Tokaluokkalainen saa hirveitä itkuraivarikohtauksia kun ei opi kertotaulua
Nyt menossa vasta 5:n kertotaulu ja tuntuu olevan tuskaa. Osaa ne järjestyksessä, mutta heti kun kuulustelen niitä eri järjestyksessä ei enää osaa. Kuulemma kaikki muut ovat osanneet jo 5 vuotiaana...
Kommentit (30)
Meillä tokaluokkalaisen on opittava kahden kertotaulu ja osattava kuulustelussa se kokonaan oikein.
Kuulusteluissa ope kysyy nopeaa tahtia ja laskemalla ei mukana pysy vaikka osaakin ne laskea (hitaasti mutta varmasti) Ulkoa ollaan niitä tässä tankattu mutta ei tuu mitään.
Harmittaa niin vietävästi kun tuntuu että siitä yhdestä ja ainoastakin tykätystä aineesta viedään nyt se loppukin into näillä kertotaulukokeilla.
Pelottaa vaan kun tässä on tulossa niitä vaikeampiakin kertotauluja...
Sano sille pojallesi, että tiedät yhden kolmasluokkalisen, joka ei osaa ulkoa kuin vain yhden, kahden, viiden ja kymmenen kertotaulut.
Muista osaa ulkoa vain muutaman.
Heidän kuuluisi jo osata kaikki kertotaulut ulkoa.
Ei ole mitään motivaatiota opetella niitä ulkoa. Hokee vaan, että emmä niitä kuitenkaan opi. Ei olla saatu hyvällä, eikä pahalla niitä opettelemaan. Eikä pakottamallakaan.
Viimeisimmästä matikan kokeesta, joka oli sanallisia kertolaskua sai kasin.
vanhempikin auttaa tankkaamisessa. Ja se insinööri vaimikälie, joka et osaa kertotauluja ja puhuit laskimista; ei ala-asteella käytetä laskimia, joten jos ei osaa kertotauluja, on vaikeuksissa viimeistään vitosluokalla.
mulla poika tokalla ja ihan plus ja miinus-laskuja laskevat. tämä helsingissä.
mulla poika tokalla ja ihan plus ja miinus-laskuja laskevat. tämä helsingissä.
Meillä nyt syksyllä 2, 5 ja 10.
Lohduta lastasi sillä, ettei sitä oikeasti lapset yleensä osaa kunnolla kuin vasta kolmannella luokalla. Ja sittenkin sitä voi joutua laskemaan alusta alkaen/tai paloissa (siis tyyliin 4x5=5+5+5+5).
Automaattisesti se vastaus alkaa tulla vasta 5-6 luokilla. Ja aika moni AIKUINENKAAN ei osaa lonkalta sanoa, mitä on 8x8...
-luokanope-
te siitä konkreettista, tai käytä karkkeja yms.
Ei sanoa että on ok, olla osaamatta kertotaulua.
Lohduta lastasi sillä, ettei sitä oikeasti lapset yleensä osaa kunnolla kuin vasta kolmannella luokalla. Ja sittenkin sitä voi joutua laskemaan alusta alkaen/tai paloissa (siis tyyliin 4x5=5+5+5+5). Automaattisesti se vastaus alkaa tulla vasta 5-6 luokilla. Ja aika moni AIKUINENKAAN ei osaa lonkalta sanoa, mitä on 8x8... -luokanope-
sanokaa mitä sanotte. Minä ainakin opettajana vaadin, että ne opetellaan. Yritän kuitenkin opettaa erilaisia muistisääntöjä kertotauluihin ja sormilla laskeminen on myös sallittua. Esim. 6:n, 7:n, 8:n ja 9:n kertotaulut on helppo laskea sormin.
Vaikein on minusta 3:n kertotaulu johon on vaikea keksiä muistisääntöjä.
Itse osaan ne kuin apteekin hyllyltä. Eli ne on aikoinaan automatisoituneet, enkä enää tarvitse muistisääntöjä.