k-vitamiinia vauvalle?
Oltiin juuri Ranskassa kavereilla kylässä ja ne antoivat vastasyntyneelleen d-vitamiinin lisäksi myös k-vitamiinia. Kuulemma tosi tärkeää!
Miksei Suomessa anneta, tietääkö joku??
Kommentit (14)
syntymän yhteydessä k-vitamiinipistos.
syntymän yhteydessä k-vitamiinipistos.
ei ole mulla eikä miehelläkään mitään muistikuvaa, että olisi pistetty vauvaa synnärillä???
ei ole mulla eikä miehelläkään mitään muistikuvaa, että olisi pistetty vauvaa synnärillä???
se silti on pistetty, kaikille laitetaan, tai en tiedä voiko kieltää pistämästä, mutta muuten kyllä. Ei ne ole varmastikaan unohtaneet, ei mullakaan ole mitään näköhavaintoa asiasta oman lapsen kohdalla, mutta kätilö kyllä mainitsi asiasta meille.
olihan siinä kai hänkin vähän sekaisin, että voi olla että ei muista. Jotenkin luulisi, että jäisi mieleen, jos pieneen jotain pistettäisiin.
Höh.
synnyttyä. Reiteen tuikataan, ei sitä edes huomaa. veren hyytymisen takia.
itse makasin kans siinä synnytys pöydällä kun vauva otettiin ja punnittiin ja puettiin... siinä yhteydessä ne sen pistoksen antaa ja ei ne erikseen siitä oikeastaan ilmoita. Se kuuluu asiaan. Mies tosin näki sen siinä yhteydessä mutta minä en
kai se on sitten annettu. hyvä. Jäin ihmettelemään, kun ranskalaisille kavereille oli oikein vannotettu, että tosi tärkeä antaa vitamiinia, eikä ikinä saa unohtaa.. ja meillä ei mitään.
ap
yleensä avustava kätilö laittaa sen kun vauva on vielä ihokontaktissa.
Eri sairaaloissa kai eri käytäntöjä, missä vaiheessa se pistetään...
tarkistaa synnytyspapereista (vastasyntyneen tiedot), siinä ruksattu, että k-vitamiini pistetty!
Suomessa on tapana antaa pistoksena oikeaan reiteen. K-vitamiini voidaan toki antaa myös suun kautta, mutta hoito kestää pitkään, joten vaivattomammin se hoituu pistoksena. Hyvin harvoin Suomessa annetaan suun kautta, koska pääosin vanhemmat pistoksen hyväksyvät.
iässään k-vitamiinia saanut. Ei ole ainakaan neuvolassa mitään puhuttu.