oikeasti auttoi. Kannattaa mainita ohjaajalle asiasta, osaa neuvoa sua paremmin! Ja lantionpohjanlihasten kunnollinen jännittäminen monessa liikkeessä auttaa myös.

Vierailija
11/16 |
22.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja en toiste mene. Puuduttavan tylsää eikä edes musikkia tunnilla.

Ei ehkä sovi kaikille, mutta ehkä sinullekin myöhemmin. Olen harrastanut aktiivisesti kaikkea aerobicista spiningiin. Ohjannut myös paljon tunteja. Tehokkaimpia lihaskunto- ja tukirankaliikkeitä ovat juuri syviin lihaksiin vaikuttavat kuten esim. pilates, method putkisto, astanga jooga. Jos haluaa tuloksia, näillä keinoilla niitä saa. Liikkeet ovat niin tehokkaita, että voivat myös aiheuttaa etenkin hieman virheellisesti tehtyinä kovaakin kipua. Kun elimistö lähtee korjaamaan esim. epätasapainoa, se reagoi. Juttele ohjaajasi kanssa kivusta. Se kertoo jotakin.

Vierailija
12/16 |
22.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laji sopii hyvin miehillekin, ryhmässämme on miehiä yhteensä neljä, eli yllättävän paljon ryhmän kokoon (9 henkeä) nähden.

Vierailija
13/16 |
22.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

SI-nivelen kanssa pilateksessa, epäilen ap:llä olevan saman ongelman. Mulla on synnytysten jälkeen jotenkin jäänyt löysäksi tuo nivel ja aiheuttaa välillä ongelmia liikkuessa. Onko sulla vähän aikaa synnytyksestä? Pilateksessa ohjaaja antoi neuvoksi tosiaan painaa selkä lattiaan tai sitten laittaa sinne pyyherulla tueksi, se oikeasti auttoi. Kannattaa mainita ohjaajalle asiasta, osaa neuvoa sua paremmin! Ja lantionpohjanlihasten kunnollinen jännittäminen monessa liikkeessä auttaa myös.

Itse asiassa minulla on ollut SI-nivelen lukkiuma ja kahden välilevyn repeymä, monta vuotta sitten, mutta selkä on aika jäykkä siksi edelleen. Pilateksessa tuli kipeäksi juuri ristiluun kohdalta kun rullattiin selinmakuulta istumaan erinäisissä liikkeissä. Notkollaan selkä ei minulla varmasti ole.

Täytynee ottaa selvää, missä Helsingissä olisi perusteellisempaa ohjausta pilatekseen ja yksilöllisiin asentoihin.

Vierailija
14/16 |
22.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joogakouluissa (ainakin Shantissa) on myös pilatestunteja. Kannattaa kysellä niistä.

Vierailija
16/16 |
31.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin ristiselkä meni pilateksen jälkeen. Olin ekan kerran pilateksessa. Nyt on jo kolmas päivä kun en pysty liikkumaan kunnolla, puhumattakaan jumppaamisesta. Veikkaan, että viikonloppukin menee näin. Harmittaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi neljä