Poskiontelon tulehdustako? Auttaako nenähuuhtelu?
Otsikossa se tulikin jo, mutta luulen, että mulla saattaa olla jotain alkavaa poskiontelontulehdusta tai vastaavaa. En ole koskaan moista sairastanut, joten en tiedä. Kovaa nuhaa on ollut viikon verran ja eilisestä asti on tuntunut toisen puolen ylähampaissa purtaessa kipua. Tänään tajusin, ettei kipu välttä johdukaan hampaista, sillä silmän alta, nenän vierestä painettaessa on kipeä kohta ja sen puolen sierainkin on ollut räkäisempi.
Mikä kotihoito auttaisi? Jossain mainittiin nenähuuhtelusta. Miten voisin sen kotikonstein hoitaa ja tepsiikö se edes? Kaikki vinkit tervetulleita.
Kommentit (28)
Kyllä nenäonteloissa tilaa riittää vaikka mille määrälle räkää, ei se vesi poskionteloihin tavallisilla ihmisillä mene. Mutta päasia, että toimii.
Otin taas ite kesäflunssaan nenäkannua käyttöön. Aina pitää etsiä toi sekoitussuhde ja tässäpä kaiveluni tulokset:
Sarvikannun ohjeessa neuvotaan laittamaan teelusikallinen suolaa kannulliseen vettä. Mutta se siis tarkoittaa kahvilusikallista. 1 tl (siis ruoanlaittomitta) suolaa painaa noin 5 g, joten 1 % liuosta tulee, kun tuohon grammaan lisää 5 dl (eli 500 g) vettä. Tietty huuhteluveden suolapitoisuus voi olla kuulemma 0,9–3 %, mutta ainakin itsellä toimii parhaiten tuo vaihteluvälin laimeampi versio. Lisäksi vielä mukaan ruokasoodaa, joka vilkastuttaa liman poiskuljetusta ja jotenkin eutraloi liuosta. Soodaa noin 1 maustemitta.
Ja ainakin mulla tuota vettä tuppaa sitten valumaan nenästä pois myöhemminkin, eli just ennen nukkumaanmenoa ei kannata tehdä et saa vedet ensin pois onteloista.
Onkohan mulla poskiontelotulehdus vai mikähän vaivaa, kun keltasta/vihreää limaa erittyy ihan järkyttävät määrät nenästä ja kurkusta? Alkoi nelisen kuukautta sitten, sain antibioottikuurin, joka auttoi n. kahdeksi viikoksi, kuukausi sitten uudestaan lääkäriin, toinen antibioottikuuri, joka myöskin helpotti oireet pariksi viikoksi. Nyt limaa tulee taas älyttömästi. Aamuisin melkein oksennus lentää, kun joutuu rykiä semmosta limaklönttiä kurkusta. Ideoita?
Oman knk-lääkärini kysyi, kun kysyin sarvikuonon tehokkuudesta jatkuviin poskiontelotulehduksiin, "mitä huuhtelet kannulla?" Vastatessani, että nenää, hän sanoi, että "siinä vastaus kysymykseesi". Toki auttaa tukkoisuuteen, mutta voi lisätä toisaalta kierrettä tulehduksiin, jos limakalvot kuivuvat liikaa tai kannun mukana menee pöpöjä nenään. Mutta poskionteloita ei kannulla pysty huuhtelemaan, saatika poistamaan bakteereja. Tk-lääkäreitä on ohjeistettu välttämään turhien reseptien kirjoittelua juurikin korva- ja poskiontelotulehduksiin, menkää yksityiselle erikoislääkärille, he kyllä selvittävät tulehduksen laadun ja oikeanlaisen hoidon.
Keitä sarvikuonosi riittävän usein samalla tavalla kuin vauvojen tuttipullot, niin bakteerit eivät pesi. Keittojen välillä pese käytön jälkeen astianpesuaineella.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2012 klo 23:19"]
Kun huuhtelen poskionteloita sarvikuonolla, niin ainaki mulla tulee usein hyvin paljon märkää eli vihreää räkää mukana, ja eihän se kaikki voi nenästä tulla, vaan poskionteloista ja en oo ikinä antibiootteja syöny vaan monta kertaa päivässä huuhdellu, niin 2-4 päivässä tulehdus paranee ja jatkan huuhtelua vielä muutaman päivän :))
[/quote]
Nenä on isompi kuin suu, kyllä sinne räkää mahtuu. Ei se vihreä räkä mitään märkää ole, siinä on vain paljon valkosoluja.
Sarvikuonon käyttöön liittyy ainakin yksi haittapuoli jonka olen huomannut: sen käyttöön jää koukkuun, se parantaa oloa vaikka en mistään poskiontelotulehtuksista ole koskaan edes kärsinyt.
Sinulle 24. Minulla alkoivat oireet kirjoittamallasi tavalla 4 v sitten. Kaikkien taisteluiden jälkeen sain lähetteen keuhko- ja allergispolille tyksiin. Kävin siellä useamman kerran kaikenmaailman astma- ym kokeissa ja lopulta, kun keuhkolääkäri lähetti minut viipalekuvaukseen (keuhkot, nenäonteliohin oli jo aikaisemmin tehty) selvisi, että minulla oli krooninen bronkiektasia.
Kun huuhtelen poskionteloita sarvikuonolla, niin ainaki mulla tulee usein hyvin paljon märkää eli vihreää räkää mukana, ja eihän se kaikki voi nenästä tulla, vaan poskionteloista ja en oo ikinä antibiootteja syöny vaan monta kertaa päivässä huuhdellu, niin 2-4 päivässä tulehdus paranee ja jatkan huuhtelua vielä muutaman päivän :))