Miksi noroviruksesta vouhotetaan niin kauheasti?
Siis sehän on ihan tavallinen virus joka aiheuttaa ns. talvioksennustautia joka ikinen vuosi joka puolella maata. On herkkä leviämään ja tietyt uudet virusgenotyypit aiheuttavat rajuoireista tautia mutta eihän tämä nyt mikään uusi asia ole. Tuntuu että ihmiset ovat ihan paniikissa pelätessään suurta ja kamalaa noroa vaikka se on ihan tavallinen vatsataudin aiheuttaja rotaviruksen ohella.
Kommentit (19)
kuopuksen opittua kuivaksi taannoin säästin ison pinon vaippoja seuraavaa noroepidemiaa varten. Itselle ja lapsille.
Tavaraa tulee molemmista päistä, tarttui varotoimista huolimatta hyvin herkästi ja pieni ihmisenalku saa helposti nestehukan.
Näin hienosti vastattuna aikamuodot sikisokin:)
sitä kipeä oli mutta yksilöllistä tuntuu olevan sekin, millaisena tauti tulee. Toinen lapsistani oksensi kyseisen viruksen kourissa vuorokauden vartin välein. Itse oksensin kerran enkä ripuloinut kertaakaan mutta 2 päivää oli kova kuume ja todella huono olo. En siis yhtään vähättele tautia tai vatsataudin kurjuutta yleensäkin, pointtina lähinnä se että jos talvella vatsatautiin sairastut niin norovirus on lähes poikkeuksetta syyllinen.
Sitten kun olet, tiedät. Itse olen sen sairastanut kahdesti, ja yritän parhaani välttää sitä.
ns. vatsataudeista. Noro aiheuttaa noin 60-80% kaikista vatsataudeista. Rotakin on yksi vatsatautien aiheuttaja, mutta noro siis yksin selkeästi suurin aiheuttaja.
Kyseinen virus tarttuu erittäin herkästi, kuten muutkin vastaavat taudit. Siksi käsihygienian merkitystä ei voi kyllin korostaa!
Noro voi viedä terveenkin aikuisen hyvin heikkoon kuntoon, puhumattakaan ei-perusterveestä aikuisesta, saatika vanhuksista tai lapsista.
Noro myös aiheuttaa useiden kymmenien miljoonien eurojen vahingot yhteiskunnalle vuosittain (mm. sairauspoissaolot työpaikoilta, terveydenhuollon kuormittaminen etc.)
Noron sairastetttuaan pitäisi töistä, koulusta, tarhasta olla poissa 48 h viimeisen oireen päätyttyä.
Noron saa puhdistettua pinnoillta (vaikkapa ovenkahvoista, valokatkaisimista yn.) vain klooripitoisella puhdistusaineella.
Vaatteet jotka saattavat olla noron saastuttamat tulee pestä min. 60 min ajan vähintään 60 asteessa. Viileämpi pesulämpötila ei tuhoa virusta vaatteista, eikä lyhyempi pesuaika.
ekalla lapsella kesti päivän, kuumetta tuli, kerran oksensi. Toinen lapsi oksensi koko yön ja viel seuraavanakin päivänä, ripulia myös vähän, ei kai kuumetta. Mies sai eilen, kuume, päänsärky, ripuloi ja oksenteli, nyt jo parempi, tosin ripulilla.
Mä olen raskaana ja mulla ei ole ollut mitään viel, vaikka tää alkoi siis ekalla jo 4-5pv sitten. Voisinkohan säästyä vaikka olen kaikkia hoitanut enkä ole erityisemmin varonut tartuntaa?
Onko vauvalle mahassa paha, jos sairastun?
KIITOS
rajuna se ei itselläni ollut, lapsilla kyllä oli raju. Pointti oli sama mitä jo edelläkin todettiin että norovirus aiheuttaa valtaosan vatsataudeista: joskus virus on ärhäkämpi ja toiset vaan oireilevat rajummin kuin toiset. Ap
lapset oksensivat useita kertoja ja aikuiset sitten ripuloivat/toinen oksensi.
Meillä oli tammikuussa sellainen vatsatauti jossa esikoisella oli kovat kouristavat vatsakivut useana päivänä ja ripulia muutaman kerran. Toinen lapsista okseni yön, ripuloi 3 päivää ja kuumetta oli yhden päivän. Itselläni oli kovat vatsakivut ja lämpöä sekä etova olo mutta mitään ei tullut pihalle. Miehellä oli vähän ilmavaivoja, siinä kaikki.
Olen sairastanut sen kahdesti. Ensimmäisen kerran se oli vain tavallinen, raju vatsatauti joka nosti korkean kuumeen. Toisella kerralla olin raskaana, ja noro vei mut niin huonoon kuntoon, et en päässyt sängystä ylös moneen päivään, verenpaineet romahti, laihduin monta kiloa jne.
Mä kyllä vältän noroa. En mulle ole mikään pikkujuttu, jos koko meidän perhe oksentaa ja ripuloi päiväkausia. Meillä on pieni lapsi - kuka hänet hoitaa jos ollaan molemmat miehen kanssa kipeitä? Entä kuka kaveri saadaan hoitamaan koiran ulkoilutukset, kun hän todennäköisesti saisi sen itse viruksen jo meidän ovenkahvasta? Ja noro vie pieneltä lapselta voimat hetkessä. Joten ei kiitos noroa meille..
Voinkohan jo uskoa, että säästyin tuolta vaikka koko muu perhe ei?
oireen päätyttyä. Lisäksi noro voi säilyä erilaisilla pinnoilla jopa 12 vrk tartuttavana. Siksi sekä tehokas käsihygienie on erittäin tärkeää *(kuten aina muissakin vatsataudeissa). Lisäksi pinnat pitää desifioida klooripitoisella aineella!!!Muut puhdistusaineet eivät riitä tuhoamaan noroa.
haluakaan. Meillä kyllä lähes poikkeuksetta kaikki perheenjäsenet sairastavat taudin jonkinlaisena versiona jos tauti jollekulle tulee. Itse emetofoobikkona olen todella helisemässä jos lapsi esim. valittaa kipeää vatsaa. Siksi olisikin tärkeää että sairastuneet malttaisivat olla riittävän pitkään poissa koulusta, hoidosta ja töistä eikä turhaan levitettäisi tautia eteenpäin. Vuosi sitten kouluikäinen aloitta ja puolitoista vuorokautta loput 3 perheestä samaan aikaan taudin kourissa. Ei paljoa naurattanut mutta selvittävä vain oli. Ap
jos et itse mene todella huonoon kuntoon pitkäksi aikaa.
Veikkaan, että ole selvinnyt säikähdyksellä, meillä noro tarttui parin vrk viiveellä.
Olisi ihan hyväkin vouhottaa taudista, joka vie monen niin huonoon kuntoon, jonkin verran, että ihmiset tajuaisivat huolehtia käsihygieniastaan, ja siitä, etteivät mene sairaana tartuttamaan sitä muihin.
Jos pidät oksennustautia mukavana, niin kivat sulle, kaikki ei nauti jopa useita päiviä kestävästä oksurallista, pöllö ap!
jotka hurauttelevat ihmisten ruokaan suoraan Sloveniasta tuotuja pakastevattuja. Mitä nyt yhdestä norosta!
jotka hurauttelevat ihmisten ruokaan suoraan Sloveniasta tuotuja pakastevattuja. Mitä nyt yhdestä norosta!
eihän se mitään haittaa jos ihmisiä joutuu sairaalaan tiputukseen vatsataudin takia tai joku sattuu vaikka kuolemaan (kunhan ei ole kukaan läheinen) :/
haukkuvat ap:n. Ja koko aloituksen pointti meni täysin ohi suurimmalta osalta vastaajia. Kerrataan se nyt vielä: jos sairastut talvella vatsatautiin, sen aiheuttaja on norovirus suurella todennäköisyydellä. Kritisoin siis lähinnä uutisoimistapaa enkä suinkaan vähättele taudin kurjuutta tai rajuutta. Noro ei ole mikään uusi virus ( vrt. sikainfluenssa ) vaan jyllää joka ikinen vuosi, välillä rajumpana ja välillä lievempänä. Uutisoinnista saa usein sen kuvan että tämä olisi joku uusi virus jota pitää pelätä hysteerisesti. Ja ei, en ole keittiötyöläinen enkä käytä pakastevadelmiakaan edes omassa ruokapöydässä. Luetun ymmärtäminen ei sen sijaan ole kaikkien vahvuus, näemmä. Ap
Pahinta on se kun ei saa yökausiin nukuttua. Aina kun meinaa nukahtaa, ruikut plörähtää housuihin.