3-luokkalainen yksin kotona iltapäivätä koulun jälkeen?
Lapsi menee ensi syksynä 3. luokalle. nyt on iltapäivähoidossa koululla, mutta ensi syksynähn ei sitä mahdollisuutta enää ole. Väittää itse olevansa mieluummin kotona kuin että menisi koulun jälkeen läheiseen asukaspuistoon missä on mahdollisuus saada myös välipala (45 euroa/kk, asukaspuisto Espoossa).
Miten teidän muiden lapset - ovatko pärjänneet kotona yksin? Vai meneekö siihen, että joka päivä pitää olla joku kaveri/kavereita mukana, jolloin ei tiedä mitä kotona keksivät puuhata? Itse tykkäisin tuosta asukaspuistosta, mutta ei kai väkisin sinne voi ketään pakottaa.
Kommentit (27)
älkää aliarvioiko mua oon 3 lk ja YKSIN KOTOA tokin koira on
sääntöjä yksin ollessaan :-) Kuten tuo yksi kuvaili, jäljet näkyvät väkisinkin. Eli teette vaan säännöt joita pitää noudattaa (vain yksi kaveri kerrallaan, puhleimeen pitää aina vastata, tv:tä ei katsota jne). Jos tulee rikkeitä, niin etuja pois. Ja tv:n ja pelien johdot voi vaikka piilottaa, ellei muuten pysty niitä valvomaan.
puistoon. Sinä olet perheessänne pomo, ei lapsi. Minä en jättäisi kolmasluokkalaista yksin kotiin, sillä meillä lapsella on vielä liian vilkas mielikuvitus ja monenlaista ehtisi tapahtua.
tottakai hän selviää hengissä. Lapsi kuitenkin tarvitsee vanhemman läsnäoloa ja ohjausta ja rajoja. Kun hän on yksin, hän on niiden suhteen heitteillä. Kyllä se valitettavasti näkyy lapsen kaveripiiristä, että kuka on iltapäivät yksin ja kuka ei.
Ei meillä ainakaan enää mahtunut, hyvä kun tokaluokkalaisena sai välipalan.
Siellä se meidän kolmasluokkalainen on välipalatta kuitenkin roikkunut tämän talven, ei puhettakaan että olisi voinut yksin jättää kotiin. On vielä kuitenkin varsin huima tapaus, siitä olisi tullut parhaimmillaankin vain sotkua ja pahimmillaan vaaratilanteita.
En tiedä miten sitten ensi talvena tehdään, en tahtoisi yksin kotiin jättää vieläkään.
lapsi ei saa tuoda ketään kotiin eikä mennä kenellekään ennenkuin joku aikuinen tullut kotiin. Näin menty tämä kevät ja hyvin on toiminut. Poika tulee kotiin, syö välipalan, jonka olen laittanut valmiiksi ja katselee telkkaria ja/tai tekee läksyjä. Tosin meillä tätä yksinoloaikaa on aina max 2 h/pvä.
ja jopa tykkäsi olla iltapäivän omissa oloissaan. Meidänkin poika oli eka- ja tokaluokalla ip-kerhossa.