Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Epiduraali toisessa synnytyksessä

16.02.2010 |

Ystäväni tässä pari päivää sitten kyseli aionko ottaa kivunlievitystä synnytyksessä. Vastasin sitten, että kai minä nyt taas otan sen epiduraalin, kun en enää tiedä "uskallanko" ilman. Ensimmäisen kohdalla ajattelin mennä luomuna, mutta heti kun supistusten hidastuttua alettiin puhua kalvojen puhkaisusta, minulle iski paniikki aiheutuvasta kivusta ja otin epiduraalin. Juu tiedän, olihan se turhaa tuota tilannetta varten, joka ei miltään tuntunutkaan..Mutta minulla on nyt siis joka tapauksessa takana yksi synnytys, ja siinä tosiaan epiduraali oli kuviossa.

Kaverini oli sitä mieltä, että uudelleen synnyttäjät eivät enää niin helposti saa epiduraalia. Pitääkö tämä paikkansa? Pitäisikö minun siis jostain sisältäni kaivaa tuo "pelottomuus" jälleen esiin ja pyrkiä luomusynnytykseen? Vai tarjoavatkohan ne siellä synnärillä sitten spinaalia? Onkos kenties käyttökokemuksia spinaalin ja epiduraalin eroista ihan noin niin kuin tositoimissa? Ilokaasu ei oikein taida olla se, mitä itse haluaisin..

Ja tämä kaikki olettaen siis, että synnytys sujuu "normaalisti".

Kiitos jo etukäteen.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
16.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puudutteiden ero on tietääkseni siinä, että epiduraali puudutusta voidaan pitkän synnytyksen aikana lisätä, spinaali laitetaan vain kerran. Toisella kertaa synnytys etenee yleensä sen verran nopeasti, että suositellaan spinaalia. Itse olen synnyttänyt esikoisen ja kolmannen spinaalin avulla ja hyvän avun sain. Keskimmäinen syntyi eteiseen, joten puudutusta ei ehditty antaa ;D

Vierailija
2/15 |
16.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oo ikinä ennen kuullu tollasta ettei muka saisi. Kyllä mun lähipiirissä kaikki toka synnyttäjät on saanut jos on halunnut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
16.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en saanut toisessa synnytyksessä. Antoivat spinaalin. Mutta olinkin ollut ilman puudutusta melkein loppuun saakka. Viimeisen tunnin ajaksi oli ihan pakko jotakin saada :D

Vierailija
4/15 |
16.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin olisin sen ottanut, mutta yllätyksekseni homma sujui niin nopeasti, ettei siihen ollut tarvetta eikä aikaakaan.

Vierailija
5/15 |
16.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta epiduraalista on, enkä synnyttäisi ilman sitä. Kun pääsee synnytyssaliin kandee pyytää, että käynnistävät epiduraaliprosessin HETI, sillä joskus anestesialääkärin paikalle tulo saattaa kestää, ja siihen odotteluun pitää varautua.

Epiduraali on erittäin tehokas ja sekä synnyttäjällä että synnytyksessa avustavilla on paljon kivempaa sen jälkeen.

Vierailija
6/15 |
16.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

epiduraalin, vaan en ehtinyt sitä saamaan. Kun olisi ehtinyt antaa, oli anestesialääkäri varattuna. Kun lääkäri oli vapaa, olin jo ponnistamassa. Pelkällä ilokaasulla menin ja olen kyllä ihan onnellinen ettei tarvitse synnyttää enää ikinä. Toka synnytys sujui tosi nopsaan, 1,5 tuntia sairaalaantulosta oli vauva maailmassa.

Vierailija
7/15 |
16.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

epiduraalin, vaan en ehtinyt sitä saamaan. Kun olisi ehtinyt antaa, oli anestesialääkäri varattuna. Kun lääkäri oli vapaa, olin jo ponnistamassa. Pelkällä ilokaasulla menin ja olen kyllä ihan onnellinen ettei tarvitse synnyttää enää ikinä. Toka synnytys sujui tosi nopsaan, 1,5 tuntia sairaalaantulosta oli vauva maailmassa.

Tosin inhoan ilokaasua (mulla tulee siitä vain päähän hyvä olo ja muualle sattuu entistä enemmän, ikäänkuin kontrasti kasvaa), joten en ottanut edes sitä. Toinen synnytys siis täysin luomuna ja minun kohdallani ihan ok. Ei jäänyt mitään kammoa ja tein vielä kolmannenkin lapsen.

Vierailija
8/15 |
16.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoisesta olin synnytyssalissa jotain 13 tuntia ja siitä 4 tuntia taivaallisessa epiduraalissa. Kakkosesta olin 4cm auki suoraan synnytyssaliin mennessä ja kysyttiin, kumman haluan. Halusin epiduraalin. Anestesialääkäri tuli 15 minuutin päästä ja olinkin auki jo 7cm. Annettiin spinaali, kun synnytys eteni niin nopeasti. Spinaali vei kivut aika hyvin (ei ihan niin tunteeton tila kuin epiduraalista, mutta ei mitään isoa kipua ja olo oli leppoisa).

Mitä olen ymmärtänyt, niin kakkosesta ei yleensä ehditä antaa epiduraalia. Itsellä kakkosesta olin synnytyssalissa yhteensä noin 2 tuntia ennen vauvan syntymää, joten ei siinä kummoisia ehdi...

Vierailija
9/15 |
16.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja se alkaa vaikuttaa heti. Sitä ei vaan voi sitten enää lisätä joten siksi nopeissa/uudelleensynnytyksissä suositaan spinaalia.

Vierailija
10/15 |
16.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoisen aikaan yritin myös ilokaasua mutta meni hutiin eli ei hyötyä kun otin sen liian myöhään supistukseen nähden.

Kakkosen aikaan pyysin epiduraalin heti kun tutkimukseen menin eli kaikki sujui hienosti.

Kolmosen aikaan lääkäri ehdotti spinaalia kun luuli että synnytys on nopeasti ohi. Ei kuitenkaan onnistunut laittaminen koska joko jalkaan tai kankkuun sattui joka yritys niin vaihtoi epiduraaliin joka olikin paras vaihtoehto kun ei vauva syntynytkään tunnin sisään.

Nelosen aikaan sitten kätilö laittoi jonkun muun puudutteen jonka piti viedä supistuksen huippu pois. Eipä auttanut vaan pisti ainoastaan pään ihan sekaisin. Lopulta sain epiduraalin kun uskoi että olen kipeä eikä lääkkeestä ollut apua.

Suosittelen epiduraalia mutta toki kannattaa kuunnella myös mitä kätilö/lääkäri on mieltä.

Onnea synnytykseen!

Vierailija
11/15 |
16.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

saaminen riippuu siitä, onko uudelleensynnyttäjä, vaan mm. sairaalasta eli mikä siellä on kivunlievityskulttuuri ja kuinka työllistettyjä anestesialääkärit ovat. Ja toki siitäkin, miten synnytys etenee (jos on nopeaa, ei välttämättä ehditä) ja kuinka tuskaiselta olo sinusta itsestäsi tuntuu.

Itse synnytin ekan petidiinillä ja ilokaasulla, tokan pelkällä ilokaasulla ja kolmosen epiduraalilla, koska kivut olivat aivan helvetilliset. Ei ne kivut mitään pieniä ekassa ja tokassa synnytyksessäkään olleet, mutta kolmas oli ihan eri luokkaa.

Vierailija
12/15 |
16.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaan tässä sitä ollaan, kolme lasta synnyttäneen ja jokaisessa synnytyksessä kaikki herkut saneena. Eli kyllä ne kätilöt osaa ihan arvioida mitä lievityskonsteja voisi käyttää.

Vierailija
13/15 |
16.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on ollut niin spinaalia että epiduraalia kahdessa ekassa synnytyksessä.

Kolmanteen olisin ottanut pelkän spinaalin, mutta kätilö katsoi paremmaksi ottaa epiduraalin koska näytti ettei synnytys olisi ihan pikainen.

Spinaalin ja epiduraalin ero on vaikutusajassa. Ja epiduraalia voidaan lisätä.

YLEENSÄ synnytys uudelleensynnyttäjällä nopeampi, joten spinaali riittää.

Mutta tilannekohtahta tuo on: jos näyttää ettei lapsi synny ihan muutamassa tunnissa, eikä jaksa olla ilman piikkiä niin kyllä epiduraali laitetaan! :)

Omalla kohdalla kolmas sitten syntyikin hujauksessa alun haparoinnin jälkeen ja spinaali olisi ollut ok, mutta epiduraali toimi todella hyvin.

Siis itse olen tällänen hassu että kaksi ensimmäistä enempi lääkkeillä ja kolmas olisi mennyt vähemmällä mutta pelkkä epiduraali riitti.

Joka kerralla olen ennen selkärankapiikkejä ottanut paracervikaalin.

Peloista ja jännityksistä kannattaa puhua neuvolassa!

Vierailija
14/15 |
16.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pumppu?

Vierailija
15/15 |
16.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ekassa synnytyksessa epiduraalin, toisessa spinaalin. Epiduraalia pyysin myös tokassa synnytyksessä, mutta kätilö suositteli spinaalia koska se kuulemma auttaisi myös ponnistusvaiheen kipuun (joka oli ekassa synnytyksessa kova).

Molemmat toimivat yhtä hyvin avautumisvaiheessa, mutta ei siitä spinaalissa ollut ponnistuvaiheessa mitään apua kipuun. Spinaalia laitettaessa laitettiin myös varmuuden vuoksi kanyyli, että mikäli ei spinaali auttaisi tarpeeksi, olisin sitten saanut epiduraalin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kolme