Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vituttaa ja tekee mieli viillellä itseäni!

Vierailija
07.02.2010 |

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
07.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lue kirjaa, lehteä, tai surffaa netissä. Tai lähde lenkille rääkkäämään itseäsi. Juoske niin kauas ja pitkälle kuin jaksat.

Vierailija
2/17 |
07.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juokse niin kauan, ett on veren maku suussa ja sit pitkään kuumaan suihkuun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
07.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt lähteä lenkille, kun olen kaksin lapsen kanssa, lapsi jo nukkuu, onneksi.

Vierailija
4/17 |
07.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mene ennemmin saunaan ja ole siellä niin kauan kuin ikinä pystyt. JA hyvää saunajuomaa messiin. Session jälkeen olo on kutakuinkin puhdistunut, eikä jaksa vituttaa.

Vierailija
5/17 |
07.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kadut sitä kuitenkin jälkikäteen, kun joku näkee kätesi/jalkasi/mihin ikinä viillätkään. Tiedän tämän hyvin omakohtaisesti itse. Just vähän aikaa sitten joku kysyi, mitä mulla on kädessä, ja on NIIN noloa keksiä joku hätävalhe.

Tässä olikin muutama hyvä keino jo mainittu, mä sanon vielä yhden: tee punnerruksia. Jos et oo kovin urheilullinen, niin sitten helpompia naistenpunnerruksia.

Vierailija
6/17 |
07.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ellet sitten tarkoita kanaviillokkia?

Vierailija
7/17 |
07.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ota käsi painot ja nostele niitä tai nouse varpaillesi 200kertaa ja jatka jos ei tunnu missään

t. 2

Vierailija
8/17 |
07.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viiltelyllä tarkoitetaan oman ruumiin toistuvaa, tarkoituksellista vahingoittamista sitä viiltelemällä. Siihen ei välttämättä liity itsemurha-ajatuksia. Se on haastavaa käytöstä ja viestii stressistä. Noin kolmasosa itseään vahingoittaneista uusii tekonsa vuoden sisällä, ellei heitä auteta.[1] Selvästi itsetuhoinen henkilö tulisikin ohjata psykiatriseen hoitoyksikköön.[2]

Viiltelyn syyt

Mahdollisia syitä viiltelyyn

Joskus viiltely voi olla silkkaa kokeilunhalua ja ohimenevää.[3][4]

Useimmiten sen taustalla on kuitenkin jokin mielenterveyden häiriö, kuten masennus, ahdistuneisuushäiriö tai psykoositila, jonka oire se on.[5]

Viiltelyn motiivit voivat olla niin psyykkisiä kuin fyysisiäkin.[6] Fyysisen vahingon aiheuttama kipuaistimus saa aivot vapauttamaan stressihormoneita, ja siirtää kehon valmiustilaan.[7] Tästä tilasta palautuakseen keho tuottaa morfiinin kaltaista endorfiinia, joka aiheuttaa mielihyvää ja lievittää kipua.[8] Prosessin tuottaman psyykkisen mielihyvän lisäksi endorfiini stimuloi aivojen palkkiokeskusta samalla tavoin kuin mm. nikotiini, alkoholi ja huumausaineet. Voimakas kipuaistimus voidaan myös mieltää elämyksenomaiseksi tavaksi poistaa "henkistä turtuutta" tai se voi olla keino rangaista itseään.[9]

Viiltelyn yleisyys

Viiltelyn esiintyvyyden tarkka arviointi on vaikeaa, sillä suurin osa siitä tapahtuu yksityisesti.[10] Itsetuhoinen käyttäytyminen alkaa yleensä noin 14 vuoden iässä,[11] ja sen esiintyvyys alkaa laskemaan 19 ikävuoden jälkeen.[12] 568:lle keskimäärin 15,4-vuotiaalle henkilölle tehdyssä kyselyssä nuorista noin 14 prosenttia ilmoitti vahingoittaneensa joskus itseään ilman itsemurhatarkoitusta.[13] Viiltelevä henkilö yrittää usein peittää itsetuhoisen käyttäytymisensä joko häpeästä tai väärinkäsitysten pelosta.[14]

Viiltelyn esiintyvyydeksi Yhdysvaltain väestössä vuonna 1985 arvioitiin 14/100 000 aikuisilla ja 600/100 000 nuorilla. Kanadalaisten koulupsykologien vuonna 1995 tekemän arvion mukaan jokaisessa koulussa on keskimäärin 2-3 viiltelevää oppilasta.[15]

Vierailija
9/17 |
07.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ellet sitten tarkoita kanaviillokkia?

ahdistaa, se helpottaa oloa, jos masentaa, se saa tuntemaan itsensä eläväksi. Pitemmällä aikavälillä ei tietysti auta.

Vierailija
10/17 |
07.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei kai aikuiset viiltele?

Mitä ihmeen hyötyä voi viiltelystä olla?

1) Kyllä, aikuisetkin viiltelee.

2) Mä en tiedä, mitä sä tarkoitat tuolla hyödyllä, mutta mä ainakin viiltelen silloin, kun on todella pakottava ahdistus, enkä keksi mitään ulospääsyä tilanteesta. Tavallaan se helpottaa hetkeksi.

Vierailija
11/17 |
07.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

liikuntaa, saunaa, suihkua, jotain. tiedän miten vaikea on vastustaa, mutta arvet on tosi inhottavia. tsemppiä. jaksa tällä meidän virtuaalituellamme. halaus sulle, tiedän miltä susta tuntuu

Vierailija
12/17 |
07.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otsa kasvaa ja kovettuu. Otsaan kasvaa paksu iho ja pysyy hattu paremmin päässä.

Vierailija
13/17 |
07.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lyö mieluummin päätä seinään. Otsa kasvaa ja kovettuu. Otsaan kasvaa paksu iho ja pysyy hattu paremmin päässä.

Erityiskiitos tästä! :D Sait mut nauramaan!

ap

Vierailija
14/17 |
17.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

voisko joku kertoa että minkä oikeasti voi laskea viiltelyksi?siis haavan syvyys tms?kiitos

Vierailija
15/17 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siis itse sain lopettettetua kun tuli koulu uinnit mutta tulee semmosia päiviä kun tekis mieli Viillellä mut sillon vaan soitan kaverille, katon tiktokkia, häivyn mun huoneesta vaikka puhuin perheelle tai pelaamaan lautapelejä. 

Vierailija
16/17 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No siis itse sain lopettettetua kun tuli koulu uinnit mutta tulee semmosia päiviä kun tekis mieli Viillellä mut sillon vaan soitan kaverille, katon tiktokkia, häivyn mun huoneesta vaikka puhuin perheelle tai pelaamaan lautapelejä. 

Minkä ikäinen olet? Miksi olet tällä mummopalstalla?

Vierailija
17/17 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä vihaa itseäsi. Maailma on kurja paikka, jossa mikään ei ole reilua. Se ei ole sinun vikasi.