Suomi on kammottavan ahdasmielinen maa!
Lastenvaatteita ei saa tilata USAsta, kun se on brassailua; lastenvaatteet pitää tilata viimeisen muodin mukaan USAsta, kun muuten on juntti; olohuoneessa ei saa pitää kirjoja näkyvillä, kun se on niin kammottavan epäesteettistä; kirjat on oltava näkyvillä, sillä muuten on sivistymätön moukka, jne., jne.
Asumme ulkomailla, ja pelottaa jo palata Suomeen tämän mm. Vauva-palstalta huokuvan ahdasmielisyyden vuoksi!
Eikö voi vain hyväksyä, että ihmisillä on erilaisia mieltymyksiä ilman, että pitää vetää syvälle meneviä johtopäätöksiä näiden omista mieltymyksistä poikkeavien ihmisten älystä, tunne-elämästä, lastenkasvatuskyvyistä, estetiikan tajusta tai mistään muustakaan. Huoh.
Kommentit (54)
Kyllä minä ainakin saan suuni auki ihan itsekin jos joku kännikala aukoo päätään, niin Suomessa kuin ulkomailla! Minusta Suomessa on ihanaa se, että täällä ihmisille jätetään tilaa. Ystäviä löytyy kun itse näkee vähän vaivaa, ja yleensä kaikki ihmiset ovat mukavia ja sivistyneitä kun niiden kanssa vähän pitempään seurustelee. Silti monella on myös upea huumorintaju ja juuri itseironinen ote asioihin! Paras ystäväni on suomalainen, ja sen huumorintajuisempaa ihmistä saa hakea - toki kärjistää hänkin vitsin vuoksi useinkin asioita, mutta niistä kärjistyksistähän tulee parhaat naurut! Ei ihmiset tarkoita kaikkea mitä sanovat, hirveä ajatus että pitäisi ottaa kaikkien ihmisten kaikki puheet ja kirjoitukset todesta! Tai että omat puheeni ja kirjoitukseni otettaisiin täysin totena. Eihän me sentään saksalaisia olla!
Juurihan kerroin, kuinka hän todella erottui ulkomailla massasta: aksentti, tukka, ulkomaalaisuus. Siellä, jos missä, hän erottui ja kesti sen hyvin, koska erilaisuus oli hyväksyttyä. Suomessa pienistäkin erilaisuuksista hän joutui heti silmätikuksi: oranssi T-paita, pitkä tukka, puheliaisuus. Nyt hän on sopeutunut, mutta muuttumisen kautta. Enää ei erotu. Oppi sen kantapään kautta. Ja lapseni ei liiku missään porukoissa vaan käy koulua, jossa luokkatoverit ovat olleet niitä palautteenantajia. Emmekä asu edes pienellä paikkakunnalla.
en muusta voi kun en edes tiedä teidän edellistä asuinmaata.
Kerroin omista lapsistani jotka ovat valtavirrasta poikkeavia eivätkä ole koskaan Suomessa joutuneet silmätikuiksi.
Porukoilla tarkoitin lähinnä kavereita. Jos luokan suosituimman oppilaan kaveriksi haluaa niin saattaa olla, että hän on ns. manipuloija joka pitää "hovia" ja sanelee kuka saa olla kenenkin kanssa ja miten pukeudutaan yms. Jos siihen lähtee mukaan on tavallaan itsekkin syyllinen tähän suvaitsemattomuuten ja näin se vaan jatkuu ja jatkuu. Te sopeutujat omalta osaltanne ylläpidätte tätä.
t. joku jonka pojalla ei ole oranssia T-paitaa, mutta pinkkejä löytyy.
Toista on esimerkiksi Saudi-Arabiassa. Siellä naisella on tilaa olla ja hengittää, toteuttaa itseään.
Aina löytyy joku, jolla menee huonommin, mutta ei se silti oikeuta käyttäytymään huonosti tai olemaan kiinnittämättä huomiota omaan käytökseen.
Tämähän oli sitä sarkasmia, josta todettiin, että se ei Suomessa onnistu. Ihan oikeasti; millä tahansa mittarilla mitattuna Suomi kuuluu maailman kymmenen vapaamielisimmän maan joukkoon.
Skandien kanssa siellä kärjessä ovat Hollanti, Kanada, Australia ja Uusi-Seelanti. Että silleen.
Sinun lapsillasi on harvinaisen hyvä itsetunto tai/ja hyvä tuuri kaveripiirinsä suhteen. Onneksi olkoon siitä. Mutta silti se ei tarkoita, että muut, jotka kärsivät toisten ilkeistä kommenteista olisivat jotenkin huonompia. Lapsellani ei ole koulussa mitään tiettyä kaveria vaan hän leikkii kaikkien kanssa. Jopa luokan hiljaisimman pojan kanssa. Ja näitä ilkeilyjä tuli alkuun tasaisesti kaikilta riippumatta mikä rooli oppilaalla luokassa on.
En todella suostu uskomaan, että meidän perheen tapaus on ainoa. Olen jutellut asiasta opettajien ja useiden äitien kanssa ja saanut samansuunataista kommenttia, että Suomessa on ihan yleistä, että lapset eivät hyväksy erilaisuutta. Suoraan sanoen minua kyllä hämmästyttää, että sinun kaltaisesi äiti, jonka lapsilla on hyvä itsetunto syyllistyy mollaamaan arempia ja huonolla itsetunnolla varustettuja lapsia. Tulee väkisinkin mieleen, että siksikö lapsiasi ei ole näistä asioista kiusattu, koska he itse osallistuvat kiusaamiseen?
enkä ole mollannut ketään itse taas haukuit koko maan ja kansan muutaman kiusaavan luokkakaverin takia.
On sen verran ärsyttävä kirjoitus, että lopetan keskustelun tähän.
Suomihan on luvattu koulu- ja työpaikkakiusaamisen maa! Tuliko yllätyksenä?
oikein järjen riemuvoitto. Joten jos kaikki kirjoittajat tässä ketjussa ovat tekemässä jotain muutakin kuin provoilemassa, niin varmaan tällaistakin sitten Suomesta löytyy IRL.
onko näillä ihmisillä, jotka toisten valintoja dissaamalla ovat omaa ylemyyttään mainostamassa, viime kädessä kovin alhainen itsetunto. Onko tämä alhainen itsetunto suomalaisen suvaitsemattomuuden taustalla ylipäänsä?
Tämä AV-palsta ei ole todellisuutta. Suomessa asuvana "pelästyin" tätä palstaa, kun aloin lukemaan näitä ketjuja viime kesänä. En voinut uskoa, että tämä on todellista. Ei tämä olekaan, en tiedä, missä satumaailmassa nämä ihmiset elävät.
Joten, älä välitä. Nykyään tähän osaa suhtautua jo huumorilla.
pakopaikka ja väylä purkaa pahaa oloa ja sitä huonoa itsetuntoa.
Mutta jotenkin suomalaiset vaikuttavat (esim. tämän palstan keskustelujen perusteella) silti paljon materialistisemmalta kuin 'silloin joskus', vai kultaako aika vain muistot..?
kilpajuoksijoita, eivät onneksi kaikki. Täällä palstalla niitä tuntuu olevan kyllä.
Mä ajattelin, että sua ahdistaa jotkut vähän vakavammat ahdasmielisyyden osoitukset kuten esim. vammamisten halveksuminen ja syrjiminen työnhaussa.
olisin avannut suuni mutta olin puhelimessa). Bää bää lampaani...
[/quote]