Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Missä iässä esimiestehtäviin?

Vierailija
13.02.2010 |

Jos haluaa luoda uraa: päällikkö- tai johtotason, niin missähän iässä niihin ylempiin tehtäviin pitäs siirtyä? Varmaan ei ihan nuorena pääse, kun ei oo uskottavuutta, mutta missä iässä alkaa olla toivo mennyt? Koska varmasti jos tiettyyn ikään mennessä ei seuraavalle tasolle siirry, niin jumahtaa sinne loppuelämäks.

Mitähä nää iät voi olla? Kerro oma kokemus/ura/käsitys?

t. 27v kohta-maisteri.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
13.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen lisäksi kannattaa urahaaveissa ottaa huomioon että johtopaikka, kaksi uraa ja lapsi/lapset ei mahdu saman katon alle mitenkään. Ja huipulla tuulee todella kovaa, työpaikat menee nopeasti alta pois ja verkostojen on oltava kunnossa.

--> Siis tarkoitatko kahdella uralla molempien vanhempien uraa? Vai mitä?

Vierailija
2/17 |
13.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tarkoitatko kahdella uralla molempien vanhempien uraa? Vai mitä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
14.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahan vai vallan takia? Yrittäjyys on paras väylä rikastua ja olla pomo ( kaikkine riskeineen)

Vierailija
4/17 |
14.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua pyydettiin paikkaan, en edes tiennyt sen olevan auki; olin pitkällä sairaslomalla.

Tuleva esimies soitti kotiin yksi lauantaiaamu ja kysyi, että haluanko paikan; halusin ja sain. En edes tehnyt hakemusta enkä ollut missään haastattelussa.

Tämä tapahtui syksyllä ja 1.1. aloitin uudet hommat.

Vierailija
5/17 |
14.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua pyydettiin paikkaan, en edes tiennyt sen olevan auki; olin pitkällä sairaslomalla. Tuleva esimies soitti kotiin yksi lauantaiaamu ja kysyi, että haluanko paikan; halusin ja sain. En edes tehnyt hakemusta enkä ollut missään haastattelussa. Tämä tapahtui syksyllä ja 1.1. aloitin uudet hommat.

Vierailija
6/17 |
14.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs ihanaa niissä esimiestehtävissä on?

Vierailija - 13.02.10 09:24 (ID 9986858)

että kun esimeihellä on vaikka 7 alaista ja tulee LAMA, niin potkitaan 7 alaisesta 4 alaista kortistoon ja jäljelle jää kolme alaista ja esimies.

Jos et ole esimies, niin olet joku niistä seitsemästä, joista puolet potkitaan kortistoon.

Esimiesten elinikäinen ansiotaso on huomattavasti kortistossa makaavia suurempi.

Vierailija
7/17 |
14.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua pyydettiin paikkaan, en edes tiennyt sen olevan auki; olin pitkällä sairaslomalla. Tuleva esimies soitti kotiin yksi lauantaiaamu ja kysyi, että haluanko paikan; halusin ja sain. En edes tehnyt hakemusta enkä ollut missään haastattelussa. Tämä tapahtui syksyllä ja 1.1. aloitin uudet hommat.

ja yrittäjäksi ryhdyin 5 v sitten. Nyt on 2 v ajan ollut kaksi yritystä.

Vaikeinta osastopäällikkönä olossa oli se, että kaikki kolleegat oli noin 15 v vanhempia ja miehiä. Kova mutta hyvä koulu.

Vierailija
8/17 |
14.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

joissa 25 vuotta insinööri nimikkeellä ollut on pompannut johtajaksi.

Toki tämäkin vaati työpaikan vaihdon, eli ns. korotuskierroksen. Oli siis vuoden toisen työnantajan palveluksessa siinä nimikkeiden välissä.

Uralla eteneminen kaiketi vaatii useita työnantajia ja aktiivista tehtävien vaihtoa, sekä vertikaalisella, että horisontaallisella tasolla.

40 ikävuoteen mennessä, kun on ollut 4-6 työpaikassa ja mieluusti toki ainakin kerran tai kaksi saanut "paremman paikan", niin sen jälkeen voisi olla riittävästi perspektiiviä ja riittävän laaja-alaista kokemusta hakea ja pompata vaativampiin tehtäviin.

Nyt on tulossa se mielenkiintoinen ajanjakso, että seuraavan 10 vuoden aikana työmarkkinoilta poistuu valtava määrä johtotason työntekijöitä eläkkeelle. Johtajista on huutava pula vuosikymmenen lopulla.

Tämä ei koska verovaroin kustannettuja tehtäviä, sillä siellä hyväveli verkosta on pitänyt eläköityvät tyhjäntoimittajina työssä jo pitkään, vaikka ovat täysin turhia työntekijöitä. Siellä siis ei eläköityviä korvata uusilla.

Eläköityminen toki poistaa työelämästä työntekijöitä kaikilta työtehtävien tasoilta, mutta keskimäärin 60 vuotiaita on enemmän yritysten ylimmässä johdossa kuin lattiatason duuneissa.

Ylimmässä johdossa kun varmasti 70 % on jäämässä eläkkeelle tämän vuosikymmenen aikana, duunarihommista vain 30 %.

Näen tulevaisuuden positiivisena niiden kannalta, jotka ovat 3 vuoden päästä noin 40 vuotiaita, akateemisesti koulutettuja ja ovat olleet vähintään päällikkötason, mielellään johtajatason tehtävissä.

Tuollaisista työntekijöistä on huutava pula muutaman vuoden päästä ja he saavat todennäköisesti vuosien 2012-2015 välillä 30-50 % palkan korotuksen, tämän päivän palkkoihinsa verrattuna. Oletuksena, että nykyinen palkka on vähintään 50-75 % yli suomalaisten keskipalkan, eli ovat jo nyt ns. "arvokkaita työntekjöitä", eivätkä tusinapellejä.

Luojan kiitos kuulun tuohon menestyvien ryhmään itse, joskin on tässä haasteitakin ollut, eli ihan itsestään ei johtajaksi noin vain ruveta.

Kaikki on mahdollista, mutta yhden ja saman työnantajan palveluksesa oleminen on CV:ssä vain pahasta, vaihtakaa työanantajaa viimeistään sen 4 vuoden jälkeen. Tämä siis kun olette alle 40 vuotiaita, sen jälkeen sitten niihin esimiestehtäviin, joissa voi pidempään viettää aikaansa. Silloin ehkä löytää sen oman paikkansa.

Vierailija
9/17 |
14.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kun esimeihellä on vaikka 7 alaista ja tulee LAMA, niin potkitaan 7 alaisesta 4 alaista kortistoon ja jäljelle jää kolme alaista ja esimies.

Jos et ole esimies, niin olet joku niistä seitsemästä, joista puolet potkitaan kortistoon.

Esimiesten elinikäinen ansiotaso on huomattavasti kortistossa makaavia suurempi.

ja toimintoja yhdistellaan, sitten nimenomaan esimiehiä on liikaa... näin kävi meidän talossa vuosi sitten, ensin oli YT:t jotka koski pelkästään esimies-tasoa (ja myöhemmin kyllä sitten koko muuta taloa koskevat YT:t)

Vierailija
10/17 |
14.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja toimintoja yhdistellaan, sitten nimenomaan esimiehiä on liikaa... näin kävi meidän talossa vuosi sitten, ensin oli YT:t jotka koski pelkästään esimies-tasoa (ja myöhemmin kyllä sitten koko muuta taloa koskevat YT:t)

Lähes keikkin esimiehetkin ovat jonkun alaisia. Entistä kivempi ja parempi on, jos työskentelisi esimiehen esimiehen esimiehen esimiehenä.....

Toimitusjohtaksikaan ei kuitenkaan kannata väkisillä hinkua...

Yleensä säästötoimet kuitenkin aloitetaan "pohjalta" sopeuttamalla. Jokaisen täytyy yrittää löytää paikkansa, muuten kuin olemalla "turha" palanen organisaatiossa. Pitää tehdä itsensä korvaamattomaksi, vaikka nykyään se on entistä vaikeampi. Itse en ainakaan halua sellaisia alaisia tai esimiehiä, jotka yrittävät tehdä itsensä "korvaamattomaksi".

Vierailija
11/17 |
14.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on jo liian myöhäistä.

Vierailija
12/17 |
14.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan phdiskelee tässä mahdollisuuksiaan.

Ja sille joka kehotti perustamaan yrityksen, jos haluan rikastua, niin terveisiä vaan, en ole kauppatieteilijä, eikä mun työn pääasiallinen tarkoitus ole rikastua, toki jos se sivutuotteena tulee, niin kiva.

Tässä nyt mietitään, että mikä mua eniten tyydyttäisi. Vastuu tyydyttää, mutta en mä burn outiakaan halua. Enkä myy terveyttäni rahasta. Ehkä tässä nyt pohditaan asiantuntijatehtävien ja keskijohdon välistä, että kumpaa...

Toisaalta, kannattaako sinne keskijohtoon pyrkiä - eikö se ole juuri se porras, mikä halutaan leikata pois.

Vierailija
13/17 |
13.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja nyt viimeiset kolme vuotta esimiestehtävissä.

Vierailija
14/17 |
13.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 33v kun minusta tuli osastopäällikkö. Siihen saakka olin ollut samalla alalla asiantuntijana.

Nyt 10 v myöhemmn olen edelleen samalla tasolla sillä en ole halunnut uhrata yksityiselämääni. Kaksi lasta syntynyt tänä päällikköaikana.

Olen VTM koulutukseltani.

Vierailija
15/17 |
13.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäskö valmistumisen jälkeen sitten heti vaatia asiantunija tms asemaa eikä esim suostua toimimaan assistenttina?

Työkokemusta on teini-ikäisestä lähtien ja noita assistenttihommiakin siis tehty jo paljon ennen valmistumista.

Vierailija
16/17 |
13.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäskö valmistumisen jälkeen sitten heti vaatia asiantunija tms asemaa eikä esim suostua toimimaan assistenttina?

Työkokemusta on teini-ikäisestä lähtien ja noita assistenttihommiakin siis tehty jo paljon ennen valmistumista.

Jos tosiaan haluat JOHTOtehtäviin, niin ensinnäkin vauhdilla eka tutkinto valmiiksi ja samantien MBA-koulutukseen. Jos et alle 30-v ole päässyt kunnon nousujohteeseen, niin huonolta näyttää ja esimiesasemallakin on jo kirre. Ja jos et viimeistään 35-v ole päässyt tavoitteisiisi, niin et tule pääsemäänkaan.

Johtotehtäviin on aina enemmän halukkaita kuin niitä on, joten todella harva oikeasti johtajaksi nousee. Välitason esimiehiä riittää vaikka kuinka ja valitettava totuus on -en muista ajatuksen esittäjän nimeä- mutta " ihminen etenee oman epäpätemättömyytensa tasolle asti"

Sen lisäksi kannattaa urahaaveissa ottaa huomioon että johtopaikka, kaksi uraa ja lapsi/lapset ei mahdu saman katon alle mitenkään. Ja huipulla tuulee todella kovaa, työpaikat menee nopeasti alta pois ja verkostojen on oltava kunnossa.

Vierailija
17/17 |
13.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

OTK 24 v

VT 25 v

asiantuntijatehtävissä 25-38 v

päällikkö 39 v ->

nyt 42 v

johtaja 45???

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän viisi