Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko täällä ketään kilpirauhasen vajaatoiminta diagnoosin saanutta?

Vierailija
19.02.2010 |

Oireiden perusteella epäilen itselläni olevan ko sairauden. Verikokeisiin menossa muutaman viikon päästä!

Haluaisin vain tietää miten te muut aloitte epäilemään vajaatoimintaa ja miltä diagnoosin saaminen tuntui?

Mikävointi nyt? Millainen lääkitys??

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
19.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Meillä on kyseistä sairautta suvussa, ja erään vierailunsa yhteydessä äitini esitti epäilyksenä, josko on vajaatoiminta mullakin alkanut. Oireita olivat älytön väsymys, lihominen, palelu, alakuloisuus, hiusten lähteminen jne. Lisää oireita ja tietoa löydät varmasti www.kilpirauhasliitto.fi.

Kävin ensin testissä, arvot oli neljän luokkaa, käskettiin tulla kk:n päästä uudestaan, arvot oli silloin 4,6 ja lääkitys aloitettiin. Pikku hiljaa nostettu, diagnoosista nyt reilusti yli vuosi, arvot 2,8 luokkaa eli vielä lasketaan. Hoidettuna arvojen pitäisi mielellään lääkärini mukaan olla yhden kieppeillä.

Eipä diagnoosin saaminen mitenkään erikoiselta tuntunut, joka aamu pari tablettia tyroksiinia nassuun, ei muita toimenpiteitä, eli aika helppoahan tämä on moniin muihin parantumattomiin sairauksiin verrattuna. Mulla vielä tyroksiiniannos vähän hakusessa, parin kuukauden välein käyn vielä testeissä.

Vointini on lääkkeiden aloittamisen jälkeen paljon parempi, etenkin jatkuva väsymys, alakuloisuus ja masentuneisuus olivat pahimmat oireet. Olo varmasti paranee vielä kun saadaan rukattua arvot alaspäin.

Älä ota stressiä, mitenkään kamala sairaus tämä ei ole, jos hoidetaan ajoissa!

Vierailija
2/25 |
19.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

liikatoiminnassakin on joitain samoja oireita, kun vajaatoiminnassa. Mitä oireita sinulla on?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
19.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väsymys

turvotus

painon nousu

palelu

Muistin huonontuminen

Keskitymiskyvyn puute

alakulo (mikään ei kiinnosta)

hiusten lähtö

hidas syke

T:Ap

Vierailija
4/25 |
19.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkitys aloitettiin vasta kun kerran arvot (TSH) oli 11. Aiemmin oli ollut seiskaa, välillä kutosta, välillä nelosta. Olin tosi lopussa ja hiuksia irtosi aivan järkyttäviä määriä. Olin käsittämättömän väsynyt, kymmenen tunnin yöunien jälkeen jaksoin olla hereillä pari tuntia, sitten oli vaan pakko päästä nukkumaan. Sydämen syke oli todella hidas, samoin ajatuksenjuoksu. Minulla vajiksen vuoksi paino ei noussut, päinvastoin olen ollut aiemmin hyvin hoikka. Ennemmin painoa on tullut lääkityksen aloittamisen jälkeen.

Vierailija
5/25 |
19.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

leikattiin kokonaan pois. Koko tämä aika on ollut taistelua kun tyroksiini annostusta ei saada millään oikealle tolalle. Välillä on vajaatoiminnalla ja liikatoiminnalla ja oireet tulevat helposti. Vittumainen sairaus, johon olen ihan väsynyt...

Vierailija
6/25 |
19.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Diagnoosi tuli "vahingossa" kesällä 2008. Otettiin muiden syiden takia verikokeita ja lääkäri pisti siihen samalla kilpirauhasarvot. Ne olikin heti niin pahat että lääkitys alotettiin saman tien. Puolikasta tablettia olen sen jälkeen ottanut päivittäin ja arvot pysyneet hyvinä, myös nyt raskauden aikana. Kerran kuussa on pitänyt käydä mittauttamassa arvot nyt raskauden aikana kun raskaus voi vaikuttaa arvoihin. Mulla ei ole vaikuttanut mitenkään, arvot pysyneet samana. Omassa olossa en huomannut ennen diagnoosia juuri mitään ihmeellisiä oireita eikä ole muuttunut mitenkään lääkkeen käytön jälkeen.

Vierailija
7/25 |
19.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle lääkärit kirjoittivat tyroksiinin vasta kun THS oli n 30. Aiemmin oli viiden kieppeillä, mutta jostain syystä ei aloitettu. On pitänyt muutaman kerran nostaa annostusta. Nyt olo suhteellisen hyvä, mutta kyllähän tuo vajis tahtoo silti vähän laittaa välillä laiskottaan.

Vierailija
8/25 |
19.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tosiaan minulla kanssa ei lihottanut, vaan päinvastoin, olin laiha. Nyt on tullut vähän painoa lisää, en tiedä liittyykö sitten tähän vajikseen.

Vierailija
9/25 |
20.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

..annosta mitä voi antaa.Mun omat kilpirauhaset ei toimi ollenkaan.

Vierailija
10/25 |
20.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vointi ei ole korjaantunut, vaikka lääkkeitä on vaihdeltukin.

Vierailija
11/25 |
20.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta oireet eivät ole tyypilliset. Minulla on rytmihäiriöitä, korkea verenpaino, hengenahdistusta, ilmavaivoja ja ripulia...

Oireeni ovat sen verran lieviä, että Thyroxin auttanut hyvin. Mutta kyllä tämä sellaista verikokeissa juoksemista on. Mutta sairaus ei vaikuta elämääni mitenkään.

Vierailija
12/25 |
08.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tyroksiinia päivässä?

Vierailija
13/25 |
08.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Diagnoosin sain 5v sitten. Oireena lähinnä TAJUTON väsymys.

Vierailija
14/25 |
08.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin olinkin melkein puolikuollut. Nyt tsh on 5 ja 7 valilla, jos menee alemmas,mulla alkaa liikatoiminnan oireet. Ne on toooosi inhotttavia, Mieluummin vajaalla siis.

Vierailija
15/25 |
08.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä asti olen lääkkeitä vedellyt ja aika ajoin verikokeissa käynyt. Helppoakin helpompi sairaus, kun lääkitys on saatu kohdalleen.

Vierailija
16/25 |
08.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

välillä annostusta vähän säädetty.

Vierailija
17/25 |
08.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön tosiaan vain 0.15mg lääkettä päivässä. Menen yhä edelleen sekaisin noista yksiköistä :-)

14

Vierailija
18/25 |
08.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla todettiin 1,5 vuotta raskauden jälkeen kun alkoi päässä sanat unohtua ja hitaaksi kävi elämä. oli tullut raskauden aikana. suvussakin oli tautia. lääkeannosta ei olla sopivaksi vielä saatu 2 vuodessa, harmillinen loppuelämän tauti. eniten harmittaa et kesti noin kauan todeta tsh oli vaan 5 kun lääkitys aloitettiin mut t4v oli alle 10, terveyskeskus lääkäri olisi vaan seuraillut, itse menin yksityiselle, en jaksanut odottaa enää yhtään, siellä todettiin et ihan tyypillinen vajis joka puhjennut raskauden aikana..

Vierailija
19/25 |
08.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ensin laihduin ja olin ylikierroksilla, sitten iski hirveä väsymys, paino nousi 10kg ilman syytä, turvotti, ahdisti, masensi. Arvot olivat 14 ja 2. En muista mitä ne ovat? Mutta kuiteskin, sain lääkityksen, joka on nyt 0,1mg/pv. Edelleen oireita, vuoden olen lääkkeitä syönyt. Jos nostan annosta alkaa hirveät liikatoimintaoireet.

Ärsyttävä sairaus!!!

Vierailija
20/25 |
08.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

raskauden, siis synnytyksen jälkeen. Meni tosin muutama vuosi ennen kuin tajusin, että mistä väsymys, hajamielisyys ja kömpelyys johtuivat. Tutun kehoituksesta tajusin hakeutua kokeisiin. Näemmä melko yleistä, että tauti puhkeaa synnytyksen jälkeen.

14/20

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän seitsemän