Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pidän yksinkertaisina kaikkia "narsistin" kanssa seurustelleita tai naimisissa olleita.

Vierailija
15.02.2010 |

Kaikki kusipäät eivät ole narsisteja ja se pieni prosentti joka on, ei ole maallikon diagnosoitavissa. ARGH. Lopettakaa sen sanan käyttö!

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
16.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

narskujen tapaan. Ei tietystikään hakemassa hoitoa siihen pääongelmaan vaan sivuongelmiin: työpaikkakiusaamiseen, masennukseen, riitoihin ihmisten kanssa jne. Aivan tyypillistä narsistille hakeutua jossain vaiheessa hoitoon muista ongelmista, mutta pääsyystä ei voida puhua lainkaan. En tiedä, mitä Kelalle menneissä papereissa lukee, koska äiti ei itse niitä ole nähnyt. Me muut ollaan hiljaa ja tyytyväisiä, ettei ole tajunnut kysyä. Sitä huudon, valitusten joka instanssiin ja itkun määrää ei tajua kukaan, jos siellä onkin jotain narsistisista piirteistä...

että narsisti hakeutuu hoitoon (diagnosoitavaksi) erittäin erittäin harvoin, koska kokee olevansa virheetön. Diagnosoinnin perustana yleensäkin lähipiirin kokemukset. ap on kyllä oikeassa siinä että kaikenmaailman hankalat ihmiset leimataan nykyään liian herkästi "narsistiksi". Tuo leiman väärinkäyttö vie totuuspohjaa niiltä jotka ovat oikeasti narsistien uhreja.

muttei teistä kukaan taatusti ole psykiatrikaan. Just tuommoisia ap tarkoittaa. "Mä ja mun bestis ollaan sitä mieltä et mun exä on narsku!"

isä, veli ja minä. Eikä meistä kukaan ole yksinkertainen... Äiti ei ole pahimmasta päästä, mutta taatusti on kuitenkin liian narsistinen. Kun lukee narsismin piirteistä, niin suurimman osan täyttää. Mm. suuruudenhullu, riitautuu ihmisten kanssa helposti, on hirveän kateellinen, mutta kääntää sen itseensä kohdistuvaksi kateudeksi, ei koskaan suostu asioimaan "alatason" henkilöiden kanssa vaan marssii aina ison pomon juttusille, koska vain korkealla olevat ymmärtävät häntä...

Vierailija
22/36 |
16.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli rautalangasta: en pidä yksinkertaisena narsistin uhria. Pointti: joka toinen eronnut väittää exäänsä narsistiksi, vaikka todellisuudessa heitä on todella vähän. ELi ap:ta ärsyttää nämä maallikkodiagnosoinnit, ja ilmiö on mennyt aivan överiksi.

Kuinkahan monta "jos olisit ollut narsistin uhri niin et nauraisi"-viestiä ketjuun vielä tulee :D

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
16.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätäkin palstaa jos lukee, niin kaikkien ex:t on narsisteja :D. Ei mee kuulkaas läpi. Ei se ihan noin yleistä ole.

Vierailija
24/36 |
16.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli rautalangasta: en pidä yksinkertaisena narsistin uhria. Pointti: joka toinen eronnut väittää exäänsä narsistiksi, vaikka todellisuudessa heitä on todella vähän. ELi ap:ta ärsyttää nämä maallikkodiagnosoinnit, ja ilmiö on mennyt aivan överiksi.

Kuinkahan monta "jos olisit ollut narsistin uhri niin et nauraisi"-viestiä ketjuun vielä tulee :D

ap

mutta ehkei olisi pitänyt :(

Vierailija
25/36 |
16.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotka eivät tiedä, vaan luulevat tietävänsä. Hyvin kouluttautunut, itsevarma, kaunis ja menestyvä nainen rakastuu vastaavaan mieheen. Vuoden kuluttua, yhteiseen kotiin muutettua, alkaa miehen todellinen minä näkyä. Vuosi on helppoa näytellä tervettä ja normaalia. Sen narsisti osaa. Joka on tämän helvetin kokenut ja siitä eroon päässyt terveenä ja elossa, ei julista täällä sivustoilla mitään noin idioottia kuin ketjun otsikko kuvaa. On todella loukkaavaa käyttää mitä olemattomimmissa asiayhteyksissä narsisti-diagnoosia. Narsisti tuhoaa aina kohteensa, eikä kohde välttämättä ole mikään surkimus tai vätys, vaan alunperin hänessä on jotain, mitä minävaurioinen narsisti itselleen kadehtii. Narsistilta puuttuu todellinen oma minä kokonaan, siksi hän tarvitsee aina kohteen, jolta imeä elinvoiman, jota samalla ihannoi ja palvoo, ja toisena hetkenä latistaa ja repii. Olen alani koulutuksen käynyt, tiedän mistä puhun. Valitettavasti myös kokemus narsistin vaikutuspiirissä elämisestä.

Itse en edes tiennyt, mikä on narsistinen persoonallisuushäiriö ennen kuin 6kk eron jälkeen! Luin siitä jutun ja yhtäkkiä tajusin, mikä h****** exässäni on vikana. Oikean narskun uhriksi joutuneet eivät turhaan ketään narskuksi nimitä, sen verran pahuutta meistä moni on joutunut kokemaan.

t. erittäin sairaalloisen väkivaltaisen narskun ex

Vierailija
26/36 |
16.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli rautalangasta: en pidä yksinkertaisena narsistin uhria. Pointti: joka toinen eronnut väittää exäänsä narsistiksi, vaikka todellisuudessa heitä on todella vähän. ELi ap:ta ärsyttää nämä maallikkodiagnosoinnit, ja ilmiö on mennyt aivan överiksi. Kuinkahan monta "jos olisit ollut narsistin uhri niin et nauraisi"-viestiä ketjuun vielä tulee :D ap

jo otsikkosi oli harhaanjohtava, tuskin turhaan kukaan tähän vastaisi sinua ärsyttäen jos olisit ilmaissut itsesi selkeämmin. Ja kuitenkin vielä irvailet "Kuinkahan monta "jos olisit ollut narsistin uhri niin et nauraisi"-viestiä ketjuun vielä tulee :D " -tyyliin? Sen verran heikolta vaikututat, että tuskin todellakaan nauraisit jos narsistin exä olisit.

Vierailija
27/36 |
16.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

Narsistin uhri ei tiedä olevansa sellainen, ellei ole tunnistanut kiusaajassaan narsistista persoonallisuushäiriötä.

En ole koskaan, ikinä kuullut IRL kenenkään laukovan "se nyt on ihan narsisti" -kommentteja köykäisin perustein. Mutta ehkä se johtuukin siitä, että tuttavapiiriini ei kuulu niin tyhjäpäisiä ihmisiä. Narsistin uhriksi joutuneet vaikevat yleensä aiheesta ja kertovat epäilyksiään vain lähimmille ihmisilleen, koska ovat niin fiksuja, että tietävät narsisti-sanan käytön olevan joillekin ihmisille punainen vaate. On aivan eri asia jakaa tietoa aiheesta netissä, kuin toitottaa ympäriinsä livenä narsistiepäilynsä. Ja se on sitä vain siihen asti, kun on itse havainnut, että tällaisia uskomattomia pahuuden pesiä on ihan oikeasti, ja kyllä - jokainen tulee väistämättä olemaan sellaisen kanssa tekemisissä useita kertoja elämänsä aikana. Se, joutuuko itse häiriköinnin tai vastaavan kohteeksi riippuu monesta asiasta.

Vierailija
28/36 |
16.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niinkuin minäkin olin, ja luullut sen olevan "värikkäämpi" synonyymi sanalle itsekäs ihminen. Vähän kuten jotakin sanotaan imbesilliksi vaikka se sana ihan oikeasti tuskin kuvaakaan sitä naapuria joka peruutti teidän auton kulkeen.

Sitä miettii että jokin vika tuossa ihmisessä on, en ole koskaan tavannut ketään sen kaltaista. En ole ollut se "pääuhri" vaan hänen tyttärensä, ja joku aika sen jälkeen kun äitini erosi isäpuolestani, sain itse lapsen ja aloin käydä täällä av-sivustolla, ja kerran joku oli kopsannut tänne jostain narsistien uhrit tmv sivustolta listan mistä tunnistaa narsistin, ja voi hyvä isä että suuni loksahti auki sitä listaa lukiessani! Se kertoi sanasta sanaan isäpuolestani! Juttelin myöhemmin asiasta myös äitini kanssa ja hän sanoi törmänneensä jossain naistenlehdessä samanlaiseen listaan ja tunnistaneensa siitä myös tämän miehen. Eron jälkeen siis.

Ja varsinkin yksi lause vakuutti minut: Mikäli tunnistat itsessäsi joitakin näistä piirteistä, et ole narsisti.

Miettikääpäs sitä.

Vierailija
29/36 |
16.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikaisemmin heitä on nimitetty mm kusipäisiksi miehiksi, sliipatuiksi lurjuksiksi, kotityranneiksi tai auervaaroiksi.

Ehkä alistetun läheisen on helpompi käydä puolustautumaan, kun taustalla on "diagnoosi", jonka varjolla on jotenkin hyväksyttävämpää puolustaa omia oikeuksiaan ihmisenä.

Vierailija
30/36 |
16.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun on sellaisen kanssa elänyt useamman vuoden ja silloin uskaltaa sanaa narsisti käyttääkin.

Ja harva turhaan valittaa, sillä elämä narsistin tai ihmisen, jolla on paljon narsistisia piirteitä kanssa on oikeasti yhtä helvettiä.

Itse mietin vuosia syitä miksi mieheni käyttäytyi niin kuin käyttäytyi. Vasta kun lähipiirini ihmiset aukaisivat silmäni, tajusin mieheni olevan tällainen. Hänestä löytyvät kaikki narsistiset piirteet.

Vierailija
31/36 |
16.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, jospa viiden vuoden päästä olisi muotia sitten vaikkapa antisosiaalinen persoonallisuushäiriö. Kaikki exät ja anopit olisivat sitten ansseja tai anneja.

Vierailija
32/36 |
16.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan just sellainen heikko. Koska narsisti ei ota kumppanikseen vahvatahtoista ihmistä, joka ei lähde alistumaan narsistin vaatimuksiin. Että perseelleen menee tuo sunkin juttus. Narsistin tuntosarvilla erotetaan ihminen jota voi manipuloida. Kaikkia ei voi. Vaikka olis kuin taitava.

Eli rautalangasta: en pidä yksinkertaisena narsistin uhria. Pointti: joka toinen eronnut väittää exäänsä narsistiksi, vaikka todellisuudessa heitä on todella vähän. ELi ap:ta ärsyttää nämä maallikkodiagnosoinnit, ja ilmiö on mennyt aivan överiksi. Kuinkahan monta "jos olisit ollut narsistin uhri niin et nauraisi"-viestiä ketjuun vielä tulee :D ap

jo otsikkosi oli harhaanjohtava, tuskin turhaan kukaan tähän vastaisi sinua ärsyttäen jos olisit ilmaissut itsesi selkeämmin. Ja kuitenkin vielä irvailet "Kuinkahan monta "jos olisit ollut narsistin uhri niin et nauraisi"-viestiä ketjuun vielä tulee :D " -tyyliin? Sen verran heikolta vaikututat, että tuskin todellakaan nauraisit jos narsistin exä olisit.

Vierailija
33/36 |
16.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan just sellainen heikko. Koska narsisti ei ota kumppanikseen vahvatahtoista ihmistä, joka ei lähde alistumaan narsistin vaatimuksiin. Että perseelleen menee tuo sunkin juttus. Narsistin tuntosarvilla erotetaan ihminen jota voi manipuloida. Kaikkia ei voi. Vaikka olis kuin taitava.

että ap vaikuttaa olevan sellainen heikko itsetuntoinen toisille turhaan vittuilija. Jos hän olisi joskus joutunut narskun uhriksi, tuskin edes nyt pystyisi naureskelemaan noin. Me entiset uhrit olemme monesti sen verran vahvoiksi karastuneita, että vitsin voimalla voi muistella menneitä. Se tuskin ap:n kaltaiselta vittuilijalta onnistuisi.

Vierailija
34/36 |
16.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että isäni on narsisti), yritän päästä eroon isästäni ja kadottaa hänet elämästäni, mutta koska hän ei voi minua kontrolloida saan sitten tappouhkauksia.

Ulkopuolisen ihmisen on usein lähes mahdotonta tunnistaa narsisti. Myös isäni on loistava manipuloija ja halutessaan erittäin karismaattinen ja tasapainoisen oloinen. Onko sillä lopulta niin väliä jos joku käyttää narsisti-termiä liian heppoisin perustein. Tärkeää on kuitenkin muistaa, että joissain näissä tapauksissa on todellinen narsku kuitenkin taustalla.

En siis lähtisi ulkopuolisena arvioimaan ja kritisoimaan onko narskupuheille oikeita perusteita, sillä todellisuus ei aina valkene edes ammattilaisille.

Vierailija
35/36 |
16.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kaikkein äänekkäimmin narsisti-sanan käyttöä ja narsistisesta persoonallisuushäiriöstä puhumista vastustavat ne, joilla on itsellään taipumuksia ko. häiriöön. Voi vain kuvitella, että narsismi on kirosana ihmiselle, joka huomaa itsessään hieman liikaa narsistisia piirteitä."

Ja onkohan sulla jotakin tutkimustietoa väitteesi tueksi? Minä vastustan narsisti-sanan yleistä leimaavaa käyttöä. Itse olen todennäköisesti narsistin "uhri". Psykiatrista hoitoa on jo takana useita vuosia. Diagnoosi löytyy paperista, eikä ole narsismi eikä mikään muu klusteri B/C:n persoonallisuushäiriö. Sukulaiset ja puoliso haastateltu.

Jos narsismia ei ole diagnosoitu, narsistiksi nimittely on kiusaamista. Syyte voisi olla kunnianloukkaus.

Jos on diagnoosi, nimittelijä levittää yksityiselämää koskevaa arkaluontoista tietoa. Kukapa haluaisi, että narsimi-diagnoosi leviäisi yleiseen tietoon lähipiirissä (vertaa: impotenssi, virtsankarkailu, psykoosi, aivokasvain -et varmaankaan haluaisi, että ex tms. levittäisi näitä tietoja).

Jos kyseessä on oikea narsisti, on suuri todennäköisyys sille, että hän kostaa narsismi-nimittelyn jotenkin. Jos "uhri" uskaltaa levittää väitettä, että hän on narsisti, "uhri" joutuu vaaraan. Ei siis kovin järkevää toimintaa?

Arvaapa miltä itsestä tuntuu, kun itseä nimitellään narsistiksi? Ja kuka tällaista harrastaa? No esimerkiksi se "todennäköinen oikea narsisti". No mistä itse tietää, ettei ole narsisti? Siitä, kun on tutkituttanut päänsä jo useampaan kertaan (lähipiiri ollut mukana hoitosuunnitelmissa).

Voisiko olla, että eniten narsismi-nimitystä inhoavat ne narsistin uhrit, joita narsisti nimittelee narsitiksi?

Vierailija
36/36 |
16.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikean narsistin vaikutuspiirissä elävän on melko pitkään koettava niitä kummallisuuksia ennen kuin tajuaa, että ei itse ole järjetön vaan että kumppani-ystävä-sukulainen on todellakin luonnevikainen. Uhri ei todellakaan ole yksinker

tainen!