Asunnon ilman välittäjää myyneet
haluaisin kuulla kokemuksianne kaupanteosta. Eli tilanne on seuraavanlainen. Asunto meni kaupaksi ja nyt sitten pitäisi sopia vielä kauppakirjan kirjoitukset ynnä muut.
Oletteko väsänneet kauppakirjan itse netistä löytyvistä lomakkeista vai teettäneet jossain muualla? Jos teetitte pankissa tai esim. lakiasiaintoimistossa, paljonko maksoi?
Yleensähän kauppa tehdään ostajan pankissa, mutta meidän tapauksessamme ostaja on toiselta paikkakunnalta ja sanoi heti, että tulee mielellään meidän pankkiimme tekemään paperit. Mutta miten tällaisessa tilanteessa onnistuu tilisiirto?
Jos tulee muitakin vinkkejä tähän loppumetreille, niin otan mielelläni vastaan. Olen siis ensimmäistä kertaa pappia kyydissä.
Kommentit (13)
siis pointtini siinä tilisiirtokysymyksessä yritti kai olla se, että jos ostajalla on eri pankki kuin myyjällä, niin eihän myyjän pankintäti pääse ostajan tililtä mitään siirtoja näpyttelemään minnekään. Eri asia, jos molemmilla on esim. Nordea tai jokin muu iso pankki. Mutta tässä tapauksessa meillä ei niin ole.
Ja osakekirjat on meillä pankissa kyllä. Tosin onnistuu se kuulemma niinkin, että lähettävät myyjän pankista ostajan pankkiin suoraan ne osakekirjat.
Veloittivatko pankissa jotain tuosta kaupanteosta, vaikka teillä oli itsetehty kauppakirja? Entä luetuttiko kauppakirjan jollakin lainoppineella, esim. pankissa ennen kaupantekoa?
ap
Ja kaupathan tehdään ostajan pankissa. Myyjän pantteina olevat osakekirjat sinne pankki toimittaa.
että pitääkö mun nyt sitten kuitenkin lähteä ostajan pankkiin toiselle paikkakunnalle? Vai onnistuuko se jotenkin meidän pankissa, niin kuin puhe oli.
ap
Meillä oli molemmilla sama pankki ja tilisiirto onnistui siinä tiskillä. Ei pankki mitään veloittanut, tai korkeintaan niistä tilisiirroista, mutta ei mitään muuta.
Mutta miten olette sopineet ostajan kanssa maksun? Voihan kauppakirjan tehdä ja ostaja maksaa myöhemmin. Tämä on juuri se asia (tai yksi niistä) joka teidän täytyy etukäteen sopia.
tehtiin. En muista mitä maksoi, muttei paljoa.
Loppusumma maksettiin siinä kauppakirjojen allekirjoituksen yhteydessä. Siinä se "kuuluukin" maksaa.
vieläkin enemmän sumpilla tästä kun mä :) Sanoi siis heti, ettei mun tartte lähteä heidän kotipaikkakunnalleen pankkiin, vaan he tulevat tänne. Mulle välähti vasta äsken mieleen, että mites se tilisiirto hoidetaan heidän pankistaan sitten.
Ja muutenhan tuo jälkikäteen maksaminen kyllä onnistuisi, mutta luotanko mulle ennalta tuntemattomaan ostajaan niin paljon, että kirjoitan kauppakirjan ja sitten jään odottamaan, että ostaja tosiaan maksaa. Vai pitääkö avainten luovutus sopia sitten erikseen maksun jälkeen?
Kakkonen vielä kysyn sulta, että luetutitteko kauppakirjan jollain?
Ei luetettu kauppakirjaa kenelläkään asiantuntijalla.
No tehkää kauppakirja, pyytäkää siinä tilaisuudessa osamaksuksi jotain, sopikaa mikä päivä rahat siirtyy ja sinä päivänä siirtyy omistusoikeus. Jos ei rahat tule niin sakko alkaa juosta, määrä on sopimuskysymys, en muista mitä meillä oli. Tässä voi tulla ongelmaksi osakekirjojen siirto eli sinä saat pankistasi ulos kun maksat lainan pois mutta missä vaiheessa ostajan pankki haluaa..
Avainten luovutuksen voit sopia miten haluat, joko annat ne kaupantekotilaisuudesssa vai vasta sitten kun rahat ovat tililläsi ja omistusoikeus siirtynyt.
Mutta jos on kovin epäselvää niin ehkä turvallisinta olisi palkata joku, kysy mitä pankkisi veloittaa ja mitä siihen hintaan saa.
Ja meidän kaupanteosta on aikaa jo vuosia, joten tietoni ovat vähän unohdukissa ja jotain on voinut muuttuakin.
soitan heti aamusta pankkiin ja kysyn. En oo niinkään huolissani kauppakirjasta, sen osaan kyllä tehdä nettimallien ja oman aiemman kauppakirjan perusteella ja luetuttaakin voin kaverilla, joka on asianajaja.
Ongelma on just toi maksusäätö, mut ehkä ne osaa pankissa neuvoo parhaiten sen asian kanssa.
Kiitos neuvoista ja hyvää yötä! :)
ap
voivat maksaa shekillä siinä kauppakirjojen allekirjoitustilaisuudessa.
Kysyvät vaan omasta pankistaan niin sellaisen sieltä saavat.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Kaupanvahvistaja
Mun käsittääkseni kiinteistökauppaa ei voi kuka tahansa tehdä lainvoimaisesti jollain netistä löytyvällä paperilla. Teilläkin lienee jotain pantteja, ainakin jos on lainaa, ja lisäksi pitää hoitaa lainhuudatus, maksaa mahdolliset varainsiirtoverot jne.
Eli asiantuntijan pakeille siitä, toisin sanoen ihan omaan pankkiinne. Me ollaan tehty kauppakirjat myyjän, eli itsemme pankissa ostajien kanssa, virallisen kaupanvahvistajan kanssa. Ja todellakin tarvitsette ammattilaisten apua noiden papereiden ja muiden mutkien hoidossa, usko pois!
Varo, ettei ostaja hanki osakekirjoja teiän pankista ja jätä sitten maksamatta.
shekkejä on vielä olemassa ja niillä hoituu maksut :) olen itse hoitanut kiinteistökauppamme ja olen entinen pankkilainen. ja ainakin toisissa kaupungeissa kaupat on aina myyjän pankissa...käytäntöjä on monia.
Ja jos sinulla on esim.asuntonne vanha kauppakirja tallella niin käytä sitä pohjana.
Netistä löytyy malleja, pitää kyllä vähän perehtyä että tietää mitä siihen kirjoittaa sekä sopia ostajan kanssa esim milloin asunto on tyhjä, tuleeko sakkoa, jos ei ole jne.
Eikös kauppa yleensä tehdä myyjän pankissa, koska monella on osakekirjat lainan vakuutena.
Ja tuota tilisiirto kysymystä en ymmärrä. Pankin täti näpyttää tilisiirron annettujen tietojen mukaan sama se kumman pankissa ollaan.