Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Puutunko tähän "anoppiongelmaan" vai olenko vain hiljaa?

Vierailija
18.02.2010 |

Anoppini ja siis lasteni isoäiti on nuori (57v) ja erittäin hyväkuntoinen mummu. Työelämässä vielä mukana ja rakastaa lapsiamme yli kaiken. Jonkinlainen jaksamisongelma on hänellä kuitenkin viime vuosina iskenyt, sillä ottaa lapsiamme luoksensa nykyään harvemmin kuin ennen. Ihan ok minulle, MUTTA kun lapset sieltä nykyään palaavat, he ovat aivan rättipoikkikunnossa. Tulkitsen jotenkin, että kun mummu näkee heitä harvemmin, yhteisen ajan tulee olla laadukkaasti käytetty. Yhden yön ja kahden päivän aikana on käyty teatterissa/elokuvissa, luisteltu, hiihdetty, laskettu pulkalla, käyty uimahallissa, leivottu, laitettu yhdessä ruokaa, askarreltu, virkattu, luettu kirjaa, pelattu lautapelejä, pelattu korttia, leikitty naapurin lasten kanssa, käyty saunassa ja kaiken kukkuraksi mummulle on illalla kutsuttu joku vieras "katsomaan lapsia pitkästä aikaa". Jos aikaa on jäänyt, ollaan ajettu vielä 50 km:n päähän katsomaan isomummoa.

Kun lapsi sitten palaa kotiin, hän on niin väsynyt, että itkee. Olen puhunut asiasta mieheni kanssa, joka on puhunut äitinsä kanssa. Minä olen puhunut anoppini kanssa. Tuloksetta. Himmaako mummu vauhtia vain jos sanon todella rumasti, sillä suoraan sanominenkaan ei ole auttanut. Kun jätin tarkoituksella laittamatta urheilu- tai liikuntavälineitä lasten mukaan, mummu meni ja osti mummulaan omat! Pitääkö minun edes sanoa? Onko ongelma vain minun päässäni? Kärsiikö lapsi tästä hulabaloosta?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
18.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mummun kanssa ihan hissukseen yhdessä. Jos ei se tepsi, käske miehesi hiljentämään tahtia. Taitavat väsyä sekä mummu että lapsi. Mummu suorittaa mummoutta, eikä muista, että hyvä mummu voi olla vain tarjoamalla aikansa ja seuransa (mitä meidän lasten mummu taas ei tee ikinä).

Vierailija
2/14 |
18.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ymmärrä.

Ap.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
18.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

suorittaa mummiutta

Vierailija
4/14 |
18.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun muistelen omaa ihanaa mummiani, ne parhaimmat hetket olivat, kun istuttiin ihan hiljaa kaksistaan ja mummi silitteli selkää tai hiplasi hiuksia.

Vierailija
5/14 |
18.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

joko sinä tai miehesi, että lapsi on ollut todella väsynyt viimeksi kun oli sinulla hoidossa, pitäisikö ensi kerralla ottaa vähän vähemmän ohjelmaa jne. Toisin sanoen ihan suoraan vaan tokaista asia.

Tulee vähän hölmö olo edes kommentoida tällaista, kuinka paljon ihmiset oikein kursailevat ja välttävät sanomasta asioita, vieläpä lapsen kustannuksella...? Suu on puhumista varten ja asiat mutkistuvat jos ollaan turhankainoja.

Vierailija
6/14 |
18.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

suorittaa mummouttaan että oksat pois. kuten edelliselläkin kirjoittajalla, parhaita hetkiä mummini kanssa on, kun vaikkapa istumme kesäiltana laiturilla ja juttelemme niitä näitä tai kun mummi selvittää hellin käsin takkuista tukkaani saunan jälkeen tai kun käydään yhdessä marjassa tai otetaan lasilliset valkkaria laivalla ennen kuin lähdetään shoppailemaan

Vierailija
7/14 |
19.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

joko sinä tai miehesi, että lapsi on ollut todella väsynyt viimeksi kun oli sinulla hoidossa, pitäisikö ensi kerralla ottaa vähän vähemmän ohjelmaa jne. Toisin sanoen ihan suoraan vaan tokaista asia.

Tulee vähän hölmö olo edes kommentoida tällaista, kuinka paljon ihmiset oikein kursailevat ja välttävät sanomasta asioita, vieläpä lapsen kustannuksella...? Suu on puhumista varten ja asiat mutkistuvat jos ollaan turhankainoja.

Mulla on samanlainen äiti, jolle puhumisesta ei ole mitään hyötyä. Jos kiellän ulkoilun, kun lapsi toipilas ja ulkona paukkupakkanen, äitini on kuitenkin vaan vienyt lapsen ulos, koska "ei sillä nyt niin paha yskä enää ole ja täytyyhän lapsen päästä ulos". Joidenkin mummujen täytyy koko ajan itse päättää, miten asiat menevät, vaikkei kyse ole heidän omista lapsistaan.

Mieheni on jo menettänyt hermonsa äitini kanssa, minä sinnittelen, ettei tule riitaa. Ratkaisuna taitaa kuitenkin niin meillä kuin ap:lläkin olla niin tomera sanominen, että siitä saattaa tulla riita. Mutta ei kai se nyt kamalaa ole? Vai?

Vierailija
8/14 |
19.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin se kaikentietävä isovanhempi on anoppi. Asia on paljon hankalampi, jos anopin kanssa joutuu vääntämään kättä. Meillä harmina vielä se, että olen eronnut miehestäni, joten joudun kaksistaan käymään näitä kesksuteluja mitä tehdään ja milloin anoppini kanssa. Ex-mieheni ei niihin puutu.

Vierailija
9/14 |
19.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei saa tehdä mielensä mukaan, soittaa aina koko suvun läpi ja herjaa.

On lapseton, mutta täydellisen kaikkitietävä.

Puhuminen ei auttanut yhtään mitään. Asenne on sellainen, ettei siihen järkipuhe tehoa.

Vierailija
10/14 |
19.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

aina mummola reissujen jälkeen, mutten ole nähnyt sitä negatiivisena asiana. Kuitenkin lapsen pitää pinnistellä käyttäytymistää mummulle tai papalle. Ja kyllä se on niin että nämä mummot ovat lapsille läsnä toisella lailla kuin me vanhemmat ehkä pysymme olemaan, kotitöittemme lomassa.

Pidätte sitten kotona muutaman huilipäivän, tuskin lapset siellä niin usein kuitenkaan käyvät.

Tämä on taas toinen ääripää niille, jotka valittavat täysin osallistumattomista isovanhemmista.

Vierailija
11/14 |
19.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun riehuu ympäriinsä ja juoksuttaa lapsen henkihieveriin?

Minun siskoni on 50 + ja jotenkin hänellä ainakin on ihan järki poissa. Ei antaisi lasten edes istua. Rupeaa pitämään jumppasessioita, jos nämä eivät hetkeen liiku. Tai kutittelemaan, jos ei koko ajan naureta.

Minusta siinä ei todellakaan ole kukaan "läsnä", järki kaikkein vähiten.

13

Vierailija
12/14 |
19.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun riehuu ympäriinsä ja juoksuttaa lapsen henkihieveriin?

Minun siskoni on 50 + ja jotenkin hänellä ainakin on ihan järki poissa. Ei antaisi lasten edes istua. Rupeaa pitämään jumppasessioita, jos nämä eivät hetkeen liiku. Tai kutittelemaan, jos ei koko ajan naureta.

Minusta siinä ei todellakaan ole kukaan "läsnä", järki kaikkein vähiten.

13

Niin tuttua! Jumppasessio heti, jos joku istuu! Juuri näin! Huilipäivä olisikin ihan kiva pitää seuraavana päivänä, mutta yleensä se seuraava päivä onkin maanantai, joilloin lasten pitäisi olla päiväkodissa tai koulussa. Anoppi ottaa lapset/lapsen yökylään aina lauantaina. Ja jos olemme sopineet, että lapsi palautetaan esim. klo 15, se tuodaan kuuden maissa, kun kuulemma oli vielä niin paljon tekemistä. Ylikierroksilla oleva lapsi ei hetkessä rauhoitu ja kun seuraavana aamuna on aikainen herätys, koko viikko alkaa kaikilla huonosti. LApseni ovat itse vielä kuitenkin niin pieniä, että he eivät tunnista väsymystilaansa ennenkuin on liian myöhäistä. Tiedän varsin hyvin, että on olemassa täysin välinpitämättömiä isovanhempia, mutta ei tällaisen jatkuvan vieterinvetäjämummun kanssakaan ihan kivaa aina ole.

Huomenna kaksi lasta menossa yksi, siksi aloin tätä asiaa etukäteen pohtia ja kysellä kokemuksia täältä. Sain sen verran puhtia, että huomenna annan selvät ohjett tai lapset jättävät mummuloinnin kesälomaan.

Kiitos,

Ap

Vierailija
13/14 |
19.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mummun kanssa ihan hissukseen yhdessä. Jos ei se tepsi, käske miehesi hiljentämään tahtia. Taitavat väsyä sekä mummu että lapsi. Mummu suorittaa mummoutta, eikä muista, että hyvä mummu voi olla vain tarjoamalla aikansa ja seuransa (mitä meidän lasten mummu taas ei tee ikinä).

Supermummun suorittamiselta kuulostaa..

lapsi/lapset tosiaan voisi opettaa sanomaan EI NYT JAKSAIS! Sun ei kyllä kannata sanoa, vaan miehes pitää sitten ottaa puheeksi jos tilanne ei rauhotu!

Vierailija
14/14 |
19.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä myös kotiintulon aikatauluongelmia. Jos pitäisi tulla kello 15, tulee kello 20. Arki-iltana on joskus riekkunut viisivuotiaan kanssa ostoksilla kauppojen sulkemiseen ja siinä sitten kotimatkaa julkisilla päälle tunti. Eikä vastata puhelimeen.

Herneen vedin nenään siinä vaiheessa, kun laiminlöi toisen lapsen astmalääkityksen ja minä sain autolla astmapiipun kanssa etsiä lasta lääkittäväksi ja tätiä, joka ei vastaa puhelimeensa...

13