Täällä ketään hometalossa sairastunutta?
Miten sairastuitte ja miten nuo homeet todettiin? Terveystarkastajan paikalle saaminen tuntuu erittäin vaikealle, olisiko jossain vertaistukea?
Kommentit (39)
oli asioita järjestämässä homeasiantuntija joka noita näytteitä otti seinistä koirien näyttämistä paikoista. Terveystarkastajan hommiin ei kai kuulu näytteiden otto. sillä turhanpäiväisellä mittarilla mittaa kosteuksia..... vietiin yliopiston labraan.
se homeloukussa asunut
sen ilmastoinnin filtterit pitäisi vaihtaa vissiin vuoden välein.. niin ainakin meillä työpaikalla oli. Vähintään parin vuoden välein. Jos niitä ei vaihda, tuloksena voi olla esim. ulehduksia. Meillä töissä huolto kämmi tuon filttereiden vaihdon ja todella usealla alkoi keuhkoputken, poskiontelon, otsaontelon, silmien yms tulehduskierre. Onneksi työterveyshuolto reagoi, kun samasta osoitteesta alkoi virrata porukkaa sisään ja mikään lääkekuuri ei auttanut, niin saatiin vähän potkua persiille ja siinähän se sitten vaihdon yhteydessä huomattiin, että filtterit oli ihan tukossa ja olivat olleet niin jo pitkään:(
niissä ei ole ongelmaa. Mietin vain voiko säädät olla niin pielessä, esim. että tuloilmaa liian vähän suhteessa poistuvaan ilmaan. Toivoisin vain niin kovasti, että joku muu syy löytyisi kuin home. Unohdin vielä sanoa, että vointini paranee melko nopeasti, kun pääsen pois omasta kodistani esim. kun ollaan oltu pari päivää pois.
niissä ei ole ongelmaa. Mietin vain voiko säädät olla niin pielessä, esim. että tuloilmaa liian vähän suhteessa poistuvaan ilmaan. Toivoisin vain niin kovasti, että joku muu syy löytyisi kuin home. Unohdin vielä sanoa, että vointini paranee melko nopeasti, kun pääsen pois omasta kodistani esim. kun ollaan oltu pari päivää pois.
Teidän kannattaa pyytää vaikka nuohooja tulemaan erikseen käymään läpi ilmanvahdon. Putsaa kaikki kanavat ja itse peset samalla kaikki näkyvät osat. Säätävät sitten ilmanvaihdon "oikein" ja katsotte auttoiko. Ja muistakaa ihmeessa putsata myös tuloilma-aukko ulkona! Se oli meillä jäänyt tekemättä ja kun sen pesin niin sisäilma parani huomattavasti! Sisäilmasuodatin oli kyllä meillä vaihdettu aiemminkin. Naapurit (paritalossa) teetti nuohoojalla tuon ilmanvaihtokanavan putsaamisen + säätämisen. Maksoi heidän 181 neliöisessä asunnossaan alle 500 euroa joten halvemmaksi tulee kuin monet muut vaihtoehdot. Ja tuo pitäisi tehdä n 10 vuoden välein.
Keuhkoahtaumatautiin sairastuvista 80-90% polttaa tupakkaa mutta muut 10-20% sairastuu nähtävästi sitten jostain muusta syystä. Me asuttiin homeisessa asunnossa kun mies alkoi yskimään ja uskoisin sen olevan syynä miehen astmaan/keuhkoahtaumatautiin. Tämän lisäksi miehen isoisä kuoli tuohon kyseiseen tautiin (vaikkei se kait perinnöllinen ole mutta kuitenkin).
loppuelämän riesa. Pystyn oleskelemaan VAIN uusissa puhtaissa tiloissa mitkään kesämökit ym. ei tule kuuloonkaan. Vaikuttaa ihan kaikkeen, onneksi lapsella on puhdas päiväkoti ja olen töissä uudessa talossa.
Homeeseen reagoin välittömästi, lukuisat ruokayliherkkyydet alkaa olla mennyttä aikaa, onneksi. Homeherkkyys ei parane koskaan.
Ja maksaahan se lysti, mutta kannattaa. Voin kyllä omasta kokemuksesta kertoa, että joskus voi tulla virheellisiä epäilyjäkin. Meillä myös oli kaikenlaista flunssa, korvatulehduksia jne. kun muutimme uuteen taloon (15 v. vanha rakennus). No, rupesimme sitten miettimään homeiden mahdollisuutta tietyissä paikoissa talosamme, ja teetimme mittavat tutkimukset. Kun niistä tuli puhtaat paperit, ja olemme asustelleen talossamme jo 5 vuotta, ei enää mitään "homeoireita". Oikeastaan itselläni pahin oireilu loppui siihen kun mitään todisteita home-epäilyille ei lyötynyt. Lasten sairastelu alussa johtui todennäköisesti päiväkodin vaihdosta + ehkä muutto ja uusi koti aiheutti heillekin stressiä.
Asuin lapsena hometalossa. Sen jälkeen on ollut todella paljon vaikeuksia.
Reagoin jo hyvin pieniin homemääriin, esim. hometalosta tuleva kirjekuori aiheuttaa poskiontelon- ja keuhkoputkentulehduksen, joista paraneminen kestää 2 viikkoa... Lisäksi mulla on 3 (!!!) kroonista, allergiaperäistä sairautta, epäilyjä lukuisista muista sairauksista, jne. jne. En kestä yhtään kosteusvaurioisia taloja, en kosteusvaurioituneissa taloissa asuvien ihmisten vaatteita, en kosteusvaurioituneissa varastoissa säilytettyjä tavaroita. En voi lukea kirjaston kirjoja, niistä nousee kuume. En voi tavata ystäviäni niin kuin haluaisin, osa asuu kosteusvaurioituneissa taloissa. Välillä on suuria vaikeuksia pystyä olemaan töissä, työpaikallakin on ollut sisäilmaongelmaa. Lisäopiskelu tuntuu mahdottomalta, lähes kaikki Suomen yliopistot ja ammattikorkeat ovat homevaurioituneita. Perheen perustaminen on viivästynyt pahasti sairastelujeni vuoksi. Ja epäileville tuomaille: kyllä, reagoin todella koko kropallani. Hurjimmillaan hengitystiet alkavat turvota umpeen. Kauheimpana kaikessa on ollut kodin menetys, kotonanikin oli homevaurio. Olen joutunut heittämään todella paljon tavaroitani pois, sänkyjä, sohvia, kirjoja, tekstiilejä jne. jne.; kaikki muut tavarat olen joutunut muuton yhteydessä pyyhkimään yksitellen desinfiointiaineella, ja vieläpä sairaana. Multa ei todellakaan heru empatiaa tavallisen muuton raskautta voivotteleville!
Eli: jos kotonasi on hometta, niin OTA JALAT ALLE, LAPSET KAINALOON JA LÄHDE HETI POIS! Voit pelastaa itsesi ja lapsesi loppuelämän kestävältä piinalta.
Olen nro 30. Huh, aika hurjaa tuo. Minullakin paljon kokemusta tavaran poisheitosta ja reagoin hometavaraan mutta lähinnä iho-oirein ja allergisilla reaktioilla sekä pahoinvoinnilla. Mies taas on terve ja välillä ei usko minua.
Mille oikein altistuit??
Onkohan meilläkin hometta. Makkarissa on todella tunkkainen haju ja mulla menee siellä aina nenä tukkoon. Oon myös aina väsy jonka luulin johtuvan ylipainosta mutta ylipaino alkaa olla mennyttä ja väsy on vieläkin.
Tää on vanha talo, laajennettu kolme kertaa. Alkuperäinen talo joskus 50 luvulta. Lattiat vetää ja laipio tiputtaa suojasäällä vettä niskaan.
Ollaan kyllä muuten terveitä, vuoden ikäinen lapsikaan ei ole sairastanut vielä yhtään. Nukkunut kyllä eri huoneessa aina, osittain tuon äärimmäisen tunkkaisen ilmankin takia.
joa asuu vuokralla?tai siis kuka sen maksaa?meillä pienet lapset ja epäilen etta rivitalo-asunnossamme on hometta :/
En edes tiedä, mille kaikelle olen altistunut, koska osa altistuksesta on ollut työpaikalla, jossa ei kunnolla tutkittu asioita... Sen kuitenkin tiedän, että monessa paikassa, jossa olen altistunut, on ollut runsaasti sädesieniä ja muita pahimman luokan homeita.
Toivon, että tämä joskus helpottaa edes jonkun verran. Tai onhan se jo hiukan helpottanut, hurjimmassa vaiheessa sain kesäaikaan ulkona oireita 10 minuutissa, enää ei onneksi tule... Uskon, että maitohappobakteereiden syöminen on autanut tuohon. Olen myös kuullut henkilöistä, jotka useamman vuoden puhtaissa tiloissa oltuaan
Olen nro 30. Huh, aika hurjaa tuo. Minullakin paljon kokemusta tavaran poisheitosta ja reagoin hometavaraan mutta lähinnä iho-oirein ja allergisilla reaktioilla sekä pahoinvoinnilla. Mies taas on terve ja välillä ei usko minua.
Mille oikein altistuit??
ennenkuin olimme asuneet täällä 1,5 vuotta ja siitä se sitten lähtikin, ensin hillitöntä yskää 3kk, sitten alkoi vatsa reagoimaan ja lopulta allergiatesteissä paljastui, että oli allerginen monille ruoka-aineille, eläimille, siitepölylle, homeelle, huonepölylle jne astmapiippu ja -lääkitys nyt käynnissä. Ja sille yhdelle kirjoittajalle, voiko noita rakennenäytteitä noin vain johonkin labraan lähetellä??
siis jos terveydentilassa epäilyksiä homesairaudesta, voit pyytää lääkäriltä, että kirjoittaa lähetteen terveystarkastajalle, jotta tämä tulee ottamaan homenäytteitä.
Näytteiden oton toimintatapa riippuu siitä, mitä sillä näytteen otolla haetaan. Jos näytteiden tulosten on tarvittaessa käytävä kunnollisista todisteista oikeudessa esim. asuntokauppariidan yhteydessä tai vaadittaessa vuokranantajalta korvausta piloille menneestä irtaimistosta ja terveydestä, niin kaiken on mentävä just eikä melkein tietyn askelkuvion mukaan. (Välihuomautus: irtaimiston ja terveyden menetyksestä ei tipu korvauksia, säästää itseään ja rahojaan, jos ei lähde edes vaatimaan, oikeudenkäyntikustannukset voi kasvaa hillittömän suuriksi). Samoin jos on omistusasunto taloyhtiössä, ts. asunnon korjauksista päättää taloyhtiön hallitus, niin myös silloin näytteenoton täytyy noudattaa tätä tiettyä kuviota. Jos taas on kyseessä oma omakotitalo tms. jonka korjauksista saa päättää itse, eli kyseessä on ongelman vakavuuden, laajuuden, syyn selvitys, niin silloin ne askelkuviot ei oo ihan niin hirveän tarkkoja. Näytteidenotosta ei kuitenkaan kannata säästellä, jotta vaurio voidaan korjata riittävän hyvin, täytyy tietää, kuinka laaja se on.
Tarkat tiedot näytteidenoton askelkuvioista saa esim. Asumisterveysliitosta. Tässä mun tietojen mukaiset, mutta huom., tarkistakaa kuitenkin vielä Asumisterveysliitosta, jos on mahdollista, että joudutte käyttämään näytteiden tuloksia esim. oikeudenkäynnissä.
1. Paikalle joku homevaurioista ja niiden korjaamisesta tietävä raksainssi, rakennusmestari tms. Asumisterveysliitosta ja Hengitysliiton korjausneuvojilta voi kysellä, josko tietäisivät kodin lähistöltä jonkun hyvän. Ihan ketä tahansa ei kannata ottaa, pitää olla tosi ammattitaitoinen tyyppi.
2. Ko. asiantuntija paikalle tsiigailemaan, missä ongelma on ja mistä voisi johtua => mistä kannattaa ottaa näytteitä (esim. jos katto vuotaa, niin yks hyvä paikka ottaa näytteitä on yläpohjan eristeet tms.). Homekoirista on joskus tässä vaiheessa hyötyä, niiden merkkausten pohjalta tiedetään, mistä homeiden aineenvaihduntatuotteita tulee sisäilmaan.
3. Asiantuntija ottaa STM:n hyväksymällä tavalla näytteet; yleensä materiaalinäyte ts. pieni pala vaurioituneeksi epäiltyä rakennusmateriaalia pussiin. On kehitetty paljon uusia näytteenottomenetelmiä ja näytteiden analysointimenetelmiä, mutta jos niitä ei ole vahvistettu STM:ssä, niin niiden tuloksilla ei tee oikeudessa yhtikäs mitään. Ai niin, ilmanäytteiden luotettavuus on nolla, vain oikeasta kohdasta taloa otetulla materiaalinäytteellä ylipäätään tekee yhtään mitään. Jos kunnan terveystarkastaja siis ottaa kunnan vuokra-asunnossa vaan yhden ilmanäytteen ja toteaa, että ei ongelmaa, niin tulospaperia voi käyttää vaikka piirustus- tai vessapaperina.
4. Näytteet lähetetään ne analysoivaan laboratorioon. Jos saattaa joutua käyttämään tuloksia oikeudessa, niin laboratorion on oltava akkreditoitu eli hyväksytty. Muunlaisen laboratorion analyysit eivät merkitse oikeudessa. Näytteiden lähettäjä pystyy lähettäessään pyytämään erilaisia analysointitapoja.
5. Laboratoriossa näytteitä viljellään, ts. laitetaan kasvamaan ravintoa sisältävälle alustalle tiettyyn lämpötilaan tietyksi aikaa, ja ajan kuluttua laboratoriossa lasketaan mikroskoopin avulla, kuinka monta pesäkettä muodostavaa yksikköä on rakennemateriaaligrammaa kohden (pmy/g, enkusta tuleva lyhenne cfu/g). Tuossa mainitussa asumisterveysohjeessa on mainittu homeille sallitut raja-arvot, ja niihin labra vertaa, kun ilmoittaa tuloksia. Tulokset on joko niin-ja-niin-monta cfu/g, tai erilainen plussien määrä. Lisäksi laboratoriossa voidaan suoraan tehdä näytteille myös nk. natiivitarkastelu, eli näytteestä lasketaan suoraan sen sisältämät homeet. Näin myös kuolleet itiöt ja rihmastot, jotka eivät näy viljelyssä, huomataan. Nuo kuolleet itiöt ja kuolleet rihmastot voivat myös aiheuttaa terveyshaittaa.
6. Rakennusalan ammattilainen laatii näytteiden tulosten ja tarkastuksensa perusteella korjaussuunnitelman. Voi olla, että tässä vaiheessa joudutaan vielä ottamaan lisää näytteitä.
Rakenteiden oikeaoppinen korjaaminen, korjausten aikainen suojaus (ihmisten ja ympäröivien tilojen ja tavaroiden), korjausten jälkeinen siivous ovatkin sitten ihan oma pitkä juttunsa.
Hyviä nettisivuja:
www.homejaterveys.net
www.heli.fi
www.asumisterveysliitto.fi
www.sisailmayhdistys.fi
Oho, tuo edellinen viesti lähti näköjään kesken kaiken. Siis nuo useamman vuoden puhtaissa tiloissa olleet henkilöt ovat toipuneet niin paljon, että pystyvät tarvittaessa olemaan lyhyen aikaa (luokkaa 1 h) homeisissakin tiloissa jne. Pitkiä ja/tai tosi pahoja homealtistuksia hekin joutuvat vielä välttämään.
30, eivätpä sinunkaan oireesi mitenkään helpoilta kuullosta... Hienoa, että olet löytänyt puhtaan työpaikan ja lapsellesi puhtaan tarhan. Missä päin Suomea asut? Tiedot puhtaista tiloista kiinnostaisi erityisen kovasti, jos asutaan samalla suunnalla. Itse asun Pirkanmaalla.
En edes tiedä, mille kaikelle olen altistunut, koska osa altistuksesta on ollut työpaikalla, jossa ei kunnolla tutkittu asioita... Sen kuitenkin tiedän, että monessa paikassa, jossa olen altistunut, on ollut runsaasti sädesieniä ja muita pahimman luokan homeita.
Toivon, että tämä joskus helpottaa edes jonkun verran. Tai onhan se jo hiukan helpottanut, hurjimmassa vaiheessa sain kesäaikaan ulkona oireita 10 minuutissa, enää ei onneksi tule... Uskon, että maitohappobakteereiden syöminen on autanut tuohon. Olen myös kuullut henkilöistä, jotka useamman vuoden puhtaissa tiloissa oltuaan
Mille oikein altistuit??
Ilmanäytteet ym olivat puhtaat, vasta homekoirien käytyä löytyi rakenteista homeita ja monesta kohtaa.
Lapsen astma on poismuuton jälkeen lähes oireeton, oireilee ainoastaan flunssan yhteydessä, säännöllistä astmalääkitystä ei tarvita (homeasunnossa sai jatkuvasti tuplämäärät) - ja astmaan sairastui homeasunnon takia.
Myöhemmin tajusin itsekin oireilleeni homeasunnossa, en sitä vain silloin tajunnut (oireina jatkuva kuumeilu, kurkun käheys, päänsäry, väsymys, silmäoireet, hengenahdistus). Saan edelleen oireita jos menen hometaloon/-asuntoon sisälle.
Irtaimiston puhdistus muuton yhteydessä oli todella rankkaa, paljon joutui heittämään myös pois.
Kaikki tämä alle 6kk asumisesta homeasunnossa.
viestistäsi! Meillä terveystarkastaja totesi koko rakennuksen olevan tiensä päässä, mutta näytteiden(ilma) tulokset eivät ole vielä saapuneet, tosin molemmissa huoneissa, joista näytteet otettiin haisee kellarille. En halua mitään korvauksia, vaan sen, että kukaan muu ei enää tämän läävän takia sairastu!
Ja miksei se terveystarkastaja ota rakenteista näytteitä, kun tuo ilmasta otettavakin maksaa 150/huone? ap