***HEINÄKUUN IHANUUDET*** viikko 7
29.6. Han, 1
1.7. emmizle, 2, Turku
1.7. Tyttå89, 1
1.7 Tassu 1, Jorvi
1.7. Sanjuska75, 2, K-HKS
2.7. HanniS, 2, 21, KYS
2.7. Zajka, 1, Porvoo
2.7. Chili-80, 3, Kättäri
3.7. ek, 2, 20, Jorvi
3.7. Ihme, 1
4.7. Britney87
4.7. Nupsu, 4, TAYS
3.7. Tani, 3, Kättäri
5.7. Nestor, 2
5.7. vauvva, 1,24, KYS
6.7. Vimpula, 2
6.7. Vanukas, 1
6.7. Hilla78, 4
6.7 ApsiDeisi
6.7 Tuikku, 2
7.7. Insku83, 2
7.7. NM-90
7.7. Salsa9, 2
8.7. Fanni, 1
9.7. Puolukka83, 1, Kätilöopisto
9.7. shira, 3, 25, MKS
9.7 vaniliini, 1
9.7. anskunekku, 1, 21, TAYS
10.7 Tridian, 1, 25
10.7. miruliini, 2, tays tai phks
10.7 -Tuikku-, 2
11.7. neontetra81, 3, 28 Hyvinkään sairaala
11.7. Petruska, 1
11.7. Heldels, 2, 34, kättäri
12.7. irma
12.7. iinea, 2
12.7. tur-koo-si, 1
12.7. Cicu, 3
12.7. kettu, 1
12.7. toukokuu, 4, Kys
13.7. onnenkantamoinen
13.7. Bonnie 83, 2
14.7. Karkki, 1, 23, OYS
14.7 Miukkis, 1
15.7. Enkelinäiti, 2, 28, Hyvinkään sairaala
17.7. Tuuli, 1
17.7. Hexuli, 5
19.7. Whitecat, 3
19.7. Mysweetie, 2, 25, Jorvi
20.7. tuittu82, 3
20.7. Tähti, 2 ,
22.7. Banfigo, 1, KYS
23.7 Illuvatar, Lohja
23.7 Kivi 3
25.7. Skidimadinka, 3, 34, Kättäri
26.7. pikkuvarpaat,1
26.7 HK, 1, 28,
26.7. Keräkurmitsa, 2
27.7. nasuste, 2, koks
29.7 mama87, 2
29.7. Memm!, 1, Jkl
30.7 Sunniee
30.7 äityli-76, 3, EKKS
31.07 Suvi83, 1, Kättäri
pikkanen09, 30
Geminimama, 3, PHKS
Kajo, 1
Banfigo, 1
Kommentit (35)
Tänää käytiin siellä rakenneultrassa!
Tänää käytiin siellä rakenneultrassa!
kaikki oli hyvin rakenneultrassa ja sukupuolikin selvisi, ei muuta ku vaaleanpunaista ostelemaan ;)
...ja kaikki näytti olevan ok. Toista kättä ei meinannut löytyä millään, kun masukki innostui heittämään niin paljon kuperkeikkaa :) Melkoinen menijä tuntuu tämäkin kaveri olevan, tuleva isoveli on päässyt jo tunnustelemaan liikkeitä.
Sukupuoli jätettiin ylläriksi, ostin ultran jälkeen alesta kasan pieniä söpöjä vaatteita, mitkä käy molemmille. Pakkausta kun en ole ottamassa, meillä on isompien lasten vaatteet jemmassa odottamassa. Britney87 pääsee prinsessa-ostoksille, ihanaa :)
Perjantaina tulee 20 viikkoa täyteen... Uskomatonta, puoliväli jo!
Hyvää huomista laskiaistiistaita toivottelee
shira
Eli siis prinsessa on tulossa joo meijän perheeseen! :)
Tänään 20+0, jee! Kyllä viikot kuitenki menee nopeasti.. viikon päästä rakenne uä ja sitten on sekin kauan odotettu etappi saavutettu. Kunpa vain kaikki menisi hyvin, sitä varmasti jokainen toivoo.
Vauva liikkuu tosi hyvin, useita kertoja päivässä, joten se rauhoittaa omaa mieltä. Enää ei ole tullu kovin usein dopplerilla ääniä kuunneltua, mutta oli se hyvä juttu silloin aiemmin kun murehdin onko vauvalla kaikki hyvin kun ei mitenkään tuntenu sen olemassaoloa.
Olo on hyvä, ja ehkä se pesänrakennusvietti on jo alkanu hiipiä tänne kun ihan erilaista innostusta on löytyny siivoiluun ja paikkojen järkkäilyyn.
Olis kiva nähdä jo se uusi äitiysavustuspaketti, jos se olis aivan erityisen ihana, voisin ottaakin. Tuosta tämänhetkisestä en niin pidä. Luulen kuitenkin etten ehtis uutta mallia saada.
Ja yksi paketti meillä on ja vaatteita toki muutenki löytyy paljon. On siinä silti vaan sitä jotain ihanaa tunnelmaa hypistellä uutta pakettia :)
rakenneultra kuulumisia tältä aamulta. Viikkoja(eli 20+4) vastaava pienen pieni prinsessa masussa asustelee. Kaikki oli arvot ja mitat olivat normaalit. Liekkö ollut aamu-unilla vai mikä mut vauva ei suostunut kovin liikkumaan ja aika kauan meni että sydän saatiin tarkistettua mutta sekin oli normaali. Muuten ultraaja sai hyviä kuvia eri osista mutta itsellemme saatiin vain sivuprofiili kasvokuva. Sinänsä ihan sama :D Ihana oli nähdä pieni siellä ja ultraaja kertoi hirmu tarkasti kaikki mitä sieltä näkyi ym..
Nyt lähdemme kaupungille, josko sieltä tarttuis jo kaapissa olevien sinisten kaveriksi jotain röyhelöistä ja pinkkiä :P
T:HanniS + paputar 20+4
Tänään oli neuvola, eipä siellä kummempia. Sydänäänet kuului, kuullostivat ihan hevosenkavioiden kopseelta:) syke oli 150 eli ei ihan niin kova ku esikolla.. kenties tyttösyke :)
Neuvolatäti meinas jo kirjotella kelapapereita mut sit soitti kotiin et ethän sä vielä niitä saakkaan ku vasta kuukauden päästä.. vaikka ei niillä mitään kiirettä ole ku odottelen sitä uutta pakettia..
Esikoinen on taas korvatulehduksessa.. edessä on toinen putkitus.. kamalaa tää korvatulehduskierre.. eikä meillä oo ees vakuutusta joten julkisella puolella ollaan yritetty pärjätä.. jos ois vakuutus pääsis yksityiselle ja nopeemmin..
ootteko muut meinannu ottaa vauvalle vakuutusta?? täytyy varmaan kakkoselle ottaa.. ku esikolle ei tajuttu ottaa ja nyt sitä ei enää saa.. :(
laskiaistiistaita!!
nasuste 17+0!
Kirjoitin taas viime viikon pinoon neuvolakuulumisia ja et nyt on alkanut vähän jo supisteleen, ei mitään ihmeellistä. Itsekseni mietin, että millaset supistukset on normaaleja (toka raskaus menossa, ekassa ei supistellu)?
Onko kellään ollut ongelmaa tuon sukupuolen selville saamisen kanssa, tarkoitan sitä, että ei olisi kerrottu? Meillehän ei viime raskaudessa kerrottu, kun kätilön mielestä oli tärkeämpääkin tutkittavaa. Voihan se olla kätilöstä/lääkäristäkin kiinni.
Doppleria oon käyttänyt pari kertaa kotona. Olis kiva lukea/kuulla jostain luotettavasta lähteestä miten tuo kotidopplerin käyttö vaikuttaa lapseen vai vaikuttaako mitenkään, siitäkin ollaan kovin montaa mieltä.
Enkelinäiti rv 18+6
Ihanaa on ollut lukea rakenneultrakuulumisia. Omani on vasta ylihuomenna. Tarkemmin sanottuna noin 44,5 tunnin kuluttua. (Miten niin malttamattomana odotan ultraa..? ;) ) Pikku-hepun liikkeitä on kyllä nyt tuntunut päivittäin ja se tuntuu tosi mukavalle. Odotan, josko selviäisi tuleeko meille prinsessa vai prinssi. Olen aika varma, et jos sukupuoli selviää ylihuomenna, niin tämä mamma suuntaa vaateostoksille. Tytön vaatteita ei kyllä ehkä tarttis ostella, mut voi olla vaikeaa pidätellä itseään. On ne pikkuiset vaatteet niiin suloisia.
Olen nyt tän viikon saikulla, kun alaselkä- sekä liitoskivut vaivaavat. Hain fysioterapian apuvälinelainaamosta lainaan tukivyönkin ja se onneksi helpottaa. Pikku-heppu on vaan kovin eri mieltä tuosta tukivyöstä. Aloittaa heti melkoisen myllerryksen ja potkunyrkkeilyn. Esikoisen kohdalla alkoivat myös alaselkä- ja liitoskivut tässä vaiheessa ja tuolloinkin hain tukivyön lainaan. Esikoista odottaessa jouduin sairaslomalle jo viikolla 22 ja olinkin äippälomaan asti saikulla. Tuolloin mua kyllä supisteli jonkun verran ja koska taustalla oli jo monta keskenmenoa, niin lääkäri totesi, että parempi olla raskaasta työstä poissa ä-loman alkuun asti. Nyt ei oo supistellut ja ajattelin kokeilla ensi viikolla, jos tuon tukivyön avulla voisin olla töissäkin.
Viime kirjoituksen jälkeen, etsiskelin pinoista kaikki kirjoitukseni ja kopioin ne word-tiedostoon ja tulostin ne paperille. Sillä tavoin teen raskauspäiväkirjaa nyt. Huomaan, että tänne palstalle tulee kirjoiteltua, mutta ei enää jaksais käsin kirjoitella päiväkirjaa. Aika usein nuo vauvan-sivut tökkii eikä kirjoitettu viesti edes lähde/päädy palstalle. Nytkin kirjoitan tän viestin eka word:ssä ja kopioin sitten vauvan palstalle.
Vauvavakuutuksesta Nasuste kyseli… Me otettiin ekalle Tapiolasta vakuutus ennen syntymää ja tosi tyytyväisiä ollaan oltu. Lapsemme kävi läpi korvatulehduskierteen ja putkitettiin kahdesti. Oli kyllä kätevää, kun mentiin vaan suoraan yksityiselle korvalääkärille ja putkituksetkin tehtiin yksityisellä puolella ja nopeaan. Ei tarvinu jonotella vastaanotolle tai odotella kutsua putkituksiin. Ja Tapiolan korvauskäytäntöönkin ollaan oltu tyytyväisiä. Netin kautta korvausta haettaessa, maksu tulee nopeaan ja omavastuu menee vaan kerran vuodessa. Vaikka lapsemme onkin ollut aika terve, tuota korvatulehdusrumbaa lukuunottamatta, niin silti pidetään hänellä vakuutus voimassa. Ja tälle syntyvälle lapsellekin haetaan Tapiolasta sama vakuutus. Itse asiassa eilen jo hain tarjouksenkin.
Enkelinäiti: Kai se sukupuolen kertominen on täysin lääkäristä/kätilöstä kiinni. Ja onhan se totta, että siinä ultrassa keskiössä on kuitenkin tutkia vauvan rakenteet, sydän jne. Mutta silti minusta olisi mukavaa, jos hoitohenkilökunta ymmärtäisi, että vanhempia kiinnostaa myös sukupuoli. Ja jos eivät halua kertoa sukupuolta, niin miettisivät, millä sanoin sen sanovat, etteivät vaan töksäyttele jotakin ja siten pahoita tulevien vanhempien mieltä.
Jaahas, keittiön tiskipöytä peittyy tiskivuoren alle… pitäisköhän lähteä valloittamaan se??
Mukavaa keskiviikkoa kaikille!
t. Sanjuska + pikku-heppu rv 20+6
Sen verran vielä kommentoin, että kyllä onnistui kätevästi tuo word:stä tekstin kopiointi tänne. Onnistuu tumpelolta (kuten minultakin) ja teksti tuli perille eikä jäänyt minnekään bittiavaruuteen.
Niinhän sitä eilen käytiin kaupungilla ekat pienen pienet vaaleanpunaiset vaatteet ostamassa :) Meillä ainakin kätilö tutki hirmu tarkaan kaikki rakenteet ja jo alussa sanoin että jos sukupuoli näkyy niin saa sanoa. Ei kommentoinut asiaa siinä sen kummemmin mutta lopuksi kun pikkuinen vihdoinkin kääntyi sen verran että pitkään tutkailtu sydänkin näkyi kaikkineen niin kätilö kertoi kaiken olevan hyvin ja pyöräytti anturin jalkopäähän ja sanoi: ja ei täällä kyllä pojan vehkeitä näy ja tuossa näyttäisi olevan häpyhuulet. Tosi miellyttävä ja mukava kokemus jäi vaikka etukäteen pelkäsinkin että miten tämä kunnan puoli toimii, yksityiskäynteihin verrattuna jossa rahalla saa.
Nyt sitten ei oikein olekaan mitään mitä odottaa, paitsi tietenkin kesää itsessään :D paluu koulun penkille oli tässä tällä viikolla ja hirmu kasa tehtäviä ja kaikkea. huh huh.
Mitään uutta ei voinnissa ole :P maha kasvaa ja liikkeet tuntuu.
Mukavia pakkaspäiviä!!!
T:HanniS + paputar 20+5
Tänään pitkään odotettu 20 viikkoa tulee täyteen! :) Yksi etappi taas saavutettu. Mutta vielä pitkä viikko edessä ennen rakenneultraa.
Pikkuinen on kyllä niin kova mylläämään ja potkimaan masussa! Eilen illalla mikään nukkuma-asento ei tuntunut hyvältä ja kun lopulta päädyin vasemmalle kyljelle, niin masussa alkoi sellainen riehuminen, että oli pakko vaihtaa asentoa. Nyt on myös välillä iltaisin/öisin asentoa vaihtaessa vihlaissut häpyluuhun ja samoin joskus kävellessä. Tämä on kuitenkin ilmeisesti ihan normaalia (googletuksen perusteella)..?
Nyt osaa jotenkin todella nauttia raskaudesta, kun tuntee liikkeet niin hyvin ja monta kertaa päivässä. Toisaalta hieman vielä jännittää, kun ei olla oltu siellä rakenneultrassa toteamassa onko kaikki hyvin. Sukupuolen kysymisestä ollaan vielä vähän epävarmoja, tai oikeastaan mies sitä pohtii, että jos sitä ei kysyiskään. Miehen mukaan lopullinen päätös on kuitenkin mun, koska mä kannan lasta :D No mutta sukupuolta ei kysytä, jos mies ei sitä sataprosenttisesti halua!
Fanni rv20 :)
(.) omaa napaa näin alkuun. Meillä oli eilen neuvola,ja kaikki tuntuis olevan kunnossa. Kohtu kasvanut oikeaan tahtiin ja painoa oli tullut lisää 1,5kg,kuulemma ihan normaalisti. tänään viikkoja 17+0! :P ainiin,ja sykkeet oli vauvalla 148.
kolme viikkoa rakenne ultraan,alkaa jännittään taas :D haluaisin jo nähdä pikkuisen uudestaan :)
paljonko muilla on paino noussu,jos on? eikös se oo se 12kg,mitä sais paino nousta raskauden aikana?
tosta sukupuolen kysymisestä,meillä ei tuo mies halua että kysytään,haluaa pitää salassa sen loppuun asti :D noh,ite ehkä oisin HIEMAN utelias tietämään sen,mutta eipä se kai mitään muuta,muuta kuin sen että minkävärisiä vaatteita sitä ostais :D
sunniee ja masukas rv 17+0
Tuo Sanjuskan idea on hyvä, kun vaan jaksas alkaa etsimään kirjoituksiansa täältä. Ennen oli ainakin joku hakutoiminto, en tiedä toimiiko se enää.
Sunniee: toi paino juttu on tosi yksilöllinen. Riippuu monesta asiasta. Miehen äiti on pienikokoinen ja sille tuli kaikista kolmesta yli 30 kiloa. Mulle tuli ekasta 16kg ja kun toista aloin odottaan 9kk ekan jälkeen niin paino oli sama kun ekan raskauden alussa. Ekan aikana tilastoihin nähden runsas painonnousu huoletti, mutta ei enää. Sillon terkka näytti käppyrän minkä verran saisi painoa tulla minkäkin kokoisille ihmisille. Mulla lähtö oli 56 kiloa ja ihanne lisäys 8-12 kiloa. Nyt tullut 3kg ja tää terkka sanoi, että saisi tulla vaikka nopeammallakin vauhdilla painoa. Perinnöllisyydestäkään en tiedä, mun äitellä on tullut kaikista neljästä 6-8kiloa.
Enkelinäiti rv 19+0
Joo eikös se ole tuota 8-12kg luokkaa mikä olisi ns. normaalipainon nousu. Itelleni oli tullut 19+3 viikkoon mennessä +100g eli tosi tyytyväinen olen. Normaalipainoinen olen ollut aina joten ei siitä mitenkään kysymys mutta kun esikoisen aikaan tuli yhteensä 23kg niin nyt vois tyytyä vähä vähempään :D
Tänään kävin kiertelemässä kirpparilla ja sieltä tarttui mukaani monenlaisia vaatteita niin vauvalle, tyttökamaa, kuin myös esikoisellekin. mukava oli pitkästä aikaa kiertää kauppoja rauhassa. Taidan kyllä keritä hankkia noita vaatteita ym vielä monta monta monta kappaletta ennen kuin vauva edes näkee päivän valoa.
T:HanniS + paputar 20+6
Mä oon niin sukka kaikissa tällaisissa käytännön asioissa, just ja just osaan vuokran maksaa ja sähkölaskun -.- Onneksi sentään asutaan Suomessa eikä ne vakuutukset oo samalla tavalla tärkeitä ku jossain Amerikassa. Mutta olisihan se silti ihan kiva. Pitänee kattoa.
Joskus parin kuukauden kuluttua olis sitte sosiaali-ihmiset tulossa kattelemaan mei kotioloja. Ja avokille yritetään hirveesti tuputtaa ensikotia, että menis sinne asumaan joksikin aikaa, kun "ei tiedä mitään lastenhoidosta!" Jessus sentään, märistään keskenämme siitä, ettei taatusti jollekin 40-vuotiaalle mammastiinille tollasia ehdotella, vaikkei olis koskaan ollu tekemisissäkään alle 15-vuotiaiden kanssa. Mutta sitte nuorille, joilla on kokemusta vielä omastakin lapsuudesta niin hirveä syyni päälle että osaako mitään. Ärsyttävää...
Stressaan sitten siitäkin. Ja mitähän ne kissoista mahtaa tykätä? Jotkuthan on kauhean tarkkoja ettei kultakalaakaan saisi olla vauvan kanssa samoissa tiloissa ettei vaan tuu mitään pöpöjä. Ja kissathan voi mennä vaikka vauvan naaman päälle nukkumaan, kuten onkin tiettävästi tapahtunut jopa KERRAN viimosten sadan vuoden aikana.
Pitää sivotakin sitten, tosin onkin jo korkea aika.
Ja 23 päivä sinne neuvolaan. Hurr, ei enää kauaa! Nopiasti menny päivät tässä taas (laiskotellessa) ja kohta on "kuukausipäiväkin" täynnä. 4 kuukautta masuasumista! Pareekin nyt laiskotella, kun kohta alkaa vaipparalli ja seuraava hengähdystauko sijoittuu jonnekin kolmenkymmenen vuoden päähän...
Minä olen toteuttanut tuota Sanjuskan ideaa vähän eri tavalla, olen pitänyt vkolta 6+0 alkaen omaa blogia. Blogi on julkinen, mutta osoitetta olen toistaiseksi kertonut vain ihan lähipiirille, ja kirjoittanut nimimerkillä. Tekisi hirveästi mieli kyllä paljastaa se tänne, että saisin ehkä teiltäkin sinne kommentteja ajatuksiini :) Mutta mies on toistaiseksi ollut sitä mieltä, että pidetään vain pienen piirin juttuna. Jonkin verran olen copy-pastennut samoja juttuja mitä tännekin olen kirjoitellut, mutta osa pohdinnoista on niin omaan napaan kääntyneitä että en ole niitä viitsinyt tänne edes laittaa. :)
Jos muut bloggailette niin laitelkaa linkkejä!
Sunniee kyseli painosta, se on askarruttanut muakin. Maanantaina kävin neuvolassa, ja hieman sanomista tuli siitä, ettei paino ollut noussut yhtään (silloin siis 17+1)... Oikesti paino kyllä on kyllä hieman noussut, mutta kun aluksi laski sen kilon-pari, niin nyt ollaan sitten takas lähtötilanteessa! Olen siis ihan normaalipainoinen, 172 cm ja 67-68 kg. Pudotin viime vuonna just ennen raskaaksi tuloa melkein 10 kg, joten jos jossain noilla luvuilla pysyttäis painonnousussa niin olisin ihan tyytyväinen. Ainakin ton verran enemmän painoa jaksan siis helposti kanniskella mukanani, kokemusta on jo :D
Jancelin: Tuo teidän tilanne kuulostaa kyllä aika erilaiselta kuin meillä monella muulla. Olette vissiin hyvin nuoria molemmat? Saako kysyä millä kouluasteella olette? Varmasti "sossuntädit" ja muut vain yrittävät auttaa teitä selviytymään raskaasta vastuusta mahdollisimman hyvin, vaikka voikin tuntua ärsyttävältä että teidän asioihinne tuolla tavalla "puututaan".
Meidän ensimmäistä odottavien voi olla vaikea kuvitella, miten rankkaa elämä pienen vauvan kanssa voi olla, varsinkin jos sattuu olemaan mitään ongelmia, sairastelua, koliikkia tms. Kannattaa siis ottaa tarjottu apu vastaan, ja ansaita epäilijöiden luottamus ja arvostus osoittamalla oma kypsyys hoitamalla omaa lasta paremmin kuin kukaan muu!
Kissoista: Meilläkin on kaksi, ja vaikka kuinka ovatkin rakkaita, niin kyllä oma lapsi tulee kuitenkin olemaan se ykkönen. Eläimiä ei voi vahtia silmä tarkkana jatkuvasti, eikä niiden käyttäytymiseen voi luottaa pienten lasten kanssa. Vaikka kuinka kilttejä ja harmittomia olisivat aina olleet. Lämmin ja pehmeä vauvan sänky on aivan varmasti kissalle houkutteleva nukkumapaikka, mutta missään nimessä kissa ei vauvan sänkyyn kuulu! Itse ainakin olen tuossa asiassa sitä mieltä, että parempi olla ihan pikkasen ylisuojeleva kuin sitten kärsiä ja katua katkerasti. :)
Tsemppiä kaikille, eikös tää pitäisi nyt olla sitä raskauden parasta aikaa...? :P
Nämä painoasiat tuntuvat olevan kovin erilaisia eri paikoissa. Itse vain jaksan ihmetellä, miten kärkkäästi muiden neuvolakäynneillä heidän painoistaan puhutaan ja mietin, miten itse mahtaisin sen kokea. Siellä neuvolassa, jossa käyn, on tapana, että itse käy pissanäytteen antamisen yhteydessä itsenäisesti vaa'alla ja vain sanoo sen lukeman tädille. Ainakin joku kavereistani oli ihmeissään, että saatko käydä ihan yksinäsi vaa'alla. Ja vaikka mullakaan ei ollut paino noussut lainkaan vielä viime käyntiin mennessä (silloin 18+3), sanoi täti vain, ettei vielä tarvitsekaan, kyllä se varmaan tässä pian alkaa nousemaan, ja kohtu on kuitenkin kasvanut normaalisti, ettei mitään hätää. Samoin, kun edellisessä raskaudessa joskus tuli kerralla reilummin, sanottiin vain, että no, nyt on tullut, mutta niin se joskus saattaa vaihdella paljonkin, joskus tulee ja seuraavilla viikoilla ei. Täti sanoikin ekan raskauden alussa, että painoa seurataan ja kirjataan, mutta se ei ole täällä mikään arvosteluasia tai siihen ei puututa, kun se kuitenkin on yksilöllistä. Muut asiat merkitsevät paljon enemmän. Näin sen pitäisi olla kaikkialla, mutta valitettavasti ei näköjään ole.
Tuo on kyllä mielenkiintoista, miten joskus tosiaan tuntuu, että lapsia saisivat saada vain 25-35 -vuotiaat mielellään valmistuneet ja vakituisessa työssä käyvät. Olen itsekin vielä opiskelija, kylläkin valmistumassa, ja ensimmäistä lasta odottaessa olin monta vuotta vanhempi kuin äitini aikanaan esikoista odottaessa. Silti tuntui, että monien mielestä olin kovin nuori. Ja aikanaan taas äitini on saanut lapset ihan normaaliin aikaan... Ikä ei kyllä millään mittapuulla määrittele hyvän vanhemman kriteerejä, vaan se vanhemmuus tulee jostain ihan muualta. Ja "apuaan" (arvosteluaan) tuputtavilta ihmisiltä on aika vaikea ottaa nöyrästi vastaan nuhdesaarnoja jopa henkilökohtaisuuksiin menevistä asioista. Oikeaa apua on sellaisista ihmisistä, jotka hyväksyvät tilanteen sellaisenaan ja kysyvät, että miten he voisivat auttaa. Jancelinille paljon tsemppiä ja kärsivällisyyttä. Viime kädessä lapsi on kuitenkin sinun ja miehesi ja teillä on kaikki mahdollisuudet tehdä lapsestanne onnellinen ja tasapainoinen, olittepa minkä ikäisiä vain. Ja lapsi on siitä kiitollinen kaveri, että hän kyllä opettaa, miten juuri häntä kuuluu käsitellä. Oppaista saattaa olla joskus apua, mutta kokemus on juuri oman lapsen kanssa kuitenkin avainasemassa.
Itse odotan jo kovasti kevättä ja olikin ihanaa, kun aurinko paistoi tänään oikein lämpimästi sisään etelän ikkunasta. Ehkä odotan kevättä jo niin kovasti, kun tietää, että sen takana häämöttää ihana äitiysloma. Viimeksi en ehtinyt äippälomailla ennen lapsen syntymää kuin viikonlopun ja nyt toivoisin edes muutaman viikon valmistautumisaikaa ihan ilman muita puuhia. Nyt kuitenkin ensin odotellaan ihan rauhassa maanantain rakenneultra.
iinea 19+4
Laitoin tossa nyt uuden viikkopinon alulle.
Soitin perjantaina neuvolasta tulokset verikokeista, eikä onneksi ainakaan niistä päätellen ole mitään vakavia sairauksia vielä kyytiin saatu. Toivotaan että kaikki menee hyvin. Nyt on tosin sydänmentykyttelyjä tullut aina välillä, mutta luin jostain että kuuluu raskauteen. Ajattelin että mainitsen seuraavassa neuvolassa kuitenkin. Pikkuinen on liikkunut ihan hirveästi, tänäänkin tuli tasaisin väliajoin potkuja, en tiedä mikä hikka sillä siellä oli vai oliko vain kova meno päällä! :D Närästystä on ollut ja pissalla juoksen jatkuvasti. On tuo masukin jo sen verran kasvanut, ettei jää raskaus epäselväksi keneltäkään. Ihanaa kun raskaus on jo edennyt sen verran, että tuntee liikkeitä ja osaa nauttia enemmän eikä murehtia koko ajan. Alkuraskaus oli raastavinta epäluuloineen ja pahoinvointineen. Toivotaan että loppuraskaus menisi hyvin ja että saisi vain nauttia isosta masusta ilman huolia. :)
Vaniliini 19+3