Mitä pahaa on turhamaisuudessa?
Siis jos se ei ole keneltäkään pois, tyyliin että meikkejä ostellaan vaipparahoilla?
En ymmärrä miksi olen piikki jonkun lihassa sen takia, että kuljen korkokengissä, ripseni ja kynteni on laitettu, käyn solariumissa ja kampaajalla säännöllisesti ja meikkaan. Käytän rahaa vaatteisiin ja kenkiin.
Miksi monet paheksuvat sitä? Jos turhamaisuus toteutetaan vain omalla kustannuksella, eikä se ole keneltäkään pois?
Olisi mielenkiintoista tietää!
Kommentit (39)
yhteiskunnan varoilla paljon näitä turhamaisuuden aiheuttamia vaivaisenluita.
Lisäksi korkokengät muuttavat selän asentoa ja lisäävät välilevynpullistuman ja kulumien vaaroja.
Eri asia toki pitää pari tuntia päivässä. Mutta jatkuva korkokengillä kulkeminen muuttaa kropan kinesteettistä ketjua ja aiheuttaa keski-iässä ja vanhempana paljon vaivoja, mitä sitten hoidatetaan yhteiskunnan tuella. Osan lonkkakulumistakin esimerkiksi voi laskea korkokenkien piikkiin.
Jatkuva korkokenkien käyttöä voi verrata kiinalaisten jalantypistykseen.
t. fysioterapeutti
Minä olen pitänyt reilu 10v korkkareita ja selkävaivoja ei ole koska ehkäisen niitä juuri sen liikunnan avulla.Jos pidän tunnnin-kaksi päivässä korkkiksia,työkenkiä 8h,pihalla lasten kanssa ollessa tilavia kenkiä niin toi jalkaongelmien mahdollisuus on aika pieni...toinen juttu olisi se että kulkisin päivässä 8h korkkiksissa niin aivan varmasti saisin vaivaisenluut,vasaravarpaat yms ongelmia...kaikista tärkeintä on pitää ne jalat liikkuvina ja tehdä korkkis käytön jälkeen tasapainottavia liikkeitä.
En ymmärrä miksi korkokenkiä pidetään täällä pohjolassa turhamaisena... jos käyttäisin jotain normi kenkiä niin olisinko silloin teidän mielestä älyllisesti kehittyneempi,muut ihmiset huomioiva,ihana,lempeä ja hyvä ihminen?Mielestäni luonteeni pysyy ihan samana,oli sitten jalassa korkokengät tai nokian kumisaappaat.
Yleensä ajatellaan ettei itsestään huolta pitävät tee mitään muuta kuin laittavat itseään eikä aikaa riitä muuhun...Tosiasiassa:
* kynsihuolto 1krt/kk
* herään tuntia ennen muita perheenjäseniä, tässä ajassa ehdin käydä suihkussa ja laittaa itseni
* ohjatuillatunneilla käyn kahtena iltana silloin kun lapsilla on harrastuksia ja kahtena iltana otan "omaa aikaa", onhan lapsilla täysipäinen isä :) 1,5h illan tunneista ei ole pois lapsilta kun he joko ovat kavereiden kanssa tai iltatoimissa isän kanssa. Lenkillä on käytävä joka päivä koska on koira.
* en katso telkkaria, mitä hyvin monet tekevät useita tunteja illassa
Mulla ainakin on työn ja nukkumisen lisäksi n8h aikaa muuhun toimintaan. Parituntia siitä itselleen ei ole paljon ;)
Ei voi syyttää pelkästää korkkiksia selän ongelmista...viimeisen 10v aikana on alettu puhua enemmän työergonomiasta ja joillekkin se on vieläkin tuntematon käsite.Silloin kun minä olin lapsi ja koulun penkillä istuttiin niin kärsin kaikista eniten selkäkivuista,ei mulle kukaan kertonut miten koulussa istutaan,ne asiat tuli vasta selville aikuisena kun asiaan alettiin kiinnittää huomiota juuri sen takia kun lapsetkin näistä asioista kärsii.Itse pidän vääriä työasentoja suurimpana selän asennon muuttujina,välilevy pullistumien aiheuttajana ja kulumien aiheuittajana...onhan niitä katsos miehilläkin (omallanikin joka ei ikinä ole korkokenkiä käyttänyt)...minusta on turha sanoa että pelkkä korkokenkien käyttö aiheuttaa näitä vaivoja ja että yhetiskunnan rahat menee naisten turhamaisuudesta aiheutuviin kuluihin.Jos sinä et siedä korkkiksia niin ei se tarkoita että kaikkien muidenkin pitää niitä vihata!
naiset käyttäneet aina korkokenkiä ongelmitta. Minullekin niiden käyttö on itsestäänselvyys, niin ihania kenkiäkin nykyään tekevät. Rakastan kenkiä ja niitä tosiaan löytyy, ihan jo kumppareitakin useammat. Meillä käytetään myös kotona kenkiä maan tavan mukaisesti. Todella korkeita korkoja käytän vain juhlissa ja sellaisilla ei juurikaan kävellä, siirtymät hoidetaan autolla. Arkena töissä sitten inhimillisemmät sirot ja pienet korot.
yhteiskunnan varoilla paljon näitä turhamaisuuden aiheuttamia vaivaisenluita.
Lisäksi korkokengät muuttavat selän asentoa ja lisäävät välilevynpullistuman ja kulumien vaaroja.
Eri asia toki pitää pari tuntia päivässä. Mutta jatkuva korkokengillä kulkeminen muuttaa kropan kinesteettistä ketjua ja aiheuttaa keski-iässä ja vanhempana paljon vaivoja, mitä sitten hoidatetaan yhteiskunnan tuella. Osan lonkkakulumistakin esimerkiksi voi laskea korkokenkien piikkiin.
Jatkuva korkokenkien käyttöä voi verrata kiinalaisten jalantypistykseen.
t. fysioterapeutti
esim. omaan ulkonäköön käytetyn ajan ja rahan voisi ainakin osittain käyttää myös muiden hyväksi. Turhamaiset ihmiset ovat pinnallisia ja elämänarvoissa korostuvat ulkoiset asiat.
korkokenkiensä puolesta;D
Pidä ihan vapaasti, mutta kyselepä niiltä naisilta mielipiteitä, jotka piti 50-60 luvulla piikkareita.
Jokainen toki saa tuhota omat jalkansa ja selkänsä ihan vapaasti, miten haluaa. Itsepä niiden vaivojen kanssa elää. Mutta enää ei voi sanoa, kuten entiset tupakoivat, että eivät tienneet. Tietoa on, mutta jos haluaa tuhota oman terveytensä niin ihan omalla vastuulla sitten.
Ei voi syyttää pelkästää korkkiksia selän ongelmista...viimeisen 10v aikana on alettu puhua enemmän työergonomiasta ja joillekkin se on vieläkin tuntematon käsite.Silloin kun minä olin lapsi ja koulun penkillä istuttiin niin kärsin kaikista eniten selkäkivuista,ei mulle kukaan kertonut miten koulussa istutaan,ne asiat tuli vasta selville aikuisena kun asiaan alettiin kiinnittää huomiota juuri sen takia kun lapsetkin näistä asioista kärsii.Itse pidän vääriä työasentoja suurimpana selän asennon muuttujina,välilevy pullistumien aiheuttajana ja kulumien aiheuittajana...onhan niitä katsos miehilläkin (omallanikin joka ei ikinä ole korkokenkiä käyttänyt)...minusta on turha sanoa että pelkkä korkokenkien käyttö aiheuttaa näitä vaivoja ja että yhetiskunnan rahat menee naisten turhamaisuudesta aiheutuviin kuluihin.Jos sinä et siedä korkkiksia niin ei se tarkoita että kaikkien muidenkin pitää niitä vihata!
Tämä näkyy jo lapsuudessa "tyttöyden" halveksumisena: pinkki on perseestä, prinsessaleikit ovat äklöjä ja huonompia kuin reippaat ja kehittävät legoleikit, jne. Tyttöys ja naiseus ovat perinteisesti rakennettu miehisyyden vastakohdille:
mies - nainen
reipas - vetäytyvä
rohkea - hiljainen, arka
taistelija - hoivaaja
ruumiillisuus, urheilu - vartalon hallinta ja kontrolli (oletteko tarkkailleet, miten monet tytöt heittävät esim. palloa verrattuna poikiin, tytöt istuvat perinteisesti vähintään nilkat ristissä, pojilla puolestaan "munat tarvitsevat TILAA")
älyllisyys - turhamaisuus
On edelleen hyvin vaikea päästä vuosisatojen jämähtäneistä patrirkallisista ajatusmalleista noin vain eroon, vaikka edistystä on tietenkin tapahtunut. Edelleen kuitenkin on medialla on äärimmäisiä vaikeuksia yhdistää naisen päässä sekä äly että "turhamainen" (ei siis huoleton luonnonkauneus, vaan "laittautuminen") kauneus, ikäänkuin ne perinteiset vastakohdat eivät tosiaan pystyisi olemaan olemassa samassa paikassa ja samaan aikaan.
Tämän vuoksi moni feministi hylkii laittautumista, koska se edesauttaa ulkonäkökeskeisyyttä, joka puolestaan pitää naiset tiukasti patriarkallisen kontrollin alaisena edelleen. Olen osittain samaa mieltä, mutta vieläkin miulummin haluaisin tehdä niinkuin amerikkalaisessa feministisloganissa sanotaan eli "reclaim femininity". Naiseus takaisin naisten hallintaan, tyttöjen jutuille sama arvo kuin poikien jutuille! : )
Minä olenn pitänyt reilu 10v korkkareita ja selkävaivoja ei ole koska ehkäisen niitä juuri sen liikunnan avulla.Jos pidän tunnnin-kaksi päivässä korkkiksia,työkenkiä 8h,pihalla lasten kanssa ollessa tilavia kenkiä niin toi jalkaongelmien mahdollisuus on aika pieni...toinen juttu olisi se että kulkisin päivässä 8h korkkiksissa niin aivan varmasti saisin vaivaisenluut,vasaravarpaat yms ongelmia...kaikista tärkeintä on pitää ne jalat liikkuvina ja tehdä korkkis käytön jälkeen tasapainottavia liikkeitä. En ymmärrä miksi korkokenkiä pidetään täällä pohjolassa turhamaisena... jos käyttäisin jotain normi kenkiä niin olisinko silloin teidän mielestä älyllisesti kehittyneempi,muut ihmiset huomioiva,ihana,lempeä ja hyvä ihminen?Mielestäni luonteeni pysyy ihan samana,oli sitten jalassa korkokengät tai nokian kumisaappaat.
esim. omaan ulkonäköön käytetyn ajan ja rahan voisi ainakin osittain käyttää myös muiden hyväksi. Turhamaiset ihmiset ovat pinnallisia ja elämänarvoissa korostuvat ulkoiset asiat.
hyväntekeväisyystyötä itse sitten teet? Kuinka paljon lahjoitat rahaa hyväntekeväisyyteen? Et varmaan koska osta mitään makeaa, tai vaatteita joita et tarvitse, et harrasta koskaan liikuntaa, et osta naistenlehtiä, mitä muuten teet täällä av:lla?
Voisin sanoa myös näille ns.hyville tyypeille jotka laittavat säästöön kk 300-1000e koska he eivät tarvitse rahaa että jos he eivät tarvitse rahaa niin miksi säästävät ja mihin säästävät?Miksi eivät lahjoita sitä oikeasti niille jotka tarvitsee sitä,suomessa on paljon ihmisiä joilla ei edes ole varaa maksaa laskuja,ostaa ruokaa ja lääkkeitä...aina täällä meuhkataan sitä että kuinka hyviä tyyppejä ollaan ja rakastetaan lähimmäistä yms muuta kakkaa mutta sitten eletään täysin sen vastaisesti!
Tämä oli sille turhamaisuudesta meuhkaajalle!
Nyt saat tarkentaa...
Jos käytän 24h:sta 14h muiden hyväksi, niin vieläkö lisää pitäisi tehdä olematta pinnallinen ja turhamainen? Mieti nyt itsekin kuinka älyttömältä ajatuksesi kuulostaa...
Miten itse käytät 24h?
Olen mielestäni kaunis ja huoliteltu nainen. Pidän laadukkaista ja silmää miellyttävistä vaatteista, kengistä ja asusteista. Rakastan liikuntaa ja pidän itsestäni muutenkin huolta.
Tämän lisäksi, minulla on ura ja työ, josta pidän todella paljon. Minulla on kaksi lasta ja mies, joiden kanssa vietämme paljon aikaa yhdessä puuhaillen, usein liikunnan ja luonnon tai kulttuurin parissa. Pelaamme pelejä ja retkeilemme, mutta tv:tä emme katsele. Elokuvissa käymme myös toisinaan.
Harrastuksiini kuuluu myös hyväntekeväisyys. Minulla on pari kummilasta ja lahjoitan säännöllisesti Unicefille rahaa. Olen 3-4 kertaa vuodessa järjestämässä hyväntekeväisyys myyjäisiä ja huutokauppoja. Olen myös juossut hyväntekeväisyystempauksena puolimaratonin. Lapseni tekevät koulunsa puolesta muutamia kertoja vuodessa varainkeruuta hyväntekeväisyyteen.
Silti minulla on aikaa laittaa hiukseni aamulla ja meikata. Vaatekaapissani ei ole rumia vaatteita ja niiden päälle pukeminen kaiketi kestäisi yhtä kauan kuin kauniidenkin.
Elämä on sitä, mitä siitä tekee.
Olen huomannut, että minua katsotaan vähän vinosti ja vihamielisesti.
Minkä minä sille voin, että olen kaunis ja haluan pukeutua näyttävästi. Rakastan korkokenkiä ja ohuita sukkia ja leopardikuvioisia puseroita. Helmet ja isot korvakorut kuuluvat naiselliseen olemukseen. Korkeat korot myös ehdottomasti.
Rumat ja läskit kotiäidit sitten vahtaavat ja sipisevät kateellisina.
Ei menis teidänkään mies vieraisiin jos pitäisitte itsestänne vähän huolta.
Eli vieläkin syytät pelkkiä korkkiksia iän ja terveyden menettämisellä,ok.Täytyy varmaan alkaa mieheltä kyseleen kuinka monta vuotta hän on korkokenkiä nyt käyttänyt kun 32-vuotiaana on jo välilevyn pullistuma ja ryhdissä muutoksia...voisin myös samaa kysyä 60-vuotiaalta isältäni jolla on polvessa ja selässä ongelmia!
Ovat itse niitä rumia, lihavia tanttoja kananperse tukisssa.Niitä ottaa päähän, jos joku näyttää kauniilta ja niiden miehet katsoo niitä.
oli syytä tai ei.
Jotkut vaan ei voi hyväksyä, että joillain riittää energiaa ja aikaa muuhunkin kuin perheen passaamiseen hereillä olo aikana:)
Suomessahan on vallalla ajatus -mitä enemmän kärsit ja uhraudut, sitä kirkkaamman kruunun saat-
Silloin ns. turhamaisuus ärsyttää kun: - ihmiselle ei mikään muu merkitse mitään, paitsi ulkonäkö. Näitäkin ihmisiä valitettavasti on. Katsovat oikeudekseen arvostella toisia ulkonäön yms. perusteella. Unohtaen, että yhtälailla kuin heille itselleen ulkonäkö on kaikkikaikessa, jollekin toiselle se asia on listan häntäpäässä/sillä ei ole mitään merkitystä. - lapset ovat nälissään turhamaisuuden vuoksi. Tälläisiäkin ihmisiä tiedän. Viimeisillä rahoilla äiti ostelee vaikka meikkejä, lapset kyselee naapurista ruokaa.
kaikki käyttää rahansa miten parhaaksi näkee. Meillä ei ole koti viimeisen päälle sisustettu, tällainen kiva, mutta edullinen Ikea-painajainen! ;)
Eikä automme ole viimeisin Audi, uudehko Peugeot kumminkin ja hyväksi havaittu.
Emme matkustele juurikaan, varsinkaan nyt, kun lapset on pieniä.
Kaikille on ne omat jutut tärkeitä. Minä en vaan kenellekään käy huutamaan, että "kuinka voit laittaa SATOJA EUROJA lentolippuihin/sisustustavaroihin" jne. Koen kuitenkin, että minulle kaikenlainen kommentti on sallittua, "miten noilla koroilla pystyy muka kävelemään? Siis pystyykö noilla kynsillä oikeasti tekemään jotain? Ai sä ostit TAAS sitä ja tätä! Miten sä jaksat joka ikinen päivä laittaa niin paljon aikaa turhaan" yms.
En pidä matkustamista yhtään sen hyödyllisempänä, kuin ulkonäöstä huolehtimista. Kulttuureihin tutustuminen, kielitaito jne on toki hyvästä, mutta puhun nyt tällaisista rantalomista, joiden tarkoitus on lähinnä lämpö ja löhöäminen auringossa.
Enkä myöskään pidä kalliin Mersun tai Audin ostamista järkevänä, kun huomattavasti halvemmalla saa ihan hyvän auton.
Kukin tavallaan!
Ap
voisi käyttää vapaaehtoistyöhön ;)
Silloin ns. turhamaisuus ärsyttää kun:
- ihmiselle ei mikään muu merkitse mitään, paitsi ulkonäkö. Näitäkin ihmisiä valitettavasti on. Katsovat oikeudekseen arvostella toisia ulkonäön yms. perusteella. Unohtaen, että yhtälailla kuin heille itselleen ulkonäkö on kaikkikaikessa, jollekin toiselle se asia on listan häntäpäässä/sillä ei ole mitään merkitystä.
- lapset ovat nälissään turhamaisuuden vuoksi. Tälläisiäkin ihmisiä tiedän. Viimeisillä rahoilla äiti ostelee vaikka meikkejä, lapset kyselee naapurista ruokaa.
Minä olen pitänyt reilu 10v korkkareita ja selkävaivoja ei ole koska ehkäisen niitä juuri sen liikunnan avulla.Jos pidän tunnnin-kaksi päivässä korkkiksia,työkenkiä 8h,pihalla lasten kanssa ollessa tilavia kenkiä niin toi jalkaongelmien mahdollisuus on aika pieni...toinen juttu olisi se että kulkisin päivässä 8h korkkiksissa niin aivan varmasti saisin vaivaisenluut,vasaravarpaat yms ongelmia...kaikista tärkeintä on pitää ne jalat liikkuvina ja tehdä korkkis käytön jälkeen tasapainottavia liikkeitä.
En ymmärrä miksi korkokenkiä pidetään täällä pohjolassa turhamaisena... jos käyttäisin jotain normi kenkiä niin olisinko silloin teidän mielestä älyllisesti kehittyneempi,muut ihmiset huomioiva,ihana,lempeä ja hyvä ihminen?Mielestäni luonteeni pysyy ihan samana,oli sitten jalassa korkokengät tai nokian kumisaappaat.