Miten tarkasti vahditte lapsianne?
Jos olette vaikka kotona ja lapset leikkivät huoneissaan/yhteisessä leikkihuoneessa. Miten usein käytte kurkkimassa huoneeseen? Käyttekö ollenkaan? Vai oletteko koko ajan samassa huoneessa? Minkä ikäisiä teidän lapset ovat? Miten pitkäksi aikaa minuuteissa jätätte lapset keskenänne eri huoneeseen kun teette jotain itse, esim. leivotte keittiössä, pesette lattioita toisissa huoneissa jne. Olette silti kotona, että huudon yms. kuulee, mutta ette näe lapsia.
Kommentit (27)
joten ei se minusta ole mitenkään ylisuojelevaista, että yleensä ottaen pieniä lapsia vahditaan!!
2v4kk yleensä seuraa minua, mutta jos jää viereiseen huoneeseen niin yleensä kuulen hänen touhunsa ja arvaan jos tekee jotain kiellettyä. Isoveli on 7v ja kun sisarukset on yhdessä niin kuuntelen, mutta menen katsomaan vain jos jompikumpi huutaa, itkee tai on kovin hiljaista. Isoveli yleensä aktiivisesti kertoo jos sisko tekee jotain kiellettyä. En halua olla jatkuvasti vahtimassa lapsia koska se ei mielestäni ole tarpeellista. Haluan että lapsilla on omia sisarusten juttuja keskenään en halua aina olla vieressä vahtaamassa.
Täyteen ammeeseen en pienempää jättäisi, mutta sellaisessa saa kylpeä jossa on vettä vähän pohjalla jos näen hänet saunan ikkunasta/ käyn kylpyhuoneen ulkopuolella äkkiä ja pyydän isoveljeä katsomaan sen aikaa koko ajan mitä pienempi tekee.
Lapsilla oma kerros jossa en käy ellei sieltä kuulu parku. Siellä leikkivät yhdessä 2v, 5v, 6v. ja 9v. Tosin pienin on paljon kanssani alakerrassa.
Asutaan yhdessä tasossa, lapset kulkevat sisällä miten sattuu. En käy erikseen tarkistelemassa, sillä joku lapsista tulee kyllä kantelemaan jos jotain tapahtuu. Pitävät koko ajan niin kovaa meteliä, että ilman tarkistuksiakin on aivan hyvin perillä tilanteesta. Ja jos tilanteita tulee, niin ne tapahtuvat niin nopeasti ettei vieressä seisomallakaan voi niitä välttää, esim. yksi huitaisee toista lelulla päähän. Pihalla tarkistelen, mutta se onkin eri juttu.
...sillä en ikinä mene tarkistamaan, mitä lapseni (2,5v, 4,5v ja 7v) puuhaavat jos heillä on leikki meneillään ja minulla jokin oma juttu, oli se sitten sudoku tai pyykkituvassa käynti.
Siis jos lapset eivät erikseen pyydä minua katsomaan jotakin asiaa tai en itse hissuksiin, heidän huomaamattaan ihan omaksi ilokseni mene seuraamaan leikkiä. Nuo saattavat tunnin-pari leikkiä ihan täysillä, joten miksi menisin leikkiä keskeyttämään?
Vanhempia käyn kurkkaamassa jos on liian pitkään hiljaista. Heidän yhteisleikkinsä on onneksi aika vuoropuheluiden täyttämää joten kun ovet on auki hyvin pysyy selvillä mitä he tekevät. Pienin konttaa useimmiten minun jaloissani mutta tykkää käydä sisarusten huoneessa. Duploilla leikkivät kaikki yhdessä ja hyvin sisarukset vahtivat pienintä vaikka en sitä heiltä odotakaan. Kun vauva on leikeissä mukana ravaan koko ajan katsomassa kuinka sujuu vaikka kaikki pieni tavara on laitettu pois ja huone myös hänelle turvallinen.
Lapsi on 2v, kutakuinkin koko ajan tiedän missä on ja mitä tekee. Jos en toisesta huoneesta kuuntelemalla ole tekemisestä selvillä, menen kurkkaamaan. Yleensäkin jos on hiljaista niin tekee kiellettyjä asioita.
Omaa huonetta lapsella ei ole, alakerta on melko yhtenäistä tilaa ja siellä ollaan päivät. Yläkerrassa vain nukutaan, portti on ettei sinne leikkimään mennä. Eli helposti pysyy perillä missä taapero touhuilee.
Myönnän kyllä että olen ehkä hieman ylihuolehtiva, yritän pikkuhiljaa päästä siitä eroon...