jos mut nyt raskaana irtisanotaan
10-20 henkeä, ja loput jää töihin tai lomautetaan. onko asia ok? jos vain esim viisi irtisanottaisiin, ja minä viiden joukossa, liitto puoltasi mua ja sanoo ettei käy. mutta missä raja menee?
Kommentit (8)
Laki ei estä irtisanomasta raskaana olevan tai perhevapaata käyttävän työntekijän työsopimusta silloin, kun irtisanomiseen on muu, raskaudentilaan tai perhevapaan käyttämiseen liittymätön asiallinen ja painava syy. Jos raskaana olevan työntekijän työsopimus irtisanotaan taloudellisilla taikka tuotannollisilla perusteella juuri ennen äitiysvapaan alkua, työnantajan on osoitettava, ettei irtisanomisen kohdistuminen raskaana olevaan ei ole johtunut työntekijän raskaudesta. Näyttöongelmia tuskin seuraa silloin, kun kaikki samaa työtä tekevät irtisanotaan. Mikäli kuitenkin vain osa työntekijöistä on irtisanottavien joukossa, työnantajalla saattaa olla vaikeuksia osoittaa miksi raskaana oleva on valikoitunut tähän joukkoon.
se pystytään perustelemaan. Esim. jos on pakko irtisanoa 3 henkilöä ja tapana on ollut irtisanoa viimeksi työpaikalle tulleet, ja raskaana oleva on esim. viimeiseksi palkattu, niin on luontevaa että hänet irtisanotaan. (Koska ko. henkilö irtisanottaisiin myös silloin jos ei raskaana olisi)
Ja kuten aiemmin kirjoitettiin: jos esim. kukkakaupassa on 10 työntekijää joista kaksi vastaa kukkalähetyksisä, ja kukkakauppa luopuu ko. lähetysten tekemisestä kokonaan ja korvaavaa työtä ei ole tarjolla niin on ihan ok että nuo kaksi irtisanotaan vaikka toinen olisi raskaana.
Ja sekin kannattaa muistaa, että jos yritys irtisanoo vakituisia ja hetken päästä palkkaa uusia työntekijöitä, niin ei saa tehdä (jos puhutaan samoista tehtävistä). Eli esim. vaatekauppa irtisanoo 1.1. kolme myyjää taloudellisiin syihin vedoten, ja 1.2. on palkkaamassa heidän tilalleen uusia (samoja työtehtäviä tekeviä) myyjiä, asiasta kannattaa tehdä valitus.
No ei sellaista rajaa ole. Tietysti jos olisit ainoa irtisanottava ja raskaana, voisi olla epäilyttävää. Mutta kyllä raskaanakin olevan voi tuotannollisilla ja taloudellisilla perusteilla irtisanoa siinä kuin muutkin. Perhevapaalla olevaa ei sen sijaan perhevapaan aikana voi.
Ihan totta puhut, mutta usein työnantajat eivät uskalla irtisanoa raskaaolevia, ettei tule sitten mitään oikeusjuttuja.
Itsekin olen palaamassa nyt pitkältä hoitovapaalta töihin ja olen myös raskaana. Ajatus olisi tehdä muutama kuukausi töitä. Kerroin neuvolassa, ettei minulla välttä ole työpaikkaa, sillä hoitovapaani aikana meillä on ollut kaksi yt-neuvottelua eikä minua ole uudelleensijoitettu. Neuvolasta vaan pyöritteli silmiä ja sanoi, "no mutta, eihän raskaana olevaa voi irtisanoa". Täällä itseasiassa on toive, että sitten irtisanoisivat ettei tarvitse tuollakaan enää roikkua.
vaikka olet raskaana, koska myös ei raskaana oleviakin samalla aikaa irtisanotaan. Ei raskaus anna erityssuojaa (kaikkien irtisanomisien ulkopuolelle) työpaikan puolesta, vain raskaana oleva jos irtisanotaan, tällöin voi liitto kuohahtaa.Joten ap, mitään rikettä ei työnantaja ei nyt sinun kohdalla tee.
no tuli mieleen kun töissä jo yks sanottiin raskaana viiden joukossa irti ja kaikki ihmetteli sitä, liitosta oli sanottu ettei olisi saanut sanoa vielä.? ja työpaikkakin alkoi perua sanojaan.
hyvä sit tietää varautua.
ap
os työnantaja irtisanoo raskaana olevan tai perhevapaata käyttävän työntekijän työsopimuksen, katsotaan irtisanomisen johtuneen työntekijän raskaudesta tai perhevapaan käyttämisestä, ellei työnantaja voi osoittaa sen johtuneen muusta seikasta.
Työnantaja saa irtisanoa äitiys-, erityis-, äitiys-, isyys-, vanhempain- tai hoitovapaalla olevan työntekijän työsopimuksen 3 §:ssä säädetyillä perusteilla vain, jos työnantajan toiminta päättyy kokonaan.