Onko sinulla kokemusta sekä luonnollisesta että käynnistetystä synnytyksestä?
Takana kaksi luonnollisesti vesien menolla käynnistynyttä synnytystä. Molemmat tosi nopeita: esikoinen 3,5h vesien menosta ja kuopus 35min vesien menosta. Kuopuksen kohdalla on onni matkassa että ehdittiin synnytyssairaalaan, minne on puolen tunnin ajomatka.
Kroppani nopean toiminnan vuoksi tämän kolmannen raskauteni synnytys käynnistetään noin kuukauden kulutta ja lähestyvä synnytyksen käynnistys jännittää. Mutta olenpa ainakin oikeaan aikaan valmiina oikeassa paikassa :)
Luomusynnytykset ovat olleet minulle helppoja vaikkakin kipeitä. Voisiko käynnistys aiheuttaa sen että synnytys onkin pidempi tai muuten hankalampi? Miten sinun käynnistetty synnytys erosi luonnollisesti käynnistyneestä?
Kommentit (14)
Kaikki olivat nopeita, käynnistetty ja luomu suurinpiirtein samanmittaiset ja se "vauhditettu" (vesienmenon jälkeen supistuksia vauhditettiin oksitosiinitipalla, vaikka supistuksia olikin luonnostaan) kaikkein pisin, vauvan ison pään ja huonon tarjonnan takia. Kipeitä kuin faani olivat kaikki kolme... Toisaalta jopa se käynnistetty oli todella "kypsästä" tilanteesta minulla, eli 3 cm auki, kohdunkaula lyhentynyt ja pehmeä, eli jos hyvin "epäkypsää" alkavat käynnistää niin voi hyvinkin mennä pidemmän kaavan mukaan...
mulla täysin epäkypsästä tilanteesta käynnistetty oli hyvin kivulias ja hidas. Normaali synnytys helppo, 3 h kesti.
Tämä viimeisin käynnistetty oli minusta kaikkein helpoin, kun otin pudendaalipuudutteen. Aiemmilla kerroilla ei ollut mitään. Pituudessa ei juurikaan eroja.
joista ensimmäinen ja viimeinen käynnistettiin.
Ei juurikaan eroja, minulla vin ei etene vaikka kotona esim. tuli lapsivesi amupäivällä, niin illala klo. 19.00 paikkeilla annetttiin lisävauhtia suonensisäisesti ja klo. 21.30 normaalikokoinen vauva syntyi.
Ensimmäinen käynnistettiin pelkona raskausmyrkytys. La ei ollut ihan vielä eikä käynnistys vauhdittanut. Toki aenteeeni on pelokas ja jännitän tulevia supistuksia eikä kohdun työskentely kai pääse käymään avaavasti.
Me synnyttäjät olemme erilaisia, Sinä tunnut olevan sellainen reipas ja luottavainen, hyviä synnytyskokemuksia saanut joten uskon Sinun käynnistyksella synnyttäessäsi saavan pikkuisesi maailman aivan yhtä hienosti kuin aiemminkin, luota itseesi sillä tulet selviämään mallikkaasti.
Ei luulisi olevan ptkään kestävä synnytys koska aiemmat olivat nopeita, Sinulla on siihen edellytykset. Onnea matkaan.
2 vrk ennen laskettua aikaa vauvan pienen koon ja kasvamattomuuden vuoksi. Kumpikaan ei ollut toista huomattavasti kivuliaampi, epiduraalin sain kummassakin ja hyvin meni.
Koskaanhan ei voi tietää miten käynnistys etenee juuri minun kohdallani, mutta on kuitenkin kiva lukea toisten kokemuksia! Tällä kertaa voisikin ehtiä kokeilemaan jotain kivunlievitystä, ainakin jos projekti venyy ja paukkuu...
Kutosvastaajalle vielä kiitos stemppaamisesta ja onnentoivotuksesta! Tuli hyvä mieli :)
t. ap
Ensimmäinen alkoi vesien menolla itsestään, toinen käynnistettiin yliaikaisena ja kolmannesta meni vedet mutta synnytys ei alkanut joten jouduttiin käynnistämään.
Minulla tuo käynnistetty on ollut kaikista "paras" synnytykseni, yhtä nopea mutta huomattavasti vähemmän kivulias kuin muut. Luulen sen johtuvan tuosta vesien menosta, sen jälkeen synnytykset on olleet kipeitä. Käynnistetyssä synnytyksessä ei ollut kipuja ollenkaan ennenkuin kalvot puhkaistiin loppuvaiheessa.
käynnistetty synnytys kesti 7.35h ja luomu 2.15h.
käynnistettyä synnytystä käynnistettiin 2 päivää ja oli paljon kivuttomampi synnytys. Synnytyksen jälkeen ei ollut sellaista oloa että tämä oli ensimmäinen ja viimeinen lapsi minkä synnytän. Luomu synnytyksessä kivut oli todella kovat ja tuskaiset ja tuntui että taju lähtee. Minulle jäi todella paha kammo synnytystä kohtaan. Näin ollen minulla on 2 lasta ja lukumäärä jää siihen viimeisen synnytyksen takia.
Minulla on 2 luomuna käynnistynyttä synnytystä ja yksi raskaushepatoosin vuoksi viikolla 38 käynnistetty.
Kaikki synnytykset ovat olleet nopeita, eka n. 5 h ja toinen suunnilleen saman verran, tämä siis laskettuna ekasta supistuksesta kotona.
Kolmannessa käynnistettiin sillä tabletilla (en muista nimeä), murunen suun kautta ja supistukset alkoivatkin melkein heti. Ne tulivat alkuun täysin kivuttomana, näkyivät vaan käyrällä. Mulla on muissakin synnytyksissä ollut näin, eli esikoisen kanssa kävin syntymää edeltävänä iltapäivänä äitipolilla verenpaine "piikin" vuoksi ja käyrällä näkyi säännölliset supistukset, joita en kuitenkaan tuntenut, eli tämä ei varmaan liittynyt käynnistykseen mitenkään.
Tätäkivutonta vaihetta kesti iltaan ja sitten alkoi taas tapahtua tutulla rytinällä. Kuopuksemme syntyi sitten n. kolmessa tunnissa siitä ekasta tuntemastani supistuksesta ja melkein syntyi osastolle, joka ei tietenkään ollut kivaa, mutta muuten oli helpoin synnytykseni. Kirjaimellisesti juoksin synnytyssaliin synnyttämään supistusten välissä...
En tiedä mikä sun "probleemi" on, mutta sen verran, että tuossa hepatoosissa kätilö sanoi minulle, että se saattaa edesauttaa käynnistetyn synnytyksen "lähtöä käyntiin". Sehän kurja puoli tuossa käynnistyksessä on, että se ei välttämättä heti käynnisty. Mulla siis kyllä lähti :)
Eka synnytys käynnistyi itsestään rv 42+1. Eteni tooooosi hitaasti (kalvot piti puhkaista, oksitosiinia antaa paljon jne.), mutta oli rauhallinen ja kivutkin olivat siedettäviä, kun ennätin saada kahteen otteeseen epiduraalia. Ponnistusvaihe kesti noin 25 minuuttia ja oli aika iisi mielestäni. Lopussa istukka ei irronnut, vaan se irrotettiin käsin humautuksessa.
Toinen synnytys käynnistettiin aamulla rv 42+1. Vedet menivät klo 17, puoli seitsemän aikaan illalla päästiin synnytyssaliin ja lapsi syntyi klo 22. Heti kun vedet olivat menneet, alkoivat todella tujakat supistukset ja synnytys eteni nopeasti. Ennätin saada kohdunkaulan puudutteen, josta ei ollut kyllä paljon apua, mutta se ei haitannut, kun tiesin että homma on nopeasti ohi. Ponnistus ei mennyt ihan putkeen, vaan isopäinen vauva oli tulossa otsa edellä ja autettiin lopulta imukupin kanssa maailmaan.
Kaksi hyvin erilaista synnytystä. :-)
Ensimmäinen käynnistyi itsekseen ja avautumivaihe kesti 23 tuntia. Itse ponnistuvaihe 5 min. Tuossa synnytystä yritettiin vauhdittaa tipalla, mutta ei auttanut.
Syntyi rv40+1
Toinen lähti itsekseen vesien menolla ja synnytys kesti kaikkinensa noin 9 tuntia. Syntyi rv 41+6
Kolmas jouduttiin käynnistämään, koska ei tullut "pois" ajallaan. Eli rv 42+1 käynnistettiin jollakin tabletilla, jka laitettiin kohdunsuuhun. Aika pian alkoivat kivuttomat supistukset ja maha meni sekaisin. Supistukset tulivat hyvin tiheään, mutta täysin kivuttomina. Sitten sydänkäyrä paljasti, että synnytys käynnistyi lapsen kannalta liian nopeasti ja supistuksia tuli 2 min välein. Oiekastaan edellinen supistus juuri loppui kun uusi jo alkoi. Vauva ei ehtinyt toipua niiden supistusten välissä vaan sydänäänet olivat koko ajan 60 tienoilla. Aika nopeasti lääkäri teki päätöksen leikkauksesta, koska ei halunnut ottaa mitään riskiä vauva aivovaurioista.
Ekasta meni lapsivedet, ei alkaneet supistkukset. Puolentoista vuorokauden jälkeen sitten käynnistettiin oksitosiinitipalla. Synnytys ei ollut kiva, suorastaan helvetillinen. Avautumisvaihe 13 tuntia, ponnistusvaihe 2 tuntia yhtämittaista rääkkiä. Repesin pahasti, tikkejä ommeltiin tunti ja tunsin joka neulanpiston ja langanvedon lihassani. Kätilö vain sanoi, että älä purista sitä vauvaa niin lujaa, sitä sattuu.
Kaksi seuraavaa käynnistyivät myös vesien menolla, mutta supistukset seurasivat vuorokauden sisällä. En tarvinnut mitään kipulääkettä, ponnistusvaiheet 6min ja 9min ja oli aivan leikintekoa. Pari tikkiä vain, sen kestin hyvin.
eskoinen syntyi ilman käynnistystä, mutta avautuminen jumitti 2-3 cm kohdalle. Käytännössä supistuksia kesti 30 h, josta suurin osa kunnolla kivuliaita. Rv 40+5
Kuopus käynnistettiin tipalla rv 41+3, kun vesiä lorahteli. 5 h tipassa olo teki todella kipeät supistukset, jotka eivät olleen tarpeeksi pitkiä avaamaan yhtään. Tippa otettin pois ja omat supistukset lähtivät käyntiin. 3-4 h päästä syntyi (epiduraali 5 cm kohdalla, siitä n. 30 min syntymään).