Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä ikäiselle tyttärellesi aloit kerätä kapioita?

Vierailija
08.02.2010 |

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
08.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei vielä, tyttäret 14- ja 16-vuotiaita

tuskin alan keräämäänkään, miks ihmeessä?

Vierailija
2/24 |
08.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eiköhän se riitä, että pyytää vaikka ylppärilahjaksi/valmistujaislahjaksi. Tai voi esittää vaikka toivomuksen kummeille/isovanhemmille että keräisivät jotain mieluista sarjaa. Ehkä siis aikaisintaan joskus 15-v lähtien.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
08.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kapioperinnehän kuuluu siihen aikaan, jossa tytär ikään kuin lähti kotoa "miehelään" eli ei useinkaan asunut yksin välissä. Sen sijaan toki on ihan järkevääkin varustaa jotain kotoa lähtevälle lapselle, kerätä astiasarjaa tms. mut eihän ne mitään kapioita ole.

Vierailija
4/24 |
08.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on tyttö 2v ja on jo kolme tusinaa pellavaisia aluslakanoita ja päällyslakanoita. On pitsireunuksisia tyynyliinoja 5 tusinaa.

Pyyheliinoja vasta 2 tusinaa.

Keittiöpyyhkeitä sentään 4 tusinaa.

Kaikki tietysti itse viljellystä pellavasta, itse kudottu ja käsin ommeltu.

nyt tyttö kiltisti harjoittelee naisten taitoja ja osaa jo parsia ja pestä perheen miesten villasukat aivan itse.

Vierailija
5/24 |
08.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli kapiot =kotoa mukaan saatavat talouden pidossa hyödyllisest tavarat.

Sen sijaan toki on ihan järkevääkin varustaa jotain kotoa lähtevälle lapselle, kerätä astiasarjaa tms. mut eihän ne mitään kapioita ole.

Vierailija
6/24 |
08.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

maailma ja tän päivän tasa-arvoa

Vierailija
7/24 |
08.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun lähtevät kotoa.

en kerää mitään, ostan sitten kerralla mitä haluavat

Vierailija
8/24 |
08.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ennen mitään perheen perustamista.

Mun miehellä oli oikein kivat kapiot mm. arabian astiasto, pöytäliinoja ym.

nro 3, hei haloo.... ei pojille kerätä kapioita :)

Vierailija
9/24 |
08.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pojalle myös.

Tyttö kerran jo niiden kapioden kanssa muuttikin, sitten toi tavarat takaisin+omat ostamansa ja jatkoi itse matkaa, nyt sitten on yksi huone ja kaksi vaatehuonetta täynnä niitä kapiota.

Vierailija
10/24 |
08.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitäiskö tytölle vielä tähän maailman aikaan kerätä kapioita, siis kapiothan on vaatevaroja (vaatteet. liinavaatteet ym, jotka morsian vei sitten uuten kotiinsa sulhasen luo.

Tässä ilmeisesti käsitetty astiastolla, mutta miten niin sekään mikään kapio on??? Ihan omaan käyttöön minulle on astiastoa ym. kerätty eikä miksikään viemiseksi sitten tulevan "isännän" taloon. Hei haloo eletään 2000-lukua!

Vierailija
11/24 |
08.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kapio on just käyttökelpoinen sana kuvaaman tavaroita, jotka kerätään omaa kotia varten.

Vierailija
12/24 |
08.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kapiot ovat niitä vaatetavaroita, jotka morsian toi mukanaan uuteen kotiinsa. Moni tyttö teki suuren osan kapioistaan itse, ja hän alkoi valmistella niitä viimeistään rippikouluikäisenä. Sulhasesta ei yleensä tällöin ollut vielä tietoakaan, mutta sitä varmemmin sellaisen sai, mitä paremmat ja runsaammat olivat kapiot. Liina- ja pitovaatteita tehtiin usein koko tulevan elämän tarpeiksi, sillä naimisissa olevalla naisella harvoin aikaa enää sellaiseen liikeni.

Naimisiin menevä tytär sai kotoaan mukaansa myötäjäiset. Vaatetavaran lisäksi myötäjäisiin kuului usein lehmä, lammas, piironki, rukki ja muita henkilökohtaisia tarve-esineitä sirpistä kirveeseen ja virsikirjaan. Myötäjäiset olivat monesti myös tyttären perintöosa.

(kotus.fi)

Vierailija
13/24 |
08.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kapio on sanana vanhahtava ja naisia alentava sukuspuolisyrjintäjohteinen sana, jota tulen välttämään viimeiseen asti!!!

Vierailija
14/24 |
08.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ulottaa se nimenomaan myös poikiin.

kapio on sanana vanhahtava ja naisia alentava sukuspuolisyrjintäjohteinen sana, jota tulen välttämään viimeiseen asti!!!

Vierailija
15/24 |
08.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

... mutta koskaan en niitä kapioiksi tule kutsumaan.Tuo on ihan hölönpölöä että sanat muuttuu aikaansa kuvaaviksi, tässä tapauksessa se nyt ei vaan todellakaan ole niin. Enkä kenenkään tuttavani ole kuullut kapioista puhuvan kun lapsiansa laittavat maailmalle.

Vierailija
16/24 |
08.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sekä pojalle että tytölle on alettu kerätä astiasarja ja vähän muutakin tuossa vähän reilut 10 v iässä. Itse asiassa tämä lähti siitä, kun poika sai usein lahjaksi ihan "mitä sattui", mistä ei välittänyt yhtään, ja tavarat sitten pyörivät laatikon pohjalla/kaapeissa. Järkevää poikaa harmitti, kun rahat olivat menneet "hukkaan".

Keksi sitten itse ehdottaa kummeille ym. muille lahjoja ostaville, että voisi ostaa jotain vaikka tulevaisuutta varten.

Vierailija
17/24 |
08.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

... mutta koskaan en niitä kapioiksi tule kutsumaan.Tuo on ihan hölönpölöä että sanat muuttuu aikaansa kuvaaviksi, tässä tapauksessa se nyt ei vaan todellakaan ole niin. Enkä kenenkään tuttavani ole kuullut kapioista puhuvan kun lapsiansa laittavat maailmalle.

Vierailija
18/24 |
08.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kapio liittyy vaan mielestäni niin tiukasti tyttölasten naittamiseen, että se on paitsi naurettava nyky-yhteiskunnassa, vielä naurettavampi kun sitä käytetään siinä yhteydessä, kun pojalle varustetaan tarvikkeita omaan kotiin. Mulla lienee oikeus mielipiteeseeni?

Vierailija
19/24 |
08.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kapiokirstujakin myydään edelleen, pitäisikö niidenkin nimi muuttaa?

Kapio liittyy vaan mielestäni niin tiukasti tyttölasten naittamiseen, että se on paitsi naurettava nyky-yhteiskunnassa, vielä naurettavampi kun sitä käytetään siinä yhteydessä, kun pojalle varustetaan tarvikkeita omaan kotiin. Mulla lienee oikeus mielipiteeseeni?

Vierailija
20/24 |
08.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaan tyyliin menee kuin itsellänikin: kotoa muuttaessa sain vanhempien vanhoja mutta hyväkuntoisia huonekaluja, astioita, liinavaatteita yms. ja lahjoina jonkun verran uusia sellaisissa mitä olin vailla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kuusi