Raskausdiabetestä sairastaneet
Minkä kokoisia vauvoja olette saaneet ja millä viikoilla? Käynnistettiinkö?
Kommentit (13)
rv 38 meni vedet, mutta ei synnytys käynnistynyt.Leikattiin, kun tulehdusarvot kohosivat pilviin.
mutta ei raskaudiabeteksen vuoksi vaan raskausmyrkytyksen vuoksi. Esikoinen 3520g ja kuopus 3690g. Ruokavaliollahan siis pyritään estämään että lapsi ei kasvat makrosomiseksi.
Mutta siskollani, jolla ei ole diabetestä oli 5160g. Eli osaltaan sukurasitusta. Keskimmäisellä oli vähn matalia sokereita, mutta tunnustan, että dietti ei ollut silloin parhaimmasta päästä. Viimeisellä sokrut todella hyvät.
Lapset olivat 4270g ja 4580g
Epäilen siis että minulla oli raskausdiabetes jo ensimmäisessä raskaudessani vaikka sitä ei silloin löydettykkään. Tai sitten vaan saan hillittömiä vauvoja... viikolla 37 diagnoosista ei juurikaan ole enää hyötyä jos lapsi syntyy jo viikolla 39 :/
Lopussa sokerit heitteli paljon vaikka koitin olla tosi tosi tarkka. Lapsi syntyi spontaanisti 40+3 ja oli keskikäyrän tyttö: 3560g ja 50cm.
Lapset syntyneet
40+3 3980g (poika)
40+2 4270g (poika)
41+0 3830g (tyttö)
Nyt neljännella ei sokerirasituksessa poikkeavaa joten innolla odotellaan minkä kokoinen vaavi tulee.
Ruokavaliolla hoidettu joka kerta.
Ruokavaliolla hoidettu joka kerta ja käynnistyneet sponttaanisti.
Eihän nuo vauvat mitään isoja ole. Oma esikoinen oli 3950g ja testi tehtiin vasta viikolla 36, eikä mitään ongelmaa arvojen kanssa ollut. Nyt huomenna taas testataan, viikot sillon siis 27.
Onko raskausdiabeteksestä jotain oireita? Vaikkapa pyörrytystä tai huimausta tai pahaa oloa syönnin jälkeen? Ylipainoa kun on, niin kaikki heti sanoo, että sulla on varmaan raskausdiabetes. Nyt on tullut 10 kg lisää 27 viikolle mennessä.
Ja meillä on kai kanssa sukurasitus, kun kaikki kolme sisarustani ovat olleet yli 4 kg, itse olin vain 3,2 kg, ja kaikki 5 veljieni lasta ovat olleet myös reilusti yli 4 kg, vaikka yksi leikattu viikolla 38, ja muut tulleet viikoilla 40-42.
Ekalla kerralla ruokavaliohoito, lapsi 3110, käuýnnistyi spontaanisti rv 37+2, toisella kerralla ruokavaliohoito, lapsi 2800, käynnistyi spontaanisti rv 36+0, kolmannella kerralla insuliinihoito, lapsi 3900, käynnistyi spontaanisti rv 39+2.
Ensimmäinen painoi 3620g, toinen 3800g ja kolmas 3250g ja neljäs syntyy minä hetkenä tahansa arvioitu paino 3400g.