Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kiitos vaan "aktiiviset" vanhemmat!

Vierailija
11.02.2010 |

Järjestin eilen vanhempainillan yläkoululla omalle valvontaryhmälleni. Olin lähettänyt kutsut ja 27 vanhempaa ilmoittautui. Aihe oli vanhemmilta tullut ja ilta "kovasti toivottu".

Tein siis varauksen iltakäytöstä, meillä se tarkoittaa vahtimestarille ylitöitä (ovet, hälyt, valot yms. ovat hänen vastuullaan ja vallassaan). Järjestin kahvituksen (ihan omasta pussistani ja vieläpä mielelläni), valmistelin ohjelman, hankin kaikilta opettajilta tilannekatsauksen oppilaiden opiskelusta, hankin omille lapsilleni iltahoitajan ja palasin töihin takaisin klo 17.30.

Olipa kiva, kun paikalle sitten lopulta ilmaantui 5 vanhempaa yhteensä kolmesta perheestä. Kukaan ei ilmoittanut esteestä eikä myöskään tänään pahoitellut, ettei saapunutkaan paikalle. Tein siis melkoisesti täysin turhaa työtä.

Miksi ihmiset ilmoittautuvat tai sopivat menoja, eivätkä sitten hoida niitä? Jos henkilömäärää kysytään, miksi ihmeessä ilmoitetaan 2, jos kukaan ei ilmeisesti edes ole tulossa/oman lapsen asiat ei kiinnosta? Sama ilmiö on aina, ilmoittautuneista osa ei tule paikalle. Tai henkilökohtaisesta vanhempaintapaamisesta myöhästytään puolituntia...

Minä pidän tuota todella itsekkäänä käytöksenä ja olen ko. vanhemmille hyvin loukkaantunut. Olisin voinut tuonkin ajan käyttää vaikka omiin lapsiini enkä tuhrata sitä muiden lasten asioiden hoitamiseen, kun vanhempiakaan asia ei kerran kiinnosta. Vahtimestarimme venytti työpäiväänsä klo 16:sta 20:een vain tämän vanhempainillan vuoksi.

MINÄ voin ilmoittautua kaikkeen mahdolliseen ja päätän sitten vasta huvittaako oikeasti. MINÄ voin myöhästyä vartin lääkäristä tai puolituntia kampaajalta ja se on ihan ok. MINÄ voin varata ajan hierojalta ja jättää sen vaan väliin, kun en muistakaan mennä. Mitäs siitä, että joku kuluttaa työaikaansa MINUA odottaessaan, ei se ole MINULTA pois. MINÄ haluan palvelua juuri silloin kun se MINUlle sopii. Muiden elämä ja aikataulut eivät MINUA kiinnosta. MINÄMINÄMINÄMINÄ.

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
12.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta EN ymmärrä että ilmoittaudutaan eikä sitten tulla. En muutenkaan kestä näitä ohareitten tekijöitä. Tsempit ap:lle ja muille saman kokeneille.

T koululaisten äiti

Vierailija
22/47 |
12.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin pakko sanoa, että ihan kaikkiin kissanristiäisiin en itsekään veny, mutta vanhempainillat tms. lasten tärkeät asiat käyn aina. Ja aika vähän on yleensä porukkaa, vaikka omat lapseni ovat vasta alakoulussa.

Itse jätän väliin joskus luokkaretkien suunnittelut, tarhan vanhempaintoimikunnan iltamat yms. jos tuntuu, että menoja on liikaa ja aika on kortilla. Mutta en myöskään ilmoittaudu niihin tai jos olen ilmoittautunut, perun etukäteen.

Kun on monta lasta ja mies reissutyössä on pakko välillä valikoida mihin menee. Joka ilta ei voi hoitajaakaan pyytää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
12.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

johon ilmoittautui 66 vanhempaa. Paikalle tuli 31 vanhempaa. Ja ilmoittautuneiden mukaan oli taas tilattu pullat ja kahvit ruokalasta (tai ruokapalvelukeskus se nykyään on nimeltään, ja laskuttaa siis koluakin kaikesta - jopa maitolitroista ja serveteistä, joita esim. vanhempaiilloissa käytetään).

Mielestäni on törkeää, jos ilmoittaudutaan ja sitten ei viitsitä tulla paikalle. Eri asia tosiaan on, jos esim. sairastuu, ja siltikin itse ainakin ilmoittaisin opettajalle esim. tekstiviestillä, etten pääse.

Mikä nykyajan ihmisiä vaivaa, kun tuntuu, että ihan alkeellisemmatkin käytöstavat on hukassa?

T: Ope yläkoulusta

Vierailija
24/47 |
12.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

työelämässä ylipäätään. Ihmisillä on aina kaikkia kehitystoiveita ja -pyyntöjä, mutta ketään ei silti oikeasti kiinnosta osallistua vaan ne on sellaista "höpöteoriaa".

Vanhempainillat itse koen ihan turhina. Vanhempani eivät koskaan käyneet vanhempainilloissa, koska kokivat opettajina tuntevansa koulumaailman ihan hyvin muutenkin. Itse olen juossut tunnollisesti (en ole ope), mutta aika turhaa asiaa. Diipadaapaa, samat asioita seuraavana ja aktiivisena ihmisenä tiedän muutenkin.

Vierailija
25/47 |
12.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta järjestän työssäni asiakkaille ja yhteistyökumppaneille erilaisia koulutuksia ja infoja. Näihin tilaisuuksiin pyydetään etukäteen ilmoittautumisia ja ne siis järjestetään myös asiakkaan TYÖAJALLA. Poikkeuksetta joka tilaisuuteen jättää joukko ilmoittautuneita tulematta ja paikalle ilmaantuu sellaisia, jotka eivät ole ilmoittautuneet.

Sama juttu kokouskäytännöissä. Ihmiset hyväksyvät kokouskutsun, mutta eivät tule paikalle. Tai sitten eivät ilmoita mitään ja joko itse ilmestyvät vain paikalle tai lähettävät ilmoittamatta "sijaisekseen" paikalle jonkun, joka ei ole ollut alkuperäisessä jakelussa kutsuttuna. Tuntuu olevan ihan normaalia meinikiä nykyaikana.

Ikävä puoli on se, että tarjoilumäärät saa tilata ihan arvaamalla, ja usein myös puheenjohtajan / sihteerin / kouluttajan työpanos menee hukkaan, kun paikalla ei olekaan odotetut henkilöt. Sitten nämä henkilöt kehtaavat vielä jälkikäteen isoon ääneen valittaa, kun siitä tai tästä asiasta ei ole tullut infoa tai ohjeita. Kun eivät vaivautuneet paikalle kuuntelemaan.

Välinpitämättömyys tuntuu nostavan päätään joka puolella.

Vierailija
26/47 |
12.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sairastuin kuumetautiin, olin räkäinen ja yskäkin kaiken päälle.

On selvää että joskus ei pääse vaikka on ilmoittautunut.

Kuulun luokkatoimikuntaan, olen kuulunut aina luokka-asteesta ja koulusta riippumatta. Kannatan kodin ja koulun yhteistoimintaa ja kuulun myös kouluyhteistyötoimikuntaan.

Ihmettelen että noinkin moni ilmoittautuu eikä tule paikalle, tuskin noin suuri määrä sairastuu kerralla. Toki työmatka voi tulla yllättäen ilmoittautumisen jälkeen.

Vierailija
27/47 |
12.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menisin lennossa jos koulussamme järjestettäisiin vanhempainiltoja yläasteella.

Ala-asteella oli vanhempainvarttia ja muuta. Yläasteella ei enää mitään. Olisin kiinnostunut lapseni koulunkäynnistä myös yläasteella. Mutta luokanvalvojalle saa vain soittaa maanantaisin klo 12-13. On ilmoittanut, ettei lue edes vanhempien sähköpostia.

Olisi muutama asia, mistä haluaisin keskustella edes pienen hetken ja kysellä, miten koulussa menee, että voisin tukea lasta koulunkäynnissä. Nyt en tiedä mitään ja miten sitten voin tukea jos lapsi ei suostu kertomaan.

Vierailija
28/47 |
12.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän koulussa on kaksi vanhempainiltaa seiskalla (syksyllä luokkakohtainen ja joulun jälkeen valinnaisaineisiin liittyen) ja lisäksi keväällä vanhempainvartit.

Kasiluokalla on vanhempainvartit ja ysiluokalla vanhmepainilta yhteishakuun liittyen sekä luokkaohtainen vanhempainilta syksyllä.

Ja tuokin on aika hurjaa, ettei saa soittaa kuin maanantaisin eikä edes sähköpostia suostu lukemaan. Uskomatonta!

T: yläkoulun ope edelleen

Menisin lennossa jos koulussamme järjestettäisiin vanhempainiltoja yläasteella. Ala-asteella oli vanhempainvarttia ja muuta. Yläasteella ei enää mitään. Olisin kiinnostunut lapseni koulunkäynnistä myös yläasteella. Mutta luokanvalvojalle saa vain soittaa maanantaisin klo 12-13. On ilmoittanut, ettei lue edes vanhempien sähköpostia. Olisi muutama asia, mistä haluaisin keskustella edes pienen hetken ja kysellä, miten koulussa menee, että voisin tukea lasta koulunkäynnissä. Nyt en tiedä mitään ja miten sitten voin tukea jos lapsi ei suostu kertomaan.

Vierailija
29/47 |
12.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempien viesteihin täytyy vastata.

terv. opettaja

Vierailija
30/47 |
13.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta älä turhaudu ja lopeta noita vanhempainiltoja. Lapseni saattavat olla joku päivä oppilaitasi ja minä sekä he tarvitsevat hyvän ja välittävän opettajan, joka jaksaa vielä tehdä jotakin lasten ja nuorten koulun ja kodin välisen yhteistyön eteen varsinkin silloin, kun lapseni ovat neuvottomia, hämmentyneitä tai surullisia elämänsä kanssa ja silloin kun minä äitinä en ymmärräkään missä mennään ja mitä pitäisi nyt tehdä. (olipas pitkä lause)

Tosiaan vanhemmat lapseni käyvät vasta eskari(koululla) ja ekaa luokkaa. Syksyn ensimmäisiä vanhempainiltoja odotin monessa mielessä. Olemme uusia paikkakunnalla, joten koulunaloitukseeen liittyvien asioiden lisäksi olisi kiinnostanut sosiaalisetkin kontaktit. Pettymykseni oli suuri, kun infolaput tulivat. Vanhempainillat olivat samaan aikaan. Opettajat eivät voineet asiaan vaikuttaa, oli kuulema rehtorin päätös. Jatkossa toivon pääseväni vanhempainiltoihin paikalle.

Vierailija
31/47 |
11.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuinka vähän vanhempia kiinnostaa teinien koulunkäynti!! Tai siis ei tämä mulle ole uutta, olen kuullut tämän niin monta kertaa kälyltäni (yläkoulun erityisope) ja ystävältäni (yläkoulun ruotsin maikka ja 8 lk:n luokanvalvoja). Surullista. :(

Vierailija
32/47 |
11.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sitä mieltä, että jos ilmoittaudutaan, niin pois voi jäädä todella pakottavasta syystä (sairastuminen yms.)

Laita lappua vanhemmille, jossa pahoittelet vähäistä osallistujamäärää ilmottautuneisiin verrattuna. Ja selitä sekin, että monet tekivät paljon töitä illan onnistumisen eteen.

Vierailija
33/47 |
11.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En viitsi. Ihan sama.

ap

Vierailija
34/47 |
11.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosia kun katselee tällaista meininkiä, iskee kyynisyys ja ei yksinkertaisesti enää kiinnosta järjestää yhtään mitään.

Todella ikävä tilanne.

Vierailija
35/47 |
11.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti kukaan tämän palstan fiksuista ja muut huomioon ottavista av-mammoista ei käyttäytyisi noin.

Vierailija
36/47 |
11.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En viitsi. Ihan sama.

ap

Itsekin olen opettaja yläkoulussa ja kyllä sen huomaa, että nuoret opettajat panostaa tosi paljon luokkansa eteen ja (yrittää) järjestää yhtä ja toista oman vapaa-ajan kustannuksella. Vanhemmat opettajat on nähneet niin monet oharit ja hukkaan menneet vaivannäöt, että eivät tee enää muuta kuin pakolliset kuviot :( Tosi sääli!

Vierailija
37/47 |
11.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

t. kollega

Vierailija
38/47 |
11.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässäpä taas miettimistä opettajan töitä arvosteleville! Itsekin luokanvalvojana olisin todella vihainen ja loukkaantunut. Mikään ei ole yhtä raivostuttavaa, kuin turhan työn tekeminen ja oman kallisarvoisen ilta-ajan uhraaminen. Missä muussa ammatissa tällainen olisi edes mahdollista?

Jatkossa ehdottaisin,että järjestätte saman vuosiluokan luokanvalvojat yhteisen vanhempainillan ja jaatte siitä tulevat työt ja pettymykset yhdessä. Voimia sinulle,

terveisin toinen yläkoulun opettaja

Vierailija
39/47 |
11.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kerro oppilaille se, kuinka paljon teitte työtä illan eteen, ja sitten juuri kukaan ei tullut. Sitten jaa niille oppilaille pienet kiitoskortit kotiin vietäväksi, joiden vanhemmat vaivautuivat paikalle.

Vierailija
40/47 |
11.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mita jos laittaisit vanhemmille s-postia etta olit laatinut jokaiselle oppilaalle raataloidyn henkilokohtaisen tehtavan joka jaettiin tilaisuudessa ja siita saa xxx pointtia todistukseen. *kele.

t. ope elakkeella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme yhdeksän