Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tunnetko vanhempia jotka ovat liian lepsuja kasvattajia?

Vierailija
12.02.2010 |

Itsekään en ole minkään kovan kurin kannattaja mutta sentään jotain sääntöjä pitää olla ja vanhempi on se joka määrää ja päättää. Ainakin mitä tulee isoihin ja tärkeisiin asioihin. En nyt puhu mistään että 3-vuotias lapsi saa valita vaatteensa itse tai 8-vuotias saa sanoa mihin harrastukseen haluaa mennä.

Vaan siitä, että on olemassa myös vanhempia jotka EIVÄT USKALLA pistää lapsilleen vastaan, määrätä, komentaa vai miksi sitä ikinä kutsuisikaan. Vaan että se päätäntävalta on lapsella.

Itse tunnen perheen, jossa 4 lasta ja jossa ainakin äiti on todella lepsu lastensa kanssa. Se on ihan kamalaa katseltavaa kun joku 8-vuotias tekee ihan just niin kuin haluaa ja äiti lässyttää jotain vieressä. Luulen että tämä äiti ei uskaltaisi koskaan pistää todella tyttärelleen vastaan, näyttää siltä että haluaisi paremminkin olla jonkinlainen kaveri lapselleen.

Luulevatko tällaiset vanhemmat jotenkin, että lapselle ei koskaan saa olla todella vihainen vai mistä on kyse? Mitä he pelkäävät? ETtä lapsi ei enää rakastaisi vanhempaansa?

Onko teillä tällaisia tuttuja?

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
12.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

noita lepsuja vanhempia näen usein työpaikallani päiväkodissa. Etenkin muutama isä on mielessäni. Jos lapsi kokeilee isää hakutilanteessa ja ilmoitta ettei lähde kotiin, isä voi jäädä päiväkodin pihaan odottamaan tunniksi! Eli todennäköisesti lapsi määrää muissakin tilanteissa kotona.

Vierailija
22/33 |
12.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua naurattaa kun ajattelen kun me kerran olimme tuon äidin luona kylässä ja siellä oli rakenteilla autotalli, johon oli juuri valettu lattia. Tämä heidän tyttönsähän paineli sinne lattiaa päin kovaa vauhtia, tää äiti ei sanonut mitään tai jos sanoi niin se oli jotain hiljaista"Annii älä viitti nyt" kun taas mä hädissäni komensin mun oman tytön ja sen toisen tytön pois sieltä ja heti he tulivatkin. Tällä toisella tytöllä taas alkoi alahuuli väpättää ja meni äitinsä "suojaan" lohtua saamaan kun paha täti oli uskaltanut häntä niin kovasti komentaa... Vaan minäpä ajattelin, että en halua että he menevät mitään betonilattioita pilaamaan käpälillään.

Tuo äiti on just sellainen ettei se komentele edes vaikka lapsi on juoksemassa ulos tiellekään auton eteen.

Mietin vain että mitä tällaisten vanhempien päässä liikkuu? Eivätkö tajua että tilanne vain pahenee lasten kasvaessa?

aikuisenkin on varottava tuoreen betonin joutumista iholle. Ei siihen paljain käsin saa mennä koskemaan =o

Kosteasta betonista on kohtuullisen helppo tasoittaa pienet epätasaisuudet, mutta pienten käsien hoitaminen voi olla työläämpää. Riippuu toki siitä kuinka voimakkaasti iho reagoi.

Meidän naapurissa asuu myös yksi tuommoinen flegmaattinen äiti. Antaa tyytyväisen 3-vuotiaansa pyöräillä yksin pihapiirissä ja läheisillä pyöräteillä. Lapsensa (3v ja 6v) ovat melkein aina ulkona päivällä, mutta lasten äidin olen vain kerran nähnyt pihalla. Silloinkin käveli vain kotiinsa eikä jäänyt katsomaan lastensa perään :/

Usein nämä lapset pelaavat jalkapalloa tmv. taloyhtiön parkkipaikalla ja vanhempansa näyttävät hyväksyvän tämänkin.

Jollain tasolla saattaisin ehkä tämän ymmärtää jos kotoaan näkisi sinne missä lapset leikkii ja pyöräilee, mutta heiltä ei ole ollenkaan näköyhteyttä ko. paikkoihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
12.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan samanlaisen perheen. Äiti ei koskaan kiellä vaan lässyttää ja seisoo tuppisuuna tekipä lapset sitten mitä hyvänsä. Hän ei koskaan saa vanhempaa tyttöään lähtemään kyläpaikasta pois, vaan neiti lällättää ja juoksee karkuun. Monta kertaa on joutunut pyytämääm apua kyläpaikan vanhemmilta, että saa tytön autoon. No neitihän tappelee vastaan ja saa hirveät raivarit, mutta ei siitä kyllä se auttaja kiitosta saa, vaan tämä äiti saattaa soittaa seuraavana päivänä ja ilmoittaa kuinka heidän tyttönsä on haukkunut kyläpaikan vanhemmat ja kuinka hän on lohduttanut vaikka millä karkilla ja herkuilla...eli siis taas kerran palkinnut huonon käytöksen.

Vierailija
24/33 |
12.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan samanlaisen perheen. Äiti ei koskaan kiellä vaan lässyttää ja seisoo tuppisuuna tekipä lapset sitten mitä hyvänsä. Hän ei koskaan saa vanhempaa tyttöään lähtemään kyläpaikasta pois, vaan neiti lällättää ja juoksee karkuun. Monta kertaa on joutunut pyytämääm apua kyläpaikan vanhemmilta, että saa tytön autoon. No neitihän tappelee vastaan ja saa hirveät raivarit, mutta ei siitä kyllä se auttaja kiitosta saa, vaan tämä äiti saattaa soittaa seuraavana päivänä ja ilmoittaa kuinka heidän tyttönsä on haukkunut kyläpaikan vanhemmat ja kuinka hän on lohduttanut vaikka millä karkilla ja herkuilla...eli siis taas kerran palkinnut huonon käytöksen.

Onko oikeasta tällaisia??!

Vierailija
25/33 |
12.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja hän kertoo että hän näkee joka vuosi näitä vanhempia jotka eivät saa lastaan kotiin päiväkodista. Jotkut vanhemmat jopa LÄHTEVÄT POIS PÄIVÄKODISTA kun lapsi ei suostu lähtemään ja palaavat sitten ½ h kuluttua. Tämä on siis totisinta totta! Itse en ollut uskoa, mutta pakko kai se on kun tiedän ettei kälyni tuollaista keksisikään...

Vierailija
26/33 |
12.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin olen niin laiska, että jaksa tapella perusasioista kuten syömisestä tai lähtemisestä jne. Se on aika lailla kerrasta poikki yhden tai korkeintaan parin varoituksen jälkeen. Neuvottelemaan en ala ollenkaan tai lupailemaan mitään palkintoja siitä jos lapsi tottelee. Minusta siinä palkitaan huono käytös. Miksi totella, kun voi olla tottelematta ja saada lisäksi suklaapatukan?

Vierailija
27/33 |
12.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

noita lepsuja vanhempia näen usein työpaikallani päiväkodissa. Etenkin muutama isä on mielessäni. Jos lapsi kokeilee isää hakutilanteessa ja ilmoitta ettei lähde kotiin, isä voi jäädä päiväkodin pihaan odottamaan tunniksi! Eli todennäköisesti lapsi määrää muissakin tilanteissa kotona.

lepsuksi vanhemmaksi.

Jään usein pk:n pihalle joksikin aikaa lapsia hakiessa. Annan heidän leikkiä rauhassa leikkinsä loppuun ennen kuin lähdetään. Pidän tärkeänä sitä että aloitetut leiki saa leikkiä loppuun.

Minulla ei myöskään ole mikään kiire kotiin iltapäivällä. Teen osa-aikatyötä ja haen lapset yleensä aikaisin pk:sta, saatan jopa jäädä kotipihalle leikkimään tai mennä vaikka pulkkamäkeen lasten kanssa kotimatkalla.

Tekeekö tämä minusta nyt huonon vanhemman o_0

Vetääkö tästä pk:n hoitajat nyt semmoisen johtopäätöksen että meidän perheessä valta on lapsilla?

Vierailija
28/33 |
12.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja joskus ihan itkien pyytää apua, että mitä hän tekee tytön kanssa, mutta uskallappa mennä jotain sanomaan niin siitä loukkaannutaan ja ei sitten pidetä yhteyttä. Ja siis aina on muissa ja toisten lapsissa vika, ei todellakkaan heidän kullannupussaan.

Vierailija
29/33 |
12.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on työkaverina vähän yli kaksikymppinen nuori, joka on periaatteessa ihan älykäs, mutta... Tyyppi ei usko puhetta, vänkää vastaan vaikka 10 kertaa, jos joku asia ei mene hänen mielensä mukaan. Palavereissa on nuorimpana ja kokemattomimpana koko ajan äänessä niin, että asiasta oikeasti tietävät eivät tahdo saada ääntään kuuluville. Haluaa saada päättää itse asioista, mutta kun sitten jotakin menee pieleen, valittaa, että ei ole neuvottu/kerrottu. Kammottava tyyppi. Uskoisin, että tuollaisen käytöksen taustalla on joko totaalinen kurinpitämättömyys lapsuudessa tai sitten persoonallisuushäiriö.

kun lapsenne ovat yli 25v. Meidän iso lapsilauma on täynnä ihan erilaisia persoonia, ja vasta aika näyttää miten lapset onnistuvat elämässään. On helppo nähdä sitä ja tätä alle 10 vuotiaissa, yli 15 vuotiaiden kanssa on osattava luovia vaikeissakin olosuhteissa, ja kun oma lapsi on yli 23, voi jo huokaista helpotusta, ei suinkaan aina. Näillä asioilla ei ole mitään tekemistä sen kanssa onko lapsi pantu nukkumaan klo 19 vai ei. Tunnen myös aidsia sairastavan äidin, jonka lepsuutta haukutaan, lapsetkin tietävät äidin tilan ja oireilevat siksi monin tavoin, mutta jos aikaa elämässä ei olekaan, jaksaistko kuunnella muiden neuvoja?

no tällä äidillä ei kyllä mitään noin vakavaa tautia ole:). Tottahan se on helppo sanoa, mutta en usko että on hyvästä ettei lapsille pidetä mitään "kuria" (tarkoitan hyvässä mielessä ja lähinnä sääntöjä) pienestä. Luuletko että he sitten oppivat sen teini-ikäisinä kuin tuosta noin vaan?

Mua naurattaa kun ajattelen kun me kerran olimme tuon äidin luona kylässä ja siellä oli rakenteilla autotalli, johon oli juuri valettu lattia. Tämä heidän tyttönsähän paineli sinne lattiaa päin kovaa vauhtia, tää äiti ei sanonut mitään tai jos sanoi niin se oli jotain hiljaista"Annii älä viitti nyt" kun taas mä hädissäni komensin mun oman tytön ja sen toisen tytön pois sieltä ja heti he tulivatkin. Tällä toisella tytöllä taas alkoi alahuuli väpättää ja meni äitinsä "suojaan" lohtua saamaan kun paha täti oli uskaltanut häntä niin kovasti komentaa... Vaan minäpä ajattelin, että en halua että he menevät mitään betonilattioita pilaamaan käpälillään.

Tuo äiti on just sellainen ettei se komentele edes vaikka lapsi on juoksemassa ulos tiellekään auton eteen.

Mietin vain että mitä tällaisten vanhempien päässä liikkuu? Eivätkö tajua että tilanne vain pahenee lasten kasvaessa?

Mun eräällä toisella tutulla on jo parikymppiset lapset, on yh ja hänellä on todella ihanat ja hyvinkäyttäytyvät lapset. Heille ei todellakaan ole pienenä lässytetty eikä siinä perheessä ole kyseenalaistettu sitä kuka perheessä päättää. HÄn sanoikin että suhteet teini-iässäkin olivat mitä mainioimmat kun asioista on osattu puhua ja kaikkeen on puututtu ajoissa. Kaikilla on ollut selvät säännöt miten toimia eikä lasten ole tarvinnut uhmata niitä sääntöjä.

Vierailija
30/33 |
12.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

varsinainen nössykkä. Onneksi perheessämme on toinen vanhempi, joka sanoo lapselle että "nyt peset hampaat" silloin kun isänsä sanoo "pesisitkö sinä hampaat".

Hitto että ärsyttää kuunnella miehen "menisitkö nukkumaan" tai "laitetaanko tämä peli pois". Kysy nyt tuollaisia uhmaikäiseltä! :D

Vierailija
31/33 |
12.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

liian tiukkoja kyllä useita. Lapset nukkumaan klo 19, kouluikäiset siis,mutta kun aikainen herätys. Ei ikinä esim mehua, kun se ei ole hyväksi. Vaikka lapset huutavat äitiä yöllä, ei mennä katsomaan, kun yöllä nukutaan.

Ja sellaisia, että kolmasluokkalainenkaan ei saa mennä puistoon yksin, kavereiden kanssa luisteleen, lähikauppaan tm.

Vierailija
32/33 |
12.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri lepsuja kasvattajia on aivan liikaa. Ei vaan uskalleta olla niitä VANHEMPIA, ollaan enemmänkin kavereita. Mukulat puhuu miten sattuu vanhemmilleen, opettajilleen ja muille aikuisille. Niiden lasten kanssa on moni vielä vaikeuksissa...

On sanonut ettei halua olla ankara äiti lapselleen, jottan sitten teini iässä se uskaltaisi tulla hänelle kartomaan missä on ollut ja mitä tehnyt. Hän lahjoo lastaan KAIKESTA!!!! Heillä tyyliin pakataan jogurtit lahjoiksi että on sitten kivaa kun saa lahjan. KAIKESTA lahjotaan, tyyliin, jos nyt pistät vaatteet päälle että päästään lähtemään tarhaan niin mennään sittne päiväkodin jälkeen lelukauppaan ja saat valita jonkun leleun itsellesi. Odotan suorastaan innolla mitä tapahtuu vaikka 10vuoden päästä...lapsi on siis nyt 5v. kun alkaa noi vaateet kasvamaan ja kasvamaan...enää ei riitäkään 2€ huulirasva, tai 3€ polly pocket...

Vierailija
33/33 |
12.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

järkyttynyt, kun luen näitä juttuja. Pahin oli toi, että ollaan lepsuja, jotta murrosiässä uskaltaa tulla kertomaan asioitaan. Veikkaampa ilkeästi, että murrosiässä tätä lasta ei kotona näy. Jo on vanhemmuus hukassa. 30, olen kuullut myös tuttavan kertomana, kuina hänellä on alaisina muutama kuvaamasi nuori aikuinen. Siihen varmaan johtaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä yksi