Teini kapinoi, vinkkejä miten toimia?
Meillä on tässä viime aikoina koettu teini-iän "ihanuutta", tyttö kapinoi kaikkea vastaan. Säännöt (kotiintuloajat, rajat jne.) on tytön mielestä huonja ja haluaisi olla yömyöhään kaupungilla jopa koulupäivinä. Kapinointia on vaan lisännyt se, että tytöllä on poikaystävä.
Alan olla neuvoton mitä tehdä. En halua, että menetän tyttäreni liialla määräilyllä, mutta en halua antaa tyttärenkään päättää kaikesta ja tehdä kuten huvittaa.
Olen yh (leski) ja teinin lisäksi minulla on kaksi alle kouluikäistä ja kaksi alakoululaista. Kaveripiirissäni ei ole teinien vanhempia ja tuntuu, että olen yksin näine ongelmineni. Ystävät kyllä kuuntelevat, mutta eivät pahemmin osaa auttaa.
Kommentit (31)
Sano tytölle, että jos haluaa lisää oikeuksia, niin huolehtii myös vastuistaan. Sopikaa, että parantaa em. tapoja (teette asioista ihan listan) ja näyttää sen vaikka muutaman viikon ajan. Jos on läpäissyt "testin", pidennät kotiintuloaikoja. Heti, kun mokaa, entiset kotiintuloajat astuvat taas voimaan vaikka siksi ajaksi, kunnes taas osoittaa huolehtivansa asioista.
Muistelkaapas vaan omaa nuoruuttanne.
Muistelkaapas vaan omaa nuoruuttanne.
varsinkin ku siitä nyt ei kovin montaa vuotta vielä ole aikaa.
Mutta ensin ap, minkä ikäinen tyttösi on ja mitkä ovat ne tällä hetkellä voimassa olevat kotiintuloajat/muut kiistanalaiset säännöt? Ja vielä mikä kaupunki/minkä kokoinen kaupunki on kyseessä?
Kerro tosiaan tarkemmin teidän säännöistä ja mitenteini rikkoo ne jne. Saako poikakevri olla teillä? Kotiintulo ajat ym.
Me kyllä yritetään auttaa.
Mielellään myös vähän teinin luonteesta, meitä niin moneksi.
Käyttääkö alkoholia jne
Onko teinillä esim oma huone, jonne saa tuoda poikaystävän? Oletteko käyneet nainen naiselle keskustelua ehkäisystä jne?
Olisiko hyvä idea jos kutsuisit teinin kaverit teille ja kertoisit, että teillä saavat olla vaikka kello 23 tai 22 saakka? ja napostella vaikka jotain yms.
että luet kirjan Tulistuva lapsi. Se on kirjoitettu ns. hankalista lapsista ja uskon, että ohjeet ovat toimivia kaikkien lasten kohdalla.
lapsuudesta meneillään.
Hyvin herkästi on vastaamassa negatiivisesti kaikkeen. Tämä käytös kohdistuu vain minuun äitiin, minäkin olen yh.
Koulussa ja muissa yhteyksissä tyttö käyttäytyy täysin asiallisesti.
Tytöllä on ollut monenlaista vaikeutta ja ollaan nyt nuorisopsykiatrian klinikan asiakkaita. Aiemmin kasvatus- ja perheneuvolan.
Avun pyyntö ja saaminen pelasti tytön ja koko perheen. Joskus puhuminen ulkopuolisille auttaa. Tyttö saa yksilöterapiaa.
En tarkoita että tavallisessa murrosikään kuuluvissa asioissa tarvitsee olla yhteyksissä minnekään vaan silloin kun omat voimavarat ei riitä, on itsetuohoisuuteen viittaavia asioita, itsetunnon pahoja ongelmia, koulukiusaamista tai jotain muuta vakavaa ongelmaa.
Teinille pitää näyttää rajat mutta myös osoittaa että häneen luotetaan ja että häntä arvostetaan ja pidetään fiksuna.
Kannattaa tosiaan keskustella, kertoa omia teinimuistoja ja kertoa siitä että haluaa luottaa tyttöön ja toivoo että tyttö osoittaa olevansa luottamuksen arvoinen. Kokeilkaa että jos sinä hiukan joustat jossakin niin teininkin on osattava silloin joustaa ja tehdä kuten äiti sanoo. Ja korosta että kyseessä on vain huoli rakkaan lapsen hyvinvoinnista...
Muutoin... pelkään että paljon jää myös sattuman varaan. Teinit voivat pahimmillaan olla totaalisen sokeita eikä järkipuhe auta.
Meillä niitä kaksi ja aivan eri luontoiset. Kumpikaan ei kyllä ole myöhään ulkona. Arkisin toinen tulee viim.19 ja toinen viim.20. Viikonloppuna saa toinen olla 20 ja toinen 21. Heillä siis ikäeroa 2v. Nuorempi kapinoi, kun vanhempi saa olla myöhempää. Olen sanonut, että ikäero on se mikä vaikuttaa. Meillä käy nuorten kaverit. Varsinkin viikonloppuisin heitä on monta. Juttelevat, katsovat leffaa, ovat netissä ...Laitan aina jotain, tai nuoret tulevat jo kyselemään ennen kaveraéiden tuloa. Välillä hedelmäkori, pizzaa ... Ovat meillä n.23 asti tai yöpyvät. Vien nuoria mielellään, jos haluavat elokuviin, uimaan, kuntosalille tai muuhun hyödylliseen. Tykkään siitä, että nuoret ovat meillä. Sitä supatusta ja kikatusta :). Olen tiukka, mutta tietyissä asioissa joustan. Puhun ja kerron nuorille, että välitän ja rakastan kovasti. Teen sen kahden kesken. Perustelen rajani, jos ne siitä tuohtuu. Kun olen rauhassa sen sanonut ja kertonut välittäväni ja halanut, jätän nuoren itsekseen. Meillä se on kyllä toiminut. Onhan meilläkin ollut tilanteita, että tyynyt lentää, mutta vähemmän. Minä vaan menen sen mukaan mitä sisällä sanoo, en lue lehdestä. Tsemppiä!
Mitä läheisemmät välit ovat äidillä ja tyttärellä, sitä enemmän nuoren kapinoitava, jotta pääsee irtautumaan äidistään. Sehän pakollinen kehitysvaihe. Näissä teinijutuissa pitää olla kärsivällinen ja tiukka. Säännöt keskustellaan yhdessä ja tehdään komromisseja mikä tyydyttää molempia osapuolia. Jos nuori tosi vaikea, älä missään tapaukseesa lähde autoritääriselle linjalle, aiheuttaa lisää kapinaa. Koita kaikin keinoin säilyttää keskustelukontakti.
ja tosiaan pidentäisin (jos sovittu testikausi sijuu hyvin) arki-iltaisin klo 21 asti ja viikonloppuisin 22.30 asti. Noitahan voi aina ajan kuluessa ja kun ikää tulee lisää muuttaa, antaa hieman lisäaikaa.
Ja tosiaan lintsauksesta, valehtelusta, myöhästymisestä seuraa aikaisemmat ajat.