Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jättilukion hyvät ja huonot puolet - Tikkurilan lukio

Vierailija
11.02.2010 |

kertokaa mitä tiedätte tai kertokaa kokemuksia jostain muusta jättilukiosta jossa on yli 1000 oppilasta.

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
11.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on paljon kavereita, PALJON mahdollisuuksia valita eri kursseja ja kaikki kurssit myös toteutuvat (tämä on tosi tärkeetä lapsilleni), ei sitä oppilasmäärää ees huomaa arjessa.

(Vaskivuoren lukio, noin 1000 oppilasta)

Vierailija
2/7 |
11.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on paljon kavereita, PALJON mahdollisuuksia valita eri kursseja ja kaikki kurssit myös toteutuvat (tämä on tosi tärkeetä lapsilleni), ei sitä oppilasmäärää ees huomaa arjessa.

lukiossa kiusaamista tai syrjäytyneitä.

Uskon että iso lukio toimii kun nuori on sosiaalinen ja aktiivinen mutta mitenkä "maan hiljaiset" siellä huomoidaan.

Toki tiedän että lukiossa ei ole kiusaamista niin kuin yläkoulussa, nuoret ovat kasvaneet/viisastuneet ja pahin rähinäporukka mennyt amikseen tai jonnekin muualle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
11.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni opettaa jättilukiossa, ja sanoi että on kamalaa miten yrityksestä huolimatta ei enää opi opiskelijoiden nimiä. Kurssin jälkeen joku voi tulla keskustelemaan arvosanasta, ja miehellä on tunne ettei ole koskaan nähnytkään koko tyyppiä. Sanomattakin on selvää, että ryhmäkoot ovat myös järkyttävät.

Vierailija
4/7 |
11.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni opettaa jättilukiossa, ja sanoi että on kamalaa miten yrityksestä huolimatta ei enää opi opiskelijoiden nimiä. Kurssin jälkeen joku voi tulla keskustelemaan arvosanasta, ja miehellä on tunne ettei ole koskaan nähnytkään koko tyyppiä. Sanomattakin on selvää, että ryhmäkoot ovat myös järkyttävät.

Miten suuria ryhmäkokoja voi olla?

Vierailija
5/7 |
07.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen tälläkin hetkellä kyseisessä lukiossa, enkä ole kertaakaan joutunut tilanteeseen, jossa ryhmäkoot olisivat mahdottomia. Toki joillakin kursseilla opiskelijoita saatta olla enemmän, mutta kertaakaan en ole ollut kurssilla, jossa olisi ollut yli 35 opiskelijaa. Eikä kannata verrata suurta lukion opiskelijamäärää siihen, millaisen kaaoksen se aiheuttaisi yläasteella. Tuolla suuresta opiskelijamäärästä voi olla jopa hyötyä: tietyillä tunneilla saadaan aikaan hyvää keskustelua ja voidaan tehdä paljon töitä pienemmissä ryhmissä. Ja tuosta nimiasiasta. Ainakin itse olen huomannut, että asiaan voi vaikuttaa sekä opiskelija itse että myös opettaja. Jos olet tunnilla aktiivinen, sinut muistetaan, jos istut takarivissä hiljaa, saattaa opettaja kysyä, että mikäs sinun nimesi olikaan. Ja asiaan vaikuttaa myös opettaja. Meillä ons sellaisia opettajia, joille on tärkeää muistaa opiskelijan nimi, jolloin he myös panostavat siihen, että muistaisivat sen. Toisia ei taas voisi vähempää kiinnostaa, joten he lätkäsevät numeron kokeen perusteella ja tunti etenee osoittelumenetelmällä.

Vierailija
6/7 |
07.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ketään ei syrjitä? Helpompi sieltä isosta koulusta kai on joku samanhenkinen löytää.

on paljon kavereita, PALJON mahdollisuuksia valita eri kursseja ja kaikki kurssit myös toteutuvat (tämä on tosi tärkeetä lapsilleni), ei sitä oppilasmäärää ees huomaa arjessa. (Vaskivuoren lukio, noin 1000 oppilasta)

lukiossa kiusaamista tai syrjäytyneitä. Uskon että iso lukio toimii kun nuori on sosiaalinen ja aktiivinen mutta mitenkä "maan hiljaiset" siellä huomoidaan. Toki tiedän että lukiossa ei ole kiusaamista niin kuin yläkoulussa, nuoret ovat kasvaneet/viisastuneet ja pahin rähinäporukka mennyt amikseen tai jonnekin muualle.

No minusta isosta lukiosta on vain hyötyä, jos on taipuvainen siihen, ettei välttämättä ole niin suurta kaveriporukkaa. Suuresta koulusta löytyy varmasti joku samankaltainen. Esimerkiksi eräs tuttuni yläasteella oli aika yksinäinen, mutta nyt kun olemme samassa lukiossa, hänellä on sieltä paljon enemmän ns. uusia tuttavuuksia ja kavereita, kuin minulla! Ja tosiaankin tuo lukion kiusaamisprosentti taitaa olla aika olematon. Ainakaan minä en ole kohdannut sellaista ollenkaan.

Vierailija
7/7 |
11.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ketään ei syrjitä? Helpompi sieltä isosta koulusta kai on joku samanhenkinen löytää.

lukiossa kiusaamista tai syrjäytyneitä.

Uskon että iso lukio toimii kun nuori on sosiaalinen ja aktiivinen mutta mitenkä "maan hiljaiset" siellä huomoidaan.

Toki tiedän että lukiossa ei ole kiusaamista niin kuin yläkoulussa, nuoret ovat kasvaneet/viisastuneet ja pahin rähinäporukka mennyt amikseen tai jonnekin muualle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä neljä