Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jättäisittekö 8v, 6v ja 4v, keskenään kotiin?

Vierailija
13.02.2010 |

Eli tilanne on sellainen, että lapset olisivat kotona keskenään 1-2 tuntia päivässä. Heillä on puhelin jolla voisi soittaa ja äiti pystyy tulemaan kotiin melko nopeasti.. Jättäisittekö?

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
13.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mut saako ne tietää ketä ilmoitti ja mitä lapsille sitten tapahtuu. Ehkä mä oon liian tiukkapipoinen jos ilmoitan. Koska kyseessä on kuitenkin muuten hyvä ja mallikelpoinen perhe.

Vierailija
2/24 |
13.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

4v en jättäisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
13.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

4 v. en jättäisi kun max 15 minuutiksi. Ja olen usein jättänytkin! Meillä lapset 2 v., 4 v., 6 v. ja 8 v. ja otan lähikauppaan tmv. mukaan aina vain pienimmän, muut jää kotiin.

Vierailija
4/24 |
13.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

...sillä meillä 4,5-vuotias on jo jonkin aikaa halunnut jäädä yksin kotiin n. puoleksi tunniksi, kun esim. käyn hakemassa esikoisen koulusta. Tosin teen näin vain silloin kun tiedän jonkun naapureista olevan kotona (heidän kanssaan on sovittu, että voi soittaa ovikelloa jos tarvis on). Puhelinkin on käytössä.

Samaten tuo 4,5-vuotias jää monesti ekaluokkalaisen veljensä kanssa kotiin, jos menen kuopuksen kanssa kauppaan. Ja jos kuopus nelivuotiaana vaikuttaa sellaiselta, että arvaan hänet jättää isompien (tuolloin siis 6v ja 9v) kanssa silloin tällöin yksin kotiin, niin jätän. Mutta: vain jos hän itse on siihen valmis.

Toki tiedän, että lapsi saattaa haluta mitä tahansa, eikä kaikkia toiveita ole aikuisen tarkoituskaan toteuttaa, mutta juuri tuollaisissa omaehtoisissa itsenäistymispyrkimyksessä olen tunnustellut mielessäni kunkin lapseni kypsyyttä asiaan.

Tunnen lapseni ja tiedän milloin heistä kukin on tosissaan sanoessaan haluavansa esim. jäädä kotiin odottamaan/menemään itse kouluun/ottamaan bussin mummolaan jne. Juuri silloin on mielestäni oikea aika alkaa harjoitella asiaa, sillä jokaisella lapsella se joskus on edessä.

Tottakai jokainen, maailman luotettavin ja ennalta-arvattavinkin lapsi voi joskus saada päähänsä jotain aivan älytöntä ja vaarallistakin, mutta sellaista tämä elämä on! Kaikkia uhkia ei voi eliminoida.

Vierailija
5/24 |
13.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on 8- ja 6-vuotiaat, enkä kyllä heitäkään jättäisi kuin pakon edessä esim. puoleksi tunniksi keskenään.

Vierailija
6/24 |
13.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jokusen tunnin ajan, mutta 6v menee hoitoon siksi aikaa. Joskus käydään miehen kanssa salilla ja silloin pienemmätkin ovat kotona 15v:n vahdittavana, mutta ollaan 2km päässä puhelimen tavoitettavissa.

Vierailija
7/24 |
13.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on 8- ja 6-vuotiaat, enkä kyllä heitäkään jättäisi kuin pakon edessä esim. puoleksi tunniksi keskenään.

Mulla oli jo 6v koulussa, kunnassa ei ip-kerhoa. Lapset olivat kotona kahdestaan klo 12-16. Ja ihan lakienkin mukaan mentiin, varmistin asian ls-viranomaisilta :-)) Satunnaisesti isovanhempi kävi paikan päällä, muutoin toimi kännykkä! Meillä on naapurustossa vanhuksia, hyvä jos itse pärjäävät,

Vierailija
8/24 |
13.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikutat erittäin selväjärkiseltä vs. nämä vouhkot tänä iltana palstalla. Olet huomioinut koko kokonaisuuden, ja tunnet lapsesi (luotat myös heihin). Pitäsiköhän joidenkin kirjoittajien löysätä vähän napanuoraa tai muuten kohdata todellisuus??

Vierailija
9/24 |
13.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ovat välillä olleet lähes tunnin keskenään, kun mies on hakenut mut töistä tai ollaan käyty kaupassa. Ei ole ollut mitään ongelmia. Eskarista neuvoivatkin jättämään eskarilaisen välillä kotiin, kun ens syksynä joutuu sit olemaan pitempiäkin aikoja yksinään.

Vierailija
10/24 |
13.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 9-, 6- ja 4-vuotiaat. Kaksi vanhinta voivat olla keskenään, mutta en jättäisi heitä vastaamaan 4-vuotiaasta.

4 veetä ei missään tapauksessa.

Vierailija
11/24 |
13.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydät lastensuojelun tyypeiltä etteivät kerro nimeäsi, ei ne kerro (tai tekevät virkavirheen) eli perhe ei saa henkilöllisyyttäsi tietoonsa ja voit vaikka heidän kanssaan yhdessä päivitellä, kuka lurjus on antanut ilmi :D

Ei se ole oikein jättää niin nuoria yksin niin pitkäksi aikaa... 8-vuotiaskin voi hädän hetkellä mennä lukkoon, ei osaakaan soittaa apua, saattaa sen sijaan juosta sänkynsä alle piiloon tms. Sellaisestakin on tullut kuultua.

Vierailija
12/24 |
13.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

4 veetä ei missään tapauksessa.

Vierailija
13/24 |
13.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kauppareissun ajaksi mutta en varmaankaan säännöllisesti joka päivä.

Vierailija
14/24 |
13.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

liian pieni ottamaan vastuuta.

Vierailija
15/24 |
13.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

8-vuotias on liian nuori ottamaan vastuuta sisaruksistaan.

Ja sellaiselle, joka noin voisi tehdä, niin tiedoksi, että lastensuojelu puuttuisi tuollaiseen, jos saisi tietoonsa. Eli siinä sitten selittelisi, miksi on 4-vuotias heitteillä. Niinhän se on tulkittavissa.

Vierailija
16/24 |
13.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

4 ja 6 vuotias mukaan, muuten lain vastaista

onko järkevää jättää noin pieniä keskenään, tämä EI kuitenkaan ole minkään lain vastainen.

Vierailija
17/24 |
13.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten edes mietit tuollaista?????Täysin vastuutonta!

8 vuotiaan jättäisin,jos ei olisi vaihtoehtoja ja puhelin olisi tietenkin käytettävissä.Mutta että 4 v ja 6 v! Huh,mikä ajatus!

Vierailija
18/24 |
13.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihinkä tälläisestä voisi ilmoittaa? Ja ilmoittaisitteko te jos lähipiirissä olisi tälläinen tapaus vai oonko mä vaan ilkee jos tekisin sen?

Vierailija
19/24 |
13.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

8-vuotias on liian nuori ottamaan vastuuta sisaruksistaan. Ja sellaiselle, joka noin voisi tehdä, niin tiedoksi, että lastensuojelu puuttuisi tuollaiseen, jos saisi tietoonsa. Eli siinä sitten selittelisi, miksi on 4-vuotias heitteillä. Niinhän se on tulkittavissa.

vähän aikaa sitten todettiin oikeudessa, että äiti ei syyllistynyt mihinkään, kun 2 (vai oliko se 4)-vuotias putosi parvekkeelta kun lapset olivat keskenään kotona, vanhin 9v.

Vierailija
20/24 |
13.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä liian iso vastuu 8v:lle. Kaksi vanhinta ehkä tunniks voisin jättää, jos lapset olis kohtuullisen järkeviä.

En jättäis edes meidän 11v, melkein 10v ja 3,5v.

Ihan hetkeksi voin jättää, mut en tunniksikaan missään tapauksessa. Kuopus on ihan kiltti, mutta olis isommat aika helisemässä, jos se sattuisi saamaan kiukkukohtauksen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kolme