Voiko hoitovapaalla opiskella? Menettääkö tukia, tai saako niitä peräti lisää?
Olen vakituisesta työstä hoitovapaalla ja haluaisin opiskella ensi vuoden. Kuinka mahdollista tai mahdotonta se käytännössä on? Olisi kiva kuulla, jos joku on ollut, tai on, vastaavassa tilanteessa.
Sirkkuli
Kommentit (16)
opiskelemassa ja saanut kotihoidontuen JA opintotuen.
Molempia olen saanut. Eli kuten minä ja muut totesimme kyllä saa niitä yhtä aikaa.
kunhan lapsi vain ei ole kunnallisessa päivähoidossa. Sillä mitä vanhemmat tekee tai tienaa ei ole mitään merkitys perusosan saamisen kannalta.
Olin täysipäiväinen opiskelija ja lapsi samalla kotihoidossa. Saatiin sekä opintotuki että kotihoidontuki.
... lähijaksojen ajaksi.
No ehkäpä sen voisi palkata nimenomaan sen opintotuen avulla!
Sirkkuli
mutta sosiaalietuuksia Kelalta ei saa. Opintotuesta en osaa sanoa, mutta työttömän peruspäivärahaa ja kotihoidontukea ei voi saada yhtä aikaa, tai voi saada, mutta se kotihoidontuki vähennetään siitä päivärahasta.
ja tämä on rankkaa ja vaatii kunnon motivaatiota. Ja tukea joko mieheltä tai sukulaisilta, sillä tarvitsee lastenhoitoapua jos haluaa lukea tenttiin, tehdä harjoitustehtäviä ym.
Tsemppiä jos lähdet opiskelemaan! Tukiin tämä ei vaikuta mihinkään suuntaan.
kokopäiväinen, päätoiminen opiskelija. Eli irtisanoutua vakityöstäsi ja ryhtyä kokopäivätoimiseksi opiskelijaksi.
Kyllä voi olla kokopäiväinen opiskelija olemalla opintovapaalla töistä ja saada siten opintotuen. Se on sitten eri asia miten työnantaja asiaan suhtautuu, sillä työstä et voi olla sekä opintovapaalla että hoitovapaalla. Jos muutat vapaasi opintovapaaseen, työsuhteen jatkuminen ei ole taattua samalla tapaa kuin hoitovapaalla ollessa.
Kelalla on jotkut rajat ammattiopinnoissa. Siis milloin katsotaan täysipäiväiseksi. Tietty määrä opintoviikkoja tai tuntiopetusta viikossa. Löytyy varmaan kelan sivuilta.
Kuvittelisin kyllä, että tuet vaikuttavat toisiinsa. Harvoin kela maksaa kahta päällekkäistä tukea ainakaan täysimääräisenä molempia.
Tämä on myös syy miksi haluan opiskella. Pelkään ettei minulla ole työpaikkaa mihin palata, kun hoitovapaa päättyy. Ellei sitten talous nouse siihen mennessä.
Sirkkuli
Kyllä voi olla kokopäiväinen opiskelija olemalla opintovapaalla töistä ja saada siten opintotuen. Se on sitten eri asia miten työnantaja asiaan suhtautuu, sillä työstä et voi olla sekä opintovapaalla että hoitovapaalla. Jos muutat vapaasi opintovapaaseen, työsuhteen jatkuminen ei ole taattua samalla tapaa kuin hoitovapaalla ollessa.
Voikohan sitä saada hoitovapaalla?
Sirkkuli
Menettääkö äippärahat? Äitini pystyisi hoitamaan 7kk vauvaa lähijaksojen ajan. Miten on, maksetaanko äippärahaa jos opiskelen.
Tässähän tulee ihan syrjitty olo, kun on hoitovapaalla. Aikuistuen saamiseksikin vaaditaan 8 vuoden työssäoloaikaa johon perhevapaalla oltu aika lasketaan työssäoloajaksi vain kahden vuoden ajalta! Vaikka olisin perhevapaalla vakituisesta työstäni!
Sirkkuli
Aloitin opiskelun kun vauva oli 7kk. eli olin vielä äitiyslomalla. Kun äitiysloma päättyi ja siirryin kotihoidontuelle ja kuntalisälle, sain nostettua lisäksi opintotukea. Muutimme kesken opiskelun toiselle paikkakunnalle, jossa oli taas niin, että jos nosti opintotukea, ei saanut kuntalisää ja toisinpäin. Eli sitten jatkossa sain vaan kotihoidontuen ja kuntalisän, en enää opintotukea. Ja tämä on siis tapahtunut vuoden sisällä. Ja minulla on myös vakituinen työpaikka odottamassa mutta hoitovapaan aikana siis opiskelin. Opintotuen saa kun on päätoiminen opiskelija ja opintoviikkoja piti saada kasaan oliko nyt 15 lukukaudessa tai oliko yli 30 vuodessa. Minä olin siis päätoiminen opiskelija kun sain tarpeeksi opintoviikkoja, vaikka opiskelin vain iltaisin ja työpaikkakin oli olemassa. Ei minun tarvinnut mistään irtisanoutua tms.
Kotihoidontukeahan saa vaikka olisi töissä. Ja opiskeluhan ei tuloja ainakaan lisää.