Voiko valita ET:n, jos äiti kirkossa, isä ei?
Siinähän se kysymys tulikin. Eli itse haluan kuulua kirkkoon, mutta mieluummin laittaisin lapseni ET:n opetukseen. Isä ei kuulu kirkkoon.
Jos eroan kirkosta ET:n opetuksen vuoksi, riittääkö, että teen sen juuri ennen koulun alkua vai toimiiko kuten kirkollisvero, että osallistujat katsotaan edellisen kalenterivuoden viimeiseltä päivältä?
Kommentit (14)
(http://www.edu.fi/page.asp?path=498,1329,1522,21830,27236)
Vuosiluokat 1-5
Opetuksen ydintehtävänä on tukea oppilaan kasvua ja antaa hänelle välineitä tutkia ja rakentaa elämänkatsomustaan ja maailmankuvaansa.
TAVOITTEET
Tavoitteena on edistää oppilaan pyrkimystä
• etsiä ja rakentaa identiteettiään ja elämänkatsomustaan ja sen myötä oppia hahmottamaan kokonaisuuksia, kasvaa kohtaamaan epävarmuutta ja kehittää taitojaan ilmaista itseään
• kehittää arvostelukykyään ja kykyään eettiseen toimintaan ja oppia huomaamaan kohtaamiensa arkipäivän tilanteiden eettiset ulottuvuudet ja käyttämään eettisen ajattelun taitoja ja katsomuksellista harkintaa
• tutustua ihmisoikeuksien, suvaitsevaisuuden, oikeudenmukaisuuden ja kestävän kehityksen periaatteisiin ja oppia kantamaan vastuuta itsestään, toisista ihmisistä, yhteisöstä ja luonnosta
• tutustua lähiympäristönsä katsomuksiin ja kulttuureihin.
Keskeiset sisällöt
Ihmissuhteet ja moraalinen kasvu
• toisen kohtaaminen ja hänen asemaansa asettautuminen
• hyvä, oikea ja väärä, oikean ja väärän erottaminen, ihmisen hyvyys
• ystävyyden sisältö ja merkitys elämässä
• oikeudenmukaisuus, oikeudenmukaisuuden toteutuminen jokapäiväisessä elämässä, rikkaus ja köyhyys maailmassa
• ajattelun vapaus, uskonnon- ja elämänkatsomuksen vapaus, suvaitsevaisuus ja syrjintä
• hyvä elämä, arvo ja normi, vastuu ja vapaus elämässä
Itsetuntemus ja kulttuuri-identiteetti
• kuka olen ja mitä osaan, elämänvaiheet ja toiveet
• erilaisia elämäntapoja, suvaitsevaisuus ja monikulttuurisuus
• suomalainen kulttuuri ja suomalaiset kulttuurivähemmistöt, maailman kulttuuriperintö
• elämänkatsomus, uskomus, luulo, tieto ja ymmärrys, erilaisia elämän- ja maailmankatsomuksia
Yhteisö ja ihmisoikeudet
• yhteiselämän perusteita, sääntö, sopimus, lupaus, luottamus, rehellisyys ja reiluus, kultainen sääntö
• lasten oikeudet, oikeus ja velvollisuus, ihmisoikeudet
• tasa-arvo ja rauha, demokratia, tulevaisuuden maailma
• etiikan perusteita, teon moraalinen oikeutus, teon tarkoitus ja seuraus, oman elämäni eettisiä ongelmia ja niiden ratkaisuja
Ihminen ja maailma
• ympäristö ja luonto, eloton ja elävä, kauneus luonnossa
• elämän synty ja kehitys, kertomuksia maailman synnystä, maa ja maailmankaikkeus, elämän erilaisia muotoja, syntymä, elämä ja kuolema luonnossa
• luonnon tulevaisuus ja kestävä kehitys, erilaiset aikakäsitykset ja niiden merkitys ihmisten elämässä, maailmanperintö ja ympäristö
Kuvaus oppilaan hyvästä osaamisesta 5. luokan päättyessä
Ihmissuhteet ja moraalinen kasvu
Oppilas
• kykenee arvioimaan erilaisten tilanteiden moraalisia vaatimuksia ja teon moraalista oikeutusta
• ymmärtää tekevänsä väärin toimiessaan vastoin omaksumiaan periaatteita
• kykenee tutkimaan moraalisia ongelmia yhdessä muiden kanssa ja hyväksyy erilaisten toimintalähtökohtien olemassaolon
• ymmärtää, että konflikteihin on löydettävissä väkivallattomia ratkaisuja.
Itsetuntemus ja kulttuuri-identiteetti
Oppilas
• tunnistaa katsomuksellisia kysymyksiä
• osaa käyttää oppiaineen keskeisiä käsitteitä (elämänkatsomus, kulttuuri, vähemmistö)
• rohkenee esittää omia näkemyksiään ja ymmärtää, että näkemyksiä tulee perustella
• pystyy hahmottamaan katsomusvapauden merkityksen omassa elämässään
• osaa hahmottaa suomalaisuuden osana maailman kulttuurista monimuotoisuutta.
Yhteisö ja ihmisoikeudet
Oppilas
• tuntee ihmisoikeuksien, suvaitsevaisuuden ja oikeudenmukaisuuden periaatteita
• ymmärtää yhteisten sääntöjen merkityksen
• ymmärtää yksilöllisen vastuullisuuden ja sen, että yksilö kuuluu erilaisiin yhteisöihin.´
Ihminen ja maailma
Oppilas
• tuntee erilaisia maailmaa ja ihmisen paikkaa koskevia selityksiä
• ymmärtää luonnon ja ympäristön tärkeyden ihmiselle
• osaa toimia luontoa kunnioittaen ja on omaksunut kestävän kehityksen periaatteita.
jos hän kuuluu seurakuntaan, ei voi osallistua et opetukseen.
uskonnonopetukseen jne
Itse en kuulu kirkkoon, mies kuuluu. Mutta se kysymys olisi tullut joka tapauksessa.
mitään merkitystä opetuksen kanssa, vaan lapsen tietenkin!
hän ei voi valita ET. Mutta mikäli lapsi ei kuulu kirkkoon voi hän valita ET tai uskonnon.
hän ei voi valita ET. Mutta mikäli lapsi ei kuulu kirkkoon voi hän valita ET tai uskonnon.
Luulen, että se on nykypäivää kun kysytään kaikilta.
Olen aina luullut, että lapsi kuuluu automaattisesti siihen uskontoon, johon äitikin! Siksi tätä mietin.
ap
ymmärrä miksi sitä joku koulu kyselee, koska kirkkoon kuuluva lapsi EI saa osallistua ET-opetukseen tänä päivänä.
ymmärrä miksi sitä joku koulu kyselee, koska kirkkoon kuuluva lapsi EI saa osallistua ET-opetukseen tänä päivänä.
on kastettu ja olen käsittänyt, että kuuluu kirkkoon, kunnes minä eroan tai voi itse erota 18v täytettyään.
ap
Eli varsinaisesti kysymys on tarkoitettu kirkkoon kuulumattomille lapsille, heille joille valinnanmahdollisuus on olemassa. Se on yksi ja sama, mitä kirkkoon kuuluva siihen ruksaa - ainoastaan uskonnon opetus on mahdollinen.
Eli varsinaisesti kysymys on tarkoitettu kirkkoon kuulumattomille lapsille, heille joille valinnanmahdollisuus on olemassa. Se on yksi ja sama, mitä kirkkoon kuuluva siihen ruksaa - ainoastaan uskonnon opetus on mahdollinen.
Lapsen voi erottaa kirkosta molempien vanhempien suostumuksella.
12-17-vuotta täyttänyttä lasta ei voi erottaa kirkosta ilman lapsen suostumusta. 15 vuotta täyttänyt lapsi voi erota kirkosta itsenäisesti huoltajien suostumuksella.
lapsi pitää erottaa kirkosta. Itse voit silti kuulua kirkkoon.
Valitettavasti kirkkoon kuuluvat eivät ainakaan vielä voi valita elämänkatsomustietoa. Sen sijaan kirkkoon kuulumattomat saavat kyllä valita evankelisluterilaisen uskonnon. Tilanne on hölmö: jos haluaa lapsensa opiskelevan elämänkatsomustietoa, lapsi täytyy erottaa kirkosta. Toivottavasti elämänkatsomustiedosta tulee pian vapaavalintainen aine kaikille, sillä sehän ei olisi keneltäkään pois! (Kirkkokin säilyttäisi jäsenensä.)
Elämänkatsomustieto on hieno oppiaine. Kannattaa tutustua opetussuunnitelmiin!