Kiitos vaan "aktiiviset" vanhemmat!
Järjestin eilen vanhempainillan yläkoululla omalle valvontaryhmälleni. Olin lähettänyt kutsut ja 27 vanhempaa ilmoittautui. Aihe oli vanhemmilta tullut ja ilta "kovasti toivottu".
Tein siis varauksen iltakäytöstä, meillä se tarkoittaa vahtimestarille ylitöitä (ovet, hälyt, valot yms. ovat hänen vastuullaan ja vallassaan). Järjestin kahvituksen (ihan omasta pussistani ja vieläpä mielelläni), valmistelin ohjelman, hankin kaikilta opettajilta tilannekatsauksen oppilaiden opiskelusta, hankin omille lapsilleni iltahoitajan ja palasin töihin takaisin klo 17.30.
Olipa kiva, kun paikalle sitten lopulta ilmaantui 5 vanhempaa yhteensä kolmesta perheestä. Kukaan ei ilmoittanut esteestä eikä myöskään tänään pahoitellut, ettei saapunutkaan paikalle. Tein siis melkoisesti täysin turhaa työtä.
Miksi ihmiset ilmoittautuvat tai sopivat menoja, eivätkä sitten hoida niitä? Jos henkilömäärää kysytään, miksi ihmeessä ilmoitetaan 2, jos kukaan ei ilmeisesti edes ole tulossa/oman lapsen asiat ei kiinnosta? Sama ilmiö on aina, ilmoittautuneista osa ei tule paikalle. Tai henkilökohtaisesta vanhempaintapaamisesta myöhästytään puolituntia...
Minä pidän tuota todella itsekkäänä käytöksenä ja olen ko. vanhemmille hyvin loukkaantunut. Olisin voinut tuonkin ajan käyttää vaikka omiin lapsiini enkä tuhrata sitä muiden lasten asioiden hoitamiseen, kun vanhempiakaan asia ei kerran kiinnosta. Vahtimestarimme venytti työpäiväänsä klo 16:sta 20:een vain tämän vanhempainillan vuoksi.
MINÄ voin ilmoittautua kaikkeen mahdolliseen ja päätän sitten vasta huvittaako oikeasti. MINÄ voin myöhästyä vartin lääkäristä tai puolituntia kampaajalta ja se on ihan ok. MINÄ voin varata ajan hierojalta ja jättää sen vaan väliin, kun en muistakaan mennä. Mitäs siitä, että joku kuluttaa työaikaansa MINUA odottaessaan, ei se ole MINULTA pois. MINÄ haluan palvelua juuri silloin kun se MINUlle sopii. Muiden elämä ja aikataulut eivät MINUA kiinnosta. MINÄMINÄMINÄMINÄ.
Kommentit (47)
minun lapseni olivat tuon ikäisiä .Olin muutamassa vanhempain illassa ,niin eisiellä mitään järkeviä kommetteja tullut .Eikä tämä ole järjestäjien vika.Kommetit olivat ,sitä luokkaa ,että ei tuo perunamuussi oo niin hyvää kun kotitekoinen ,kun sais samanlaista .Sitten eräskin äiti kehui ,että meidän VEETI osaa kirjoittaa niin kaunista kaunokirjoitusta ,vaikka se ei nyt osaa laskea hyvin.Eiköhän siellä olisi tärkeämpiä asioita ,kuten lasten rauhattumuus Ps:Kalle kun tykkää kotitekoisesta.,että tälleen .Väärin jos ilmoitetaan ,eikä vaivauduta tulemaan..
Kiitos sinulle kuitenkin ap kun järjestit tilaisuuden. Ilmeisesti kahdessa perheessä kuitenkin pidettiin työtäsi ja tilaisuutta niin tärkeänä, että molemmat vanhemmat tulivat.
Koskeeko tuo vain koulua vai myös päiväkotia? Olimme nimittäin miehen kanssa ihmeissämme, kun päiväkodin vanhempainillassa oli kaikista suomenkielisistä perheistä vähintään yksi vanhempi paikalla. Monista tulivat molemmat vanhemmat. Itse jäin pois, kun täytyi hoitaa lapsia, mutta monet perheet olivat hankkineet lastenhoitajan.
sen että "periaatteessa kiinnostaa ja ilmoittauttuu, mutta ei sitten millään ehdikään/jaksakaan työpäivän jälkeen lähteä, mutta en sitä, ettei edes ilmoita mitään opettajalle. Todella törkeää - ei voi muuta sanoa:(
ilmoitan suoraan, etten tule vanhempainiltaan, koska tiedän, etten saa sieltä mitään irti. ei siksi, että olisin kovasti tietoinen kaikesta mitä siellä pitäisi käsitellä, vaan siksi, että siellä harvoin käsitellään sitä mitä pitäisi.
tasan kerran olen ilmoittanut tulevani paikalle ja jättänyt tulematta. sillä kertaa tyttäreni sai epilepsiakohtauksen, eikä hänelle varattu hoitaja uskaltanutkaan jäädä hänen kanssaan.
Multa olisi sun sijassa varmasti päässyt itku. Joten sanon, että mun mielestä et ole ainakaan turhasta turhautunut.
ja todella outoa. Opettajalla on virkamiehenä ihan virkansa puolesta velvollisuus lukea (ja vastatakin kohtuullisessa ajassa) työsähköpostiaan. Lisäksi jokaiselle opettajalle "maksetaan" viikossa kolmesta yt-tunnista, joista vähintään yksi tulee varata koti-kouluyhteistyöhön. Puheluihin, sähköposteihin, vanhempainiltoihin... Ei riitä, että on sen tunnin vain tavoitettavissa.
Itse työskentelen keskikokoisella yläkoululla ja joka luokka-asteella on järjestettävä vanhempaintapaamiset joka vuosi. Siis tarjota vanhemmille aikaa tavata opettaja kahden kesken. Yleensä noin 70% vanhemmista haluaa tuon tapaamisen. Lisäksi meillä on joka luokka-asteella 1-2 vanhempainiltaa vuodessa laajemmista aiheista (yhteishaku, valinnaisaineet...)
i]Menisin lennossa jos koulussamme järjestettäisiin vanhempainiltoja yläasteella. Ala-asteella oli vanhempainvarttia ja muuta. Yläasteella ei enää mitään. Olisin kiinnostunut lapseni koulunkäynnistä myös yläasteella. Mutta luokanvalvojalle saa vain soittaa maanantaisin klo 12-13. On ilmoittanut, ettei lue edes vanhempien sähköpostia. Olisi muutama asia, mistä haluaisin keskustella edes pienen hetken ja kysellä, miten koulussa menee, että voisin tukea lasta koulunkäynnissä. Nyt en tiedä mitään ja miten sitten voin tukea jos lapsi ei suostu kertomaan.
[/quote]
Voin vaan kuvitella, miten lääkäreitä/kampaajia/psykologeja/neuvolan tätejä/sossuja/... tällainen kohtaa jatkuvasti ja taatusti ärsyttää joka kerta.
En ole itsekään opena ihan "tuore", mutta tällainen välinpitämättömyys lisääntyy koko ajan ja kohta lopetan tämän kotien kanssa "yhteistyön" kokonaan. Edes wilmassa ei vaivauduta käymään, ihmetellään sitten vaan, kun tieto ei kulje.
Eilen lähinnä rasitti se, että tunsin itseni täysin arvottomaksi. Kukaan ei ilmeisesti edes ajattele aiheuttavansa mitään vaivaa kenellekään, kun merkitsee jotain ilmoittautumiskaavakkeeseen... Se on vaan ope.