Teini kapinoi, vinkkejä miten toimia?
Meillä on tässä viime aikoina koettu teini-iän "ihanuutta", tyttö kapinoi kaikkea vastaan. Säännöt (kotiintuloajat, rajat jne.) on tytön mielestä huonja ja haluaisi olla yömyöhään kaupungilla jopa koulupäivinä. Kapinointia on vaan lisännyt se, että tytöllä on poikaystävä.
Alan olla neuvoton mitä tehdä. En halua, että menetän tyttäreni liialla määräilyllä, mutta en halua antaa tyttärenkään päättää kaikesta ja tehdä kuten huvittaa.
Olen yh (leski) ja teinin lisäksi minulla on kaksi alle kouluikäistä ja kaksi alakoululaista. Kaveripiirissäni ei ole teinien vanhempia ja tuntuu, että olen yksin näine ongelmineni. Ystävät kyllä kuuntelevat, mutta eivät pahemmin osaa auttaa.
Kommentit (31)
Teini haluaa, että häneen luotetaan ja hänet otetaan vakavasti. Juttele rauhassa kuten oikean ihmisen kanssa ;)
Älä missään nimessä ota rajat ja rakkaus pois! Tämä on vaikea aika teinille, mutta myös äidille. Pidä säännöistä kiinni, usko tai älä, hän kiittää näistä vielä myöhemmin!
huomasitko, viimeisin vastaaja, että tämä ketju oli yli kolme vuotta vanha? No,toivottavasti ap:n lapsen teini-ikä on jo mennyt ohi ja ilman suurempia ongelmia...
mulla 13v poika, jonka pitää tulla kotiin klo 22, pätee niin arkena kuin viikonloppunakin. koulun hoitaa hyvin, ei myöhästele ja hyvät numerot.
itse antaisin siis tytön olla klo 22 ja klo 23 ulkona mutta vaatimuksena on, että koulu pitää suorittaa hyvin -keskiarvo 8 tai yli. Päihteitä ei käytettäisi.
Voitko kutsua tyttäresi ja poikaystävän kavereiden vanhemmat koolle ja jutella yhdessä vanhempien kesken asioista? Näin tyttösi ei pääse piiloutumaan teinien lempiväitteen "kaikki muutkin saa" taakse ja sinä pääset jakamaan asioita ja peilaamaan niitä muiden äitien ja isien mielipiteisiin.
Syyslukukauden alussa ota yhteyttä kouluun ja ehdota aiheesta vanhempainiltaa, jossa on joku psykologi tms. puhumassa ja sen päälle keskustelua.
Olen keskustellut tytön (kohta 15v) kanssa ja keskustellut, että miksi säännöt on ja myös kysynyt, että mitä haluaisi muuttaa niissä. Tällä hetkellä suurin ongelma teinitytölleni on tällä hetkellä nuo kotiintuloajat. Olen sanonut, että arkisin tulee kotiin 20, joskus on soittanut ja olen antanut olla 20.30 asti ja viikolla kaverit tai poikaystävä saa olla meillä klo 21 asti. Viikonlopulla kotiintuloaika on 21-21.30. Joskus jos niin sovitaan niin 22, mutta tämä harvoin.
Nämä ei sovi tytölle vaan haluaisi olla arkena mieluiten puolille öin, mutta suostuisi myös siihen, että kotiintuloaika olisi 22 ja viikonlopulla haluaisi sen olevan 23.
Aiemmin jo sanoinkin, että tytön poikaystävä saa olla meillä, arkena ei yötä, mutta viikonloppuna kyllä.
Tyttö on aina ollut ns. kiltti tyttö, ei ole tarvinnut pahemmin komennella ym. vaan on ollut helppo tähän asti. Isänsä kuoleman jälkeen oli ongelmia ja sillon kävi terapiassa, mutta nyt enää sille ei ole ollut tarvetta.
Tyttö viihtyy kaupungilla, mutta hän ei juuri koskaan juo eikä myöskään polta.
ap
Voisiko tyttösi kapinoinnillaan käydä isänsä kuolemaa läpi? Ehdottomasti kannattaa pitää rajat ja kotiintuloajat. Teinit kapinoivat niitä vastaan, mutta siinä nuoruuden hurmassa on silti huolehdittava velvoitteista. Pyydä apua perheneuvolasta tms, ehkä jonkun ulkopuolisen avulla tilanteeseen saisitte ratkaisua.
Meillä asuu teini, jonka kanssa on taisteltu monesta asiasta. Nukkumaanmenoajat, tietokoneenkäyttö ym. Olemme olleet tiukkoja ja perustelleet selkeästi säännöt; miksi on kotiintuloajat, nukkumaanménoajat, tietokoneenkäyttörajoitus...Vaikeaa se on, koska monessa perheessä valitettavasti nuoriso luuhaa arkenakin 22 saakka ulkona ja aamulla pitäisi mennä klo 8 kouluun.
toi tytön ehdotus kello 22 ja kello 23 mutta se olisi sitten ehdoton ja lisäehtona voisi neuvotella sen, että velvollinen soittaman missä on.
kovin kohtuuttomia ja minusta sinulla olisi varaa tulla vähän vastaan. Tyttö on kuitenkin jo 15-vuotias ja nuo kotiintuloaikanne ovat aika tiukat.
Olisiko niissä varaa löysätä viikolla esim. 21 (ehtii vielä hyvin tehdä iltatoimet ja ajoissa nukkumaan) ja viikonloppuisin joko 22 tai 23? Silti ne olisivat vielä suhteellisen tiukat, mutta lähempänä tuon ikäisten tavanomaisia kotiintuloaikoja. Tyttö on kuitenkin kolmen vuoden kuluttua jo täysi-ikäinen, joten pian kotiintuloaikojen löysääminen on väistämättä edessä. Vai ajattelitko pitää nykyiset kotiintuloajat täysi-ikäisyyten asti?
viikonloppuisin voi neuvotella erikseenkin mutta ei missään nimessä yli 23.00
toi tytön ehdotus kello 22 ja kello 23 mutta se olisi sitten ehdoton ja lisäehtona voisi neuvotella sen, että velvollinen soittaman missä on.
että yhtenä iltana viikolla voisi olla pidempään ulkona. Sellainen päivä seuraavana aamuna ettei ole kasiksi menoa kouluun.
Puoli tuntia tai tunti lisää aikaa niin teini kokee että häntä kuunnellaan.
Meillä ei ole tarvittu vielä kotiintuloaikoja ollenkaan kun lapset ovat iltaisin kotona, alkuillasta harrastukset josta tulevat suoraan kotiin.
tytön kanssa sopimus, että viikolla kotiin viimeistään 20.30 ja viikonloppuna 22.15. Jos ei kelpaa, voit todeta, että sitten pitää niitä varmaankin lyhentää, ota tai jätä ;). Ja ilmoita, että mennään näillä eteenpäin ja katsotaan myöhemmin uudelleen tilannetta, jos pitää niitä muuttaa. Eihän aikuiset ihmisetkään arkena/viikonloppuna juoksentele yömyöhään ulkona, ellei avintola-juttuja sun muita lasketa. Kyllä me jossain sisällä yleensä ollaan esim. kyläilemässä :). Minä kysyn aina mihin meillä mennään ja vastauksen saan. Minulla on myös kaverin numerot sekä niiden vanhempien, jos sattuu jotakin.
ja keskustelin tytön kanssa ja hieman pidensimme hänen aikaansa olla kaupungilla. Aiemmin tytön piti olla kotona arkena viimeistään 19.45, nyt oltava kotona 20.30 ja viikonloppuna oli aiemmin kotiintuloaika 21 niin nyt sitten saa tulla 21.30 tai viimeistään 22. Meidän tyttö on siis 15,5v
ja et voi millään taata ettei mitään pahaa tapahdu kun hän ei tule sovittuna aikana kotiin ulkoa. Antamasi aika on ihan Ok koulutytölle, ja olet sentään vastuussa hänestä.
Sinun kannattaisi hakea apua vaikeuksissa.
kerro että et voi enää taata etei teinille tapahdu jotain pahaa, hän ¨hän ei ole valvonnassasi kotona ja kaupungilla voi lähteä ties mihin porukkaan jne.
Me saimme lapsen 13v nuorisopsykiatriseen, kirjoitin täällä reilu viikko sitten ongelmistamme ja että miten tehdä ym.
Ei tarvinnut mennä TK:hon lähetettä hakemaan, vaan heti ottamiseen sisälle vaikutti kaikki toilaukset ja muu koulusta lintsaaminen, kotiintuloajat joita ei noudata, huono käytös koulussa ja kotona ja vaikka mitä... Kiitos myös teille jotka silloin olitte keskustelussa täällä jos muistatte.
yksin:)
Siksi kai ei tullut niin kapinoitua kun piti vain pärjätä vähällä rahalla ja koti-ikäväkin olisi ollut.
Minä myös antaisin olla yhtenä iltana viikossa pitempään ulkona ja muina klo 20.00. Viikonloppuisin klo 23.00.
Tai ainakin näin ajattelen, koska minuun ainakin pystyi luottamaan kun sain vastata itsestäni.
Minulla on vasta 13v. poika, mutta meillä ei ole edes puhuttu kotiintuloajoista, koska ei niitä tarvitse. Tulee ajoissa aina kotiin ja huolehtii läksyistään.
Irtiottoa tekee kyllä rajusti minusta, koska meidän napanuora on ollut aika tiukka pojan sairastelun vuoksi ja olen joutunut häntä paljon tukemaan elämänsä aikana. Mutta hyvä kun ottaa irti, että pääsee omilleen ja itsenäiseksi.
mutta ennen sitä tytön nykyisen käytöksen pitäisi muuttua. Kapinoinnin myötä on ilmennyt valehtelua (mm. missä ollut millonkin), koulusta lintsaamista eikä ole aina noudattanut kotiintuloaikoja. Lisäksi läksyt on jäänyt useasti tekemättä.
Olen huolissani, koska aiemmin tyttö on ollut tunnollinen kaikessa, ei koskaan valehdellut tai lintsannut koulusta.
ap
Sano tytölle, että jos haluaa lisää oikeuksia, niin huolehtii myös vastuistaan. Sopikaa, että parantaa em. tapoja (teette asioista ihan listan) ja näyttää sen vaikka muutaman viikon ajan. Jos on läpäissyt "testin", pidennät kotiintuloaikoja. Heti, kun mokaa, entiset kotiintuloajat astuvat taas voimaan vaikka siksi ajaksi, kunnes taas osoittaa huolehtivansa asioista.
Kerro hänelle huolesi. Sovitte yhdessä säännöt ja tyttäresi kirjoittaa ne ylös. Kiinnitätte paperin vaikkapa kaapinoven sisäpuolelle. Jos säännöistä lipsuu, sovitte seurauksista, esim. viikko/kuukausiraha pois tai pitää olla pari iltaa kokonaan kotona.
Sovitte säännöt, joista voitte molemmat pitää kiinni. Mieti ensin itse, mihin olet valmis. Perustele kotiintuloajat riittävällä unella jne.