Elovena kaurahiutaleet gluteenittomia?
Pakkauksessa ei lue varoitusta muista viljoista, eli sen mukaan olisi?
Kommentit (25)
että se ei sisällä vehnää, ohraa, ruista.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Kaura
kaura saastuu samoilla käsittelylinjoilla muiden viljonen kanssa mutta jos se käsitellään erikseen ei sisällä gluteiinia
http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/naytaartikkeli/tunnus/khp00…
Eloveenaakin on syöty, mut pääasiassa Aamunhyvä/Nalle pikakaurahiutaleita. Meidän yksi keliaakikko oksentaa pienestäkin gluteenimäärästä, joten kokemusta on 12 vuoden ajan näistä hiutaleista.
Eli Eloveena-paketissa ainesosa kohdassa vain täyjyväkaura. Tästä saa mielestäni sen kuvan, että sisältää vain kauraa, ei muuta. Lapsellani todettu nyt keliakia, ja totutellaan vasta.
Soitin äsken kuluttajapalveluun Eloveena-pussissa oli numero. Erikoinen vastaus.
Se ei olekaan pelkkää täysjyväkauraa, seassa pieniä määriä muita viljoja. Kysyin miksi siitä ei mainita, sanottiin, että se menee niinpäin, etä jos ei ole muita viljoja siinä lukisi gluteeniton.
Kuulostaa ihan pöntöltä. Miten voidaan olettaa, että ihmiset ymmärtää se noin. Kyllä minä ainakin oletan, että tuotteessa on vain niitä aineita mitä tuoteselosteessa sanotaan.
Höh.
http://www.evira.fi/portal/fi/
Eli Eloveena-paketissa ainesosa kohdassa vain täyjyväkaura. Tästä saa mielestäni sen kuvan, että sisältää vain kauraa, ei muuta. Lapsellani todettu nyt keliakia, ja totutellaan vasta.
Soitin äsken kuluttajapalveluun Eloveena-pussissa oli numero. Erikoinen vastaus.
Se ei olekaan pelkkää täysjyväkauraa, seassa pieniä määriä muita viljoja. Kysyin miksi siitä ei mainita, sanottiin, että se menee niinpäin, etä jos ei ole muita viljoja siinä lukisi gluteeniton.
Kuulostaa ihan pöntöltä. Miten voidaan olettaa, että ihmiset ymmärtää se noin. Kyllä minä ainakin oletan, että tuotteessa on vain niitä aineita mitä tuoteselosteessa sanotaan.
Höh.
tuo vastaus on niin outo että käytäntöön on tultava muutos.
Joten ei anneta takeita siitä etei joukkoon sattuisi muita aineita, samoilla linjoillahan nuo tuotteet valmistetaan. Ihan samoin kuin meijereissä esim. jugurtit, kun hillolaatua vaihdetaan tulee aluksi erä jossa näitä laatuja saattaa olla sekaisin.
tuo mitä kuluttajapalvelusta sanotaan. koska pienikin määrä pitäis ilmoittaa, koska jotkut ( kuten minä) ollaan allergisia viljoille. Mm vehnä on hyvinkin allergisoiva... Ite tosin joudun syömään ns. luontaisestigluteenitonta koska ollen allerginen kaikille kotimaisille viljoille. Mutta tosiaan pienikin määrä pitäis ilmoittaa juuri tuon allergia riskin takia.
Joten ei anneta takeita siitä etei joukkoon sattuisi muita aineita, samoilla linjoillahan nuo tuotteet valmistetaan. Ihan samoin kuin meijereissä esim. jugurtit, kun hillolaatua vaihdetaan tulee aluksi erä jossa näitä laatuja saattaa olla sekaisin.
niinkuin esin Fazerin suklaissa lukee, saattaa sisältää vehnää, vaikkei sitä ainesosissa ole.
Katsoppa keliakialiiton nettisivuilta. Heillä on listaa gluteenittomista tuotteista ja ainakin lehdissään varoittelee usein tuotteista, jotka saattavat sisältää gluteenia, vaikka tuoteseloste ei niin sanokaan.
"Kaura ei ole gluteeniton vilja, joten sitä sisältäviä tuotteita ei saa kutsua gluteenittomiksi. Kauran sisältämä gluteeni on erilaista kuin vehnän, rukiin ja ohran gluteeni." (Semper)
Monet keliaakikot voivat käyttää kauratuotteita, mutta silloin kannattaa ehdottomasti valita puhdas kauraa. siinä ei ole seassa mitään muita viljalaatuja. Ja paketissa lukee siis puhdas kaura.
Gluteenittomat tuotteet voivat sisältää myös vehnäproteiinia ja sekään ei kaikille sovi, joten tarkkana saa olla.
t. luontaisesti gluteenittomalla ruokavaliolla olevan vilja-allergikon äiti
soitin sinne, ja sanoivat puutuvansa asiaan, ei ole oikein.
Ja lupasivat soittaa minulle, miten asia etenee. Laitan tännekin sitten, kun varmasti koskee muitakin.
ap
Kiitos tuon Eviran maininneelle! sinne, ja sanoivat puutuvansa asiaan, ei ole oikein.
Ja lupasivat soittaa minulle, miten asia etenee. Laitan tännekin sitten, kun varmasti koskee muitakin.
ap
olen ruoan ammattilainen joten siksi katsoin että asiaan on puututtava. Hyvä kun tulit kertomaan yhteydenotostasi, ajattelin että soitan sinne itse jos mitään ei sinusta kuulu.
näitä ovat mm Puuppolan aitokaura, Semperin puhdaskaura ja Provenan puhdaskaura
Eloveenaa tai muita ns. normaaleita kaurahiutaleita ei suositella keliakikoille, koska valmistajat eivät pysty takaamaan tuotteen puhtautta.
näitä ovat mm Puuppolan aitokaura, Semperin puhdaskaura ja Provenan puhdaskaura
Eloveenaa tai muita ns. normaaleita kaurahiutaleita ei suositella keliakikoille, koska valmistajat eivät pysty takaamaan tuotteen puhtautta.
Ainoastaan silloin, kun paketissa lukee "puhdasta kauraa", voit olla varma, ettei tuote sisällä gluteenia. Tällöin kaura on viljelty pellossa, jossa ei ole viljelty muita viljoja sekä käsitelty myllyssä/tehtaassa, missä ei myöskään ole käsitelty muita viljoja!
Kauran gluteeni on eri kuin mitä vehnä, ohra ja ruis sisältää.
vaan siitä sisältääkö kys tuote muita viljoja.
vaikka se sopiikin monille keliaakikoille.