Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vuokra perintään?!

Vierailija
20.02.2010 |

Vuokrasopimukseni mukaan vuokra pitää maksaa kuukauden 1. päivä, mutta olen sopinut sähköpostitse, että maksan vuokran vasta 15. päivä, joka on tilipäiväni. Tämän kuukauden vuokran kohdalla maksoin vuokran vasta 16. päivä. Eilen tuli postiste kirje perintätoimistolta, jossa vuokraa vaadittiin maksettavaksi 26.2. mennessä. Jos maksua tai yhteydenottoa ei tulisi, niin asia menisi ulostottoon ja tulisi merkintä luottotietoihin.

Ongelmaa ei ole sikäli, että olen vuokran jo maksanut. Pitääkö minun kuitenkin maksaa 9 €:n perintäkulu? Onko se myös ihan normaalia, että vuokrasta ei tule mitään huomautuslaskua vuokranantajalta, vaan homma menee heti perintätoimistolle? Olen ollut siinä käsityksessä, että ainakin tavallisista laskusita tulee pari huomautuslaskua ja sitten homma voi mennä perintätoimistolle.

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
20.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän ne sen maksettavaksi kuulu, joka perii vaan sinun koska vuokra oli myöhässä.

Vierailija
2/32 |
20.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

perustettu siksi, ettei ao. tahon tarvitse itse lähetellä perintäkirjeitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
20.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ei ollut mikään erillinen tai yksittäinen sopimus. Aiemmin ei ole tullut perintäkirjettä.

ap

Vierailija
4/32 |
20.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

koskeeko lasku tosiaan tätä helmikuun vuokraa. Noin nopeasti ei perintäkirjettä nimittäin yleensä tule, ei ehtisikään. Voisiko sinulta olla jäänyt jotakin muuta maksamatta? Kannattaa pikaisesti soittaa perintätoimistoon ja tarkistaa, minkä kuukauden vuokraa karhuavat ja kertoa, koska olet sen maksanut ja selvittää, tuleeko se perintämaksu maksaa (todennäköisesti pitää).

Toiset vuokranantajat ovat aivan ehdottomia vuokranmaksussaan, joten kannattaa ottaa sinnekin päin yhteyttä ja pyytää vaikka tekemään/tarkistamaan vuokrasopimusta vuokran maksupäivän kohdalle, kun kerta et kykene maksamaan koskaan silloin kun pitäisi. Tämä helpottaisi kaikkia - sähköpostitse sovitut asiat eivät välttämättä pidä, vaan maksupäivän tulee näkyä vuokraospimuksessa.

Vierailija
5/32 |
20.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ei ollut mikään erillinen tai yksittäinen sopimus. Aiemmin ei ole tullut perintäkirjettä.

ap

eli vuokranantaja on joustanut. Nyt maksoit vasta 16. päivä eli vuokra oli myöhässä.

Vierailija
6/32 |
20.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän toki, että perintätoimisto ei välttämättä tiedä sopimuksestamme. Joka tapauksessa maksan kyllä perintämaksun, mutta ihmettelen vain, että menevätkö vuokrat tosiaan noin nopeasti ulosottoon?

ap

Vierailija
7/32 |
20.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

helmikuun vuokra. Minulla ei ole vuokrarästejä.

ap

Vierailija
8/32 |
20.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän toki, että perintätoimisto ei välttämättä tiedä sopimuksestamme. Joka tapauksessa maksan kyllä perintämaksun, mutta ihmettelen vain, että menevätkö vuokrat tosiaan noin nopeasti ulosottoon?

ap

Vuokranantaja on joustanut eli antaa sinun maksaa 15. päivä eli 15 päivää myöhässä. Nyt et maksanut.

Perintätoimisto ei ole ulosotto. Se on vain tuottoa tavoitteleva yritys, joka hoitaa karhukirjeiden lähettelyt asiakkaan puolesta niin että asiakkaan ei tarvitse palkata henkilökuntaa sellaiseen.

Ja kulut siitä maksaa se, jonka lasku on myöhässä.

Ulosotto on täysin eri asia

Vierailija
9/32 |
20.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pyysin vuokrasopimuksen tekovaiheessa, että eräpäivä olisi tilipäiväni. Eräpäivä on kuitenkin kuulema kaikilla sama.

ap

Vierailija
10/32 |
20.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitä varten, että ne karhuavat laskuja ilman, että vuokranantajan tarttee anella sitä sinulta. Jos olette sopineet, että vuokra maksetaan 15. päivä (eikä se nyt tässä kuussa ollut lauantai tai sunnuntai) niin maksaessasi vasta 16. päivä vuokra oli myöhässä. Joudut maksamaan perintäkulut.

Vierailija
11/32 |
20.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pointti oli siis se, että eikö yrityksissä ole enää tapana lähettää itse lainkaan karhukirjeitä, vaan siirtää asiat heti perintätoimistolle? Maksan laskuni yleensä aina ajoissa ja perintätoimiston kirje oli päivätty 17. päivä, joten 16. päivä maksettu vuokra on jo näkynyt vuokranantajan tilillä.

Sama henkilö kirjoitti myös aikoinaan sähköpostitse, että heiltä lähtee vuokrista aina automaattisesti 16. päivä maksumuistutus. Hän sanoi, että jos minun 15. päivä maksamastani vuokrasta ehtii jo lähteä maksumuistutus, niin maksumuistutusmaksua ei tarvitse maksaa, koska maksu on maksettu ajallaan erillisen sopimuksemme mukaisesti. Ehkä heillä on sitten systeemit muuttuneet niin, että maksumuistutukset menevät suoraan perintätoimistolle.

ap

Vierailija
12/32 |
20.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja itse asiassa nyt verkkopankissa käydessäni huomasin, että olin maksanut tosiaan vuokran jo 15. päivä eli en siis päivääkään myöhässä. Muistin väärin. Toki se on 15 päivää myöhässä virallisesta vuokrasopimuksesta, mutta eikö sähköpostitse tehdytkin sopimukset ole päteviä?

ap, joka yhä ihmettelee siis sitä, että miten nopeasti laskut menevät perintään... en ole perintäkirjeisiin tottunut, joten tuntuu tosi oudolta.

sitä varten, että ne karhuavat laskuja ilman, että vuokranantajan tarttee anella sitä sinulta. Jos olette sopineet, että vuokra maksetaan 15. päivä (eikä se nyt tässä kuussa ollut lauantai tai sunnuntai) niin maksaessasi vasta 16. päivä vuokra oli myöhässä. Joudut maksamaan perintäkulut.

Vierailija
13/32 |
20.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama henkilö kirjoitti myös aikoinaan sähköpostitse, että heiltä lähtee vuokrista aina automaattisesti 16. päivä maksumuistutus. Hän sanoi, että jos minun 15. päivä maksamastani vuokrasta ehtii jo lähteä maksumuistutus, niin maksumuistutusmaksua ei tarvitse maksaa, koska maksu on maksettu ajallaan erillisen sopimuksemme mukaisesti. Ehkä heillä on sitten systeemit muuttuneet niin, että maksumuistutukset menevät suoraan perintätoimistolle.

ap

Sulle on täällä palstalla sanottu että vuokranantajasi on joustava kun antaa 2 viikkoa mennä yli ennen kuin karhukirje lähtee. Nyt et maksanut tuossakaan ajassa ja sait karhukirjeen ja joudut maksamaan karhukulut.

Sulle on selitetty että firmat säästää kuluissa ja on ulkoistaneet perinnän sen takia ja nämä perintätoimistot lähettää karhukirjeet niiden puolesta.

Mikä nyt on vielä epäselvää??

Vierailija
14/32 |
20.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että jostain syystä maksu ei ole kirjaantunut vastaanotaajan tilille, mennyt esim. pankin virheen takia väärälle tilille tms. Kannattaa siis tarkistaa, että maksu on mennyt perille.

Kuluttajaviraston sivuilla lisää tietoa:

http://www.kuluttajavirasto.fi/fi-FI/kuluttajaneuvonta/kuluttajan-oikeu…

Vierailija
15/32 |
20.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistään firmasta ei noin nopeasti lähde perintään. Jos olette sopineet, että maksat 15.päivä, he odottavat suoritusta muutaman päivän, että näkyisi tilillä, ennen kuin asia laitetaan perintään.

Vierailija
16/32 |
20.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

myöhässä, jos siis haluaa veloittaa perintäkulut. Tämä on kirjattu perintälakiin. Siksi karhut lähtevät automaattisesti 15 päivä tilanteesta. Ja sinullekin lähtenyt, koska nyt tässä kuussa ei ole huomioitu tekemääsi erillissopimusta. Niin yksinkertaista. Kysyt vain, että kuuluuko sun tosiaan maksaa nyt se perintäkulu, vai päteekö sopimuksenne. Ei tässä mitään sen kummenpaa ole.

Vierailija
17/32 |
20.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistään firmasta ei noin nopeasti lähde perintään. Jos olette sopineet, että maksat 15.päivä, he odottavat suoritusta muutaman päivän, että näkyisi tilillä, ennen kuin asia laitetaan perintään.

itse kun olen vastaavia hoitanut on se ollut oman muistin varassa, että ei lähetä tai sitten pitää laittaa täppä ko asiakkaan kohdalle joka estää karhun lähtemisen.

Vierailija
18/32 |
20.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

myöhästyneiden vuokrien hoitamisen perintätoimistolle ja siellä tuskin on mitään tietoa sinun sähköpostitse tekemästä sopimuksesta. Kannattaa olla yhteydessä vuokranantajaa, sillä luulenpa, että saat joka kuukausi jatkossa tuollaisen kirjeen, jos maksat vuokrasi vasta 15. päivä...

Vierailija
19/32 |
20.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli kirjallinen sopimus merkitsee. Kannattaa soittaa perintätoimistoon ja tiedustella asiaa. Ne on kuule ihan ihmisiä siellä.

Mulle tullut kerrran kirje ja soitin ettei ole mitään maksamatta ja asia oli sillä selvä.

Vierailija
20/32 |
20.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

melkein tekisi mieli kysyä nykyään miten firma hoitaa perimisensä. Maksan laskut erittäin tunnollisesti ja ajoissa, mutta joskus mokaa se laskuttava firmakin.

On todella rasittavaa yrittää selvittää asiaa, kun ensimmäisenä yhteyden ottaa perintäfirma, joka ei tiedä mistään mitään. Ei osaa perustella mitä laskua perii, mihin lasku perustuu jne. Vaikka on vielä ollut yleisesti tiedossa, että toimeksiannon antaneella firmalla on ollut pahoja ongelmia laskutuksessa kyseisenä ajanjaksona, ainoa vastaus on, että pitää maksaa ja vielä perintäkulut päälle.

Minut sai vaihtamaan firmaa välittömästi, järkyttävää asiakaspalvelua ulkoistaa tuo osa asiakaspalvelusta kolmannelle taholle, joka ei tiedä mitään eikä kiinnosta.