AV-äidin psyykkinen hyvinvointi?
minkälainen on psyykkinen hyvinvointi nykyäideillä?
AV:n perusteella ei kovinkaan hyvä, suorastaan hälyttävä.
Kommentit (19)
Miksi tätä palstaa pitää lukea niinkuin raamattua!? Siis lukekaa vaan ja antakaa mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Älkää viitsikö yrittää profiloida yleiskuvaa nykyäidistä tällaisen nettipalstan perusteella!
Jos on tarvetta provoilla ja ilkeillä niin kertoohan se jostain. Tuolla toisessa ketjussa juuri sanoin, että olen ollut tällä palstalla 12v, ja vasta viime vuosina tämä on mennyt tällaiseksi. Eli ei tarvitse mennä kymmentäkään vuotta taaksepäin niin ilkeilyä ei ollut tässä mittakaavassa. Miksi siis nyt on niin paljon? Kertoohan se jotain kuitenkin, ei koko totuutta, mutta jotain.
1o vuotta sitten täällä pyörineillä (olin täällä minäkin :-) taitaa olla toisenlainen kotikasvatus kuin näillä nykyisillä, jos heillä sitä on ollut alkuunkaan.
Miksi tätä palstaa pitää lukea niinkuin raamattua!? Siis lukekaa vaan ja antakaa mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Älkää viitsikö yrittää profiloida yleiskuvaa nykyäidistä tällaisen nettipalstan perusteella!
Jos on tarvetta provoilla ja ilkeillä niin kertoohan se jostain. Tuolla toisessa ketjussa juuri sanoin, että olen ollut tällä palstalla 12v, ja vasta viime vuosina tämä on mennyt tällaiseksi. Eli ei tarvitse mennä kymmentäkään vuotta taaksepäin niin ilkeilyä ei ollut tässä mittakaavassa. Miksi siis nyt on niin paljon? Kertoohan se jotain kuitenkin, ei koko totuutta, mutta jotain.
Kiva kun toit tämän puolen esiin.
Jonkinlainen yhteiskunnan tilan peili tämä netti kuitenkin on.
-ap
me olemme töissä huomanneet aivan uuden asian nuorissa: he eivät ymmärrä, miten töissä käyttäydytään. Käytöstavat ovat hukassa, ei ymmärretä että he ovat työtä varten eikä toisinpäin, työn ja vapaa-ajan raja hämärtyy.
Taitaa olla sama ongelman alkuperä?
me olemme töissä huomanneet aivan uuden asian nuorissa: he eivät ymmärrä, miten töissä käyttäydytään. Käytöstavat ovat hukassa, ei ymmärretä että he ovat työtä varten eikä toisinpäin, työn ja vapaa-ajan raja hämärtyy.
Taitaa olla sama ongelman alkuperä?
olen huomannut tämän etenkin töissä ja nuorissa
20-30v harjoittelijoissa tai uusissa työntekijöissä.
Kainostelevat ja pakoilevat meitä vakituisia työläisiä. Eivätkä osallistu kahvitunnille.
Kahvitunti on paikka joka lisää työmotivaatiota. Se on myös paikka jossa käytetään sitä sosiaalisuutta josta opiskelupaikoillakin harjoitellaan ja puolesta puhutaan.
me olemme töissä huomanneet aivan uuden asian nuorissa: he eivät ymmärrä, miten töissä käyttäydytään. Käytöstavat ovat hukassa, ei ymmärretä että he ovat työtä varten eikä toisinpäin, työn ja vapaa-ajan raja hämärtyy. Taitaa olla sama ongelman alkuperä?
olen huomannut tämän etenkin töissä ja nuorissa 20-30v harjoittelijoissa tai uusissa työntekijöissä. Kainostelevat ja pakoilevat meitä vakituisia työläisiä. Eivätkä osallistu kahvitunnille. Kahvitunti on paikka joka lisää työmotivaatiota. Se on myös paikka jossa käytetään sitä sosiaalisuutta josta opiskelupaikoillakin harjoitellaan ja puolesta puhutaan.
Itse en käy kahvitauoilla edes omanikäisteni kanssa, että saisin kaiken sosiaalisuuden käytettyä niihin asiakkaisiin. En myöskään käy ns. virkistyspäivillä koska pidän työ"kaverit" erillään "oikeista" kavereista. Ja kahvitunnilla on hieman rasittavaa kuunnella aivan täysin erilaisten ihmisten juoruamista ja päivittelyä siitä miten joku teki mitäkin.
Kokemusteni perusteella yli 40-vuotiaat ovat järkyttävän kaksinaamaisia työtovereita kohtaan.
Mutta mitä sillä on oikeasti väliä että istuuko siellä kahvitunnilla mussuttamassa pullaa ja juoruamassa jos hoitaa työnsä hyvin? Olen oikeasti aina saanut työmotivaatiota enemmän sillä että käyn itsekseni ulkona.
Ja ap:n aiheeseen.
henk. koht. itse voin todella hyvin. =D
Täällä tuntuu vain olevan aika paljon ihmisiä jotka purkavat omaa pahaa oloaan ja henkistä turhautumistaan viesteillä ilkeilyyn.
me olemme töissä huomanneet aivan uuden asian nuorissa: he eivät ymmärrä, miten töissä käyttäydytään. Käytöstavat ovat hukassa, ei ymmärretä että he ovat työtä varten eikä toisinpäin, työn ja vapaa-ajan raja hämärtyy. Taitaa olla sama ongelman alkuperä?
olen huomannut tämän etenkin töissä ja nuorissa 20-30v harjoittelijoissa tai uusissa työntekijöissä. Kainostelevat ja pakoilevat meitä vakituisia työläisiä. Eivätkä osallistu kahvitunnille. Kahvitunti on paikka joka lisää työmotivaatiota. Se on myös paikka jossa käytetään sitä sosiaalisuutta josta opiskelupaikoillakin harjoitellaan ja puolesta puhutaan.
Itse en käy kahvitauoilla edes omanikäisteni kanssa, että saisin kaiken sosiaalisuuden käytettyä niihin asiakkaisiin. En myöskään käy ns. virkistyspäivillä koska pidän työ"kaverit" erillään "oikeista" kavereista. Ja kahvitunnilla on hieman rasittavaa kuunnella aivan täysin erilaisten ihmisten juoruamista ja päivittelyä siitä miten joku teki mitäkin.
Kokemusteni perusteella yli 40-vuotiaat ovat järkyttävän kaksinaamaisia työtovereita kohtaan.
Mutta mitä sillä on oikeasti väliä että istuuko siellä kahvitunnilla mussuttamassa pullaa ja juoruamassa jos hoitaa työnsä hyvin? Olen oikeasti aina saanut työmotivaatiota enemmän sillä että käyn itsekseni ulkona.
Ja ap:n aiheeseen.
henk. koht. itse voin todella hyvin. =D
Täällä tuntuu vain olevan aika paljon ihmisiä jotka purkavat omaa pahaa oloaan ja henkistä turhautumistaan viesteillä ilkeilyyn.
"koitahan kasvaa keltanokka "
Tarkennatko hieman millä tavalla?
Olen aina valmis henkiseen kehittymiseen. ;)
Työpaikoilla ja työnteossa on tapahtunut suuria muutoksia viime vuosikymmeninä. Itse en ole kovin sitoutunut työyhteisöön, joka on riitaisa ja ylirasittunut. Vältän kahvitaukoja, koska en jaksa kuunnella valitusta ja tyhjänpuhumista, koska se ei paranna yhteishenkeä, vaan on pelkkää ajanhukkaa. Kahden kesken juttelen niiden ihmisten kanssa, joilta saan tukea omaan työhöni.
23v vastaa =) olen huomannut tämän etenkin töissä ja nuorissa 20-30v harjoittelijoissa tai uusissa työntekijöissä. Kainostelevat ja pakoilevat meitä vakituisia työläisiä. Eivätkä osallistu kahvitunnille. Kahvitunti on paikka joka lisää työmotivaatiota. Se on myös paikka jossa käytetään sitä sosiaalisuutta josta opiskelupaikoillakin harjoitellaan ja puolesta puhutaan.
Itse en käy kahvitauoilla edes omanikäisteni kanssa, että saisin kaiken sosiaalisuuden käytettyä niihin asiakkaisiin. En myöskään käy ns. virkistyspäivillä koska pidän työ"kaverit" erillään "oikeista" kavereista. Ja kahvitunnilla on hieman rasittavaa kuunnella aivan täysin erilaisten ihmisten juoruamista ja päivittelyä siitä miten joku teki mitäkin. Kokemusteni perusteella yli 40-vuotiaat ovat järkyttävän kaksinaamaisia työtovereita kohtaan. Mutta mitä sillä on oikeasti väliä että istuuko siellä kahvitunnilla mussuttamassa pullaa ja juoruamassa jos hoitaa työnsä hyvin? Olen oikeasti aina saanut työmotivaatiota enemmän sillä että käyn itsekseni ulkona. Ja ap:n aiheeseen. henk. koht. itse voin todella hyvin. =D Täällä tuntuu vain olevan aika paljon ihmisiä jotka purkavat omaa pahaa oloaan ja henkistä turhautumistaan viesteillä ilkeilyyn.
"Täällä tuntuu vain olevan aika paljon ihmisiä jotka purkavat omaa pahaa oloaan ja henkistä turhautumistaan viesteillä ilkeilyyn."
Lainaus tuosta 23v:n kirjoituksesta.
Tätäpä just tarkoitin. Että meneekö liian monella äidillä huonosti (kun tämä kuitenkin on vauva-lehden palsta)?
Kauheaa haukkumista jos joku on laittanut jotain "väärää" vaatetta lapselle, syttänyt "väärää" ruokaa (yleensä kyse korvikkeesta), joutuuko lapsi tekemisiin maahanmuuttajien kanssa tms. Koko ajan dissataan äidintaitoja tai ollaan muuten tosi asenteellisia ja kieltäydytään hyväksymästä erilaisuutta mikä on kuitenkin nykypäivänä todella tärkeää.
Mua vaan järkyttää näiden viestien taso.
Tämä keskustelu on kyllä mennyt hiukan off topic noissa työasioissa.
-ap
Jossain määrin eri mieltä olen. Liiallinen kahvirupattelu vie tehokasta työaikaa ja luiskataa helposti "vapaa-ajan puolelle".
joillakin saattaa olla niin korkea työmotivaatio että tauko käytetään mielellään latautumiseen, eikä kaikki tykkää kahvitella.
Aiemmin tuo kahvitauko on tosiaan ollut ihan eri merkityksessä.
-ap 43v.
mutta jatkan vielä. Minä olen myös välillä järkyttynyt palstan viestien tasosta. Mukana on aina useampia, jotka vain arvostelevat muiden tekemisiä, kommentoivat ylimielisesti, käyttävät kirosanoja yms yms. Välillä on onneksi myös ihan asiallisia keskusteluja. Tämän takia sanoin, että kannattaa antaa viestien mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Kaikkea ei kannata ottaa niin vakavasti, muuten saa vain pahan mielen itselleen.
Mä olen ihan samaa mieltä siinä, että monissä työyhteisöissä pääsevät kovimpaan ääneen ne juoruilijat ja valittajat, jotka valitettavan usein ovat niitä 40-50-vuotiaita. Tällä en tietenkään halua sanoa sitä, ettäkö kaikki tuonikäiset olisivat ikäviä ihmisiä, koska se ei pidä ollenkaan paikkaansa. Musta vaan tuntuu, että monet keski-ikäiset naiset luovat yhteisöllisyyttä työpaikoilla negatiivisen kautta, ts. juoruilemalla ja valittamalla, enkä mä ole koskaan halunnut lähteä sille osastolle mukaan. Onneksi on kuitenkin aina ollut positiivisempiakin työkavereita, joiden seurassa viihtyä.
Ja mitä tulee siihen, että niin monet keski-ikäiset väittävät, että nuorilla ei muka ole käytöstapoja...kyllä mä oon törmännyt todella paljon siihen, että juuri keski-ikäiset eivät osaa esim. asiakaspalvelussa ollenkaan kohteliaita käytäntöjä. Tästä hyvänä esimerkkinä äitini, joka suorastaan ärsyttää mua aina, koska hän ei yksinkertaisesti osaa toimia asiakaspalvelutilanteissa. Esim. kahvilassa, kun tarjoilija sanoo hei, äiti ei sano hei, vaan musta kahvi. Samoin pitää aina ravintoloissa ruveta rankuttamaan, jos ei heti ohjata pöytään tai tarjoilija ei heti tuöe paikalle, kun meillä olisi valmista. Ärsyttävää!
No joo, en siis halua yleistää, että kaikki keski-ikäiset ovat epäkohteliaita, tai kaikki nuoret ovat kohteliaita, mutta kyllä asiakaspalvelutöitä tehneenä mulla on paljon kokemusta tästä käytöstapojen osaamattomuudesta.
lyhenteet esim av ov sun muut mitä täällä palstalla käytetään,
kiitos
että ne itseasiassa varsin epäsosiaaliset (=paskanjauhajat, ilkeät juoruajat, selkäänpuukottavat kiipijät) ovat juurikin siellä jatkuvilla kahvitauoilla pilaamassa lähtökohtaisesti sopuisaa ja rakentavaa ilmapiiriä. Pitävät sitten vielä itseään oikein tosi sosiaalisina! Ja malliesimerkkeinä nuoremmille, jotka eivät siis koskaan osaa mitään, tiedä mitään, taida mitään, opi mitään..
Pahimmat tapaamani kyykyttäjät, sovinistit ja suorastaan sadistiset luonnehäiriöiset ovat olleet kyllä hieman iäkkäämpiä ja omasta mielestään niin maailman parhaita ja ainoita osaajia, että. Että sori vaan. Nuorempia ihan kelpo työntekijöitä saatetaan kohdella joissakin paikoissa tosi ala-arvoisesti, eikä sillä ole mitään tekemistä muun kuin sen kyykyttäjän oman pään sisällön kanssa.
Lähtökohtahan sellaisilla epäempaattisilla kyykyttäjillä on että luulot pois, vaikka toisilla ei mitään luuloja olisi alkuunkaan! Lannistetaan ja keksitään valitettavaa ihan tyhjästäkin, ihan vaikka nuorempi vaan koittaisi hoitaa sen työnsä hyvin ja olla toimivana ja asiallisena osana työyhteisöä, niin sehän ei sitten sovi joillekin tympeille juorukerhon ämmille, kun omat patoutumat ja pahat olot puretaan siellä töissä ihan syyttömiin ja väärässä ympäristössä. Ja työnantaja senkun maksaa.
että minä roikuin täällä jatkuvasti, kun olin ahdistunut, masentunut kotiäiti. Nyt ei tule käytyä ollenkaan niin paljon, kun voin paremmin. Täällä on niin ahdistava ilmapiiri. :( (Olen miettinyt monta kertaa, että olinko itse silloin aikaisemmin tosi p***mainen. Provoilua en ole harrastanut silloinkaan.)
Koukuttava, mutta kamala paikka noin muuten! On mulle nuorelle ja naiiville äidille valjennut miten ilkeitä muut äidit toisilleen ovat. En olis ennen uskonut.