Meidän vauva, pian 5 kk, nukkuu yöllä 10-12h putkeen
Mites teidän muiden samanikäiset vauvat nukkuu? Imetän ja saa jo kiinteitä..
Kommentit (49)
Sun ajatukset oli niin samoja kuin mulla, että kylmät väreet meni.
Mietin usein samaa, että ihan kuin elämä olisi mennyt pilalle. Ei tosissaan puhettakaan mistään "omasta ajasta", hyvä jos nykyisin jaksaa katsoa jonkun sarjan lapsen nukahdettua, ekaan pariin vuoteen ei todella ollut mahdollisuuksia. Olen myös kateellinen, ihan reilustikin. Joskus jopa suututtaa (tätä hävettää myöntää). Suututtaa se, että muilla on kivaa lastensa kanssa, jaksavat tehdä ja olla reippaita. Oma mieliala on lähinnä se, että hyvä jos jaksaa edes pakolliset hommat... Tuntuu epäreilulta, että lapsi voi nukahtaa klo.23 (hänen nukkumaanmenoaikansa on PALJON aiemmin, mutta voi laulaa ja jutella sängyssään tunteja...) ja herätä aamulla klo.06. Ei puhettakaan päiväunista...
Tuntuu myös pahalta, että toisinaan tuntuu juuri tuolta, että uniongelmat on vaikuttaneet meidän suhteeseen ja aina en jaksaisi olla iloinen ja onnellinen lapsesta. Tietenkään ne, joiden lapset ovat nukkuneet hyvin, eivät ymmärrä miten pahalla tuulella sitä on, kun on vuosia valvonut... en haluaisi tiuskia lapselle, mutta väsymys tekee tehtävänsä.
Tavallaan kuitenkin lohdullista tietää, että näitä äitejä on muitakin, kun tuntuu että kaikkien muiden lapset vaan nukkuvat tai heräävät ehkä kerran, pari yössä. Eipä sillä, niin meilläkin... nykyisin...
27
poika on nyt hieman alle 5kk. Eilen meni 19-20 aikoin nukkuun ja äskön heräili pikkasen. meinasin mennä aamu maidon, korvikkeen antaan mut käänsi vaan sit kylkee.. :D Heräs kyl tossa kolmen aikaan kerran.
Mutta toissa yönä nukku 12h putkee :p
Vauvoilla on vain temperamenttieroja. Vauvat ei itke ärsyttääkseen..ja sivuhuomautuksena, meidän vauva on vieraskorea :D
ap
[/quote]
tuttu juttu. kummasti kotona voi mesota ja kiukute. mutta sit ollaan niin kilttiä poikaa kun vieraita tulee. toisaalta hyvä juttu :)
Sun ajatukset oli niin samoja kuin mulla, että kylmät väreet meni.
Mietin usein samaa, että ihan kuin elämä olisi mennyt pilalle. Ei tosissaan puhettakaan mistään "omasta ajasta", hyvä jos nykyisin jaksaa katsoa jonkun sarjan lapsen nukahdettua, ekaan pariin vuoteen ei todella ollut mahdollisuuksia. Olen myös kateellinen, ihan reilustikin. Joskus jopa suututtaa (tätä hävettää myöntää). Suututtaa se, että muilla on kivaa lastensa kanssa, jaksavat tehdä ja olla reippaita. Oma mieliala on lähinnä se, että hyvä jos jaksaa edes pakolliset hommat... Tuntuu epäreilulta, että lapsi voi nukahtaa klo.23 (hänen nukkumaanmenoaikansa on PALJON aiemmin, mutta voi laulaa ja jutella sängyssään tunteja...) ja herätä aamulla klo.06. Ei puhettakaan päiväunista...Tuntuu myös pahalta, että toisinaan tuntuu juuri tuolta, että uniongelmat on vaikuttaneet meidän suhteeseen ja aina en jaksaisi olla iloinen ja onnellinen lapsesta. Tietenkään ne, joiden lapset ovat nukkuneet hyvin, eivät ymmärrä miten pahalla tuulella sitä on, kun on vuosia valvonut... en haluaisi tiuskia lapselle, mutta väsymys tekee tehtävänsä.
Tavallaan kuitenkin lohdullista tietää, että näitä äitejä on muitakin, kun tuntuu että kaikkien muiden lapset vaan nukkuvat tai heräävät ehkä kerran, pari yössä. Eipä sillä, niin meilläkin... nykyisin...
27
tosi kurjalta teijän puolesta :/ jaksamisia.
nyt 6 kk ja heräilee tunnin välein :P
nukuttu hyvin jo 3 vuotta. Ja ihan rintamaidolla vauva nukkui 11 tunnin yöunia. Yövalvomisia odotellessa... ;)
nää yhden lapsen vanhemmat, jotka polleina kertovat, miten heidän alle puoli vuotias vauva on JO niiiiiin hyvä nukkumaan. Tokihan se on kiva, että saa "hyvät lähdöt", kun ekat kuukaudet menee suht iisisti. Kyllä ne yökukkumiset siitä vielä useimmilla alkaa.
"tämä yhden lapsen vanhempi" on saanut nauttia hyvistä yöunista jo 1v4kk. Ja joo, yhtä kauan olen saanut "nauttia" näiden useiden lasten vanhempien kateellisista vänkäyksistä, että kyllä ne yökukkumiset vielä alkavat.
No odotellaan. Sinähän voit sillä aikaa vaikka... valvoa ;)
Voi harmi, jos sun vauva/vauvat ei oo nukkunu. Yleensä tunnen myötätuntoa vanhempia kohtaan, joiden vauvat ei nuku. Sä teet kyllä poikkeuksen siinä. Eräskin sukulainen tuntuu olevan kateellinen, koska meillä on muutenkin niin kiltti vauva.. ap
Hyvä ettei teille tullut sentään tuhmaa vauvaa! Tiedä miten jaksaisitte...
täyteen korvikkeita ja vellejä?!?!?!??! kuka nykypäivänä enää edes antaa vellejä. itse imetin lapsentahtisesti ja lapsi luopui itse yösyötöistä n.8kk:n iässä. pikkuvauvat on siitä hassuja, että ne syö öisinkin ;)
Toivottavasti jatkuu samaan malliin. Kaikilla ei ole yhtä hyvä tuuri, lapset ovat niin erilaisia. Neljän omankin lapsen kokemuksella voin näin sanoa. Mutta mikäänhän ei kestä ikuisesti. Meillä useimmilla kaksi ensimmäistä vuotta ovat olleet sellaisia, että jonkin verran yöheräilyä on ollut. Sen jälkeen ei lainkaan.
eipä tarvinnut "tuupata täyteen korvikkeita ja vellejä" ja silti nukkui 3kk eteenpäin 10h putkeen, yösyönnit loppuivat silloin kuin seinään. Toisten vauvat nyt vaan ovat parempia nukkujia ja lopettavat yösyönnit aikaisemmin; turha on kaataa sitäkin asiaa äitien niskoille muka ylensyöttämisestä =D
nukkui jo laitoksella niin, että hoitaja tuli yöllä herättämään meitä, että syöttää pitäisi.
Alkuun nukkui noin 8h heräämättä, kerran yössä heräsi syömään ja jatkoi unia. Vaikka imetin niin se ainoa yösyöttö jäi pian pois ja lapsi nukkui jo 10h putkee.
Uni aika piteni ja piteni ja lapsi nukkui ~12-14h plus parit päiväunet (tosin päiväunet on aina olleet lyhyet, jos tuntiakaan).
Koskaan ei tullut mitään äkkinäistä rytmin muutosta tai yöhulinoita liikkumaanoppimisen takia.
Vasta 1v8kk:n ikäisenä oli pari viikkoa huonosti nukuttua aikaa kuuden uuden hampaan takia.
Mutta nyt ei ehdi kirjoittelemaan enempää, täytyy jo mennä herättelemään lasta, ettei kovin myöhään nuku, olenhan jo aamukahvit ehtinytkin tässä juoda :)
Tämä kakkonen (6 kk) on allerginen, nukkuu yöllä 7-8 tuntia ja siinäkin ajassa herää 2-5 kertaa. Jippijai.
tuollaisia yöunia jo viikon ikäisestä lähtien. Sitä ennen heräsi vain kerran yössä syömään.
Oli heti alusta lähtien korvikkeilla ja söi siis 5kk:n iässä jo kiinteitäkin.
Nyt vauva 8kk ja saman verran nukkuu edelleen.
että rintamaidollakin oleva lapsi voi jättää melko varhaisessa vaiheessa yösyötöt väliin. Meillä myös imetettiin lapsentahtisesti ja poika alkoi nukkumaan 11 tunnin yöunia 4 kk lähtien. Normaalien suositusten mukaan on aloitettu kiinteät ja hampaitakin on nyt jo 8 kpl (pojalla nyt ikää 8 kk). Poika myös jo konttaa ja auttaen kävelee. Lapsia nyt vaan on erilaisia riippumatta saadusta ravinnosta, liikkumaanopetteluiästä, hampaiden saamisesta jne. Itse olen kiitollinen hyvät unenlahjat omaavasta lapsesta. Voimia teille, joilla unet jäävät vähiin.
täyteen korvikkeita ja vellejä?!?!?!??! kuka nykypäivänä enää edes antaa vellejä. itse imetin lapsentahtisesti ja lapsi luopui itse yösyötöistä n.8kk:n iässä. pikkuvauvat on siitä hassuja, että ne syö öisinkin ;)
on vaan noiden tissitakiaisten äitien katkeruutta yrittää syyllistää korvikevauvojen äitejä muka liiallisesta syöttämisestä, kun heidän vauva nukkuu täysinäisiä öitä. Itse jatkoin imetystä 1v. asti, ja poika nukkui 11h yöunia 3kk asti.
jo 3-4 viikon ikäisestä 8 tuntia putkeen yöllä. Olen siis säästynyt täysin yöheräämisiltä mistä olen ylen kiitollinen.
Eräskin sukulainen tuntuu olevan kateellinen, koska meillä on muutenkin niin kiltti vauva..
ap
No voi helv... mistä näitä ääliömammoja oikein sikiää?! Kyllä meidänkin vauva on KILTTI, vaikka hulinoikin yönsä vielä 9 kuukauden iässä (ja todennäköisesti aika kauan vielä tästä eteenpäinkin). Oletteko koskaan kuulleet temperamenteista?? Oletteko ihan vakavissanne sitä mieltä, että naapurin vauvat syntyvät tuhmina, jos ne ovat esimerkiksi ärsykeherkempiä, liikunnallisempia tai muuten vilkkaampia kuin teidän aamusta iltaan seinää tuijottavat mökeltäjänne? Voi jeesus...
tempperamenttieroista eikä ns. kiltteydestä.
Eräskin sukulainen tuntuu olevan kateellinen, koska meillä on muutenkin niin kiltti vauva.. ap
No voi helv... mistä näitä ääliömammoja oikein sikiää?! Kyllä meidänkin vauva on KILTTI, vaikka hulinoikin yönsä vielä 9 kuukauden iässä (ja todennäköisesti aika kauan vielä tästä eteenpäinkin). Oletteko koskaan kuulleet temperamenteista?? Oletteko ihan vakavissanne sitä mieltä, että naapurin vauvat syntyvät tuhmina, jos ne ovat esimerkiksi ärsykeherkempiä, liikunnallisempia tai muuten vilkkaampia kuin teidän aamusta iltaan seinää tuijottavat mökeltäjänne? Voi jeesus...
Juuri tänä aamuna nousin silmät itkusta turvonneina, kun en vaan tahdo jaksaa. Tyttäreni on nyt 1,5 vuotias ja välillä tuntuu ettei se todella koskaan nuku. Yöt on ihan hirveitä, päiväunista ei voi puhuakaan.
On todella vaikeata jaksaa olla se äiti joka haluaisin lapselleni olla. Sen sijaan helposti tulee oltua se väsynyt ja kiukkuinen punasilmä, joka vetää päivän läpi hampaat irvessä.
Tyttö on terve, suloinen ja reipas, aivan kuten varmasti myös nämä hyvin nukkuvat lapset. Olen miettinyt monesti mitä oikein tein väärin kun tämä meni näin, mutta voin rehellisesti sanoa, että meillä on kyllä kokeiltu aivan kaikkea. Kaikki ne neuvot ja ohjeet joita olemme saaneet "kokeneemmilta ja viisaammilta" vanhemmilta ovat valuneet hukkaan ja joskus tympii se palaute jota tutuilta ja sukulaisilta saa siihen että on "vähän väsynyt". Ollaan aina tehty sitä tai tätä, tai sitten tulee se "kyllä sitä kuule meilläkin valvottiin" kommentti.
En tiedä voiko sitä edes uskoa todeksi tai ymmärtää ennen kuin on itse valvonut tahtomattaan puolitoista vuotta...katsotaan kuinka kauan tätä vielä jatkuu.
kuulun niihin hyväonnisiin jonka lapsi on aina ollut hyvä nukkuja, 2kk lähtien n. 11h yöunet.Luulen sen johtuvan siitä etten koskaan onnistunut imettämisessä eli lapsi on kasvanut nan-maidolla.Itse asiassa suurin osa ystävieni lapsista ovat olleet todella hyviä nukkujia.Onkohan se niin että siitä ei vaan puhuta niin helposti kuin nukkumisvaikeuksista?Kun siis nukkumisen kanssa ei ole mitään ongelmaa.Mutta uskon että on tosi rankkaa jos lapsi ei nuku kun pieniä pätkiä.Mulle myös olisi ollut.