Ennemmin 20 alatiesynnytystä peräkkäin, kun yhtäkään vessakäyntiä alatiesynnytyksen jälkeen!!
On meinaan sen verran kivuliasta touhua - varautukaa siihen te, jotka ensimmäistä kertaa raskaana.
Mistä tähän helpotusta?? Auttaako esim. Levolac tmv.? HELP!
Kommentit (52)
että läheskään kaikilla on tuollaisia ongelmia, mulle ei ollu mitään ongelmaa tai luumujen tarvetta edes synnärillä ollessa. Turha pelotella ensisynnyttäjiä.
ja 16 sain ihan kunnon tikkirivistön eikä siitäkään sen suurempaa haittaa ollut, tulehdusta ei tullut kun asianmukaisesti hoidin suihkutukset ym.
ollut useampia, etenkin eka synnytyksessä. Seuraaviin synnytyksiin ja niiden jälkeisiin vessakuvioihin varauduttiin sitten miniperäruiskein jne, joten sujui jo paljon paremmin. Eli ainakin sen perusteella epäilen, että kysessä on varsin tavallinen, mutta nolona pidetty ja siksi vähän puhuttu asia. Neuvolassa pitäisi kertoa näistä vaivoista paljon enemmän!
että läheskään kaikilla on tuollaisia ongelmia, mulle ei ollu mitään ongelmaa tai luumujen tarvetta edes synnärillä ollessa. Turha pelotella ensisynnyttäjiä.
Viikko sitten synnytin toisen lapsen alakautta (eka sektiolla) ja oikeasti oli yllätys nämä vessavaivat. Ihan karseaa puskemista saada jotain ulos. Sattuu, kiristää ja vapisen tuskissani. Eppari tehtiin ja lisäksi sain pukamat.
synnytyksen jälkeen levolacia, vaikka sanoin etten tarvitse sellaista, suoli toimii muutenkin liian hyvin. Pakottivat ottamaan. Sitten olin ihan ripulilla. toista kertaa en suostunut ottamaan.
Viikko sitten synnytin toisen lapsen alakautta (eka sektiolla) ja oikeasti oli yllätys nämä vessavaivat. Ihan karseaa puskemista saada jotain ulos. Sattuu, kiristää ja vapisen tuskissani. Eppari tehtiin ja lisäksi sain pukamat.
Täällä tismalleen samat tunnelmat. Järkyttävää. Olen jo alkanut pelätä noita vessakäyntejä.. miten pitkään tämä kidutus voi jatkua?
Ap.
Auttaa itse "toimituksen" aikana myös. Vaiva saattaa kestää useammankin viikon. Ja pukamat on taas oma ongelmansa. Nioissäkin suihkuttelu on erityisen tärkeää. Microlax (tai jotan sinnepäin) miniperäruiskeet ovat yksi apu, itse olen käyttänyt laxoberon tippoja, koska niillä maha taatusti toimii. Kakalla pitäisi käydä aina heti kun hätä iskee. Se odottelu nimittäin pehentaa vaivaa ja ummetusta. Tärkeää on pitää vatsa pehmeänä.
Täällä tismalleen samat tunnelmat. Järkyttävää. Olen jo alkanut pelätä noita vessakäyntejä.. miten pitkään tämä kidutus voi jatkua? Ap.
synnytyksen jälkeen kun vessassa käyminen ei ollutkaan niin kamalaa mitä oli peloteltu...viimeisenä yönä sairaalassa kun maito alkoin nousta nosti myös kuumetta ja vatsa meni sekaisin joten tavaraa tuli ulos ihan ilman pinnistämistä :D Kotona olikin sitten vähän niin että kun se hätä tuli, oli päästävä vessaan heti tai se meni ohi ja sai taas odottaa pari päivää...
niin kannattaa suihkutella käsisuihkulla alapäätä samalla kun pissaa, ei kirvele..
sairaalassa jo paria eri ummetuslääkettä ja kehotettiin syömään nestemäistä ravintoa pari päivää. Kotona jatkoin sitten peräruiskein ja Movikolia söin tosi pitkään. Tosiaan suosittelen kunnon apua jos on yhtään epäilystä tälläisestä vaivasta.
Ja itse wc-käynnin aikana käsisuihkulla suihkuttelu. Ei kipu tunnu niin pahana.
Niillä selvittiin. Huh huh! Hikeä pullaa pelkkä muistelu.
kaksi yli 4kg vauvaa alateitse ilman eppareita tai haavaumia, eikä ollut minkäänlaisia ulostamisvaikeuksia tms!! Eli yksilöllistä tosiaan!!
Mulle ainakin eräs vanhempi nainen suositteli luumua ja eka kerran kakkaaminen kyljellään. Niinpä tein eka kerran kylppärin lattialla kyljellään lehden päällä, näin ei tule painetta alapäähän eikä sattunut ollenkaan. Kaksi kertaa tein näin ja kolmas kerta pöntöllä eikä sattunut enää ollenkaan. Muistaa vaan rentoutua ja käyttää aikaa tähän.
Suosittelen :)
Sekä pissaaminen ja kakkaaminen. Mulle tuli joitakin repeytymiä, kirveli ihan hirveästi vaikka suihkuttelin samalla. Tuntui että uskaltaako juodakaan vaikka oli kesähelteet ja kaikki. Kakkaaminen tuntui siltä kun ne tikit repeäisivät.
Mutta itse synnytystuskaan ei voi verrata.
Ongelma oikeastaan vasta tokan kanssa, enkä meinannut uskoa, miten sattui! Ihan kuin synnytyssupistukset - pelkäsin lopulta vessassakäyntiä ihan älyttömästi ja paskoin aina seisaaoltani pönttöön kun vähän helpotti. Kesti varmaan 3 viikoa, enkä vieläkään ymmärrä miksi tällä kertaa niin paha?
En saanut kakkaa tulemaan millään - vain ilmaa tuli ja kauhea lemu leijui ympärillä koko ajan :( Vatsa oli lopulta niin kipeä, että pelkäsin halkeavani. Yritin pyytää apua, mutta en saanut...Vasta ihan järkyttävissä tuskissa sain sitten ulostuslääkkeitä monen päivän jälkeen ja niistäkään eka ei tehonnut. Kun muistelen tuota nyt vuosikymmenen jälkeen, en vieläkään tajua, miksi kukaan ei auttanut! Imetyskään ei lähtenyt käyntiin maidon puutteen takia ja joka syöttöyrityksen jälkeen piti tehdä niissä tuskissa vielä syöttöpunnitukset! Oli siinä kestämistä!
En saanut kakkaa tulemaan millään - vain ilmaa tuli ja kauhea lemu leijui ympärillä koko ajan :( Vatsa oli lopulta niin kipeä, että pelkäsin halkeavani. Yritin pyytää apua, mutta en saanut...Vasta ihan järkyttävissä tuskissa sain sitten ulostuslääkkeitä monen päivän jälkeen ja niistäkään eka ei tehonnut. Kun muistelen tuota nyt vuosikymmenen jälkeen, en vieläkään tajua, miksi kukaan ei auttanut! Imetyskään ei lähtenyt käyntiin maidon puutteen takia ja joka syöttöyrityksen jälkeen piti tehdä niissä tuskissa vielä syöttöpunnitukset! Oli siinä kestämistä!
Kuulostaa kyllä karmealta kokemukselta tääkin :-(. Ja tuli mieleeni vielä sekin, että koko hommaa vielä pahentaa tosiaan tuo imetys - vauva tarvitsee maitoa koko ajan (meillä tämä kolmas on nyt kahden viikon ikäinen) ja nostattelee jälleen maitoa tiheän imun kaudellaan; maitoa tulee tietenkin huonosti, jos en itse syö kunnolla. Ja, kun syön kunnolla, joudun istumaan sitten myös siellä vessassa "kunnolla". Apua.
Ap.
Tuon Levolacin ja luumujen lisäksi.
Asento on tärkeä. Itse sain kakattua vain kyykyssä eli joko jalkojen alle jakkara pöntöllä ollessa tai sitten käytätte pottaa. Itse sain kakattua vain pottaan. Väliliha repesi moneen osaan ja repeytymä kiersi peräaukonkin alaselkään asti eli kakkaminen teki kipeää. Kun häntäluu vielä repi jatkuvasti tikit ja haavan auki.
Käyttäkää rohkeasti sitä vauvalle ostettua pottaa.