Konservatiinen opillisesti, mutta muuten liberaali?
Onkohan täällä samanalaisia ihmisiä kuin minä? Olen uskovainen ja olen opillisesti konservatiivi, eli uskon aikalailla kaikki "perusjutut" eli ihmeet, neitseestäsyntymisen, ylösnousemuksen, jopa Jeesuksen toisen tulemisen ym.
MUTTA sosiaalieettisesti olen mielestäni liberaali. En jaksa ymmärtää vouhotusta seksuaalieettisistä kysymyksistä (vaikka itse olen ihan naimisissa oleva hetero), vielä vähemmän ymmärrän sitä, että osa uskovaisista haluaisi omat näkemyksensä koko yhteiskunnan näkemyksiksi. Olen itse asiassa tosi tyytyväinen, että elämme demokratiassa enkä edes toivo, että yhteiskunta jotenkin "kristillistyisi".
Kommentit (2)
no ehkä en. Tarkoitin vaan, että uskon hyvinkin kirjaimellisesti kaikki uskontoon liittyvät opilliset jutut, mutta en sosiaalieettisiä juttuja. Usein vaan tuntuu, että ihmiset on molemmissa asioissa joko "tiukkiksia" tai liberaaleja. Mulla tää pakka sekoittuu - ja siksi on myös vaikea löytää itselle sopivaa hengellistä kotia.
Ap
Suomen konservatiivisimmat tahot tällä hetkellä ovat erilaiset korporaatiot kuten SAK, EK, MTK, tietyt puolueet vasemmalta kuten koko SDP ja jotkut vasemmistolaiset (ne ns änkyrät) sekä oikealta perussuomalaiset ja osa keskustaa ja kokoomusta.
Se että on uskossa aidosti ei ole konservatismia vaan aika radikaalia, ainakin jos noudattaa Jeesuksen oppeja. Meillä on vielä paljon uudistettavaa jos haluamme olla yhtä radikaaleja kuin Jeesus joka ajoi naisten tasa-arvoa 2000 vuotta sitten! Eli et ole mielestäni konservatiivi.