Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsenne syntymän jälkeen..

Vierailija
18.02.2010 |

Miten pitkään olette itse kotona vauvan kanssa?

Milloin laitatte hänet hoitoon tai päiväkotiin, kun aloitatte itse työelämän?

Itsellä syntyi esikoinen pari viikkoa sitten..

Viimeinen vuosi koulusta jäi kesken ja ajattelin jos lähtisin sitten koulun penkille takaisin tuossa vuoden päästä syksyllä 2011.. onko liian aikaista jos lapsi on tuolloin puolitoista vuotias?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
18.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että sosiaalituloilla tai muutoin heikosti toimeentulevat ovat pitkään lastensa kanssa kotona, mutta työssäkäyvät äidit palaavat nopeammin töihin.

Itse menen töihin kun lapsi on 11 kk vanha. Isä jää silloin lapsen kanssa puoleksi vuodeksi kotiin. Sitten kun isäkin palaa töihin, lapselle järjestetään hoitaja kotiin.

Vierailija
2/8 |
18.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoiseni syntyi 2008 tammikuussa ja opiskelin samalla amk:ssa, valmistuin saman vuoden toukokuussa, jonka jälkeen jatkoin heti töihin.

Mies opiskeli tuolloin yliopistolla ja opiskelee edelleen. Hän oli kesän lapsen kanssa kotona ja viikonloppuisin töissä.

Järjestimme työmme ja koulumme ym. menot 2009 helmikuulle asti niin, että lapsi kotona ja meillä samalla koulua ja töitä.

2009 helmikuussa jäin varsinaiselle hoitovapaalle esikoisen kanssa odottelemaan toisen lapsen syntymää (syntyi kesäkuussa). Nyt lähden töihin taas toukokuussa ja mies on nimellisesti kesän hoitovapaalla. Katsotan miten taas syksyllä kun miehellä koulu jatkuu

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
18.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

riippuu näkökulmasta, lapsesta ja vanhemmista.

Meillä menin itse töihin kun lapsi oli 1,5-vuotias ja mies jäi kotiin, päiväkotiin lapsi meni 2-vuotiaana. Itselle tuo 1,5 v. kotona oli siinä mielessä sopiva aika, että alle 1-vuotiaana en olisi raaskinut itse erota hänestä, vaikka isän hoitoon täysin luotankin tottakai, oli vaan hienoa itsekin nähdä ensimmäiset askeleet ja sanat yms. kehitys. Kotiäitiys muuttui aika paljon siinä 1 v. nurkilla, kun aloimme käydä leikkipuistoissa, HopLopissa sun muissa, tavallaan helpottuikin monella tavalla.

2 v. mennä hoitoon oli siinä mielessä sopiva aika, että lapsi osasi jo hoidossa kertoa asioistaan ja selvästi nautti kavereista ja virikkeistä. Sitä pienempänä hoito olisi ollut lähinnä sitä perushoitoa, lapsi ei itse vielä olisi niin paljon ymmärtänyt leikeistä yms.

Mutta haluan korostaa, että tämä oli meidän tilanne ja kokemus, jokainen tekee ne omat ratkaisut oman tilanteen mukaan. Opiskelu-, työ- ja rahatilanteita on monia, samoin lapset ovat niin erilaisia luonteeltaan.

Vierailija
4/8 |
18.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ole kotona niin kauan kuin jaksat- siis hoitovapaa loppun max

Vierailija
5/8 |
18.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että sosiaalituloilla tai muutoin heikosti toimeentulevat ovat pitkään lastensa kanssa kotona, mutta työssäkäyvät äidit palaavat nopeammin töihin. Itse menen töihin kun lapsi on 11 kk vanha. Isä jää silloin lapsen kanssa puoleksi vuodeksi kotiin. Sitten kun isäkin palaa töihin, lapselle järjestetään hoitaja kotiin.

Vierailija
6/8 |
18.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että sosiaalituloilla tai muutoin heikosti toimeentulevat ovat pitkään lastensa kanssa kotona, mutta työssäkäyvät äidit palaavat nopeammin töihin.

Itse menen töihin kun lapsi on 11 kk vanha. Isä jää silloin lapsen kanssa puoleksi vuodeksi kotiin. Sitten kun isäkin palaa töihin, lapselle järjestetään hoitaja kotiin.

vakityössä olevia äitejä, jotka ovat olleet kotona lapsen/lasten kanssa useita vuosia, eivätkä suinkaan palanneet nopeasti töihin. Mutta en toki sillä perusteella lähde yleistämään aiheesta mitään, kun ei mulla siitä oman kokemuspiirini ulkopuolelta ole tietoa. Ois mielenkiintoa saada ihan jonkinlaista tilastotietoa koulutuksen, työtilanteen ym. korrelaatiosta siihen, miten nopeasti äiti palaa työelämään vauvan syntymän jälkeen.

Vierailija
7/8 |
18.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkä tarkoita tätä pahalla huonotuloisia kohtaan. Fakta vain on, että heillä ei varmasti se hoitovapaalle jääminen vähennä niin radikaalisti tuloja kuin hyvätuloisten. Ja parempituloiset ovat laskeneet ne elinkustannukset (esim. laina) isojen tulojensa mukaan eivätkä pärjää kodinhoidontuella kuten huonotuloiset (vaikka hyvätuloisilla on tietenkin ollut teoreettisesti mahdollisuus säästää hoitovapaata varten ainakin jos on esikoinen tulossa).

Vierailija
8/8 |
18.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin pitkään kuin se sinusta tuntuu hyvältä ja on suinkin mahdollista taloudellisesta näkökulmasta. se on kuin rahaa laittaisi pankkiin kun hoitaa pienen kotona, lapsi saa kotihoidosta paljon pääomaa myöhempää elämää varten. 1 1/2 -vuotias on pieni hoitoon mutta sopeutuu kyllä varmasti. äläkä turhaan vielä mieti tuollaisia, mietteesi voivat muuttua matkan varrella vielä moneen kertaan. keskity nyt tähän hetkeen ja nauttimaan vauvasta. onnea!

terv. tarhantäti 0-3 -vuotiaiden ryhmästä, niin ja omat lapset ovat olleet kotihoidossa eskarilaisiksi asti

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kuusi