Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vauvanvaatekrapula ja moraalinen kriisi

Vierailija
22.02.2010 |

Sain esikoiseni puolisen vuotta sitten. Raskausaikana minulla oli vahvat periaatteet eettisyydestä ja ekologisuudesta. Hankin kestovaipat ja vaatteita kirppareilta. Ratsasin äitini varastot ja löysin sieltä paljon oikeaa hyvinsäilynyttä retrovaatetta.

LA:n lähestyessä homma karkasi kuitenkin käsistä. Ostin Lindexit, H&M:t ja KappAhlit tyhjäksi epäkäytönnöllisiä, mutta niiiin sieviä vaatteita, halvalla kun sain. Nyt minua on alkanut harmittaa. Vaatteita on enemmä kuin kerkeän käyttää (en myy, koska menevät siskolle ja siltä takaisin minulle ehkä joskus).

Kun aloin tutkailla vaatteiden merkintöjä, laidastaan ovat merkinnät "made in China/India/Vietnam...". Eli siis toisella puolen maailmaa miehet ja naiset (toisinaan myös lapset) raatavat nälkäpalkalla pitääkseen lapsena hädin tuskin hengissä vain jotta minä saisin äitinkultamussukkapullaposkelle vaatevaraston, joka on hänen hyvinvointinsa kannalta täysin turha. Ja joutuisin maksamaan siitä tulotasooni nähden naurettavan vähän.

Mikä meihin järkeviin ihmisiin menee, kun lisäännymme? Tämä ei todellakaan ole se arvomaailma, jonka tahtoisin lapselleni opettaa (tavaraa, tavaraa, tavaraa)!

Mutta, jatkoa ajatellen, olisiko kellään valistuneella antaa esimerkkejä lastenvaatteista, joita voisin lapselleni ostaa (jotain kuitenkin täytyy ehkä päälle pukea). Siis sellaisia, jotka olisi tehty Suomessa, tai edes EU:ssa? POP:yn vaatteidenkin tekomaa näyttää olevan usein Turkki. Ei siellä työntekijöiden olot varmaan pahimmasta päästä ole, mutta eivät ehkä parhaimmastakaan.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
22.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että täällä ei valinnanvaraa niin hirveästi ole. Yhdestä liikkeestä saa Kinderitin vaatteita, onko ne tehty Suomessa? Kun niissä lukee vain Helsinki/Finland tms., muttei sitä "made in". Sitäpaitti Kinderitin villatakista irtos nappi ekalla käytöllä ja oon niin käsi, etten ossaa ees sitä ommella :(

Vierailija
2/12 |
22.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja pyydät järjestämään (lasten)vaatteiden korjauskurssia, jos sellaista ei vielä ole.

Osan vaatteista voit myydä, vaikka ne siskollesi menisivätkin, sillä jos sinä et ehdi kaikkea käyttää, miksi siskosi ehtisi.

ja koet iloa oppitunnistasi, tosi asia on, että vauvanvaatteet ovat ihania, kun ovat niin pieniä. tuskin sinun enää tarvitsee krapulaa kokea tästä aiheesta.

Ota valmistajiin yhteyttä ja pyydä kertomaan missä teettävät vaatteensa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
22.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lukiessa tulee mieleen, etta harva osaa katsoa sita mitalin toista puolta.

Se "nalkapalkalla" raatava kinuski saattaa olla perheen ainoa rahaa ansaitseva ja ainut tie siihen, etta illalla on riisia poydassa.

Asuminen muualla pain maailmaa avartaa kummasti....

Vierailija
4/12 |
22.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan yliopistossa opiskellut (tiedän toki että teoriatieto ei kuitenkaan korvaa kokemusta).

Mutta minä uskon, että suuren rahan maailmassa kuluttajien protestit, adressit vaatimukset jne. eivät paina pätkääkään. Ainoa mahdollisuus on äänestää jaloillaan, eli olla ostamatta ko. tuotteita. Henkilökohtaisesti olisin valmis sitoutumaan ostamaan vaikka vaatteeni esim. Lindexiltä tuplahintaan, jos he vastineeksi sitoutuisivat siihen, että vaatteiden tekijöillä on varaa yrityksen tuotteisiin.

Tiedäthän toki, että usein työntekijät houkutellaan hikipajoihin kyseenalaisin keinoin, ja siellä he työskentelevät käytännössä kuin orjat. Maksetaan esim. matkalippu työskentelykaupunkiin ja sitten työntekijä maksaa velkaansa työnanatjalle vuosikausia ja on näin sidottu tehtaaseen.

Ja hävyttömintä on, että hikipajoja hyödyntävät myös kalliimmat merkit, myös ihan huippumuodin tuottajat. Eli työntekijä ei välttämättä tienaa elämänsä aikana sitä, minkä maksamme täällä jostain iltapuvusta.

lukiessa tulee mieleen, etta harva osaa katsoa sita mitalin toista puolta.

Se "nalkapalkalla" raatava kinuski saattaa olla perheen ainoa rahaa ansaitseva ja ainut tie siihen, etta illalla on riisia poydassa.

Asuminen muualla pain maailmaa avartaa kummasti....

Vierailija
5/12 |
22.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.enne.fi/page/4/arvot

Valmistus Suomessa, vaikka tuleehan se puuvilla Intiasta!

Vierailija
6/12 |
22.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
7/12 |
22.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
8/12 |
22.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen muuttunut lasten myötä shoppailijaksi kun olin ennen tosi ekoihminen.Haluan vain lapsille laadukasta ja sievää ja ylilyöntejä sattuu....Minuakin surettaa muutokseni mutta toisaalta se on ymmärrettävää ja inhimillistä!

Vierailija
9/12 |
22.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

<a href="http://www.enne.fi/page/4/arvot" alt="http://www.enne.fi/page/4/arvot">http://www.enne.fi/page/4/arvot</a&gt;

Valmistus Suomessa, vaikka tuleehan se puuvilla Intiasta!

Tuo puuvilla homma on tietenkin totta...Ehkä jostakin löytyis tietoa siitä, millaset olot tuon sertifikaatin alaisilla työntekijöillä on...

Ja tosiaan aiemmalle vastaajalle, ap:n pitäisi kyllä mennä johonkin kurssille! Olisi ihanaa, kun voisi vanhoista kankaista yms. tehdä itse vaatteita. Muttamutta...en oo ihan uusavuton, siitä ei ole kyse. Opin kuitenkin puhumaan "liian" aikaisin ja mahd. tämän seurauksena hienomotoriikkani on aivan surkealla tasolla. No ehkä saattaisin sen napin oppia ompelemaan, tai edes laittamaan langan neulansilmään :) Jos pistäiski miehen sinne kurssille...

ap

Vierailija
10/12 |
22.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

nuo Karmashopin vaatteet ei ollu edes kalliita! Ilmeisesti kyse on vaan siitä, millainen siivu menee sille yritykselle...

Vierailija
11/12 |
22.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tehdään euroopassa ja Nekku vaatteet suomessa

Vierailija
12/12 |
22.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tinttu.com-verkkokaupasta

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kolme